سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

عفو بین‌الملل: بریتانیا باید برای آزادی مهران رئوف، تبعه‌ ایرانی بریتانیایی، بیشتر تلاش کند


ناتاشا فیلیپس (کیهان‌لایف) – سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید تلاش‌های دولت بریتانیا برای آزادی اتباع ایرانی- انگلیسی مانند نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری باید شامل مهران رئوف که به ناحق بازداشت شده هم بشود.

مهران رئوف ۶۴ ساله فعال و مدافع حقوق کارگران است که در ایران و انگلیس زندگی می‌کند. او در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ در ایران بازداشت و از بیش از ۱۶۰ روز پیش در سلول انفرادی بند معروف ۲ الف زندان بدنام اوین بسر می‌برد.

هنگامی که موجی از بازداشت‌های فعالان کارگری در سرتاسر ایران به راه افتاد او را هم بازداشت کردند. این بازداشت‌های گسترده به گفته‌ی سازمان عفو بین‌الملل «یک سرکوب هماهنگ شده برای نابودی طرفداران حقوق کارگران» بود. بنا بر مستندات عفو بین‌الملل در این سرکوب، حداقل یک نفر از فعالان کارگری بازداشت شده به ۱۶ سال حبس محکوم شده است.

مهران رئوف در ماه اول بازداشت حق استفاده از تلفن را نداشت، ولی پس از این مدت اجازه یافت تا با یکی از اقوام دور خود در ایران تماس تلفنی داشته باشد. مسئولان زندان او را از تماس تلفنی با خانواده‌ و بستگان نزدیکش در خارج از کشور منع کردند و همواره از دسترسی او به وکیل یا کمک‌های حقوقی جلوگیری کرده‌اند.

اسکار جنز نماینده‌ی عفو بین‌الملل بریتانیا در امور مربوط به ایران و امارات متحده عربی در گفتگو با کیهان‌لایف گفت که او نگران است آقای رئوف متحمل نقض بیشتر و جدی‌تر حقوق بشر شود: «بازداشت مهران در پی سرکوب‌های شدید و خشن علیه فعالان حقوق بشر در ایران و همچنین افزایش دستگیری دوتابعیتی‌ها صورت گرفته است. ما از دولت بریتانیا می‌خواهیم که گام‌های مشخص و محکم‌تری بردارد تا همه‌ی زندانیان دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی را به خانه و نزد خانواده‌هایشان بازگرداند.»

اسکار جنز افزود «ما همچنین خواستار آن هستیم که دولتمردان بریتانیا، پرونده‌ی او را با همتایان ایرانی خود مطرح کنند.»

عفو بین‌الملل باور دارد که مهران رئوف صرفا به خاطر فعالیت صلح‌آمیز حقوق‌بشری خود در حمایت از حقوق کارگران، بازداشت شده و در بیانیه‌های مربوطه او را یک زندانی عقیدتی توصیف می‌کند. نماینده‌ی عفو بین‌الملل بریتانیا در امور مربوط به ایران و امارات متحده عربی گفته که هزاران تن از هواداران عفو بین‌الملل در سراسر جهان برای آزادی مهران رئوف تلاش می‌کنند.

ستار رحمانی از همکاران مهران رئوف و عضو اتحاد بین‌المللی حمایت از کارگران در ایران (IASWI) که ساکن لندن است به کیهان‌لایف گفته که تصمیم گرفته تا در پرونده‌ی رئوف به او کمک کند: «من متوجه شدم که آقای رئوف هیچ پشتیبانی در ایران ندارد، پس با چند همکار تصمیم گرفتیم برای آزادی وی اقدام کنیم.»

ستار رحمانی افزوده است: «اولین اقدام ما صدور بیانیه‌ای با عنوان «مهران رئوف را آزاد کنید» بود که در وبسایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد. ما همچنین با اتحادیه‌های کارگری در بریتانیا، فرانسه و اسپانیا تماس گرفتیم و موفق به جلب پشتیبانی و حمایت صدها نفر و همچنین کنگره‌ی اتحادیه اصناف در لندن (TUC) شدیم.»

ستار رحمانی گفته که «مهران رئوف بطور مرتب با ۱۵ نفر از فعالان کاگری در کافه‌ای در تهران ملاقات داشت تا در مورد بهبود شریط کار برای کارگران در کشور گفتگو کنند. مهران از حقوق کارگری و افزایش حداقل دستمزد طرفداری می‌کرد، به آنها کمک می‌کرد تا اهمیت اتحادیه‌های صنفی را بهتر درک کرده و بتوانند از آنان برای تامین این حقوق استفاده کنند.»

فعالان حقوق بشر در ایران به شدت در معرض بازداشت، زندان و اعدام هستند. گزارشی که در دسامبر گذشته از وضعیت حقوق بشر در ایران توسط «آژانس خبری فعالان حقوق بشر» (شبکه‌ بزرگی از فعالان حقوق بشر در ایران) منتشر شد، نشان می‌دهد که بازداشت کارگرانی که در سال ۲۰۲۰ معترض به دستمزد و شرایط حقوقی استخدام خود بوده‌اند، در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی، ۵۶ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین آمده است که همکاری با اتحادیه‌های صنفی خطر زندانی شدن را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده، بطوری که محکومیت‌های اعضای تشکل‌های صنفی که به وضعیت درآمدی و معیشتی خود معترض هستند در مقایسه با سال پیش از آن، ۸۹ درصد افزایش یافته است.

عفو بین‌الملل از حامیان خود خواسته تا با نامه‌نگاری با مسئولین جمهوری اسلامی از آنها بخواهند در اسرع وقت برای خروج مهران رئوف از سلول انفرادی اقدام کنند. یک نامه‌ی نمونه که توسط عفو بین‌الملل برای پشتیبانان مهران رئوف تهیه شده، خطاب به ابراهیم رئیسی رییس قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی است که در آن درخواست شده تا به رئوف اجازه داده شود با خانواده‌اش در خارج از ایران در تماس باشد، در زمان بازداشت وکیل داشته باشد، و به کمک‌های پزشکی مورد نیازش دسترسی پیدا کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=109653 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x