جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عفو بین‌الملل درباره خطر اعدام سه بازداشتی اعتراضات آبان هشدار داد

عفو بین‌الملل درباره خطر اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه در ایران هشدار داده و گفته این سه نفر در دادگاهی "ناعادلانه" محاکمه شده‌اند. عفو بین الملل گفته از امیرحسین مردادی به زور اعترافات تلویزیونی گرفته شده است

عفو بین‌الملل درباره خطر اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه در ایران هشدار داده و گفته این سه نفر در دادگاهی “ناعادلانه” محاکمه شده‌اند و تحت شکنجه قرار داشته‌اند

این سازمان حقوق بشری از قول امیرحسین مرادی گفته است که او به زور به اعتراف تلویزیونی علیه خود وادار شده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید این مصلحت مشروع هر حکومتی است که به تعقیب قضایی اقدامات خشونت‌آمیز بپردازد، اما دادرسی پرونده آقایان مرادی، تمجیدی و رجبی از نظر این سازمان “شدیدا غیرمنصفانه” بوده است.

تصمیم شورای سران سه قوه برای گرانی یک‌شبه و ناگهانی بنزین، که در چند هفته منتهی به آن از طرف مقام‌های حکومتی تکذیب می‌شد، به بروز اعتراضاتی با گستردگی بی‌سابقه در شهرهای مختلف ایران انجامید که با به آتش کشیدن ساختمان‌ها همراه بود.

ماموران امنیتی ایران در موارد متعددی به روی معترضان آتش گشودند و بسیاری را کشتند. عفو بین‌الملل کشته شدن دست کم ۳۰۴ نفر را تایید کرد. رویترز در گزارشی از آمار ۱۵۰۰ نفری خبر داد. مقام‌های رسمی نمی‌گویند ماموران چند نفر را کشته‌اند.

هزاران نفر نیز در جریان اعتراضات بازداشت شدند و گزارش‌های متعدد حاکی از بدرفتاری با بازداشتی‌‎ها بوده است.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی هر سه کمتر از ۳۰ سال سن دارند و علاوه بر مجازات اعدام، به حبس و شلاق نیز محکوم شده‌اند.

گزارش‌های حاکی از آن است که آنها برای آتش زدن اموال عمومی و “بغی” یا شورش علیه حاکم اسلامی محاکمه شدند. گفته شده اتهام “سرقت مسلحانه” نیز در پرونده آنها بوده که به گفته فعالان حقوق بشر مربوط به تلاششان برای گرفتن دوربین فیلمبرداری از دست ماموران بوده است.

قوه قضاییه ایران در سال ۱۳۸۸ دو نفر را برای شرکت در اعتراضات گسترده آن سال مجرم شناخت و اعدام کرد.

اما بعدتر فاش شد که محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی‌پور ماه‌ها پیش از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ و اعتراضات متعاقب آن زندانی بودند. گفته شده بود که آنها با وعده آزادی حاضر شده بودند به دروغ علیه خود اعتراف کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=21456 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
4 سال قبل

فسیل های عقب افتاده ‌و اراذل بی سواد در ناز ونعمت ادامه زندگی میدهند واین جوانان ناز را به جوخه اعدام می فرستند!
زمانه عجیبی است .
لعنت بر این دست های بسته و زبانهای بریده!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x