پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

عفو بین الملل: اجرای حکم اعدام جاوید دهقان‌ را متوقف کنید!

 جاوید دهقان‌خلد

مصطفی نیلی، وکیل جاوید دهقان‌خلد از اجرای زودهنگام حکم اعدام این زندانی بلوچ خبر داد. سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه‌ای با اشاره به نقض دادرسی عادلانه درباره جاوید دهقان خلد، خواستار توقف اجرای حکم اعدام وی شد.

عفو بین الملل در این بیانیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست بلافاصله برنامه اجرای حکم اعدام جاوید دهقان را متوقف کنند.

طبق این بیانیه «حکم اعدام این جوان ۳۱ ساله قرار است در کمتر از۴۸ ساعت در تاریخ ۱۱ بهمن به اجرا گذاشته شود.»

عفو بین الملل در بیانیه خود « با برجسته کردن مجموعه تکان دهندهای از موارد نقض اصول دادرسی عادلانه در مراحل تحقیق، محاکمه بدوی و تجدیدنظر، از مقام‌های ایرانی خواست که حکم اعدام جاوید دهقان را نقض کنند و درخواست وکیل وی برای اعاده دادرسی عادلانه را بپذیرند.»

در صورت اجرای این حکم، شمار اعدام‌ها در زندان زاهدان از اواخر آذر ماه تاکنون به شانزده مورد خواهد رسید.

جاوید دهقان که در زندان مرکزی زاهدن، استان سیستان و بلوچستان زندانی است، در اردیبهشت ۱۳۹۶ به اتهام «محاربه» توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب در زاهدان به اعدام محکوم شد.

عفو بین الملل به نقل از دو منبع آگاه نوشته است، به دنبال دستگیری جاوید دهقان در ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ در ایرانشهر، استان سیستان و بلوچستان،« مسئولین سرنوشت و محل نگهداری او را برای مدت سه ماه از خانواده اش پنهان کردند و در نتیجه مرتکب جرم ناپدیدسازی قهری علیه او و خانواده‌اش شدند.»

این سازمان مدافع حقوق بشر اضافه کرده است، «در این دوران، خانواده مضطرب او به بیمارستان‌ها و کلانتری‌های مختلف رجوع کردند و با مقام‌های اطلاعاتی، دادستانی و قضایی و مسئولان زندان ایرانشهر برای کسب اطلاعات در مورد وی تماس گرفتند، اما مقام‌ها هیچ اطلاعاتی به آنها ندادند و تحت بازداشت بودن وی را انکار کردند.»

عفو بین الملل در ادامه نوشته است: «در دوران حبس انفرادی، مأموران سپاه پاسداران بارها او را شکنجه کردند تا به عضویت در یک گروه جهادی مسلح به نام «جیش‌العدل» و همین طور تیراندازی مهلک به دو مامور سپاه پاسداران در جریان حمله‌ایی در ۲۰ فرودین۱۳۹۴ «اعتراف» کند.»

جمهوری اسلامی گروه جیش‌العدل را «تروریستی» می‌داند. پیش از این گفته شده بود که اتهامات جاوید دهقان‌خلد با پرونده عبدالحمید میربلوچ‌زهی مرتبط است. عبدالحمید میربلوچ‌زهی، ششم دی ماه اعدام شد.

قوه قضاییه ایران پیشتر اعلام کرده بود که عبدالحمید میر‌بلوچ زهی در جریان تیراندازی در ۲۰ فروردین ۹۴ در کوه بیرک در نزدیکی شهرستان خش در استان سیستان و بلوچستان موجب کشته شدن دو مامور سپاه پاسدار شده بود.

مصطفی نیلی در توئیتی در روز پنج‌شنبه، نهم بهمن‌ماه، نوشته است که جاوید دهقان‌خلد در تماسی که با خانواده خود داشته گفته که او را به قرنطینه زندان زاهدان منتقل کرده‌اند و از آن‌ها خواسته برای آخرین ملاقات به زندان بروند.

آقای نیلی در ادامه توئیت خود آورده است که سه روز پیش «رد اعاده دادرسی برای پرونده آقای دهقان‌خلد در سیستم ثبت شده و او قصد داشته شنبه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ثبت کند.»

طبق ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری در صورتی که رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضایی را خلاف شرع بین تشخیص دهد با تجویز به اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می‌کند تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می‌یابد، رسیدگی و رأی قطعی صادر شود.

وکیل آقای دهقان‌خلد هم‌چنین آورده است که: «برای اعدام هیچ‌وقت دیر نمی‌شود، ولی اگر انجام شود جبران‌ناپذیر است.»

مصطفی نیلی که پیش از این وکالت عبدالحمید میربلوچ‌زهی را هم بر عهده داشته، پیش از اعدام او هم از ثبت درخواست «اعاده دادرسی» برای بررسی مجدد این پرونده در قوه قضاییه خبر داده بود.

بنا بر اعلام کمپین فعالان بلوچ از اواخر آذرماه تا اوایل بهمن‌ماه دست کم ۱۵ شهروند بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شده‌اند.

حکومت ایران از لحاظ آماری در بالای جدول اعدام‌ها در کشورهای جهان قرار دارد. بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، ایران در سال ۲۰۱۹ با ۲۵۱ اعدام در رتبه دوم کشورهای جهان قرار گرفته و مسئول بیش از یک‌سوم (۳۸ درصد) اعدام‌های ثبت‌شده در جهان است.

https://akhbar-rooz.com/?p=102452 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x