جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علیرغم ادعاها؛ تداوم نگهداری امیرحسین مرادی و علی یونسی در بند ۲۰۹ زندان اوین

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان مهندسی کامپیوتر و فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برند. رضا یونسی، برادر علی یونسی طی یادداشتی از پنهان‌کاری نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد طی نامه‌نگاری با دفتر حقوق بشر این سازمان در خصوص وضعیت برادر خود و امیرحسین مرادی خبر داده است.

به گزارش هرانا، امروز جمعه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان مهندسی کامپیوتر و فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برند.

رضا یونسی، برادر علی یونسی طی یادداشتی از پنهان‌کاری نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد طی نامه‌نگاری با دفتر حقوق بشر این سازمان در خصوص وضعیت برادر خود و امیرحسین مرادی خبر داده است. به گفته آقای یونسی نماینده جمهوری اسلامی در جواب نامه دفتر حقوق بشر این سازمان ضمن رد ضرب و شتم علی یونسی و امیرحسین مرادی در زمان بازداشت، مدعی شده است که او و آقای مرادی به بند عمومی منتقل شده‌‌اند. همچنین در ادامه این نامه نوشته شده است که امیرحسین مرادی و علی یونسی در زمان بازجویی به وکیل مدافع خود دسترسی داشته‌اند. این در حالی است که وکیل انتخابی این شهروندان تاکنون به پرونده آنان دسترسی نداشته است و وکیل تسخیری نیز تنها یکبار در ماه ششم بازداشت و پس از پایان بازجویی‌ها با این دانشجویان ملاقات داشته است.

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین امسال توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در تاریخ ۱۶ اردیبهشت امسال این دانشجویان را به همکاری با مجاهدین خلق متهم کرد.

چندی بعد آیدا یونسی، خواهر علی یونسی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی این اتهامات را تکذیب کرده و دلیل مطرح شدن آن را سابقه زندان پدر و مادر خود در دهه شصت عنوان کرد.

اواسط خردادماه جمعی از دانش آموختگان، دانشجویان و اساتید ایرانی در داخل و خارج از ایران طی نامه‌ای خطاب به رئیس «بنیاد ملی نخبگان» و مقامات ارشد ایران، خواستار آزادی و رسیدگی فوری به وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی شدند. امضا کنندگان ضمن ابراز نگرانی از اینکه این دانشجویان حدود ۴۰ روز است «به دلایل ناروشن» و «در شرایط شیوع بیماری کرونا» در بازداشت به سر می‌برند، نوشته‌اند که تدوام بی خبری و عدم دیدار با خانواده‌ها و تماس‌های تلفنی محدود، نگرانی‌ها نسبت به سلامت و احتمال عدم رسیدگی عادلانه به وضعیت این دو دانشجو را افزایش داده است.

شهریورماه امسال آیدا یونسی خواهر، علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف از فشار بر برادر خود برای انجام اعترافات تلویزیونی خبر داد. آبان‌ماه امسال علی یونسی به کرونا مبتلا شده و مدتی بعد پس از بهبودی به سلول چند نفره بازگردانده شد.

در خصوص این دانشجویان گفتنی است که امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=103162 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x