جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فاجعه شکست یخچال طبیعی در هند؛ ۳۷ کارگر در تونلی گرفتارند

آسوشیتدپرس

بر اثر ذوب شدن و فرو ریختن یک یخچال طبیعی بزرگ در شمال هند، دست کم ۱۵ تن کشته شده و بیش از ۱۵۰ تن ناپدید شده‌اند.

پلیس محلی با اعلام این آمار گفته تا کنون اجساد ۱۱ نفر از قربانیان پیدا شده است. هزاران نفر از اهالی منطقه نیز خانه‌های خود را ترک کرده و به جاهای امن‌تر پناه برده‌اند.

این حادثه طبیعی که بعد از ظهر یکشنبه ۷ ژانویه (۱۹ بهمن) در کوهستان‌های منطقه «چامولی» ایالت «اوتاراکند» روی داد، سبب جاری شدن سیلی خروشان شد.

این حادثه غافلگیرکننده باعث وحشت اهالی شد و خسارت‌های گسترده‌ای در این مناطق کوهستانی مرتفع به بار آورد.

در این رویداد، ابتدا به دلیل گرما و ذوب شدن تدریجی یخ‌ها، بخشی از یخچال عظیم «ناندا دِوی» شکاف برداشت و شکست. پس از آن در بامداد روز یکشنبه حجم بزرگی از آب که در پشت آن بود، آزاد شد و فرود ریخت.

این آب در مسیر رودخانه‌های «داولی گنگا»، «ریشی گنگا» و «آلاکناندا» که همگی از سرچشمه‌‌های رود بزرگ «گنگ» در کوهپایه‌های هیمالیا هستند، به راه افتاد.

بیم کشته شدن ده‌ها کارگر در یک تونل

سیل در مسیر خود از دو سازه سد و نیروگاه گذشت و آسیب زیادی به این تأسیسات وارد کرد. بسیاری از کارگران در تونلی در یکی از این دو سازه که در حال احداث است گرفتار شدند.

پلیس روز یکشنبه گفته بود از سرنوشت حدود ۱۰۰ تن از کارگران این تأسیسات که در این تونل گرفتار شده‌اند، خبری در دست نیست و بیم آن می‌رود که کشته شده باشند. مقام‌های رسمی در روز دوشنبه گفتند ۳۷ نفر از کارگران هنوز درون تونل هستند و تمرکز نیروهای امدادی بر روی نجات جان این افراد است.

یک مقام ارشد پلیس به نام گورونگ به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «تونل از گل و لای و اشیا دیگری که سیل با خود آورده، پر شده است و ما داریم تلاش می‌کنیم تا با ماشین‌آلاتی مثل بیل مکانیکی راه آن را باز کنیم.»

راکش بات، یکی از کارگران نجات یافته به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت آنها در تونل مشغول کار بودند که آب به داخل آن هجوم آورد. وی گفت: «ما فکر می‌کردیم این آب باران است و به زودی عقب می‌رود. اما وقتی دیدیم گل و لای دارد با سرعت زیادی وارد تونل می‌شود، فهمیدیم که اتفاق بزرگی افتاده است.»

این کارگر نجات‌یافته افزود: «ما تقریباً شش ساعت منتظر ماندیم. با دعا کردن و گاهی شوخی با یکدیگر سعی کردیم روحیه مان را بالا ببریم. خوشبختانه من اولین کسی بودم که نجات یافتم.»

مقام‌های محلی می‌گویند تا روز یکشنبه دست کم ۱۲ کارگر را از درون تونل نجات داده‌اند.

بسیاری از افراد ساکن در روستاهای منطقه در تأسیسات سد کار می‌کنند، اما در روز یکشنبه سر کار نبوده‌اند. اهالی روستاها در مناطق مرتفع‌تر نیز از سیل در امان مانده‌اند.

پنج تیم امداد و نجات و شش یگان ۱۰۰ نفری از نیروهای ارتش برای عملیات نجات بسیج شده‌اند. به گزارش مقامات دولتی هند، شمار این نیروها به بیش از دو هزار نفر می‌رسد. علاوه بر این، یک بالگرد پیشرفته سبک ای‌اچ‌ال و دو بالگرد چیتا نیز به منطقه اعزام شده‌ است.

نیروهای امدادی همچنین در پایین دست رودخانه‌ها و در حاشیه دره‌ها در جستجوی اجساد قربانیان احتمالی هستند.

چرا این اتفاق افتاد؟

کارشناسان می‌گویند فاجعه طبیعی در شمال هند با پدیده گرمایش زمین در ارتباط است.

یخچال‌ها قطعه یخ‌های عظیمی در ارتفاعات سرد کوهستان هستند که بر اثر گرمایش زمین، به صورت تدریجی و بسیار آرام به پایین می‌لغزند و در این حالت دریاچه‌ای پشت آنها تشکیل می‌شود.

کارشناسان می‌گویند احتمالا به دلیل گرمایش و ذوب شدن یخ‌ها، آب دریاچه پشت یخچال ناندا دوی بیش از حد سنگین شده و در این یخچال شکاف ایجاد کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=103453 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x