چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

فداییان خلق (اکثریت): درگذشت رفیق علی خاوری را به حزب تودهٔ ایران و عدالت‌خواهان ایرانی تسلیت می‌گوییم!

روز آدینه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ (۱۹ مارس ۲۰۲۱ میلادی) رفیق علی خاوری، صدر حزب تودهٔ ایران پس از قریب ۸۰ سال مبارزهٔ پی‌گیر در راه آرمان‌های انسانی چپ دیده بر جهان فروبست و حزب خود و رفقا، یاران و دوستانش را در سوگ فقدان خود نشاند.

 رفیق علی خاوری، زادهٔ فروردین ۱۳۰۲ در شهر مشهد بود و از دوران جوانی به فعالیت در حزب تودهٔ ایران پرداخت. وی که پیش از  از وقوع کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به مهاجرت اجباری تن داده بود، پس از چندین سال به دستور حزب با مأموریت بازسازی تشکیلات داخل کشور به هم‌راه رفیق جان‌باخته، پرویز حکمت‌جو به ایران بازگشت و توسط ساواک دستگیر و تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفت. رفیق خاوری در بی‌دادگاه‌های محمدرضاشاهی به اعدام محکوم شد و تنها اعمال فشارهای بین‌المللی باعث لغو این حکم گشت.

رفیق خاوری ۱۴ سال از عمر خود را در زندان‌های شاه گذارند و در تمام آن دوران از باورهای انسانی خود که همانا آزادی، عدالت اجتمایی و بهروزی مردم ایران بود، دفاع کرد. او با وقوع انقلاب بهمن ۱۳۵۷از زندان آزاد شد و بار دیگر فعالیت خود در صفوف حزب تودهٔ ایران را پی گرفت.  خروج وی از کشور برای درمان، سبب آن شد تا گذر او در دو موج دستگیری رهبران حزب در اواخر سال ۱۳۶۱ و اوایل سال ۱۳۶۲ به هم‌راه دیگر یاران و هم‌رزمان خود به زندان مخوف جمهوری اسلامی نیافتد.

پس از یورش و ضربات هولناک جمهوری اسلامی به حزب توده ایران، حضور رفیق خاوری در خارج از کشور به عنوان یکی از معدود بازماندگان کمیتهٔ مرکزی حزب در دوران پس از انقلاب موجب آن شد که مسئولیت‌های تعیین‌کننده‌ای در سامان‌دهی به نیروهای متشکل حزب تودهٔ ایران بر دوش رفیق خاوری بیافتد. علی خاوری که دبیراول حزب تودهٔ ایران شده بود، در پی جدایی‌های متعدد صورت گرفته در صفوف حزب نیز هم‌چنان در حزب ماند و در سال‌های پایانی عمر از سوی حزب تودهٔ ایران به عنوان صدر کمیتهٔ مرکزی حزب انتخاب شد.

رفیق خاوری همواره رابطه‌ای رفیقانه با ما فداییان خلق داشت. او از جمله در دوران هم‌بندی خود با فدایی جان‌باختهٔ خلق، رفیق بیژن جزنی، ارتباط دوستانه و رفیقانه‌ای با رفیق بیژن داشت، ارتباطی که منجر به آن شد که دفاعیات رفیق خاوری با سازمان‌دهی رفیق جزنی به خارج از زندان منتقل شود. رفیق خاوری در همکاری حزب و سازمان بعد از سال ۶۲ از جمله در راه اندازی رادیو زحمتکشان نقش موثر داشت. علیرغم اختلافات نظری، سیاسی و تشکیلاتی که در پی‌آمد خود منجر به فاصله‌گیری حزب تودهٔ ایران و سازمان ما از یک‌دیگر شد، رابطهٔ دوستانهٔ رفیق خاوری با سازمان ما پابرجای ماند و هنگامی نیز که ما در چارچوب بزرگ‌داشت ۵۰ سال جنبش فداییان خلق ایران رفیق علی خاوری را به ارسال پیامی برای مراسم‌مان در روز ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ دعوت نمودیم، این حضور تنها به دلیل کسالت رفیق خاوری میسر نشد.

امروز جنبش چپ ایران مبارزی را از دست داده است که عمر خود را در راه  مبارزه و در راه‌ آرمان‌های انسانی چپ سرمایه کرده بود. شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) درگذشت رفیق علی خاوری را به خانوادهٔ او، به کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران و به همهٔ اعضای آن و نیز به همهٔ کسانی که به ارزش‌های انسانی و آرمانی چپ باورمنداند تسلیت می‌گوید.

سه‌شنبه، ۳ فروردین ۱۴۰۰ (۲۳ مارس ۲۰۲۱ میلادی)

‌دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

https://akhbar-rooz.com/?p=108093 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x