پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فراخوان اقدام فوری عفو بین‌ الملل در خصوص بازداشت زهرا محمدی شهروند اهل سنندج

زهرا محمدی

امروز پنج شنبه ۲۳ آبان ۹۸، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک فراخوان با اشاره به وضعیت زهرا محمدی فعال مدنی بازداشتی در زندان سنندج، خواستار آزادی بی قید و شرط وی شد.

در بخشی از این فراخوان با تاکید به وضعیت نامناسب جسمی و بیماری وی و همچنین عدم دسترسی به دارو در زندان، آمده است “به گفته وی، بازجویان تهدید کرده بودند که اگر حاضر به همکاری با وزارت اطلاعات و امضای «اعترافات» از پیش تهیه شده نشود، اعضای خانواده‌اش را نیز بازداشت می‌کنند. او فقط یک بار، نزدیک به چهار ماه بعد از دستگیری و بعد از اتمام دور دوم بازجویی‌ها در دوره‌ی قطع ارتباط کامل، توانسته است با وکلای خود ملاقات کند.

متن کامل این فراخوان اقدام فوری در ادامه می آید:

زهرا محمدی، از فعالان مدنی جامعه کُرد، به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش به منظور تواناسازی اعضای اقلیت جامعه کُرد که مورد اجحاف قرار دارند، از جمله از طریق آموزش زبان کردی به آنان، به همکاری با گروه‌های کُرد مخالف حکومت و اقدام علیه امنیت ملی متهم شده است.

وی در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۸، بدون اطلاع‌رسانی قبلی به وکلا و خانواده‌اش، برای جلسه‌ی دادرسی به شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج منتقل شد که برگزاری آن جلسه متعاقباً به تعویق افتاد.

زهرا محمدی ۲ خرداد ۱۳۹۸ توسط مأموران لباس‌شخصیِ وزارت اطلاعات در خانه‌اش دستگیر شد و تا ۱۰ خرداد در مکان نامعلومی در حبس انفرادی به سر برد و پس از آن بود که به زندان سنندج انتقال یافت و محل نگه‌داری او به اطلاع خانواده‌اش رسید. زهرا محمدی متعاقباً، در جریان ملاقاتی با اعضای خانواده‌اش، گفته بود که در مدت هشت روزی که در حبس انفرادی به سر می‌برده زیر فشار قرار گرفته تا وادار به «اعترافات» اجباری شود.

او از اواسط خرداد تا اواسط تیر ماه با خانواده‌اش در ارتباط مستمر قرار داشت. اما از ۱۵ تیر ماه تا ۲۵ شهریور هرگونه ارتباط او با خارج از زندان قطع شد و با وجود تلاش‌های مکرر اعضای خانواده‌اش برای باخبر شدن از سرنوشت او، هیچ‌گونه اطلاعاتی در اختیار آن‌ها قرار نگرفت. با پایان گرفتن این دوره قطع کامل ارتباط، زهرا محمدی توانست به خانواده‌اش اطلاع دهد که در طول آن دوره، او را هر روز برای جلسات بازجویی چند ساعته به مکانی که در اختیار وزارت اطلاعات بوده می‌بردند و وی را به شدت زیر فشار قرار داده بودند تا به همکاری با گروه‌های کُرد مخالف حکومت «اعتراف» کند، اتهامی که او آن را انکار کرده بود.

به گفته وی، بازجویان تهدید کرده بودند که اگر حاضر به همکاری با وزارت اطلاعات و امضای «اعترافات» از پیش تهیه شده نشود، اعضای خانواده‌اش را نیز بازداشت می‌کنند. او فقط یک بار، نزدیک به چهار ماه بعد از دستگیری و بعد از اتمام دور دوم بازجویی‌ها در دوره‌ی قطع ارتباط کامل، توانسته است با وکلای خود ملاقات کند.

زهرا محمدی در وضعیت جسمانی نامناسبی قرار دارد. او در حال حاضر از ناراحتی معده رنج می‌برد و به دلیل مشکلات گوارشی‌ای که پیش از حبس شدن داشته نیازمند مصرف دارو است، اما نتوانسته است در زندان به داروی خود دسترسی داشته باشد.

 اقدام شما موثر است؛ به زبان و قلم خودتان به دادستان کل سنندج نامه بنویسید یا از متن پیش‌نهادی عفو بین‌الملل الگوبرداری کنید و از او بخواهید که؛ زهرا محمدی را بی‌درنگ و بدون قیدوشراط آزاد کنند، چرا که او یک زندانی عقیدتی است که تنها به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مربوط به جامعه مدنی به زندان افتاده است،

اطمینان حاصل کنند که او، تا زمان آزادی‌اش، از شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها در امان می‌ماند و می‌تواند به طور مستمر با وکلا و خانواده‌اش ملاقات کند، اطمینان حاصل کنند که او از مراقبت‌های پزشکی مناسب، از جمله هرگونه درمان تخصصی مورد نیازش برخوردار می‌شود.

عفو بین الملل/ ۲۳ آبان ۱۳۹۸″

https://akhbar-rooz.com/?p=12087 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صادق بابایی
صادق بابایی
4 سال قبل

درخواست عفو بین الملل اقدامی بشردوستانە بودە ضمن پشتیبانی امید پیگیری و بەنتیجە رساندن ان را دارم.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x