پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فرانسه، بریتانیا و آلمان: برنامه موشکی ایران برخلاف قطعنامه شورای امنیت است

دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته‌اند اقدام ایران در توسعه موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت است. 

نمایندگان این سه کشور اروپایی امضاکننده برجام در این نامه از گوترش خواستند در گزارش آتی خود به شورای امنیت، این شورا را مطلع سازد که این اقدام «متناقض» با مفاد توافق هسته‌ای است. 

در نامه سه کشور اروپایی آمده است: «فرانسه، آلمان و بریتانیا بار دیگر بر جمع‌بندی قاطع خود تاکید می‌ورزند که توسعه موشک‌‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و فناوری‌های مربوطه از سوی ایران در تناقض» با بند مربوط به برنامه موشکی در قطعنامه شورای امنیت است. 

این بند در قطعنامه مذکور  از ایران «می‌خواهد از هر گونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.» با این حال، ایران را ملزم به توقف این فعالیت‌ها نکرده و جمهوری اسلامی بر همین اساس فعالیت‌های موشکی خود را قانونی و نامرتبط به فعالیت‌های هسته‌ای می‌داند. 

سه کشور اروپایی در نامه خود با اشاره به آزمایش موشک بالستیک میان‌برد شهاب-۳ در تاریخ دوم اردیبهشت در ایران، این موشک را «مجهز به کلاهک بازآی جولان‌پذیر» توصیف کردند و نوشتند: «تقویت‌کننده شهاب-۳ که در این آزمایش به کار رفته، سامانه نوع اول رژیم کنترل فناوری موشکی بوده و از نظر فنی قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد.»  

به گفته امضاکنندگان این نامه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سال ۲۰۱۵ خود درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران به شواهدی مبتنی بر «برنامه تحقیقاتی ایران در زمینه تجهیز شهاب-۳ به کلاهک هسته‌ای طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳» اشاره دارد. 

مقام‌های آمریکایی می‌گویند ایران در صدد دستیابی به موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی این اظهارات را رد کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شد. ترامپ و دیگر مقام‌های آمریکایی برجام را به علت اشاره نکردن به برنامه موشکی ایران، ناقص خوانده بودند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه خود به پنج مورد از «فعالیت‌های ایران که ناقض» قطعنامه شورای امنیت بوده، اشاره کرده‌اند. این پنج مورد شامل آزمایش‌های موشکی در ایران و همچنین پرتاب موشک‌های ساخت ایران از سوی شورشیان حوثی در یمن در سال جاری است. 

این سه کشور در نامه خود نوشتند «ایران به گسترش فناوری موشک بالستیک در منطقه» ادامه داد که در تناقض با قطعنامه شورای امنیت است.

شورای امنیت قرار است در تاریخ ۲۸ آذر به منظور راستی‌آزمایی اجرای مفاد قطعنامه مذکور تشکیل جلسه دهد.

بنی گانتز، رهبر حزب آبی و سفید در اسراییل با استقبال از نامه فرانسه، بریتانیا و آلمان در توییتر نوشت این تحول تازه نیست. او افزود اروپا باید متوجه باشد ایران «تهدیدی برای صلح جهانی و ثبات منطقه‌ای» است.   

گانتز در ادامه گفت: «زمان آن فرا رسیده است که از فرستادن نامه فراتر برویم و دست به اقدام بزنیم: تحریم‌های چشمگیر علیه ایران وضع کنید.»

https://akhbar-rooz.com/?p=14295 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x