پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

فرانسه و آلمان خواستار توافق جدید مشترک میان آمریکا و اروپا شدند

وزیران خارجه فرانسه و آلمان با استقبال از ریاست جمهوری جو بایدن در آمریکا خواستار توافق جدید مشترک میان واشنگتن و اروپا شدند و اعلام کردند تجدیدنظر در همکاری فرا آتلانتیکی با در نظر گرفتن تحولات در حال شکل گیری مجدد در جهان، ضروری است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه «لو موند»، «ژان ایو لودریان» و «هایکو ماس» در مقاله‌ای مشترک که همزمان در سه روزنامه آلمانی، آمریکایی و فرانسوی منتشر شد، افزودند:‌ تجدیدنظر در همکاری فراآتلانتیکی با توجه به روابط عمیق و دیرینه‌ای که اروپا و آمریکا را پیرامون ارزش‌ها و منافع مشترک متحد می کند، یک ضرورت است.

وزریران خارجه فرانسه و آلمان تاکید کردند فرانسه و آلمان می خواهند همراه با جو بایدن رئیس جمهوری آینده و کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آینده که عقاید ما را در خصوص ارزش مشارکت‌های‌ بین المللی و دوستی میان ایالات متحده و اروپا را به اشتراک می‌گذارند کار کنند. چیزهای بسیاری برای بهبودی وجود دارد. قوانین و نهادهایی که امنیت و شکوفایی جوامع ما به آنها بستگی دارد اکنون مورد حمله قرار گرفته‌اند. در هر دو سوی آتلانتیک، انتظارات زیادی از بهبود اقتصادی می‌رود و کارهای بسیاری باید انجام شود تا اختلاف‌هایی که باعث جدایی کشورهای ما می‌شود را کاهش دهد. ما در این چالش‌ها مشترک هستیم.

این دو مقام اروپایی تاکید کردند: از چهار سال گذشته فضای بین‌المللی از بدتر شدن باز نایستاده است. انتخاب بایدن مسیر تقویت وحدت میان آمریکا و اروپا در مقابل خودکامه‌ها و کشورهایی که افزایش قدرت خود را در تضعیف نظم بین‌المللی یا منطقه‌ای دنبال می‌کنند، می‌گشاید. اما مطمئنا پایبندی بر روی اصول مانع گفت و گو و همکاری نیست.

لو دریان و ماس  ابراز امیدواری کردند ایالات متحده و روسیه بتوانند پیمان «استارت نو» (در مورد زرادخانه‌های هسته‌ای) را قبل از فوریه ۲۰۲۱ تمدید کنند. آن ها تاکید کردند در خصوص همه مسائل مربوط به امنیت اروپا ما آماده بحث با مسکو هستیم و انتظار داریم که روسیه پاسخ‌های سازنده‌ای ارائه کند. اتحادیه اروپا باید برای همه این چالش ها آماده شود.

وزیران خارجه فرانسه و آلمان همچنین نوشته اند می‌خواهند آمریکا را متقاعد کنند تا دوباره با اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران  فعالیت کند و به مسائلی  بپردازند که به زعم آنها کنش‌های ایران برای امنیت اروپا و کل منطقه ایجاد می‌کند.

همچنین به نوشته دویچه‌وله، این دو سیاستمدار بلندپایه اتحادیه اروپا، رفتار دولت ترکیه در شرق مدیترانه را هم مشکل‌ساز خوانده‌اند و گفته‌اند، باید در این راستا نیز اقدامات مشترکی انجام دهند. 

این رسانه آلمانی افزود: لودریان و ماس در مقاله مشترک خود به به موضوعات مهم دیگری چون تروریسم و افراط‌گرایی «که امنیت جوامع ما را در دو طرف اقیانوس اطلس تهدید می کنند» اشاره کرده و در این زمینه‌ها هم خواستار همکاری نزدیک با ایالات متحده شده‌اند.

وزیران خارجه آلمان و  فرانسه وعده داده‌اند اروپایی‌ها دیگر فقط از آمریکا انتظار کمک ندارند بلکه به فکر راه‌هایی برای دفاع از امنیت خود هستند و در عین حال به فکر «ایجاد تعادل در همکاری‌های دوجانبه. اینها دو روی یک سکه هستند.» 

به اعتقاد لودریان و ماس، استقلال اروپا طی سال‌های گذشته قوت یافته است و همواره توانایی‌های امنیتی و دفاعی خود را توسعه می‌دهد. 

آنها در مقاله مشترک خود یادآور شده‌اند که اروپا هم‌اکنون مسوولیت بیشتری در قبال امنیت همسایگان خود به عهده گرفته است، از منطقه ساحل گرفته تا دریای مدیترانه و خاور نزدیک و خاورمیانه و منطقه خلیج فارس.

این مقاله در حالی منتشر شده که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است انتظار معجزه از بایدن نداریم اما امیدواریم وی بازگشت به توافقنامه های چند جانبه را آغاز کند.

جوسپ بورل در مصاحبه اختصاصی با روزنامه واشنگتن که در روز دوشنبه منتشر شد، گفت خبر خوب بازگشت واشنگتن به تاریخ پیشین خود است. ما از رییس جمهور بایدن انتظار انجام معجزه نداریم اما می خواهیم که از این فصل جدید نهایت استفاده را ببریم.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که دولت بایدن می تواند به توافقنامه های چندجانبه و یا سازمان های بین المللی که ترامپ از آنان خارج شده بود، بازگردد.

https://akhbar-rooz.com/?p=93633 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x