پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

فشار اروپا بر آلمان برای جلوگیری از تکمیل شاه لولۀ گاز «نورداستریم ٢» افزایش یافت

با از سر گرفته شدن عملیات تکمیل خط لوله گاز نورداستریم ٢،  فشار کشورهای اروپائی برای توقف این عملیات اوج گرفت. فرانسه خواستار پایان دادن به پروژه شد، لهستان مثل همیشه با آن مخالفت کرد و در اتحادیه اروپا خواست مجازات پوتین به خاطر زندانی کردن آلکسی ناوالنی و سرکوب تظاهرکنندگان جدی‌تر شد.

به گزارش ار اف آی، همزمان با انتقادات کشورهای اروپائی از پیگیری احداث شاه لولۀ گاز نورداستریم ٢، رسانه‌های آلمانی هم آنگلا مرکل صدراعظم این کشور را به خاطر مماشات با روسیه مورد انتقاد قرار دادند.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه به عنوان یکی از رسانه‌های پرنفوذ آلمان نوشت: «مرکل، با عدم پشتنیبانی از تکمیل نورداستریم ٢، بدون اعتراف به اشتباه خود در این زمینه، می‌تواند همزمان به سه هدف برسد: جلب نظر جو بایدن، تعیین مرز برای ولادیمیر پوتین و ایجاد وحدت در اروپا».

فرانکفورتر آلگماینه اضافه کرد: «مرکل تا به حال هرگز به صورت رسمی نگفته است که از این خط لوله پشتیبانی می‌کند، بلکه تنها گفته است که احداث این لولۀ گاز کار شرکت‌های خصوصی است و او دلیلی نمی‌بیند که جلوی کار آن‌ها را بگیرد».

فرانکفرتر آلگماینه در ادامه تفسیر خود نوشت: «همه کشورهای اروپائی و پیش از همه فرانسه و لهستان یا از پیش مخالف نورداستریم بوده‌اند و یا با حمله پوتین به آلکسی ناوالنی به مخالفت با تکمیل آن برخاسته‌اند. اما تاکنون نتوانسته‌اند کاری انجام دهند. تحریم اتحادیه اروپا که می‌توانست عملیات احداث نورداستریم را برای همیشه یا دست کم برای مدتی متوقف کند، همیشه امکان پذیر بوده، اما تاکنون هیچ کشوری به طور جدی خواستار اتخاذ تصمیم شورای اروپا درباره آن نشده است».

سرنوشت مبهم یک پروژه بزرگ

به گزارش سایت آنلاین، به رغم انتقادهای شدید آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، لهستان، اوکراین و چند کشور دیگر، عملیات تکمیل خط لوله گاز نورداستریم ٢ با استقرار لوله‌ها در آب‌های دانمارک از سرگرفته شده است. تا پیش از پایان ماموریت دونالد ترامپ، چنین اقدامی صورت نگرفته بود.

از دید کارشناسان آلمانی، فشار همزمان آمریکا و اروپا بر آلمان ممکن است تکمیل خط لوله نورداستریم ٢ را تنها برای مدتی دیگر به تعویق بیاندازد، اما با توجه به سرمایه هنگفتی که تا کنون صرف آن شده، انجام این کار بطور قطعی و برای همیشه دشوار خواهد بود.

طول دو خط لوله موازی گاز آلمانی/ روسی ١٢٣٠ کیلومتر پیش بینی شده که تا پیش از تحریم آمریکا در سال ٢٠١٩، نود و چهار درصد آن احداث شده بود. در نوامبر سال ٢٠١٩ دولت ترامپ کشتی‌های مخصوص لوله گذاری را تهدید به تحریم کرد و با خروج آن‌ها از آب‌های دریای بالتیک، عملیات متوقف ماند.

به گزارش مسئولان کنسرسیوم نورداستریم، اکنون تنها ١٢٠ کیلومتر از لوله گذاری در آب‌های دانمارک و ٣٠ کیلومتر از آن در آب‌های آلمان باقی مانده است تا طرح به مرحله بهره برداری برسد.

چرا همه با نورداستریم مخالف شده‌اند؟

ایالات متحده آمریکا هنگام تحریم خط لوله آلمانی/ روسی اعلام کرد که بهره برداری آن می‌تواند به وابستگی بیشتر اروپا به انرژی روسیه دامن بزند و روسیه می‌تواند در موارد بحرانی از آن به عنوان اهرم فشار بر اروپا استفاده کند. اما کارشناسان آلمانی در واکنش به این استدلال گفتند که آمریکا نگران کاهش سهم سودآور خود در تامین انرژی اروپا است، زیرا گاز روسیه برای اروپا بسیار ارزان‌تر از گاز مایع آمریکا خواهد بود.

دلیل مخالفت لهستان و اوکراین با تکمیل خط لوله نورداستریم ٢ آن است که با راه اندازی این خط لوله درآمدهای آن‌ها از طریق ترانزیت گاز روسیه قطع می‌شود. اما فرانسه بیشتر به خاطر محکومیت آلکسی ناوالنی سر به مخالفت با این طرح برداشته است. دولت فرانسه بر این نظر است که پس از محکومیت ناوالنی در یک دادگاه غیرعادلانه و سرکوب شدید هواداران او در تظاهرات روزهای گذشته، همکاری آلمان با روسیه به اعتبار و ارزش‌های اروپائی آسیب می‌زند.

به رغم انتقادهای فراوان، سخنگوی شرکت نورداستریم اعلام کرد: «کار لوله گذاری در جنوب جزیره بورنهولم دانمارک با کمک کشتی لوله گذاری فورتونا آغاز شده است. این عملیات در چارچوب مجوزهای موجود صورت گرفته و جزئیات آن بعدا اعلام خواهد شد».

با تکمیل نورداستریم ٢ روسیه می‌تواند از طریق این خط لوله سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا انتقال دهد. همین مقدار گاز نیز از طریق خط لوله نورداستریم ١ امکان انتقال دارد که احداث آن در سال ٢٠١١ پایان یافت و به بهره برداری رسید.

شرکت سهامی نورداستریم مالک و احداث کننده نورداستریم ١ است که ۵١ درصد سهام آن به گازپروم روسیه و بقیه آن به شرکت‌های آلمانی و اروپائی Wintershall, E.ON, Gasunie و Engie تعلق دارد.

مالکیت نورد استریم ٢ به طور کامل در اختیار گازپروم است که اکثریت قریب به اتفاق سهام آن به دولت روسیه تعلق دارد. اما آلمان در طرح احداث آن شرکت کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=103591 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x