جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فقر حرکتی تهدید جامعه ایرانی؛ مسی ها و رونالدوهای بعدی

نازک بین: کم تحرکی پدیده‌ای است که جامعه ایرانی را در محدوده‌های سنی مختلف تهدید می‌کند و خطر آن بیش از هر زمان دیگری در کلان‌شهرها همراه هستیم، احساس می‌شود. در بخش نوجوانان و جوانان نیز کم تحرکی و نداشتن سواد فیزیکی می تواند به  عواقب نامطلوب زیادی برای فرد و محیط اجتماعی اش منجر شود. سواد بدنی هدف بسیار مهم تربیت‌بدنی است. درک سواد بدنی به درک ارزش ذاتی و خاص تربیت‌بدنی کمک می‌کند. تربیت‌بدنی نه به‌طور خاص درباره تدریس ورزش به کودکان و جوانان است (هرچند فرصت‌هایی برای انجام این کار وجود دارد) و نه صرفاً در مورد یافتن کسانی است که توانایی بالقوه تبدیل شدن به بازیکنان نخبه را دارند (هرچند این افراد نیز در طی مراحل آموزش خود به اندازه کودکان و جوانان دچار مشکل و نیازمند کمک درگرفتن توپ یا نفس‌گیری در شنا هستند). تربیت‌بدنی درباره تشویق هر کودک و جوان به تبدیل شدن به یک شرکت‌کننده مادام‌العمر در فعالیت‌های بدنی و حمایت از هر کودک و جوان در طی مسیر کسب سواد بدنی خود است.

در ادامه این مقدمه, مقاله با ارزش، کن هاردمن، استاد عالیرتبه دانشگاه ورستر، انگلستان را با گزینش و ترجمه جواد آزمون از نظرها می گذرانیم:

 مقدمه نویسنده: بیانیه اتحادیه اروپا در بولونیا (ژوئن ۱۹۹۹) دستور کار اصلاحات سیاسی را به جریان انداخت. متعاقب جلسه مارس ۲۰۰۱ شورای اروپا در استکهلم، سه هدف کلی راهبردی از جمله کیفیت و اثربخشی نظام تعلیم‌وتربیت تعیین شد. در بهبود کیفیت و اثربخشی تعلیم‌وتربیت و آمادگی حرفه‌ای پیش‌بینی شده بود که برنامه‌های درسی متناسب با مفهوم یادگیری مادام‌العمر باید بر شایستگی‌های کلیدی تمرکز کنند. مسلماً این اقدام پاسخ سیاسی پارلمان اروپا و شورای اروپا بود تا آموزش‌وپرورش در اروپا با شیوه‌های در حال ظهور و موجود در بخش‌های دیگر همسو شود؛ شیوه‌هایی که چارچوب‌های شایستگی گوناگون و مهارت‌هایی را شکل داده‌اند که فراگیران را قادر می‌سازند تا با پیچیدگی‌های بیشتر در تکالیف کاری مواجه شوند و با مفهوم «فرصت شغلی» ارتباط برقرار کنند. فرصت شغلی با ارزش‌ها و نگرش‌های سازگار با کار مرتبط است، از جمله تمایل به یادگیری، اِعمال آن یادگیری، انطباق و واکنش فعالانه به تغییر. مهارت‌های مذکور به چند بخش تقسیم می‌شوند:

مهارت‌های پایه (سواد خواندن و نوشتن و شمارش اعداد)؛ مهارت‌های کلیدی موردنیاز کار (ارتباطات، استفاده از اعمال ریاضی، فناوری اطلاعات، بهبود یادگیری و عملکرد خود، کار با دیگران و حل مسئله)؛ سایر مهارت‌های عمومی «کلیدی» تلقی می‌شوند، مانند مهارت‌های زبانی نوین و خدمات‌رسانی به مشتری، دانش و درک مناسب و به‌روز، مهارت‌های خاص شغلی به‌روز و توانایی مدیریت شغلی خود (به نقل از هافمن، ۱۹۹۹).

بررسی اتحادیه اروپا از «شایستگی‌های کلیدی» در سال ۲۰۰۲ آشکار ساخت که همه کشورهای عضو در آن هنگام دارای مرجع یا منبع صریح یا ضمنی برای تدوین شایستگی‌ها بودند. این شناسایی با موضوع مفهوم‌سازی واژگان برابر بود و دو انگیزه یا عامل باعث تمرکز بر شایستگی‌های کلیدی شد: (۱) کیفیت در تعلیم‌وتربیت، که از تفاوت مدرسه به مدرسه در دستیابی به امکانات تحصیلی حاصل می‌شود؛ و (۲) بین‌المللی شدن، پیشرفت علمی و فناوری و مسیرهای شغلی بیش از پیش پیچیده (اداره تعیین صلاحیت‌های اسکاتلند، ۲۰۰۳). این تمرکز در تغییر آشکار در عادات کلامی و برنامه‌ای و محتوای برنامه‌های درسی تحصیلی هم در مدارس و هم در مؤسسات تربیت ‌معلمان منعکس شده است. اهداف سرفصل‌ها و برنامه‌های درسی از طریق محتوای موضوعی و فرایندهای مربوط به علم و هنر یاددهی ـ یادگیری/ تعلیم و تربیتی با پیامدها و شایستگی‌های یادگیری مرتبط و مورد انتظار پیوند خورده‌اند. در طی این دوره، تحقیق در مورد «شایستگی‌ حرفه‌ای» که به‌عنوان مجموعه‌ای از شایستگی‌ها تعریف‌شده، تبدیل به یک کسب‌وکار سازنده و مولد در سراسر جهان شده است. این تغییر در حوزه تربیت‌بدنی به خوبی بیان و نشان داده شده است. 

تربیت‌بدنی: نقش‌ درک‌شده

تربیت‌بدنی اغلب به‌عنوان منبع یک سری از ویژگی‌های رشدی مثبت از اوایل کودکی تا اواخر نوجوانی حمایت می‌شود و در حال حاضر، یعنی زمانی که به‌عنوان یک فرایند مادام‌العمر در طی بزرگ‌سالی شناخته می‌شود، در مفهوم «فرد تربیت‌شده به لحاظ بدنی/ فرد تربیتِ بدنی شده۵»۶ ظهور کرده است. نقش درک‌شده تربیت‌بدنی در طول سال‌ها گسترش یافته است. ظاهراً به‌عنوان یک ماده درسی مدرسه‌ای، گستره وسیع و توان بالقوه تربیت‌بدنی، آن را در یک موقعیت نسبتاً منحصربه‌فرد و واقعی همراه با مسئولیت رسیدگی به بسیاری از مسائل معاصر به کمک ویژگی‌هایی قرار می‌دهد که توسط تجارب تدریسی یا مدرسه‌ای دیگر ارائه نشده است. در واقع، پارلمان اروپا (۲۰۰۷) این دیدگاه را مطرح کرده است که تربیت‌بدنی تمایل دارد تا به رشد جسمی، روحی، اجتماعی، اخلاقی و غیره کودکان از جمله احترام به بدن، رشد یکپارچه ذهن و بدن، درک تأثیر فعالیت‌بدنی در ارتقای سلامت، رشد روانی اجتماعی (مثل عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس)، رشد اجتماعی و شناختی و پیشرفت تحصیلی، مهارت‌های اجتماعی و اجتماعی شدن (مثل تحمل دیگران و احترام به آن‌ها، همکاری و انسجام، رهبری، روحیه تیمی، علاج رفتار ضداجتماعی)، رشد زیبایی‌شناختی، معنوی، احساسی و اخلاقی (مثل بازی جوانمردانه، ساختن شخصیت)، علاجی برای حل و فصل اپیدمی چاقی، بحران بی‌تحرکی و شیوه زندگی نشسته، افزایش کیفیت زندگی و غیره کمک‌های قابل توجه و متمایزی بکند. اما در اینجا این پرسش‌های اساسی مطرح می‌شوند: الف) گواه یا مدرک تأیید ادعاهای مطرح‌شده از جانب تربیت‌بدنی چیست و کجاست؟ ب) اگر این ادعاها مشروع و قانونی هستند، وقتی در بعضی مدارس فقط ۳۰ دقیقه در هفته برای کلاس‌های تربیت‌بدنی زمان اختصاص یافته است، تربیت‌بدنی چگونه می‌تواند همه آنچه را که ادعا می‌شود اثبات کند؟ البته این پرسش‌ها مبنایی برای بحث و گفت‌وگوی دیگر در مجالی دیگر است.

شایستگی بدنی یکی از اهداف کلیدی تربیت‌بدنی است و به معنای کسب مهارت‌های بدنی است که اکثر ما را با موضوع درس پیوند می‌دهد. گالاهو و اوزمون۷ (۲۰۰۶) اظهار می‌کنند که طیف وسیعی از مهارت‌های حرکتی بنیادی وجود دارند که کودکان قادر به کسب آن‌ها در حدود سن هفت سالگی هستند و بسیاری از برنامه‌های تربیت‌بدنی بر تدارک آموزش، تشویق، فرصت و زمینه برای رشد این مهارت‌ها در طی سال‌های تحصیلی ابتدایی و بعد از آن تمرکز دارند. با این حال، ویژگی‌هایی مانند «انگیزه»، «اعتمادبه‌نفس»، «دانش» و «درک» به اندازه شایستگی بدنی مهم هستند. چنانچه تصور شود کودکان و جوانان برای ساختن یک خط‌مشی و مرام به‌عنوان سرآغاز تبدیل شدن به شرکت‌کنندگان مادام‌العمر در فعالیت‌های بدنی در حال کمک شدن هستند، می‌توان گفت که این ویژگی‌ها مهم‌تر از شایستگی‌ بدنی هستند. «انگیزه» یک ویژگی‌ است که آن‌ها را از بی‌تحرکی و تنبلی به ورزش منظم یا از فضای مجازی به فعالیت‌های جسمانی خواهد برد. چنانچه شایستگی‌ها به خوبی استفاده شوند، «اعتمادبه‌نفس» حیاتی است، زیرا وقتی آن‌ها مهارت‌ها را کسب کردند باید اطمینان حاصل کنند که قادر به انجام آن‌ها هستند. هر کودک وقتی می‌تواند از یک درس تربیت‌بدنی دست بکشد که به نتیجه برسد: «می‌توانم آن را انجام دهم» (ریمر۸، ۲۰۰۸). «دانش و درک» برای کمک به حفظ سبک زندگی فعال ضروری هستند. چنانچه کودکان و نوجوانان دلیل سودمندی فعالیت‌بدنی را برای خودشان بدانند و کمک آن‌ها به تأمین سلامتی‌شان را درک کنند، احتمالاً بیشتر برانگیخته می‌شوند. این ویژگی‌ها باید در طول سال‌های تحصیل اجباری پرورش داده، یاد داده، رشد داده، تمرین داده شده و تثبیت و تحکیم شوند. ما به کودکان و جوانانی نیاز داریم که سال به سال در تمام مراحل سنی با این ویژگی‌هایی که به‌تدریج به خاطر سپرده می‌شوند همراه شوند؛ و این امر نقش و وظیفه تربیت‌بدنی است.

تربیت‌بدنی و حرکت

عصاره یا خلاصه تربیت‌بدنی اشتغال به حرکت۹ است. به‌نوبه خود، تعلیم‌وتربیت حرکتی در قالب تربیت‌بدنی سهم منحصربه‌فردی در تعلیم‌وتربیت همه دارد یا می‌تواند داشته باشد و برای تمهید مقدمات شکل‌گیری فرد تربیت‌شده به لحاظ بدنی/ فرد تربیتِ بدنی‌ شده کلیدی و مهم است. تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی تربیت‌بدنی به درستی آموزش داده شود مسلماً می‌تواند رشد جسمی و روحی را تحریک کند و از طریق فرایند تربیت‌بدنی، جوانان می‌توانند درباره جهان و خودشان یاد بگیرند، می‌توانند بیاموزند چگونه بازی کنند و به دیگران احترام بگذارند، می‌توانند نحوه همکاری و رقابت را یاد بگیرند و می‌توانند بین موفقیت و شکست، جوانمردانه و ناجوانمردانه، درستکاری و فریبکاری تفاوت قائل شوند. همان دانش و مهارت‌ها برای انجام انواع فعالیت‌های بدنی، حفظ آمادگی جسمانی و ارزش قائل شدن برای خود و همچنین لذت بردن از فعالیت‌بدنی، که به خودی خود یک پیش‌نیاز ضروری برای بهبود کیفیت زندگی و سلامتی دلپذیر در طول کل عمر است، لازم و ضروری هستند.

فعالیت‌ حرکتی در تربیت‌بدنی، ورزش و فعالیت‌بدنی یک پدیده بی‌بدیل مهم در رشد بدنی، شناختی، عملکردی، حسی ـ حرکتی، روانی ـ اجتماعی در توسعه بهزیستی همه گروه‌های سنی و به‌ویژه کودکان و جوانان است. فعالیت حرکتی سرآغازی برای مشارکت در ورزش و فعالیت‌بدنی در سرتاسر زندگی است. همچنین، فعالیت حرکتی منبعی برای ارتباطات بین‌فردی است و علاوه بر آن می‌تواند به درک ارزش محیط‌زیست طبیعی و همچنین به تعلیم‌وتربیت و رشد اخلاقی و زیبایی‌شناختی کمک کند. تعلیم‌وتربیت حرکتی بدن تنها تجربه تعلیم و تربیتی است که در آن بر بدن و رشد حرکتی و بدنی تمرکز و توجه شده است. یک هدف برجسته و مهم تربیت‌بدنی، ایجاد و رشد شایستگی‌ بدنی است به‌طوری‌که تمام کودکان قادر به حرکت کارآمد، مؤثر و ایمن هستند و آنچه را در حال انجامش هستند و اینکه چرا این کار را انجام می‌دهند، هم‌زمان با شروع حرکت برای تبدیل شدن به شهروندان مستقل، مطمئن و مسئول، درک می‌کنند (تالبوت۱۰، ۲۰۰۹). به‌طور خلاصه، پیامدهای تربیت‌بدنی، تعهد، اعتمادبه‌نفس، تمایل به مشارکت، دانش و درک و اکتساب مهارت‌های عمومی و خاص،نگرش مثبت، سبک زندگی فعال و لذت بردن از فعالیت‌ها و غیره را شامل می‌شود. حرکت، هسته اصلی سواد بدنی۱۱ است.

  تربیت‌بدنی و سواد بدنی

سواد بدنی هدف بسیار مهم تربیت‌بدنی است. درک سواد بدنی به درک ارزش ذاتی و خاص تربیت‌بدنی کمک می‌کند. تربیت‌بدنی نه به‌طور خاص درباره تدریس ورزش به کودکان و جوانان است (هرچند فرصت‌هایی برای انجام این کار وجود دارد) و نه صرفاً در مورد یافتن کسانی است که توانایی بالقوه تبدیل شدن به بازیکنان نخبه را دارند (هرچند این افراد نیز در طی مراحل آموزش خود به اندازه کودکان و جوانان دچار مشکل و نیازمند کمک درگرفتن توپ یا نفس‌گیری در شنا هستند). تربیت‌بدنی درباره تشویق هر کودک و جوان به تبدیل شدن به یک شرکت‌کننده مادام‌العمر در فعالیت‌های بدنی و حمایت از هر کودک و جوان در طی مسیر کسب سواد بدنی خود است.

سواد بدنی مستلزم اعتقاد به ماهیت کلی فرد از نظر تعامل توانایی‌هاست. همان‌طوری‌که وایتهد۱۲ بیان کرده است (۲۰۱۰) «چون هر فردی استعدادی دارد، سواد بدنی می‌تواند به‌عنوان انگیزه، اعتمادبه‌نفس، شایستگی بدنی، دانش و درک حفظ فعالیت بدنی در کل دوران زندگی»، با این پیش‌فرض که هر ویژگی‌ به اندازه دیگری مهم است، توصیف شود. این پرورش ترکیبی از ویژگی‌هایی است که افراد را قادر می‌سازد تا سواد بدنی خود را توسعه دهند. کلید فهم سواد بدنی این است که درک کنیم حرکت بخش مهمی از انسان بودن است و حرکت برای سلامتی ضروری است و بخش اعظمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد. فعال بودن به لحاظ بدنی، حفظ و رشد توانایی حرکت را تسهیل می‌کند و بنابراین از گهواره تا گور مهم است، یعنی سواد بدنی فرایندی مادام‌العمر را شامل می‌شود.  به عبارت دیگر، صرفاً آنچه ما در درس‌های تربیت‌بدنی مدرسه انجام می‌دهیم، سواد بدنی نیست. تربیت‌بدنی نقش مهمی در این فرایند دارد، زیرا تنها زمانی است که می‌توانیم تضمین کنیم به همه کودکان فرصت دریافت راهنمایی و تشویق برای یادگیری و تمرین داده خواهد شد تا بدین‌سان سواد بدنی خود را رشد و توسعه دهند. هر فرد در یک مسیر کسب سواد بدنی شخصی طی طریق می‌کند و به علت ساختار ژنتیکی، عوامل اجتماعی ـ اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و محیطی، فرصت و مجموعه‌ای از سایر عوامل، هیچ دو مسیر یکسان و مشابهی وجود ندارد. ترویج و تبلیغ سواد بدنی درباره یافتن افراد دارای بهترین مهارت‌ها و ارائه تعلیمات بیشتر به آن‌ها و نادیده گرفتن سایرین نیست. سواد بدنی به‌عنوان هدف تمام فعالیت‌های بدنی، هر فردی را که در بافت‌های مختلف با سرعت‌های مختلف و اغلب در جهات مختلف طی‌طریق می‌کند به رسمیت می‌شناسد. نقش معلم و/ یا سایر افراد مهم در هدایت کودک یا جوان این است که به او کمک کنند تا در مسیر حرکت خود پیشرفت کند و در صورت لزوم از او پشتیبانی کنند و به او جهت دهند.

برنامه‌های درسی تربیت‌بدنی در مدارس باید مبتنی بر چشم‌اندازی باشند که دانش، مهارت‌ها و درک کسب‌شده در کل زندگی دانش‌آموزان مفید واقع شوند و از طریق توانا ساختن آن‌‌ها در کسب سواد بدنی و سلامتی و همچنین فهم، استعداد و تعهد مورد‌نیاز به زندگی سالم و فعال و ترویج مزایای زندگی فعال سالم، به پیشرفت و شکوفایی آن‌ها در دنیای همیشه در حال تغییر منتهی شود. سواد بدنی (یعنی توانایی حرکت همراه با شایستگی در انواع فعالیت‌های بدنی) و سواد سلامتی (یعنی مهارت‌های موردنیاز برای کسب، درک و استفاده از اطلاعات برای تصمیم‌گیری مناسب برای سلامتی) که باید دانش‌آموزان را در ایجاد و توسعه مهارت‌های لازم برای انتخاب‌های سالم کمک کنند، در تدوین برنامه درسی کلیدی هستند. در اصل، این دستورالعملی است  که شایستگی(ها) و نگرش‌ها و رفتارهای مثبت را شامل می‌شود.

یک عنصر مهم سواد بدنی وسعت تجربه است. افرادی که بدون کسب هرگونه تجربه از سایر حوزه‌های فعالیتی به سطح بالایی از عملکرد در یک فعالیت دست می‌یابند و به محض بازنشستگی هرگونه فعالیت‌بدنی را رها می‌کنند، مسیر چالشی یا رضایت‌بخش همه‌جانبه فوق‌العاده‌ای را نخواهند پیمود. مهم است که در طی دوران تحصیل در مدرسه در حد امکان طیف وسیعی از تجارب برای کودکان و جوانان مهیا شود. هرچه خط‌مشی و برنامه گسترده‌تر باشد، پایدارتر است. فراموش نکنید که زمان کافی برای هر تجربه اختصاص داده شود تا شایستگی بتواند رشد و توسعه یابد. معلمان خوب برای کودکان و جوانان تحت سرپرستی خود بهترین‌ها را می‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند کودکان و جوانان یاد بگیرند، پیشرفت کنند و توانایی‌های بالقوه خود را عملی کنند. در این صورت، چنین معلمانی طالب آن خواهند بود تا نقش مهمی را در کمک به کودکان و جوانان بازی کنند تا آن‌ها سواد بدنی خودشان را رشد و توسعه دهند. هرکسی برای رشد و توسعه سواد بدنی خود استعداد و ظرفیتی دارد و از این‌رو همه دانش‌آموزان مدارس، توانایی بالقوه‌ای برای رشد و توسعه سواد بدنی و تبدیل شدن به بهترین افراد را دارند.

«سایر افراد مهم» (یعنی دوستان، والدین، خواهر و برادر، جامعه، مربی، و….) در مسیر کسب سواد بدنی، که در آن شایستگی حرکتی، افراد را قادر می‌سازد به‌طور مؤثر در شرایط یا زمینه‌های اجتماعی مختلف مشارکت کنند، نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ مشارکتی که به زندگی سرتاسر موفق برای افراد و یک جامعه کارآمد کمک می‌کند. شایستگی حرکتی بخشی از مراقبت‌های مربوط به سلامتی و پیشگیری از بیماری است. شایستگی حرکتی نه‌تنها با ورزش و تفریحات سالم، بلکه با فعالیت‌های روزمره زندگی و در درجه دوم اهمیت با مهارت‌های خاص ورزشی مرتبط است. رشد و توسعه سواد بدنی، به‌عنوان بخشی از تعلیم‌وتربیت حرکتی و رشد عادی باید به‌درستی با یکدیگر متناسب شوند تا هر کسی بتواند هم با تغییرات محیط‌های انسانی و زیستی منطبق و سازگار شود و هم  با سبک زندگی فعال، خطرات را مدیریت کند. چنین رشد و توسعه‌ای بعید است به‌طور طبیعی رخ دهد. گفتنی است که رشد و توسعه سواد بدنی محدود به یک محیط خاص یا مسئولیت یک ارائه‌دهنده خاص نیست. طیف وسیعی از افراد و سازمان‌ها لازم هستند تا:

– کودکان تشویق شوند برای دستیابی به همه توانایی‌های بالقوه خود در تمام فرصت‌های ممکن شرکت کنند؛

– طیف وسیعی از فرصت‌های مختلف برای توسعه سواد بدنی ایجاد و حفظ شوند.

از این‌رو، شایستگی حرکتی می‌تواند در طیف وسیعی از مؤسسات و سایر موقعیت‌ها (سیستم‌های تعلیم و تربیتی، اجتماعی و فرهنگی عمومی، خصوصی، تجاری و داوطلبانه و سیستم‌های فرعی) یاد گرفته شود، یاد داده شود و (هم به‌طور غیرمستقیم و هم مستقیم) رشد و توسعه یابد (نمودار۱). در توسعه سواد بدنی، برنامه‌های حرکتی حاوی تربیت‌بدنی و سلامت، زمانی که یادگیری دانش‌آموزان، ارزش‌ها و عادات سالم توسط کادر مدرسه، خانواده‌ها (والدین و خواهر و برادر)، همسالان و جوامع به اشتراک گذاشته و حمایت شوند، اثربخش‌تر خواهند بود. برنامه‌های حرکتی باید به کمک (۱) تدریس با کیفیت بالا و متناسب با محتوای برنامه‌ها، (۲) محیط فیزیکی سالم، (۳) محیط اجتماعی حمایتی و (۴) مشارکت‌های اجتماعی، از سایر برنامه‌ها متمایز شوند.

  نویسنده: کن هاردمن، دانشگاه ورستر، انگلستان۱

ترجمه: جواد آزمون

پی‌نوشت‌ها

۱. Ken Hardman; University of Worcester, UK

۲. physical literacy

۳. physical education pedagogy

۴. Physical Education, Movement and Physical in the 21st century: Pupils’ competencies, attitudes and behaviours

۵. physically educated person

۶. افراد تربیت‌شده به لحاظ بدنی/ افراد تربیت بدنی شده این‌گونه توصیف می‌شوند: به لحاظ بدنی باسواد هستند، یعنی مهارت‌های اصلی تربیتی را کسب کرده‌اند؛ مهارت‌هایی که آن‌ها را قادر می‌سازند تا به فعالیت‌های مختلف بدنی که به حفظ بهزیستی سالم در کل عمر کمک می‌کنند بپردازند، به طور منظم در فعالیت‌های بدنی به دلیل کسب لذت از آن‌ها شرکت کنند و فعالیت‌بدنی و سهم آن در یک سبک زندگی سالم را درک کنند و برای آن ارزش قائل باشند.

۷. Gallahue and Ozmun

۸. Rimmer

۹. Movement

۱۰. Talbot

۱۱. Physical literacy

۱۲. Whitehead

منبع

Hardman. K. (2011). «Physical Education, Movement and Physical literacy in tne 21st century: Pupils’ competencies, attitudes and behaviours», Abstract book of 6th FIEP European Congress.

  مسی ها و رونالدوهای بعدی از این لیست!

نشریه مارکا ۱۰ استعداد خوش آتیه دنیای فوتبال را شناسایی کرده است. جولیو مالدونادو نویسنده مارکا معروف به مالدینی، ۱۰ بازیکن برتر جوان زیر ۲۳ سال را معرفی کرده است. هدف اصلی نقل و انتقالات رئال مادرید، ادواردو کاماوینگا که در حال حاضر برای رن بازی می کند، در صدر این فهرست قرار دارد. به گزارش “ورزش سه”، مالدینی در این رابطه گفت: “من قصد ندارم در مورد بازیکنان جوان و مشهوری مانند وینیسیوس جونیور، رودریگو، جیدون سانچو، آنسو فاتی و ارلینگ هلند که زیر ۲۳ سال دارند صحبت کنم، زیرا آنها پیش از این مورد تمجید قرار گرفته اند. 

۱-ادواردو کاماوینگا- (۱۷ ساله- هافبک- رن)

 هافبک چپ تیم رن در این فصل تنها یک بار موفق به گلزنی شده، اما یک گل زیبا برابر لیون به ثمر رسانده است. کاماوینگا هافبکی پا به توپ، با قدرت بازپس گیری بالای توپ، توانا در ارسال پاس کوتاه و جوان و ۱۷ ساله است. کاماوینگا بازیکنی همه کاره است که در ۱۷ سالگی قادر به بازی کردن برای تیم زیر ۲۱ سال فرانسه بوده است. 

۲-رایان چارکی (۱۶ ساله- مهاجم- لیون)

 به نظر می رسد یک پدیده باشد و او با بنزما مقایسه می شود، چارمکی بازیکنی باهوش است و می تواند خارج از محوطه نیز بازی کند، چارکی قادر است خیلی خوب در فضا حمله می کند و در نبردهای یک به یک نیز بسیار خوب است. من بازی چارکی را دوست دارم و به نظرم او یکی از استعدادهای فوق العاده لیگ فرانسه است.

۳- اودسون ادوارد (سلتیک- مهاجم- ۲۲ ساله) 

او آکادمی پاری سن ژرمن را ترک کرد و حالا کیفیت خود را نشان داده است. ادوارد مهاجمی ۲۲ ساله است و در لیگ برتر اسکاتلند ۲۱ گل به ثمر رسانده است. البته ادوارد در حال حاضر در لیگ بزرگی بازی نمی کند و باید بازی او را در یک کشور مهم دیگر ببینیم. مهاجم سلتیک ستاره ای سریع، ماهر و یک مهاجم مدرن است، زیرا او توانایی هایی بیشتر از یک مهاجم دارد. در ترکیب تیم زیر ۲۱ سال فرانسه، او در شش بازی ۱۱ گل به ثمر رسانده است. 

۴- جاناتان دیوید (خنت- مهاجم دوم- ۲۰ ساله)

 این مهاجم کانادایی می تواند پیشرفت زیادی داشته باشد. من او را به عنوان مهاجم دوم می دانم که می داند چگونه بازی کند و وارد محوطه شود. او مهارت و غریزه گلزنی بالایی دارد. 

۵- رافائل لئائو (آث میلان- مهاجم- ۲۰ ساله)

 من به سبک بازی این بازیکن پرتغالی میلان بسیار علاقه دارم. او در جام جهانی زیر ۲۰ سال با لباس پرتغال عملکرد خوبی نداشت، اما یک مهاجم با کیفیت است. لیائو کیفیت خود را در اسپورتینگ و لیل نشان داد و در آث میلان نیز استعدادش را به عنوان مهاجم دوم یا از گوش سمت چپ ثابت کرده است. باید در آث میلان فرصت های بیشتری به لیائو داده شود.

۶. میسون گرینوود (منچستریونایتد- مهاجم- ۱۸ ساله)

به نظر من او بهتر از دانیل جیمز است زیرا او چهار سال جوان تر و کامل تر است. وقتی گرینوود در ترکیب قرار می گیرد مشلات زیادی را برای رقبا ایجاد می کند و با زدن پنج گل در چهار بازی به عنوان بازیکن ثابت آمار خوبی داشته است. گریننود پای چپ قدرتمندی دارد و می تواند از راه دور ضربه بزند، بنابراین من فکر می کنم گرینوود از جیمز بهتر است و به همین دلیل جایگاه بهتری برای او قائل شدم. 

۷. دنیل جیمز (منچستریونایتد- وینگر- ۲۲ ساله)

 وینگر ولزی در این فصل در ۲۴ بازی به عنوان بازیکن ثابت در لیگ به میدان رفته است. دنیل جیمز بازیکنی راست پا و ماهر است و من او را به عنوان مهاجم دوم بیشتر می پسندم، زیرا می تواند در عرض بازی کند. دنیل جیمز بازیکنی سریع است و من به ضربات او از درون محوطه علاقه دارم.

۸. گابریل مارتینلی (آرسنال- مهاجم- ۱۸ ساله)

 مهاجم برزیلی بازیکنی گلزن است و کیفیت خود در سن ۱۸ سالگی در آرسنال نشان داده است. گابریل مارتینلی قادر به بازی کردن بیرون از محوطه نیز است و می تواند در کناره ها نیز به میدان برود. او در لیگ اروپا کیفیت بالایی نشان داده است و مطمئنا او را در بازی های مپیک توکیو با برزیل خواهیم دید.

۹- میرون بوادو (آلکمار- مهاجم- ۱۹ ساله)

 او مهاجمی است که هلند به چنین بازیکنی نیاز دارد. بوادو ۱۴ گل در لباس آلمکار به ثمر رساند، مهاجمی سریع و شکارچی در محوطه محسوب می شود و مهمتر از همه یک تمام کننده قابل است. بوادو بازیکنی گلزن است، اما همچنین می تواند به عنوان یک وینگر یا شماره ۱۰ نیز بازی کند. 

۱۰. فلورنتینو لوئیس (بنفیکا- هافبک- ۲۰ ساله)

 از زمان انتقال ژائو فلیکس به اتلتیکو مادرید، فلورنتینو به جواهر درخشان ترکیب بنفیکا تبدیل شده است. فلورنتینو لوئیس بازیکنی با قابلیت قطع توپ حریفان، قدرتمند از نظر فیزیکی و سطح بالا از جنبه دفاعی محسوب می شود.

مربیان بالای ۶۰ سال نمی توانند روی نیمکت تیم های NBA بنشینند

مسئولان لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا اعلام کرده‌اند مربیانی سالمند و عموما بالای ۶۰ سال به دلیل وضعیت همه‌گیری کرونا نمی‌توانند روی نیمکت تیمشان بنشینند و بازیکنان خود را هدایت کنند.

ایرنا-لیگ بسکتبال حرفه ای آمریکا نیز قرار است به زودی ادامه پیدا کند و تیم ها در شرایط قرنطینه به مصاف هم بروند تا قهرمان این فصل نیز مشخص شود. در شرایطی که تا یک ماه دیگر دوباره تیم ها وارد میدان می شوند و قرار است در اورلاندو به مصاف هم بروند مسئولان NBA اعلام کرده اند مربیان مسن لیگ به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا حق ندارند روی نیمکت بنشینند.

 مسئولان این لیگ اعلام کرده اند تصمیم گرفته شده برای حفاظت از سلامتی خود این مربیان است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی افرادی که سن بالا به خصوص بالاتر از ۶۵ سال دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و برهمین اساس NBA به مربیانی که بیشتر از این سن دارند اجازه حضور روی نیمکت نمی دهد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-48.png است

برهمین اساس برخی مربیان نام آشنای این لیگ نمی توانند با شروع رقابت ها در کنار بازیکنانشان باشند. گرگ پاپاویچ سرمربی تیم سن آنتونیو و سرمربی تیم ملی آمریکا با ۷۱ سال سن، مارک دی آنتونی سرمربی هیوستون با ۶۹ سال سن و الوین گنتری سرمربی نیواورلان با ۶۵ سال سن از جمله ین مربیان هستند.

 با این حال مسئولان لیگ اعلام کرده اند شاید این قانون برای مربیان بالاتر از ۶۰ سال اجرا شود. سرمربی هیوستون راکتز اولین مربی بوده که به این تصمیم واکنش نشان داده و آن را ناعادلانه توصیف کرده است. او گفته است: در مجموع مسئولان تصمیم گیرنده خواهند بود اما اینکه من نتوانم در کنار تیمم باشم منصفانه نیست. من شرایط را درک می کنم و می دانم وضعیت چطور است اما می خواهم کنار تیمم باشم و کارم را انجام بدهم. برای همین استخدام شده ام.

همچنین مسئولان لیگ بسکتبال حرفه ای آمریکا درباره این احتمال که اگر بازیکنی در جریان مسابقات به این بیماری مبتلا شود چه سرنوشتی برای لیگ رقم خواهد خورد تاکید کرده اند با مثبت شدن یک تست همه چیز متوقف نخواهد شد.

برنامه بازی‌های لیگ برتر انگلیس اعلام شد

سایت رسمی مسابقات لیگ برتر انگلیس، بعدازظهر (جمعه) به طور رسمی، آغاز غوغای دوباره لیگ این کشور که در سکوت و بدون تماشاگر برگزار می شود را با ارائه برنامه دقیق برگزاری بازی‌های سه هفته پیش‌روی این رقابت‌ها اعلام کرد. رقابت‌های لیگ برتر انگلیس از تاریخ ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) در پی شیوع ویروس کرونا در این کشور به حالت تعلیق در آمده است و حالا با بهتر شدن اوضاع قرار است از تاریخ ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد) از سرگرفته شود. تمامی بازی‌ها قرار است پشت در‌های بسته و بدون حضور تماشاگران برگزار شود.

برنامه بازی‌های سه هفته پیش‌روی لیگ برتر انگلیس به شرح زیر است:

چهارشنبه ۲۸ خرداد:
استون‌ویلا – شفیلدیونایتد؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
منچسترسیتی – آرسنال؛ ساعت ۲۳:۴۵ به وقت تهران

جمعه ۳۰ خرداد:
نوریچ‌سیتی – ساوتهمپتون؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
تاتنهام – منچستریونایتد؛ ساعت ۲۳:۴۵ به وقت تهران

شنبه ۳۱ خرداد:
واتفورد – لسترسیتی؛ ساعت ۱۶ به وقت تهران
برایتون – آرسنال؛ ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران
وستهم – ولورهمپتون؛ ساعت ۲۱ به وقت تهران
بورنموث – کریستال‌پالاس؛ ساعت ۲۳:۱۵ به وقت تهران

یکشنبه یکم تیر:
نیوکاسل – شفیلدیونایتد؛ ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران
استون‌ویلا – چلسی؛ ساعت ۱۹:۴۵ به وقت تهران
اورتون – لیورپول؛ ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران (محل انجام این بازی بعداً مشخص خواهد شد)

دوشنبه ۲ تیر:
منچسترسیتی – برنلی؛ ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران

سه‌شنبه ۳ تیر:
لسترسیتی – برایتون؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
تاتنهام – وستهم؛ ساعت ۲۳:۴۵ به وقت تهران

چهارشنبه ۴ تیر:
منچستریونایتد – شفیلدیونایتد؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
نیوکاسل – استون ویلا؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
نوریچ‌سیتی – اورتون؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
ولورهمپتون – بورنموث؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
لیورپول – کریستال‌پالاس؛ ساعت ۲۳:۴۵ به وقت تهران

پنجشنبه ۵ تیر:
برنلی – واتفورد؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
ساوتهمپتون – آرسنال؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
چلسی – منچسترسیتی؛ ساعت ۲۳:۴۵ به وقت تهران

شنبه ۷ تیر:
استون‌ویلا – ولورهمپتون؛ ساعت ۱۶ به وقت تهران

یکشنبه ۸ تیر:
واتفورد – ساوتهمپتون؛ ساعت ۲۰ به وقت تهران

دوشنبه ۹ تیر:
کریستال‌پالاس – برنلی؛ ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران

سه‌شنبه ۱۰ تیر:
برایتون – منچستریونایتد؛ ساعت ۲۳:۴۵ به وقت تهران

چهارشنبه ۱۱ تیر:
آرسنال – نوریچ‌سیتی؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
بورنموث – نیوکاسل؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
اورتون – لسترسیتی؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
وستهم – چلسی؛ ساعت ۲۳:۴۵ به وقت تهران

پنجشنبه ۱۲ تیر:
شفیلدیونایتد – تاتنهام؛ ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران
منچسترسیتی – لیورپول؛ ساعت ۲۳:۴۵ به وقت تهران (محل انجام این بازی بعداً مشخص خواهد شد).

https://akhbar-rooz.com/?p=32427 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x