پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

فوتبال بدون رمان؛ سن‌پائولی باشگاه سیاسی در کمک به پناهجویان و بی‌خانمان‌ها

St Pauli fans display a banner reading: Save Football Smash Busine$$

نازک بین: کمیته ملی المپیک مدتی پیش مکاتبه ای با کمیته بین المللی المپیک (IOC) انجام داده بود مبنی براینکه به زلزله زدگان استان کرمانشاه کمک شود. اکنون پاسخ این مکاتبه آمده است و IOC  برای این کار مبلغ ۵۰ هزار دلار را  اختصاص داده است. در نامه ارسالی به کمیته ملی المپیک اعلام شده این مبلغ  فقط برای کمک به مدارس استان کرمانشاه است.
 گفته شده قرار است کمیته ملی المپیک با استاندار، مدیر کل ورزش و جوانان و  مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه هماهنگی کند و ۵۰ مدرسه در استان کرمانشاه انتخاب شوند تا از این کمک IOC بهره مند شوند.در واقع قرار است به هر مدرسه ۱۰۰۰هزار دلار اختصاص داده شود و با آن مبلغ ملزومات و تجهیزات ورزشی خریداری شود. ولی آیا این مبلغ واقعا به مدارس زلزله زده هموطنان کرمانشاه داده می شود یا این که برای جبران هزینه های خارج از کمیته ملی المپیک به جیب و حساب افراد دیگری واریز می شود! رفتار و عمل جمهوری اسلامی در این قبیل موارد کارنامه بد و سیاهی دارد. من بدبین نیستم اما در جریان زلزله مهیب ۱۹۹۰ رودبار از نزدیک شاهد بودم که چگونه کمک های اهدائی مردمی داخلی و خارجی از بازارهای تهران و گیلان سر درآورد.

فوتبال بدون رمان

Katha [Following George Orwell in Burma] - Trebuchet

جورج اورول نویسنده و طنزپرداز  طناز انگلیسی، گفته است فوتبال  هیچ ارتباطی با بازی منصفانه ندارد. این امر با نفرت، حسادت، غرور، عدم رعایت همه قوانین و لذت سادیستی در خشونت گره خورده است: به عبارت دیگر این جنگ منهای تیراندازی است! جورج اورول گفته: چگونه نخبگان با فیلم ها، فوتبال، آبجو و قمار دست به دست هم می دهند. ژان پل سارتر، نویسنده و فیلسوف مشهور فرانسوی، فوتبال را به مبارزه و جنگی تشبیه می‌کند که هیچ کس نمی‌تواند علی‌رغم قدرت معین طرفین پیروز میدان را تعیین کند. وی می‌نویسد: «همه چیز در فوتبال پیچیده است. تصور کنید در فوتبال دفاعی در مقابل حمله شما وجود نداشت، در آن صورت گل زدن هیچ معنی نداشت و تیم‌ها هدفی جز دویدن نداشتند.»  سارتر اعتقاد داشت فوتبال مانند نمایشنامه‌ای است که دارای یک تفاوت با سایر نمایشنامه‌ها است و آن این است که بازیگران آن انتهای داستان را نمی‌دانند و همین موضوع باعث زیبایی آن می‌شود. فردریک اکلانت، نویسنده سوئدی از فوتبال به عنوان زبان همگان یاد کرده است، ولی این سوال را نیز مطرح می‌کند که چرا کمتر درباره فوتبال، داستان بلند یا رمان منتشر شده است. آخرین رمان چاپ شده درباره فوتبال مربوط به جام جهانی ۲۰۱۴ است که «کارل ناسگارد» نویسنده انگلیسی نوشت. در رمان ناسگارد فوتبال زبان همگان یاد شده است و این پرسش در نوشته‌های «ژان ویلورو»، رمان نویس مکزیکی پاسخ داده شده است. ویلورو اعتقاد دارد هر بازی فوتبال یک حماسه جداگانه است که نویسنده‌های کمتری قادر هستند این حماسه‌ها را به کلمات تبدیل کنند. هر بازی فوتبال مثل یک حماسه تراژدی خاص خودش را دارد و هر کدام کمدی نوع خود را اجرا می‌کند. این بازی مثل هر بازی دیگری مثل بسکتبال، بیسبال و … دارای قوانین مشخص و از پیش تعیین شده است، ولی برخلاف آن‌ها نمی‌توان انتهای آن را پیش‌بینی کرد. فوتبال نوعی زندگی است که متاسفانه نویسنده‌ها ترجیح می‌دهند، قصه‌های آن را در داستان‌های کوتاه شرح دهند. 

مورینیو: مردم با یک دید دیگر به من نگاه می کنند

ژوزه مورینیو سطح توقعات هواداران از خود را بالا می داند ولی برخی انتقادات برای او قابل درک نیستند. به گزارش “ورزش سه”، ژوزه مورینیو از اواسط فصل بود که هدایت تاتنهام را قبول کرد و به فاصله دو بازی تا پایان فصل توانسته این تیم را به رتبه هفتم برساند ولی هنوز کسب سهمیه لیگ اروپا برای این تیم قطعی نشده و باید در دو بازی باقیمانده نیز پیروز شود. باشگاه لندنی در دو بازی اخیر توانسته به دو برد خوب برابر آرسنال و نیوکاسل دست پیدا کند و روی روند صعودی قرار دارد.

 مورینیو زمانی هدایت تاتنهام را قبول کرد که این تیم در رده ۱۴ قرار داشت ولی در ۲۴ بازی گذشته، تاتنهام زیر نظر او به ۱۲ برد دست یافته و از این حیث تنها لیورپول، سیتی و یونایتد نتایج بهتری کسب کرده اند؛ با این وجود همچنان برخی انتقادات نسبت به مورینیو مطرح می شوند. آقای خاص در این رابطه به اسکای اسپورتس گفت: «مردم همیشه نگاهی متفاوت نسبت به من دارند. می دانم که توقعات از من بالاست و انتظار دارند کارهایی انجام دهم که از عهده دیگران بر نمی آید. خیلی اهل مطالعه روزنامه ها نیستم ولی به ندرت می بینم که از مربیان دیگر در مورد دلیل نیمکت نشینی بازیکنان بزرگ شان سوال مطرح شود. برای مثال پس از برتری بر نیوکاسل از من در مورد دلیل نیمکت نشینی برخواین پرسیدند. یعنی در روزی که پس از مدت ها سون، برخواین، مورا و لاملا را همزمان در اختیار داشتم، باید در مورد دلیل نیمکت نشینی یکی از آنها از من سوال می شد. مربیان دیگر به راحتی بازیکنان بزرگ شان را نیمکت نشین می کنند و برداشت دیگران این است که خوب، او مربی است و کارش را انجام می دهد. در مورد من اما نگاه ها متفاوت است.»

 مورینیو شرایط کنونی در تاتنهام را بی شباهت به دوران حضورش در پورتو نمی داند: «ژانویه ۲۰۰۲ سرمربی پورتو شدم و تیم شرایط خیلی سختی داشت ولی همان نیم فصل، اهمیت فراوانی برای من داشت و توانستم به درک بهتری از تیم رسیده و سال بعد عناوین قهرمانی را کسب کنیم. در تاتنهام نیز همین شرایط وجود دارد. در حال آنالیزهای مختلف به منظور هرچه بهتر مهیا کردن تیم برای فصل بعد هستم.» تاتنهام فصل ۲۱-۲۰۲۰: «در شرایط عادی کسب سهمیه لیگ قهرمانان برای این تاتنهام نباید کار دشواری باشد ولی این فقط ما نیستیم که در حال تجزیه و تحلیل هستیم. رقبا هم کار و تلاش می کنند. در مجموع تیم فعلی را تیم خوبی می دانم ولی یکی دو بازیکن دیگر برای بهتر شدن می خواهیم و اینکه بتوانیم با مدعیان قهرمانی رقابت کنیم. اگر تیم بتواند خودش را بیشتر با ایده هایم وفق دهد و به بالانس لازم برسیم، برای اهدافی بزرگ قدم برخواهیم داشت.»

سن‌پائولی؛ باشگاه آلمانی که می‌خواهد فوتبال را برای همیشه تغییر دهد

هری پول ،بی‌بی‌سی انگلیسی

در فوتبال پول حرف اول را می‌زند. با پول می‌شود بهترین مربی‌ها را جذب کرد و بهترین بازیکنان را خرید. حتی می‌شود فوتبال را از پیامدهای یک بیماری عالم‌‌گیر هم نجات داد. در فوتبال پول ظاهرا مایه افتخار و شادی است و برای بعضی از تیم‌های کوچک دنیا هم تنها راه اوج گرفتن به حساب می‌آید. اما یک باشگاه دسته دومی در آلمان راهی متفاوت پیش گرفته است. سن‌پائولی هامبورگ تیم سیاسی است و از این بابت پشیمان نیست. سن‌پائولی هیچوقت از نظر فوتبال جایگاهی برجسته نداشته. این تیم جامی در ویترین افتخاراتش ندارد و در تمام تاریخ خود تنها ۸ فصل در بوندس‌لیگا رقابت کرده است. سن‌پائولی در ۱۸ ساله گذشته تنها یک بار در فصل ۱۱-۲۰۱۰ در دسته اول فوتبال آلمان حضور پیدا کرد که جایگاه آخر جدول نصیبش شد.اما سن‌پائولی که این فصل هم تا یک قدمی سقوط به دسته سوم پیش رفت، بعد از سه باشگاه بزرگ آلمان، بیشترین میزان فروش بلیط را دارد. در شرایط عادی در روزهای بازی،‌ کمتر پیش می‌آید که حتی یک صندلی در ورزشگاه خالی بماند. این حمایت پرشور اما ربط چندانی به اتفاقات درون زمین ندارد و بیشتر به فرهنگی مربوط می‌شود که آن را احاطه کرده است. حالا در روزهایی که پیامدهای شیوع ویروس کرونا بسیاری از باشگاه‌ها را در لبه پرتگاه قرار داده، سن‌پائولی دریچه‌ای رو به آینده‌ای پایدارتر در فوتبال گشوده است. بنرها و پرچم‌ها که شعارهایی علیه فاشیسم، نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و ترس از همجنس‌گرایی بر آن‌ها نقش بسته در “میلنتور”، ورزشگاه خانگی این تیم که که ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر گنجایش دارد، عادی به حساب می‌آیند.

داستان چپ در فوتبال و سقوط آن در دوره دستمزد های میلیونی

اما اوضاع برای این تیم همیشه هم به این شکل نبوده. باشگاه سن‌پائولی سال ۱۹۱۰ تاسیس شد اما تازه اواسط دهه ۸۰ میلادی به شکلی باورنکردنی به عنوان قلب تپنده منطقه کارگر‌نشین هامبورگ ظهور کرد . تولدی دوباره که شانس و شرایط در آن تاثیر زیادی داشت. باشگاه در “ریپربان” بنا شد منطقه روسپیگری (رد لایت) هامبورگ که به “مسیر گناه” معروف است و با نور چراغ‌های نئونی روشن می‌شود. پویایی اجتماعی در این محله عصیانگر بندر هامبورگ، هویتی را شکل داد که امروزه بیش از ۴۰۰ باشگاه رسمی هواداری در سراسر جهان را به هم پیوند می‌دهد. وقتی یکی از هوادارن فقیر ساکن خیابان هافن در این محله روی سکوهای استادیوم پرچم دزدان دریایی را به نشانه ایستادگی این تیم فقیر در برابر باشگاه‌های ثروتمند تکان می‌داد، سن‌پائولی هیچ برنامه بزرگی نداشت. ورزشگاه بی‌ادعای میلنتور که زمانی تنها چند هزار دوستدار ورزش را به خود جذب می‌کرد، تغییر شکل داد. پیام نهفته در نماد دزدان دریایی (پرچم سیاه با جمجمه و دو استخوان متقاطع سفید) پایگاهی مستحکم از هواداران را بوجود آورد که ارزش‌های اجتماعی و سیاسی برایشان در اولویت بود. حال و هوای جشن و مهمانی که بازتابی از فضای متفاوت منطقه بود در کنار صعود تیم از دسته سوم به بوندس‌لیگا در سال ۱۹۸۸ رشد بی‌سابقه تعداد حاضرین در ورزشگاه و فروش بالغ بر ۲۰ هزار بلیت برای بازی‌ها را به همراه داشت.

از ۱۹۸۹ که اعتراضات سازمان‌یافته طرفداران تیم به لغو طرح‌های مربوط به ساخت یک ورزشگاه چند منظوره برای باشگاه منجر شد، سن‌پائولی به نماد ادای احترام به قدرت هواداران تبدیل شده است. موضوعی که میشائیل پال، مدیر موزه باشگاه هم آن را تصدیق می‌کند:

” در سن‌پائولی اصالت حرف اول را می‌زند. این که کارها را به سبکی متفاوت انجام بدهی، روش خودت را پیدا کنی و در محیطی به شدت تجارت‌محور تا جایی که امکان دارد به ارزش‌هایت پایبند بمانی. این چیزی است که سن‌پائولی دهه‌ها در تلاش بوده انجام دهد و تا ابد هم به آن ادامه خواهد داد.” چالش‌ها با گذشت زمان دستخوش تحول شده‌اند اما جدا کردن باشگاه از کنش‌گرایی که در تار و پود هوادارانش تنیده شده هنوز هم غیرممکن به نظر می‌رسد. سن‌پائولی برای حفاظت از ارزش‌های اخلاقی خود ۱۵ اصل راهنما تعیین کرده، از تعهد نسبت به مسئولیت اجتماعی باشگاه گرفته تا لابی برای برگزاری مسابقات در زمان‌های مناسب برای هواداران. گفت‌و‌گوی آزاد با هواداران مسأله‌ای کلیدی است. هوادارن باشگاه علیه فروش حق نامگذاری ورزشگاه که می‌توانست میلیون‌ها یورو برای باشگاه عایدی داشته باشد، رای دادند. در یک دقیقه قبل از شروع باز‌ی‌ها هیچ تبلیغی پخش نمی‌شود تا هواداران بتوانند بی وقفه شعار دهند. تبلیغات یک مجله ویژه مردان به دلیل محتویات جنسیت‌زده‌اش از استادیوم میلنتور حذف شد. این ورزشگاه همچنین در جریان جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، میزبان تورنمنتی بود که برای تیم‌های فوتبال کشورهای غیرعضو فیفا برگزار شد.


بدون شک فوتبال مهم است اما باید با تصویر بزرگ‌‌تر هم‌راستا شد

میشائیل پال یکی از نویسندگان کتابی است که سال ۲۰۱۰ به مناسبت سالگرد صد سالگی باشگاه منتشر شد. او برای اولین بار در ۱۹۸۷، وقتی ۱۴ سال داشت به دیدن بازی سن‌پائولی رفت و هرگز از این کارش پشیمان نشد. حال و هوای سکوهای ورزشگاه به شدت او را جذب کرد و این شیفتگی‌ نسبت به باشگاه پا به پای آگاهی سیاسی‌اش رشد کرد. او می‌گوید:‌ “در این باشگاه فرهنگ گوش دادن به نظرات همه و تلاش برای رسیدن به یک توافق شکل گرفته است. نمی‌شود همیشه همه را راضی کرد اما این چیزی است که سن‌پائولی به آن معروف است و من هم برایش ارزش قائلم.”

“در جامعه هواداران یک روحیه ‘خودت انجام بده’ بسیار قوی وجود دارد که یک ویژگی بسیار متفاوت است. مسأله‌ای که ماهیت سن‌پائولی را مشخص می‌کند. اگر بخواهم می‌توانم چیزی را تغییر بدهم. وقتی هواداران تیم فعال باشند و سازمان‌یافته عمل کنند، اتفاقات خوب بسیار زیادی روی خواهد داد.”

“سن‌پائولی به معنای واقعی باشگاه من است. می‌توانم تصمیم بگیرم چه کسی در هیأت مدیره باشگاه باشد و نظرم را بیان کنم. از نظر من این یک ویژگی فوق‌العاده است و باشگاه را از بقیه متمایز می‌کند.” اولویت دادن به اقدامات اخلاقی و پایدار در دنیایی تجارت‌محور، باشگاه‌ها را به شکل روزانه با چالش‌هایی اجتناب‌ناپذیر روبرو می‌کند. نمونه‌اش بازی‌های بدون تماشاچی هستند. از ۱۶ ماه مه که رقابت‌های فوتبال در آلمان بعد از دو ماه تعلیق به دلیل شیوع ویروس کرونا از سر گرفته شد، بازی‌ها پشت درهای بسته و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و امنیتی شدید برگزار می‌شوند. اسپانیا، ایتالیا و انگلستان هم بعد از آلمان در همین مسیر پا گذاشتند. نبودن هواداران و حمایت‌های پرشور آن‌ها در استادیوم‌ها – به ویژه در بوندس‌لیگا که میانگین بیشترین حضور تماشاچی در میان ۵ لیگ بزرگ اروپا را دارد- شور و هیجان را از بازی‌ها گرفته است و واژه آلمانی “Geisterspiele” که در لغت به معنای “بازی‌های ارواح” است و به مسابقات بدون تماشاچی اشاره دارد از همینجا ریشه می‌گیرد. هر چند از سرگیری مسابقات برای بسیاری یک حواس‌پرتی مطبوع به حساب می‌آید اما انگیزه‌های مالی در قالب تعهدات پخش تلویزیونی برخی دیگر چندان خوشایند نبوده است. از نظر اوکه گوتلیچ، رئیس باشگاه سن‌پائولی بحران کنونی فرصتی مهم برای بحث در رابطه با آینده فوتبال فراهم کرده است: “پولی که از این راه بدست می‌آید آنقدر زیاد است که مجبوریم بازی‌ها را در تلویزیون و نه برای هواداران پخش کنیم.”

“این اتفاق بسیار بدی است چون فوتبال همیشه برای تماشاچیان و مردم بوده و بین آن‌ها حس همبستگی بوجود آورده است. بازی بدون تماشاچی برای باشگاه‌های محلی که به منطقه‌ خود نفع می‌رسانند، مثل کابوس است. “گوتلیچ ۴۴ ساله از طرفداران قدیمی سن‌پائولی است. او پیش از آنکه در ۲۰۱۴ با رای اعضا به ریاست باشگاه منسوب شود، شرکت نشر آثار موسیقی خودش را راه انداخته بود. گوتلیچ در ماه اوت هم برای عضویت در هیات مدیره لیگ فوتبال آلمان انتخاب شد. او می‌گوید:‌ “باید از خودمان بپرسیم داریم چه کار می‌کنیم؟ بحث ورزش است یا اقتصاد؟ برای من، ورزش در اولویت اول قرار دارد. پخش تلویزیونی، پول هنگفتی به همراه دارد و نحوه تقسیم‌بندی آن بسیار مهم است. آیا در حال برگزاری رقابتی جذاب هستیم یا پای مسابقاتی در میان است که همیشه ۴ یا ۵ باشگاه در آن برنده هستند؟”

“به نظرم کووید-۱۹ می‌تواند ذهنیت‌ها را تغییر دهد. دید من بسیار مثبت است. فکر می‌کنم این بیماری همه‌گیر فرصتی است که یاد بگیریم و امیدوارم – این همان‌ جایی است که من به یک فرد احساساتی و مدافع فوتبال محلی تبدیل می‌شوم- بتوانیم به الگویی برای رقابت صادقانه دست یابیم، زمینه‌‌ای برای رقابت‌ برابر فراهم کنیم و به دنبال دیدگاه‌های جدید باشیم.”

“فوتبال محلی، روشی پایدار به حساب می‌آید چون گردانندگان آن مردم هستند. یک سرمایه‌گذار واحد وجود ندارد و عده زیادی از مردم از آن حمایت می‌کنند. اما نباید بیش از حد احساساتی شد چون این راه تا زمانی کارساز است که مدیریت بیشترین بهره را از منابعی که در اختیار دارد، ببرد.”

“در سن‌پائولی روشی پایدار را به کار گرفته‌ایم که جلوی سرمایه‌گذاری‌های دیوانه‌وار را می‌گیرد. ما در مسیر دستیابی به تعادل اقتصادی در کنار ایجاد یک تیم فوتبال با‌ثبات قدم برمی‌داریم.”

نصب صندلی‌های ویژه در سکوی جدید تماشاچیان و ایجاد جایگاه‌های مخصوص که یکی از آن‌ها به یک کلاب برهنگی اجاره داده شده بود، به بستری برای شکل‌گیری ناآرامی‌ها تبدیل شد. یک صفحه نمایش ‌ال‌ای‌دی که اجازه می‌داد هواداران برای به اشتراک گذاشتن پیام‌های خود پول پرداخت کنند، تعادل اوضاع را به هم زد. هواداران نامه‌ای با عنوان “دیگر بس است” خطاب به باشگاه نوشتند. آن‌ها به نشانه اعتراض تصویر جمجمه و استخوان‌های متقاطع که زمانی نماد ایستادگی سن‌پائولی در برابر رقبای ثروتمند بود و بعدتر توسط باشگاه برای استفاده تجاری خریداری شد را به رنگ قرمز در آوردند. میشاییل پال می‌گوید: “هواداران حس می‌کردند معنای نهفته در پس این نماد در حال از بین رفتن است و به همین دلیل نشانی جدید بوجود آوردند تا ابتکار عمل و همین‌طور باشگاه خود را در دست بگیرند.”

“در نهایت مذاکره شکل گرفت. آن‌ها همیشه به دنبال راهی هستند که باشگاه بدون فدا کردن بیش از حد ارزش‌های خود، پول کافی بدست آورد. باشگاه هم به طور مداوم تلاش می‌کند راه درست را پیش بگیرد و همیشه گفتگوهایی پرشور و هیجان در جریان است. این تصمیم‌ها کار را برای ما آسان نمی‌کند و در واقع خودمان را به یک نقطه مشخص محدود می‌کنیم. اما باید این را پذیرفت که وقتی یک منبع درآمد را از دست می‌دهی، نمی‌توانی انتظار داشته باشی عملکرد تیمت به بالاترین سطح فوتبال آلمان نزدیک باشد.”در حالی که هیأت مدیره سن‌پائولی برای ارائه فوتبالی رقابتی در چهارچوب مسئولیت‌های اجتماعی خودخواسته باشگاه تلاش می‌کنند، هواداران هم به دنبال دستیابی به اهداف اجتماعی خود هستند.

تیم پناهجویان و بی‌خانمان‌ها

حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر پناهجویان و بی‌خانمان‌هایی که بدون اجازه در ملک دیگران ساکن می‌شوند، همینطور تامین آب آشامیدنی پاکیزه برای مردم سراسر جهان از جمله این اهداف هستند. انجام دادن کارها به روش سن‌پائولی به معنای پیشرفت کند در زمین بازی است. با این حال،‌ اگر چه فوتبال در این باشگاه چندان ویژه‌ به نظر نمی‌رسد اما سهم داشتن در آنچه در میلنتور اتفاق می‌افتد، همیشه حس خاصی دارد. پال می‌گوید: “ممکن است مردم بگویند می‌توانستیم از داشته‌هایمان سود بیشتری ببریم، به خصوص با توجه به امکاناتی که باشگاه در اختیار دارد. این باشگاه به این دلیل موفق است که پای ارزش‌ها و اصول خود ایستاده است و این همان چیزی است که سن‌پائولی را برای عده زیادی از مردم جذاب کرده است.”

برد پرگل تاتنهام مقابل لستر؛ مورینیو راه منچستر را باز کرد

از هفته سی و هفتم رقابت‌های لیگ برتر انگلیس، تاتنهام در لندن میزبان لستر سیتی بود و با نتیجه ۳ بر صفر پیروزشد. گل‌های این بازی را جاستین (گل به خودی – ۶)،‌ هری کین ۳۷ و ۴۰ به ثمر رساندند. تاتنهام با این پیروزی عملا راه را برای صعود منچستر یونایتد به رده‌های بالای جدول برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا هموار کرد. شاگردان مورینیو با این برد ۵۸ امتیازی شده و به رده ششم صعود کردند. لستر با ۶۲ امتیاز چهارم است.

تیم فوتبال آرسنال به فینال جام حذفی انگلیس راه یافت

آرسنال در مصاف با منچسترسیتی موفق شد با دوگل به برتری برسد و راهی فینال شود. در این دیدار پیر امریک اوبامیانگ ستاره میدان بود و هردوگل تیمش را درون دروازه حریف حای داد. او در دقیقه ۱۷ روی ارسال توپ نیکولاس په په با ضربه ای دقیق گل اول بازی را به ثمر رساند. در نیمه دوم منچستر سیتی برای جبران گل خورده تلاش گسترده ای داشت اما موقعیت هایش به گل تبدیل نشد. اوبامیانگ در دقیقه ۷۱ روی یک حرکت انفرادی تا درون محوطه جریمه سیتی پیش رفت و با ضربه ای دقیق توپ را از میان پا های دروازه بان حریف به درون دروازه فرستاد. آرسنال با این پیروزی برای بیست و یکمین بار موفق به صعود به فینال جام حذفی شد تا رکوردار حضور در فینال این جام باشد. ارسنال در تاریخ جام حذفی ۱۳ قهرمانی بدست آورده است.

مسی آقای گلی فصل را در دست گرفت

برتری پرگل بارسلونا در هفته پایانی لالیگا

تیم فوتبال بارسلونا در هفته پایانی لالیگا مقابل آلاوس به برتری پنج بر صفر دست یافت. از هفته سی و هشتم و پایانی لیگ باشگاه‌های اسپانیا، بارسلونا که نبرد قهرمانی را به رئال‌مادرید واگذار کرد در زمین آلاوس به پیروزی پنج بر صفر رسید.با این اوصاف بارسلونا فصل جاری لالیگا را با ۸۲ امتیاز و نایب قهرمانی به اتمام رساند.در این دیدار «لیونل مسی» ۲ گل به ارمغان آورد تا در آستانه آقای گلی باشد. ستاره آرژانتینی ۲۵ گل در فصل جاری لیگ اسپانیا ثبت کرد. کریم بنزما مهاجم رئال‌مادرید با ۲۱ گل در رتبه دوم است و برای کسب عنوان آقای گلی باید در دیدار امشب مقابل لگانس، ۴ یا ۵ گل بزند که بعید بنظر می‌رسد.آنسو فاتی»، «لوییس سوارز» و «نلسون سمدو» دیگر گلزنان کاتالان‌ها در دیدار با آلاوس بودند.

https://akhbar-rooz.com/?p=40676 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x