جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فوتبال و رپ؛ یک ترکیب بی نقص از طبقه کارگر؛ شورش مجسمه‌ها

نازک بین: در این مطلب با خرده فرهنگ هواداری در مارسی آشنا می‌شویم؛ جایی که پیوندی ناگسستنی بین فوتبال و رپ وجود دارد. 

رپ در ولودروم طنین انداز می‌شود و ارتباطش با المپیک مارسی به هوای شهر نفوذ می‌کند ولی چرا ارتباط بین این موسیقی شهری و این باشگاه از هر جای دیگری در لیگ یک فرانسه قوی‌تر است؟

ست آرتیفیسیه، عضو سابق Fonky Family که یکی از برجسته‌ترین گروه‌های رپ منطقه در دهه ۹۰ میلادی بود، می‌گوید: «پیوند بین المپیک مارسی و رپ آشکار بود. شهری از طبقه کارگر، ورزشی از جنس طبقه کارگر و موسیقی‌ای مثل رپ که برای طبقه کارگر است.» برای ترسیم یک تصویر ذهنی، باید گفت جدای از قطعه «Jump» فن هالن، باقی موسیقی‌هایی که در ورزشگاه ۶۷ هزار نفری ولودروم در مجاورت بندر مدیترانه‌ای مارسی پخش می‌شوند، هیپ هاپ هستند. 

همین طور که بازیکنان برای گرم کردن وارد زمین می‌شوند، شب با قطعه «Belsunce Breakdown» از بوگا آغاز می‌شود و درست قبل از این که مسابقه آغاز شود، هواداران به همخوانی با آهنگ «Bad boys de Marseille» از آخناتون که عضو گروه IAM (بزرگ‌ترین گروه رپ مارسی) است، می‌پردازند. پس از بردهای خانگی، «A la bien» از سوپرانو پخش می‌شود؛ یکی دیگر از بومی‌ها و طرفداران مارسی. 

هروه فیلیپ، مدیر بازاریابی و رسانه‌ای باشگاه می‌گوید: «رپ و فوتبال، هر دوی ما در جهان یکسانی زندگی می‌کنیم.» یا مثلا خیوپس که معمار موسیقیایی گروه IAM است و اولین بار در اوایل دهه ۹۰ کارش را در مارسی شروع کرد، می‌گوید: «مارسی شهر رپ است. خون مارسی در بدن تمامی این خواننده‌هایی که آهنگ‌شان در ورزشگاه پخش می‌شود، جریان دارد. همه جوانانی که در جایگاه شمالی و جنوبی می‌نشینند، رپ گوش می‌کنند.» 

مارسی بی شک معبدی برای رپ است ولی ارتباط نزدیک این باشگاه با هنرمندان این سبک از موسیقی هم جالب به نظر می‌رسد. برای نمونه آخناتون طراح پیراهن اروپایی باشگاه در فصل ۱۳-۲۰۱۲ بود و سوپرانو در سال ۲۰۰۷ موزیک ویدیویی «Hallah hallah» را در ولودروم ضبط کرد. در انتهای ویدیو می‌بینیم که این هنرمند کلید ورزشگاه را به پاپه دیوف، رییس فقید باشگاه می‌سپارد. سوپرانو حتی یکی از سفرای باشگاه مارسی محسوب می‌شود. 

ست در این رابطه می‌گوید: «این دستاورد کوچکی نیست. پسر بچه‌ای ساکن مارسی را تصور کنید که اصالتش به اتحاد قمر بر می‌گردد و از یکی از فقیرنشین‌ترین نواحی حاشیه‌ای شهر آمده است، سفیر بزرگ‌ترین باشگاه فرانسه می‌شود. این پیام قدرتمندی مخابره می‌کند!»

به تازگی آلونزو که قبلا در کنار سوپرانو تشکیل دهنده «Psy 4 de la rime» یکی دیگر از پایه‌های رپ مارسی بودند، در همکاری با پوما یک ویدیوی تبلیغاتی کنار دیگو مارادونا برای تبلیغ کردن کیت خانگی باشگاه ضبط کردند. 

ست جدیدا در کنار گوینده قدیمی ورزشگاه یعنی دده فورنل فعالیت می‌کند. کنسرت‌های سوپرانو تا کنون سه بار ورزشگاه ولودروم را پر کرده است و قرار بود در ماه ژوئن همین اتفاق برای ژول بیافتد. موج جدید رپ مارسی، حضور بازیکنان فوتبال در موزیک ویدیوها را به همراه داشته است؛ یکی از این بازیکنان، رمی کابلایی است که قبلا برای تیم ملی فرانسه بازی می‌کرد. خود باشگاه هم در قالب برنامه «OM Sessions» با هنرمندان غیر حرفه‌ای برای تولید یکسری ویدیوهای فری استایل همکاری می‌کند. هروه فیلیپ توضیح می‌دهد: «ما به هنرمندان محلی که چندان شناخته شده نیستند این فرصت را می‌دهیم تا با استفاده از تصویر جهانی ما، خودشان را معرفی کنند.»

این کلیپ‌ها در ولودروم یا La Commanderie (زمین تمرین مارسی) تصویر برداری می‌شوند و بازیکنان هم در آن‌ها حضور دارند. همچون مورد «A la Boli»، این کلیپ‌ها در صفحه رسمی باشگاه در یوتیوب صدها هزار بازدید می‌گیرند. 

به گفته ست «بیش از ۱۰ سال است که مارسی ارتباطی قوی با رپرهای شهر بر قرار کرده است.» ارتباط با نسل جوان‌تر هم قوی است و این را می‌توان در آهنگ «Bouba Kamara» از دریم دید که آهنگ خود را به بوباکار کامارا که از طبقه کارگر La Soude به تیم اصلی مارسی رسیده است، تقدیم کرد.

به قلم Emmanuel BARRANGUET برای AFP
میلاد وفادار – طرفداری

شورش مجسمه‌ها 

مجسمه های تد ویلیامز، بابی دوئر، جانی پسکی و دوم دیماجیو، ستاره های پیشین تیم بیسبال Boston Red Sox در بیرون از ورزشگاه این باشگاه قرار گرفته اند. صورت های آن ها هم مثل بیشتر مردم در دنیا با ماسک پوشانده شده است. با این ماسک ها و چوب هایشان انگار برای یک مبارزه، تظاهرات یا دعوای خیابانی آماده می شوند.این عکس را Billie Weiss به ثبت رسانده است

کرونا مدیران فوتبال انگلیس را مقابل هم قرار داد

 به نقل از بی‌بی‌سی اسپورت، ریچارد بوان درباره انجام تست کرونا روی بازیکنان فوتبال شاغل در لیگ جزیره گفته است: «گرچه دوست داریم بازیکنان هرچه سریع‌تر تست کرونا بدهند، اما لازم است بگویم که این تست ابتدا باید در دسترس کارگران و بیماران قرار گیرد. وقتی این اتفاق بیفتد بی‌شک ورزشکاران می‌توانند به این تست دسترسی پیدا کنند.»

ویروس کرونا باعث بروز مشکلات مالی زیادی در فوتبال انگلیس شده و ضرر مالی زیادی به مدیران این لیگ تحمیل کرده است. به همین خاطر است که مدیران اتحادیه فوتبال انگلیس می‌کوشند ۹ بازی باقی‌مانده لیگ را برگزار کنند تا بدین ترتیب جلوی ضرر بیشتر را بگیرند. مدیرعامل اتحادیه مدیران لیگ جزیره درباره آغاز دوباره لیگ برتر انگلیس گفت: فصل فوتبال در انگلیس زمانی از سر گرفته می‌شود که تمام بازیکنان تست کرونا داده باشند.

مدیرعامل اتحادیه مدیران لیگ جزیره با انتقاد از اتحادیه فوتبال انگلیس به دلیل عدم مشورت آنها با مدیران باشگاه‌ها، از این برنامه ۵۶ روزه انتقاد و آن را بسیار فشرده توصیف کرده است.او همچنین گفته: «اگر مدیران اتحادیه فوتبال انگلیس قرار است حمایت مربیان و مدیران را به دست آورند، باید با آنها مشورت کنند و در تصمیم‌گیری‌ها شرکت‌شان دهند. آنها باید بدانند با صحبت نکردن به موفقیت نمی‌رسند و محصول نهایی خوبی به دست نمی‌آورند.»این مدیرعامل اتحادیه مدیران لیگ انگلیس سلامت بازیکنان و خانواده آنها را اولویت اصلی مدیران فوتبال می‌داند و می‌گوید: «مهم‌ترین مساله برای ما سلامت بازیکنان و مربیان است. بدون تردید برگزاری مجدد لیگ جزیره بدون اطمینان از سلامت بازیکنان اشتباه است.»

 ضرر ۸۰۰ میلیون یورویی فوتبال انگلیس

 ویروس کرونا باعث بروز مشکلات مالی زیادی در فوتبال انگلیس شده و ضرر مالی زیادی به مدیران این لیگ تحمیل کرده است. به همین خاطر است که مدیران اتحادیه فوتبال انگلیس می‌کوشند ۹ بازی باقی‌مانده لیگ را برگزار کنند تا بدین ترتیب جلوی ضرر بیشتر را بگیرند. هرچند این تعطیلی تاکنون نزدیک به ۸۰۰ میلیون یورو به فوتبال این کشور ضرر زده است .

 مدیران لیگ جزیره برای جلوگیری از ضرر بیشتر مذاکراتی با اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال انگلیس ترتیب داده‌اند و خواستار کاهش ۳۰ درصد حقوق بازیکنان شده‌اند. حال این اتفاق رخ داده و باشگاه ساوتهمپتون اولین تیم لیگ برتری است که به سبب تعطیلی رقابت‌های فوتبال از پس شیوع کرونا، حقوق بازیکنانش را کاهش داده است. هرچند این باشگاه اعلام کرده که حقوق کارکنانش تغییری نخواهد کرد و دستمزد آنها را به طور کامل پرداخت می‌کند.این در حالی است که باشگاه‌های تاتنهام، نیوکاسل، نورویچ و بورنموث گفته‌اند قصد دارند از برنامه حمایتی دولت استفاده کنند.دولت انگلیس پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود به دلیل شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری و قرنطینه خانگی، ۸۰ درصد از دستمزد کارکنان مشاغلی را که به دلیل این بیماری مجبور به خانه‌نشینی شده‌اند پرداخت می‌کند. بعد از آن بود که باشگاه لیورپول، صدرنشین لیگ برتر جزیره، اعلام کرد از این طرح حمایتی دولت استفاده می‌کند تا حقوق کارکنانش را پرداخت کند. اما این تصمیم با انتقادهای زیادی همراه بود و تیم مزبور مجبور شد از آن بگذرد.با توجه به شرایط فعلی و ضرر هنگفتی که به لیگ برتر جزیره وارد شده است، باید منتظر ماند و دید مدیران فوتبال این کشور چه تصمیمی برای لیگ برتر ۲۰۱۹-۲۰۲۰ می‌گیرند؛ آیا به زودی باید شاهد برگزاری بازی‌های لیگ برتر پشت درهای بسته باشیم، یا اینکه برای جلوگیری از ضرر بیشتر مجبور می‌شوند به طور کامل مسابقات فصل جاری را لغو کنند؟

در زندان بر رونالدینیو چه گذشت؟

بازیکن بازنشسته برزیلی روزهای متفاوت و عجیبی را در زندان پاراگوئه سپری کرد.

به نقل از بی ساکر، رونالدینیو اکنون در یک هتل مجلل در حبس خانگی به سر می برد. بازیکن بازنشسته برزیلی به خاطر پاسپورت تقلبی یک ماه در زندان پاراگوئه بود. بلاس ورا، رییس بخش زندان در یک مصاحبه با نشریه اوله درباره روزهایی که ستاره سابق تیم ملی برزیل در آن جا بود صحبت کرد. او گفت: زمانی که رونالدینیو به آگروپاسیون آمد، در روزهای نخست همه می خواستند در کنارش باشند. با گذشت زمان حضور بازیکن بازنشسته عادی شد. او با خیلی از زندانیان دوست شد. همه چیز عادی بود. روند کار به خاطر رونالدینیو تغییری نکرد.

ورا افزود: در میان زندانیان قاچاقچی، شخص سیاسی، دزد و… بود اما هیچ کس مانند رونالدینیو مشهور نبود. سیستم ما نیمه باز بود و نه میله، قفل و نه کلیدی وجود داشت. چند روز طول کشید تا خود را با شرایط جدید وفق دهد. سپس بهتر شد و شروع کرد به تقسیم کباب ها. همچنین به فوتسال و فوتبال ساحلی بازی کردن مشغول شد.

رییس بخش زندان آگروپاسیون در ادامه اظهار کرد: زمانی که رونالدینیو به زندان رفت یک تورنمنت بین زندانی ها شروع شده بود که او در این رقابت ها شرکت نکرد. در بازی فینال از او خواستند که با جام عکس بگیرد که آن پیشنهاد را قبول کرد.

ورا درباره رسیدگی به ستاره سابق تیم ملی برزیل گفت: حال او را می پرسیدیم‌. اگر به چیزی نیاز داشت من در آنجا حاضر بودم. با لبخندی که روی لبانش است همیشه نشان می‌داد که حالش خوب است. هرگز در رفع نیازهای اولیه اش کمی و کاستی وجود نداشت.

او افزود: زمانی که در زندان حاضر شد لباسی را به تن داشت که با آن بازداشت شده بود. وکلایش برایش لباس های بیشتری آوردند. همچنین تلویزیون، یخچال کوچک و تخت های نو آوردند. آنها اجازه داشتند چنین کاری را انجام دهند.

ورا در ادامه اظهار کرد: ۹ صبح نخستین یکشنبه ۵۰ دختربچه و پسربچه یک صف را تشکیل داده بودند تا از رونالدینیو امضا بگیرند. ما او را بیدار کردیم و به او اطلاع دادیم کودکان آمده اند و می خواهند تو را ببینند. او در پاسخ گفت که بله، مشکلی نیست. سپس به استقبالشان رفت و همه را در آغوش گرفت و برایشان امضا کرد. عصر دوباره این اتفاق تکرار شد و هر روز برنامه همین بود تا این که شیوع ویروس کرونا این ملاقات ها را متوقف کرد.او در پایان گفت: من به خاطر سمتی که داشتم نمی توانستم با رونالدینیو عکس یادگاری بگیرم. باید مراقب باشم که هر عکسی از من منتشر نشود.

هجومی ترین تیم های فوتبال اروپا در قرن ۲۱

رئال و بارسا در صدر تیم های با بیشترین گل زده در قرن ۲۱ قرار دارند. یک ماه است که فوتبال اروپا به دلیل بحران کرونا متوقف شده است. در نبود فوتبال، ” Pro Football DB”، یکی از بهترین منابع آمار جهان فوتبال، و به نقل از ورزش سه فهرست تیم‌هایی که بیش از همه در قرن ۲۱ گلزنی کرده‌اند را منتشر کرد.

 همیشه در چنین فهرست‌هایی پنج لیگ بزرگ اروپایی در مرکز توجه قرار دارند. با در نظر گرفتن این موضوع، بارسلونا در صدر فهرست قرار دارد. این تیم ۱۷۶۳ گل به ثمر رسانده است و رئال مادرید با ۱۷۲۰ گل در جایگاه دوم دیده می‌شود. بایرن مونیخ (۱۴۹۰ گل)، آرسنال (۱۳۹۱ گل) و منچستریونایتد (۱۳۶۲ گل) پنج تیم برتر را تکمیل می‌کنند.

اگر گل‌های لیگ قهرمانان اروپا هم به آن اضافه شود، رئال مادرید با ۲۱۷۸ گل در صدر قرار می‌گیرد. رتبه بعدی به بارسا با ۲۱۷۰ گل اختصاص دارد. سپس بایرن (۱۸۹۲ گل)، آرسنال (۱۶۴۱ گل) و منچستریونایتد (۱۶۳۳ گل) قرار دارند.

اگر تنها گل‌های تیم‌ها در لیگ قهرمانان لحاظ شود، باز هم رتبه نخست برای رئال مادرید است. سفیدپوشان از اول ژانویه۲۰۰۱ توانسته اند در این رقابت‌ها ۴۵۸ بار گلزنی کنند. بارسلونا با ۴۰۷ گل در رتبه بعدی قرار دارد. بایرن با ۴۰۲ گل نزدیک به تیم کاتالانی است اما یونایتد با ۲۷۱ و چلسی با ۲۵۵ گل، فاصله زیادی با آن دو تیم دارند.

بارسا در دو بخش، پادشاه قرن ۲۱ محسوب می‌شود. یکی این که این تیم بیش از همه در بازی‌های مختلف گلزنی کرده و دیگر این که بیش‌تر از دیگران دروازه‌اش را بسته نگه داشته است

https://akhbar-rooz.com/?p=25928 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x