پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیفا دو جام جهانی را لغو کرد؛ توقف پرسپولیس در باتلاق؛ فوتبال درسال ۲۰۲۰

نازک بین: اگنس کلتی ژیمناست مجارستانی به عنوان مسن‌ترین المپین جهان ماه آینده ۱۰۰ ساله خواهد شد. کلتی در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: من احساس خوبی دارم اما به آینه نگاه نمی‌کنم، این ترفند من است، پس من جوان می‌مانم. ژیمناست مجارستانی که ۵ عنوان قهرمانی المپیک را در کارنامه دارد، ۹ ژانویه تولد ۱۰۰ سالگی خود را جشن خواهد گرفت. کلتی کتاب “ملکه ژیمناستیک، ۱۰۰ سالگی اگنس کلتی” را منتشر کرد. وی متولد ۱۹۲۱ است که در مجموع ۱۰ مدال کسب کرده و بیشتر آنها بعد از ۳۰ سالگی بوده است. کلتی در رقابت با ژیمناست‌های نصف سن خود، ۵ طلا در المپیک هلسینکی و ملبورن کسب کرد. پس از اشغال مجارستان توسط نازی‌ها در مارس ۱۹۴۴، وی با اسناد جعلی و هویت یک دختر خدمتکار، از تبعید و مرگ نجات یافت.

فیفا دو رویداد جام جهانی فوتبال جوانان و نوجوانان را در سال ۲۰۲۱ لغو کرد

فدراسیون جهانی فوتبال دو رویداد جام جهانی فوتبال جوانان (زیر ۲۱ سال) و نوجوانان (زیر ۱۷ سال) در سال ۲۰۲۱ را لغو کرد. بر این اساس این مسابقات به سال ۲۰۲۳ موکول شده است. فیفا در بیانیه رسمی خود اعلام کرد اندونزی و پرو به ترتیب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۳ در رده جوانان و نوجوانان را برعهده خواهند داشت. ویروس کرونا باعث به تعویق افتادن بسیاری از مسابقات قاره ای و بین المللی در سال جاری شد و تاریخ آن ها به تابستان ۲۰۲۱ موکول شده است. در صدر این رقابتها جام ملت های اروپا، کوپا آمریکا و بازی های المپیک توکیو است.

آواز و ساز کلوپ در کریسمس

یورگن کلوپ در پیام تبریکی برای کریسمس خاطراتی از بچگی‌اش تعریف کرده و گفته باید قدردان هر آنچه که در زندگی نرمال داریم، باشیم. باشگاه لیورپول پیام تبریکی جالب برای کریسمس منتشر کرد که در آن یورگن کلوپ خاطراتی ویژه را هم تعریف کرده است. کلوپ در این کلیپ ابتدا از خاطرات کریسمس در بچگی‌اش می‌گوید: «همه از پیر و جوان از هر رده سنی عاشق کریسمس هستند. من هم همینطور. سنت‌ها در آلمان و انگلیس کمی با هم فرق دارند. ما غروب مقدس را در ۲۴ دسامبر داریم، که بچه‌ها هدیه دریافت می‌کنند. این سنتی در خانواده ما بوده، و مهمترین قسمتش هم این بود که همه ما باید می‌خواندیم و ساز می‌زدیم. خواهر بزرگترم آکاردئون می‌زد، خواهر دومم فلوت می‌زد، اوایل چون من از همه کوچک‌تر بودم سیلوفون میزدم. بعداً کمی کار با کیبورد را یاد گرفتم. سطحم در موسیقی در حد همان آهنگای کریسمس هست نه بیشتر! و خب اون کار جز سنت‌مان بود و وقتی ساز می‌زدیم هدیه‌های‌مان را دریافت می‌کردیم. این‌ها خاطرات خیلی خوبم هستند و من عاشق‌شان هستم. واقعاً دوست‌شان دارم.» کلوپ در ادامه بیان می‌کند: «سال ۲۰۲۰ سال خیلی خاصی بود. هم بهترین هم بدترین یه جورایی. خیلی خوب شروع شد. تیم در حال اوج‌گیری بود. بعد کوید-۱۹ آمد که همه‌چیز را متوقف کرد. همه ما را درگیر کرد. دوباره توانستیم فوتبال بازی کنیم و در لیگ قهرمان شدیم. که صددرصد یکی از بزرگ‌ترین روزهای زندگی‌ام بود. اما ما هنوز در وسط همه‌گیری هستیم و باید مطمئن شویم که همه از این وضع خلاص خواهیم شد.»

کلوپ درباره بازگشت تماشاگران به ورزشگاه آنفیلد هم گفت: «دومین هایلایت ما بازی‌مان مقابل گرگ‌ها بود. دوباره اون جو را احساس کردیم و این فقط درصدی از توانایی ما را نشان داد. احساس کردن این جو در بازی چیزی هست که هیچوقت فراموش نمی‌کنیم. زندگی همین هست. همین هم باید باشد. ما خاطره‌سازی می‌کنیم و وقتی پیر می‌شیم به عقب برمی‌گردیم و لبخند می‌زنیم. شاید آنطور که باید از زندگی نرمال قبلی‌مان قدردانی نکرده بودیم. اما الان همه احساس می‌کنیم که قبل از کرونا بهترین زندگی را داشتیم. و این را یاد گرفتیم که باید قدردان هرچی باشیم که داریم. و قدران هرچیزی که بدست می‌آوریم باشیم چون همه‌چیز می‌تواند در یه لحظه تغییر کند. حتی در این سال خیلی دشوار امیدوارم از کریسمس لذت ببرید تا جایی که می‌تونید. امیدوارم با جوراب‌هایی که می‌گیرید خوشحال باشید. یا هرچیزی که می‌گیرید. مهم نیست چی هست. مهم این هست که از چه کسی می‌گیرید و تفکر آن چی هست. بنابراین عشقی که در این کادو وجود دارد را احساس کنید. کریسمس مبارک.»

فوتبال در سال ۲۰۲۰

فوتبال که در سال ۲۰۲۰ به خاطر بحران کرونا برای چند ماه متوقف شد شاهد حمکرانی بایرن مونیخ و از دست دادن دیگو مارادونا بود. به گزارش ایسنا و به نقل از آس، فوتبال هم مانند همه چیز در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفت. برگزاری مرحله حذفی لیگ قهرمانان در لیسبون، قهرمانی لیورپول در لیگ برتر، برگزار نشدن یورو ۲۰۲۰ و درگذشت دیگو آرماندو مارادونا از اتفاق های مهم این سال نحس بودند که با اهدای جایزه The Best به روبرت لواندوفسکی به پایان رسید. 

شروع سال با لیگ برتر

فوتبال در کریسمس با انگلیس، مقدس شده است. هر سال از باکسینگ دی (۲۶ دسامبر) تا ششم ژانویه لیگ برتر به صورت فشرده برگزار می شود تا خانواده ها در تعطیلات برای تماشای تیم های محبوبشان به ورزشگاه ها بروند. دیدار آرسنال و منچستریونایتد بزرگترین بازی سال ۲۰۲۰ بود. توپچی ها ۲ بر صفر پیروز شدند. 

نگویید گل، بگویید هالند

غیرممکن است که کسی شروع بهتری از ارلینگ هالند با دورتموند داشته باشد. ستاره جوان نروژی در حالی در دقیقه ۵۵ دیدار آگزبورگ و دورتموند به میدان رفت که تیمش ۳ بر یک عقب بود. او تنها به سه دقیقه نیاز داشت تا نخستین گلش را برای تیم آلمانی به ثمر برساند. هالند بازی را با هت تریک و پیروزی تیمش به پایان رساند. مهاجم نروژی سال را با کسب جایزه گلدن بوی و ثبت رکورد ۱۶ گل در ۱۲ بازی لیگ قهرمانان اروپا تمام کرد. 

بازگشت لیگ قهرمانان

برای نخستین بار دو ستاره جوان و آینده دار جهان فوتبال برابر هم قرار گرفتند، هالند مقابل کیلیان ام‌باپه. این اتفاق در اولین بازی لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ رخ داد و مهاجم نروژی در نخستین گام پیروز شد. دو گل این بازیکن پیروزی را برای دورتموند برابر پاری‌سن ژرمن به ارمغان آورد. در بازی برگشت PSG نتیجه را جبران کرد و به دور بعد راه یافت.

سومین جام منچسترسیتی

شاید جام اتحادیه در میان جام هایی که در انگلیس وجود دارد کوچک باشد اما در حقیقت سیتی پپ گواردیولا در این رقابت ها خوب کار کرده است. یکم مارس این تیم با شکست ۲ بر یک استون ویلا برای سومین سال پیاپی فاتح این رقابت ها شد. 

توقف فوتبال

سری آ در نهم مارس تصمیم گرفت برای مدت کوتاهی فوتبال را به خاطر بحران کرونا در ایتالیا متوقف کند. ابتدا تصور می شد مسابقات فوتبال حداکثر برای یک ماه برگزار نشوند اما پاندمی روی همه تاثیر گذاشت و کمی بعد رقابت های اروپایی متوقف شدند تا جایی که تقریبا به طور کامل در همه جای جهان چند ماه بازی فوتبالی برگزار نشد.  

تعویق یک ساله یورو و کوپا آمه‌ریکا

پس از این که لیگ ها متوقف شدند و بحران گسترده تر شد یوفا مجبور شد یک سال یورو را به تعویق بیندازد. هنوز مشخص نیست قرار است این رقابت ها چگونه برگزار شود چون پیش بینی شده بود این بازی ها برای نخستین بار به میزبانی ۱۲ کشور انجام شود که با شرایط کنونی اتفاقی بعید به نظر می رسد. 

همزمان با تعویق یورو، کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی اعلام کرد کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۰ برگزار نخواهد شد. این بازی ها که قرار بود به میزبانی آرژانتین و کلمبیا برگزار شود برای یک سال به تعویق افتاد. 

جنگجویان بلاروس و تاجیکستان

برای نخستین بار در تاریخ فوتبال لیگ های بلاروس و تاجیکستان پربازدیدترین در جهان شدند چون تنها رقابت هایی بودند که در بحران کرونا برگزار شدند. خیلی از کشورها حق پخش تلویزیونی این بازی ها را خریدند تا هواداران عصرهای شنبه بدون فوتبال نمانند. 

پاری‌سن ژرمن، قهرمان لیگ یک بدون انجام بازی

لیگ یک بر اساس دستور دولت فرانسه به خاطر بحران کرونا مختومه اعلام شد و این اتفاق موجب شد که پاری‌سن ژرمن صدرنشین قهرمان معرفی شود. هیچ‌کس شکی نداشت که اگر فوتبال در فرانسه از سر گرفته می شد تیم دیگری جام قهرمانی را بالای سر می برد.

بوندسلیگا، نخستین در بازگشت

فوتبال پس از ۲ ماه از سر گرفته شد. اولین لیگی که این گام بزرگ را برداشت بوندسلیگا بود که با داربی روهر آغاز شد و دورتموند به مصاف شالکه رفت. البته این دیدار در ورزشگاهی خالی و با پروتکل های بهداشتی برگزار شد. از لحاظ ورزشی تغییرات کمی به وجود آمده بود. هالند همچنان به گلزنی اش ادامه می داد و دورتموند توانست شالکه ای را که در این سال تنها دو برد کسب کرد را شکست دهد. شالکه در مجموع در ۲۸ بازی پیروز نشد. 

معجزه گتوزو

جنارو گتوزو در اواخر سال ۲۰۱۹ هدایت ناپولی را بر عهده گرفت. تیم ایتالیایی با کارلو آنچلوتی نتایج ضعیفی کسب کرده بود و در بحران به سر می برد و خیلی از رتبه های بالایی جدول دور شده بود. در حالی که تنها شانس ناپولی بازی در لیگ اروپا فصل آینده بود این تیم توانست فاتح جام حذفی شود. ناپولی با حضور گتوزو نتایج بهتری در سری آ کسب کرد و در جام حذفی پیشرفت کرد. در نهایت با شکست یوونتوس در ضربات پنالتی فاتح این بازی ها شد. 

لیگ برتر “قرمز” است

پیش از شروع همه گیری، قهرمانی لیورپول در لیگ برتر کاملا مشخص بود. تیم یورگن کلوپ در زمان توقف فوتبال ۲۰ امتیاز بیشتر از سیتی، تیم دوم جدول داشت. به همین خاطر بازگشت لیگ برتر تنها به معنای پایان یافتن ناکامی ۳۰ ساله لیورپول در فتح لیگ بود. دیگر موفقیت کلوپ در این سال کسب جایزه بهترین سرمربی سال فیفا بود. 

دومین اسکودتوی رونالدو

در ایتالیا هیچ اتفاق جدیدی رخ نداد و یوونتوس در کالچو مانند لیورپول در لیگ برتر حمکرانی می کرد. لاتزیو، اینتر و آتالانتا تا پیش از توقف فوتبال با یوونتوس رقابت کردند اما با از سرگیری مسابقات قانون کریستیانو بر همه چیز غلبه کرد. گل ستاره پرتغالی در بیست و ششم ژوئن (سی و یکمین گلش در ۳۳ بازی) مقابل سامپدوریا نهمین قهرمانی پیاپی یوونتوس در سری آ را تثبیت کرد. این دومین اسکودتو رونالدو بود.

آرتتا فاتح اف.ای کاپ شد

در حالی که سال برای میکل آرتتا خوب به پایان نرسید و آرسنال با شدیدترین انتقادات روبرو است اما این تیم به لطف سرمربی اسپانیایی نخستین عنوانش را پس از دوران آرسن ونگر به دست آورد. دو گل اوبامیانگ موجب شد قهرمانی توپچی ها برابر چلسی رقم بخورد. این جام به معنای سهمیه حضور در لیگ اروپا هم بود. 

بایرن، قیصر اروپا

از دوازدهم تا بیست و سوم آگوست مرحله نهایی لیگ قهرمانان در لیسبون برگزار شد. در این فرمت هشت تیم حاضر در مرحله یک چهارم نهایی تنها یک بازی در پایتخت پرتغال انجام دادند. در فینال پاری‌سن ژرمن با بایرن مونیخ روبرو شد. باواریایی ها که در یک چهارم نهایی هشت گل به بارسلونا زده بودند به لطف گل کومان قهرمان این رقابت ها شدند. این سومین جام بایرن در این فصل پس از فتح بوندسلیگا و جام حذفی بود. تیم مونیخی سپس دو سوپرجام را به دست آورد و می تواند در ژانویه به رکورد بارسای گواردیولا برسد. آبی اناری ها تنها تیمی هستند که در یک سال شش جام را بالای سر بردند. 

هاورتز، گرانترین قرارداد

در سالی که فوتبال با بحران اقتصادی روبرو شد کای هاورتز، بازیکن جوان آلمانی و ستاره بایرلورکوزن گرانترین انتقال سال ۲۰۲۰ لقب گرفت. چلسی که پیش از آن برای ورنر به لایپزیگ ۶۰ میلیون یورو داده بود برای هافبک جوان آلمانی ۸۰ میلیون هزینه کرد.

رونالدو در چند قدمی دایی

کریستیانو در نهم سپتامبر دومین گلزن بازی های ملی لقب گرفت که تعداد گل هایش به ۱۰۰ می رسد. مهاجم ۳۵ ساله در دیدار برابر سوییس از روی ضربه آزاد گلزنی کرد تا تنها ۹ گل با برترین گلزن بازی های ملی یعنی علی دایی فاصله داشته باشد. ستاره پرتغالی سال را با به ثمر رساندن ۱۰۲ گل ملی به پایان رساند و اکنون هفت گل با دایی فاصله دارد که به نظر می رسد در یورو این رکورد شکسته شود. 

آژاکس، ونلو را ۱۳ تایی کرد

جشنواره گل بایرن برابر بارسا پرگل ترین پیروزی سال نبود و این رکورد به آژاکس اختصاص یافت. بیست و چهارم اکتبر تیم هلندی با نتیجه ۱۳ بر صفر ونلو را شکست داد. ترائوره‌ی ۱۹ ساله به تنهایی پنج گل به ثمر رساند. 

مرگ D۱۰S

معمولا وقتی یک اسطوره فوت می کند می گویند به ابدیت پیوست. دیگو آرماندو مارادونا خیلی وقت پیش ابدی شده بود قبل از این که بیست و پنجم نوامبر در ۶۰ سالگی به دلیل حمله قلبی جان خود را از دست بدهد. مرگ دیگو که به عقیده افراد زیادی بهترین بازیکن تمام ادوار است آرژانتین را تکان داد و سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام شد. در مراسم وداع هزاران نفر شرکت کردند که موجب ازدحام و درگیری میان هواداران  و پلیس شد. در نهایت مراسم خاکسپاری تنها با حضور خانواده و نزدیکان مارادونا برگزار شد. 

لواندوفسکی بهترین است

نه مسی، نه رونالدو، نه بارسا، نه رئال مادرید، نه لیگ برتر و نه لالیگا به عنوان The Best دست یافتند. برنده بزرگ سال ۲۰۲۰ یک لهستانی بود که در بایرن بازی می کند و روبرت لواندوفسکی نام دارد. مهاجم لهستانی حمکرانی تیمش را در این سال با کسب جایزه The Best بسط داد. این آخرین عنوانی بود که بایرنی ها در این سال متفاوت و سخت می توانستند به دست آورند. 

یک میلیاردر ۲۲ ساله ساندرلند را خرید

به نقل از دیلی میل، باشگاه ساندرلند تأیید کرده است که توافق نامه ای با کریل لوئیس-دریفوس ۲۲ ساله برای به دست آوردن سهام اصلی این باشگاه حاصل شده است.سیریل لوئیس-دریفوس پسر مالک سابق مارسی ، رابرت لوئیس-دریفوس و مارگارت لوئیس-دریفوس است.رابرت دریفوس در سال ۲۰۰۹ بر اثر سرطان خون درگذشت. مارگاریتا دریفوس (بوگدانووا) ، متولد سال ۱۹۶۲ در سن پترزبورگ ، یکی از ثروتمندترین زنان جهان محسوب می شود و ثروت وی توسط فوربس ۵.۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است. کریل سهام این باشگاه انگلیسی را از استوارت دونالد خریداری می کند. این معامله در حال حاضر در انتظار تصویب لیگ فوتبال انگلیس است. گفته می شود که کریل ۲۲ ساله دارای صندوق اعتماد بیش از ۱.۵ میلیارد پوند است. آخرین باری که ساندرلند در لیگ برتر بازی کرد در فصل ۲۰۱۶/۱۷ بود و از آن زمان تاکنون این تیم در لیگ دسته یک حضور دارد و باید دید حضور این میلیاردر جوان در راس کار در ساندرلند باعث خواهد شد تا تحولی در این باشگاه صورت گیرد یا خیر.

ده هزار تست کرونا و یک زندانی

مدیر مرکز پزشکی ایفمارک با اشاره به سخت‌گیری‌های بهداشتی برای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، تاکید کرد از ۱۰ هزار نمونه گرفته شده، حتی یک تست کرونا هم مثبت نشد.مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در منطقه شرق قاره در حالی برگزار شد که از کشور ایران زهره هراتیان و بهار حسن میرزایی به عنوان کادر پزشکی در این رقابت‌ها حضور داشتند.هراتیان که در ایران مدیر مرکز پزشکی فوتبال (ایفمارک) هم هست، در گفتگو با مهر،به مقایسه اقدامات و پروتکل‌های بهداشتی لیگ ایران و لیگ قهرمانان آسیا پرداخت و به سخت گیری های شدید AFC برای جلوگیری از ابتلای افراد به ویروس کرونا اشاره کرد؛ سخت گیری هایی که در نهایت باعث شد از ۱۰ هزار تست کرونا، حتی یک نمونه هم مثبت نشود. وی همچنین از زندانی شدن یک نفر در قطر به دلیل خروج از حباب بهداشتی خبر داد و تاکید کرد در ایران نیروی کافی برای نظارت روی پروتکل‌های بهداشتی تیم‌ها وجود ندارد.

شرایطی که کرونا در دنیا ایجاد کرد، تبعات منفی زیادی در اقتصاد، اجتماع و حتی ذهن و روح مردم جهان داشت و بهترین اتفاق برای رهایی از تبعات ذهنی کرونا، شروع فوتبال بود. فیفا اعلام کرد که هر کشور با مسئولیت بهداشتی خودش باید مسابقات فوتبال را ادامه بدهد. برای رقابت‌های بین المللی مثل لیگ قهرمانان آسیا بهتر بود که مسابقات متمرکز برگزار شود که در آسیا، کشور قطر میزبانی را بر عهده گرفت. وزارت بهداشت قطر مسئول مستقیم سلامت و اجرای پروتکل‌ها بود که این پروتکل از بدو ورود به کشور و با انجام تست کرونا شروع می‌شد و با حباب بهداشتی سخت گیرانه ادامه می‌یافت. هیچکس حق خارج شدن از این حباب را نداشت و تست‌های کرونا هم هر پنج روز یکبار انجام می‌شد. با رعایت این اقدامات بود که تا آخرین مسابقه شرق آسیا و با انجام حدود ۱۰ هزار تست فقط از این منطقه (شامل بازیکنان، مربیان، اعضای تیم‌ها، مسئولان و عوامل برگزاری و…) حتی یک نمونه مثبت از کرونا دیده نشد. علتش تجربه کمتر AFC نسبت به مسابقات شرق آسیا بود. تجربه کمک کرد تا مسابقات در منطقه شرق بهتر انجام شود. مسائل بهداشتی هم برای تمام تیم‌ها و عوامل برگزاری جا افتاده بود. به نظر قطر با این امکانات و تدابیری که داشت، بهترین گزینه برای میزبانی سایر رویدادها هم هست.

در جریان مسابقات شاهد بودیم که تعدادی از عوامل برگزاری مسابقات به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها اخراج شدند. راننده‌ای بود که از مسیر تعریف شده برای رانندگان خارج شد و از راه دیگری رفت که این فرد حتی به زندان افتاد. در یکی از مسابقات، فردی به گوشه استادیوم و خارج از حباب تعریف شده رفت تا سیگار بکشد. این فرد به سرعت از لیگ قهرمانان اخراج شد و حتی اجازه ندادند به هتل برود و وسایلش را جمع کند. آنجا بحث امنیت و سلامت مسابقات و آبروی یک سیستم در میان بود و این‌طور نبود که بخواهند کوتاه بیایند. حتی برچسب «آی. دی» کارتهای ما هر هفته تغییر می‌کرد تا از آن سوء استفاده نشود و نتوانند نمونه اش را به عنوان تقلب استفاده کنند.شرایط برای برگزاری یک لیگ با مسابقات متمرکز متفاوت است. استانداردهایی که برای برگزاری مسابقه در نظر گرفته می‌شود، جدا است. به نظرم استانداردها و اقداماتی که برای لیگ در نظر گرفته‌ایم، در مقایسه با قطر خوب است ولی دو مسئله وجود دارد. مسابقات لیگ رفت و برگشت است بر خلاف لیگ قهرمانان که متمرکز و تحت کنترل بود. دوم اینکه نیروی کافی برای نظارت وجود ندارد. در قطر سه یا چهار استادیوم وجود داشت با نیروهای کافی برای نظارت روی استانداردها. ولی در ایران اعزام همین تعداد ناظران به شهرهای مختلف هزینه‌های زیادی دارد که به ما تحمیل می‌شود. خروجی تحقیقات و بررسی‌هایمان نشان می‌دهد کار ما در مقایسه با داشته‌ها و وضعیت اقتصادی، خوب بوده است. جالب است که بعضی از مربیان و باشگاه‌ها می‌گویند پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود اما خودشان هم از کسانی هستند که به پروتکل‌ها پایبند نیستند.

ضعف مسابقات ایران این است که متمرکز برگزار نمی‌شود. بنابراین باشگاه‌ها دو روز مانده به مسابقه به اردو می‌روند در حالی که نمی‌دانیم قبل از آن کجاها بوده‌اند. همه در معرض آسیب و ویروس هستند و ممکن است ناقل باشند. البته این به خود آدم‌ها بر می‌گردد که چقدر رعایت کنند. بهترین راهکار این است که بازیکنان و مربیان خودشان رعایت کنند و به جز تمرین و مسابقه و منزل، جای دیگری نروند. به نظرم انجام تست‌های PCR هم برای مسابقات متمرکز خوب است و برای رقابت‌هایی مثل لیگ برتر ایران که به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود، فقط می‌تواند یک هشدار باشد. رفتار بازیکن و مربی است که خیلی تعیین کننده است و اگر علائمی دارند و یا با افراد کرونایی در ارتباط بوده‌اند، صادقانه آن‌را بگویند.با برگزاری متمرکز، فلسفه «لیگ» از بین می‌رود! تمام لیگ‌های دنیا رفت و برگشت است. به AFC و یوفا نگاه نکنید؛ آنها می‌توانند مسابقات قاره‌ای را متمرکز کنند ولی لیگ نمی‌شود چون شرایطی مثل میزبانی و حتی زمین مسابقه برای تیم‌ها اهمیت دارد. اگر بخواهم عملکرد بهداشتی و پزشکی را از مسابقات باقی مانده فصل گذشته و چند هفته اخیر لیگ برتر فوتبال را بررسی کنم باید بگویم عملکرد ما در مقایسه با لیگ‌های دنیا خوب بوده است. اتفاقاتی که افتاده، آسیب چندانی نرسانده است. خوداظهارنظری و همکاری بازیکنان در ایران نقش مهمی در پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به کرونا دارد.

دوست دارم در زمین فوتبال بمیرم

امیر رضائی: سرمربی ناپولی در مورد بیماری خود و اینکه چرا یکی از چشمانش را می پوشاند صحبت کرد. به نقل از دیلی میل،جنارو گتوزو تقریبا ۱۰ سال است که از بیماری Ocular Myasthenia رنج می‌برد که به معنی ضعف عضلات چشم است. این بیماری،‌ عظلات چشم را خسته می کند و باعث دید دوگانه می شود. یکی دیگر از تاثیراتش، افتادگی پلک است. این بیماری معمولا در پایان روز بیشتر نمایان می شود. او در این مورد گفت: اعتراف می کنم که این روزها، خودم را گم کرده بودم. من می خواهم به همه مخصوصا بچه هایی که خودشان را در آینه می بینند و فکر می کنند زیبا نیستند، چیزی بگویم: زندگی زیباست و همدیگر را در آغوش بگیرید. می دانم که بازیکنانم با مشاهده وضعیت من زجر می کشند اما من زنده ام. این بیماری برای مدت ۱۰ سال همراه من است و این سومین بار است که به وضوح دیده می‌شود. این اتفاق بدی است اما چشم من به حالت عادی برمی گردد.او ادامه داد: از علائم این بیماری، فقط تغییر در ظاهر چشم نیست؛ باعث خستگی چشم شما می شود و گاهی در ۲۴ ساعت، شی ها را دو تایی می بینید. فقط یک آدم دیوانه می تواند مثل من ادامه دهد.هر چه که هست، این زندگی من است و ممکن است در زندگی چیزهای بدتری هم وجود داشته باشد. همه چیز خوب است و اگر قرار است روزی بمیرم، دوست دارم در زمین فوتبال باشد؛ جایی که در آن زندگی کردم. 

توقف پرسپولیس در باتلاق

دیدار تیم‌های نساجی مازندران و پرسپولیس با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا قرمزهای تهران هم‌چنان بدون شکست باقی بمانند. به گزارش ایسنا، در جریان دیدار معوقعه هفته پنجم لیگ برتر فوتبال ایران، تیم فوتبال نساجی مازندران در ورزشگاه قائم‌شهر میزبان پرسپولیس بود که این دیدار در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان رسید.برای نساجی در این دیدار مجتبی بیژن در دقیقه ۴۱ گلزنی کرد و برای پرسپولیس نیز سیامک نعمتی در دقیقه ۸۴ گلزنی کرد.

در ۱۵ دقیقه ابتدایی این دیدار، بازی تحت تاثیر کیفیت زمین که به خاطر بارش باران، کیفیت مطلوبی نداشت و برخی فضاها دچار آبگرفتگی شده بود. با این حال در همین دقایق شاگردان گل‌محمدی بای طراحی حملاتی از سمت راست و چپ دروازه نساجی را با تهدید روبه‌رو کنند اما عملرد خوب مدافعان حریف اجازه نداد فرصت خوبی رای دروازه خلق شود.در ادامه این دیدار، بازی در میانه زمین جریان داشت و و تیم‌ها نتوانستند فرصت گل چندانی  روی دروازه‌ها خلق کنند. البته در این میان سفید پوشان پرسپولیس بهتر از حریف بازی کردند و در برخی مواقع می توانستند فرصت گلزنی ایجاد کنند که موفق نبودند.در دقیقه ۳۹، کنعانی‌زاده‌گان سمت راست محوطه جریمه تیمش روی کریم اسلامی مرتکب خطا شد که داور او را با کارت زرد جریمه کرد. در ادامه یاران نساجی با استفاده از این فرصت، توپ را روی دروازه ارسال کردند و مجتبی بیژن در دقیقه ۴۱ با یک ضربه سر دروازه پرسپولیس را باز کرد.در آغاز نیمه دوم این دیدار، پرسپولیس که یک بر صفر بازنده به رختکن رفته بود، بازی را هجومی آغاز کرد تا به گل برسد. در دقیقه ۵۱، احمد نوراللهی با یک ضربه ایستگاهی قصد داشت که دروازه را باز کند اما شوت او پس از برخورد به مدافعان حریف راهی کرنر شد.در دقیقه ۵۶، درون محوطه جریمه نساجی، توپ به مهدی عبدی رسید اما  ضربه این بازیکن با دخالت حامد شیری، به گل تبدیل نشد.در دقیقه ۵۸ هم علی شجاعی فرصت خوبی برای باز کردن دروازه نساجی به دست آورد اما شوت این بازیکن راهی اوت شد.در دقیقه ۶۲ روی یک ضربه ایستگاهی، مهدی  شیری توپ را روی دروازه نساجی فرستاد و در ادامه توپ مقابل احمد نوراللهی فرود آمد اما ضربه پای راست این بازیکن را دروازه‌بان نساجی مهار کرد.در دقیقه ۶۹، روی اشتباه مهدی شیری، حسین زامهران صاحب توپ شد و در حالی که با حامد لک تک به تک بود، شوت این بازیکن را ابتدا لک مهار کرد و در ادامه با دخالت سید جلال حسینی این فرصت برای نساجی از دست رفت.در دقیقه ۸۴ ، سیامک نعمتی درون محوطه جریمه نساجی صاحب توپ شد و یک شوت پای راست گل تساوی را برای تیمش به ثمر رساند. در دقیقه ۸۸، سیامک نعمتی از پشت محوطه جریمه نساجی دروازه این تیم را هدف قرار داد اما شوت این بازیکن با برخورد به تیرک عمودی دروازه راهی اوت شد.

ترکیب پرسپولیس: حامد لک، سید جلال حسینی، حسین کنعانی‌زادگان، سیامک نعمتی، سعید آقایی (۴۸ آرمان رمضانی)، احمد نوراللهی، میلاد سرلک، امید عالیشاه (۴۶ مهدی شیری)، احسان پهلوان (۴۶ علی شجاعی)، وحید امیری و مهدی عبدی (۸۱ مهدی مهدی‌خانی).

ترکیب نساجی: مهرداد طهماسبی، حامد شیری، مجتبی بیژن، سعید غلامعلی بیگی، آرمان قاسمی، روزبه شاه علی دوست (۶۴ علی دوران)، محمود قائد رحمتی، ایوب کلانتری، حسن نجفی (حسین زامهران)، مهرداد بایرامی، کریم اسلامی.

صدرنشینی سپاهان و سیرجان در پایان نیم فصل اول فوتبال زنان

معصومه مومی‌وند: نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال زنان با برگزار چهار دیدار به پایان رسید و تیم‌های سپاهان اصفهان و شهرداری سیرجان به ترتیب صدرنشین گروه اول و دوم شدند.در گروه اول تیم شهرداری بم میزبان ذوب‌آهن اصفهان بود که این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید. البته بم یک بار دروازه ذوب‌آهن را باز کرد اما توسط داور مردود اعلام شد.تیم‌های سپاهان اصفهان و نماینده البرز هم مقابل هم قرار گرفتند. نیمه اول این مسابقه بدون گل تمام شد اما در نیمه دوم شقایق روزبهان و پس از آن فاطمه اردستانی برای سپاهان گلزنی کردند.در گروه دوم وچان کردستان میزبان ملوان بندرانزلی بود، که با تک کل زهرا قنبری پیروز شد.شهرداری سیرجان نیز روند پیروزی‌های خود را حفظ کرد و سارگل بوشهر را با سه گل شکست داد. ملیکا متولی و افسانه چترنور(دو  بار) گلزنان سیرجان در این دیدار بودند. سیرجان تنها تیم بدون باخت گروه دوم است که با یک بازی کم‌تر در صدر جدول قرار گرفت. دیدار معوقه این تیم با قشقایی در صورت ادامه حضور نماینده شیراز در لیگ ۱۲ دی برگزار می‌شود.

دیدار قشقایی شیراز و پالایش گاز ایلام نیز به دلیل انصراف تیم شیراز برگزار نشد. ندا روستا سرمربی قشقایی، پیش از این اعلام کرده بود به دلیل شرایط بد مالی و حمایت نکردن مسوولان مقابل ایلام به میدان نمی‌روند.

نتایج کامل دیدارهای هفته پنجم لیگ فوتبال زنان به شرح زیر است:

گروه اول

شهرداری بم کرمان صفر – صفر ذوب‌آهن اصفهان

سپاهان اصفهان۲ – صفر نماینده البرز

گروه دوم

وچان کردستان ۱ – صفر ملوان بندرانزلی

شهرداری سیرجان ۳ – صفر سارگل بوشهر

پالایش گاز ایلام _ قشقایی شیراز (لغو شد)

جدول رده‌بندی لیگ در پایان نیم‌فصل اول به شرح زیر است:

گروه اول

۱- سپاهان اصفهان، ۱۲ امتیاز، ۶ تفاضل گل

۲- ذوب‌آهن اصفهان، ۷ امتیاز، ۴ تفاضل گل

۳- شهرداری بم، ۷ امتیاز، ۲ تفاضل گل

۴ – نماینده البرز، ۳ امتیاز ۵- تفاضل گل

۵- همیاری آذربایجان غربی، صفر امتیاز، ۷- تفاضل گل

گروه دوم

۱- شهرداری سیرجان، ۱۲ امتیاز، ۱۲ تفاضل گل

۲- وچان کردستان، ۱۲ امتیاز، ۱۱ تفاضل گل

۳- ملوان بندرانزلی، ۶ امتیاز، صفر تفاضل گل

۴- پالایش گاز ایلام، ۶ امتیاز، ۱- تفاضل گل

۵- سارگل بوشهر، ۳ امتیاز، ۱۰- تفاضل گل

۶- قشقایی شیراز، صفر امتیاز، ۱۳- تفاضل گل

https://akhbar-rooz.com/?p=98533 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x