جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فیفا و مجازات جعل؛ سامانه خلاقانه علیه کرونا: فوتبالدستی انسانی

«فوتبال‌دستی انسانی»؛ ابداع آرژانتینی‌های دیوانه فوتبال برای دور زدن کرونا+تصاویر

نازک بین: ناظر سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد مجازاتی که فیفا برای جعل در فوتبال اعمال کرده توضیحاتی داده است. این ناظر سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا و مترجم آیین نامه های انضباطی فیفا و ای اف سی گفته: جعل اسناد و مدارک اقدامی بسیار نکوهیده است و فیفا سنگین ترین مجازات ها را برای افراد یا باشگاههایی که مبادرت به جعل می کنند در نظر گرفته است.

ایمان فرزین گفت: ماده ۲۱ فصل سوم آیین نامه انضباطی فیفا صراحتاً عنوان کرده است که هر کسی در فعالیت‌های مربوط به فوتبال سندی را جعل، مدرک معتبری را تحریف و یا از یک مدرک جعل و تحریف‌شده استفاده کند، با جریمه مالی و محرومیت حداقل از ۶ بازی و یا یک مدت زمانی که کمتر از ۱۲ماه نیست، مجازات خواهد شد. این ماده همچنین در ادامه می افزاید که  در صورت جعل و یا تحریف توسط یکی از مسئولان یا بازیکنان یک باشگاه، مسئولیت آن با باشگاه است.وی همچنین افزود: مجازات های سنگین فیفا در مورد جعل به اینجا ختم نمی شود و در صورت جدی تر بودن تخلف، مجازات سنگین تری به منظور اثرگذاری سراسری اعمال خواهد شد.فرزین در ادامه ضمن اشاره به ماده ۶۶ آیین نامه انضباطی فیفا درباره گسترش مجازات متخلفین افزود: متن این ماده صراحتاً بیان کرده که اگر تخلف جدی تر باشد و جعل به منظور دستکاری در بازی ها باشد، فدراسیون فوتبال می تواند از کمیته انضباطی درخواست کند تا مجازات ها را بصورت جهانی اعمال کند. همچنین بند دهم همین ماده می گوید مجازاتی که توسط فدراسیون اعمال شده، همان تأثیر را در دیگر فدراسیون‌های فیفا، کنفدراسیون‌ها و خود فیفا دارد گویا که این مجازات توسط هر کدام از اینها اعمال شده است.

توضیح ازنازک بین: فیفا روشن نکرده اگر فدراسیونی اقدام به جعل و کلاهبرداری کرد چه جریمه و مجازاتی را در پی دارد!! قید-هرکسی- قابل تفسیر است و بیشتر منظور عوامل مرتبط با فوتبال در قلمرو خارج از فدراسیونها تعبیر و تلقی می شود.

فوتبالدستی انسانی واقعی

آرژانتنی‌های دیوانه فوتبال در شهر پرگامینو که به کمربند زراعی این کشور مشهور است، برای ادامه فوتبال همزمان با اجتناب از شیوع ویروس کرونا، روش هوشمندانه‌ای را ابداع کردند: یک فوتبال‌دستی بزرگ انسانی.این رویکرد خلاقانه توجه مردم کشور آمریکای جنوبی را جلب کرده است؛ کشوری که معدن فوتبالیست است. این در حالی است که موارد ابتلا به کرونا در این کشور در هفته‌های اخیر سیر صعودی به خود گرفته است.

سامانه طراحی شده برای همه گیر کروناویروس “metegol humano” ، شامل تقسیم میدان با گچ سفید به ۱۲ مستطیل و محدود کردن هر بازیکن در یک فضای مشخص است. توپ را می توان از مستطیل ها عبور داد و بازیکنان می توانند در داخل مناطق خود دریبل بزنند. بازی اصلاح شده بر عبور و شوتزنی بیش از دویدن و کارهایی با فانتزی تأکید دارد. و البته هیچ برخورد سختی وجود ندارد.

این بازی که در گویش محلی به نام «metegol humano» شناخته می‌شود، زمین بازی را به مناطق مستطیلی با خط کشی‌های سفید به منظور تحدید تحرکات بازیکن تقسیم می‌کند؛ این مرزبندی به رعایت فاصله اجتماعی کمک کرده و البته تکل رفتن و دریبل زنی در طول زمین را نیز محدود می‌کند.

human metegol

«گوستاوو کیفو» خالق این پروژه در این خصوص گفت: این بازی برای دو تیم با پنج بازیکن که بدون احتمال لمس یکدیگر می‌توانند در زمین بدوند، طراحی شده است. محدودیت‌های حرکت نیز از طریق مستطیل‌هایی که هر تیم اشغال می‌کند، تعیین می‌شود.وی ادامه داد: پست‌های بازیکنان یعنی گلر، مدافع، هافبک و دو مهاجم تعیین و ثابت شده است.زمین این بازی از بالا شبیه به یک میز فوتبال دستی بزرگ است البته با بازیکنان واقعی و بدون دسته و اهرم.آرژانتین تاکنون ۷۵ هزار مورد تایید شده ابتلا و حدود یک هزار و ۵۰۰ تلفات مرتبط با کووید-۱۹ گزارش کرده است به طوری که دولت این کشور مجبور شده تا پس از افزایش اخیر شمار مبتلایان، تدابیر قرنطینه را در اطراف بوینس آیرس اجرا کند.در پرگامینو برخی از مقررات تسهیل شده است اما هواداران فوتبال باید فعلا بدون فوتبال و برگزاری رقابت‌های لیگ این کشور، سر کنند.گوستاوو که در این بازی خلاقانه حضور داشت، گفت: این نخستین بار است که در چند ماه اخیر پا به توپ شده ام و صادقانه بگویم، هیجان زده هستم.

بوکس زنان خواسته ۳۰ ساله بانوان ایران است

دبیر فدراسیون بوکس گفت: راه اندازی بوکس بانوان فقط خواست رئیس فدراسیون نیست و این موضوع مطالبه ۳۰ ساله دختران ورزشکار ایرانی است. حمید قبایی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راه‌اندازی بوکس بانوان اظهار کرد: راه‌اندازی بوکس بانوان فقط خواست رئیس فدراسیون نیست و این موضوع مطالبه ۳۰ ساله دختران ورزشکار ایرانی است. ورزش بوکس دارای قدمتی  همپای کشتی و فوتبال در کشور است و از برخی اظهار نظرهای کارشناسان ورزشی تعجب می‌کنم.

او تصریح کرد: خیلی جالب است بدانید اکثر بانوان رزمی کار برای موفقیت در رشته‌های دیگر رزمی در ابتدا بوکس را یاد می‌گیرند. با توجه به تحقیقات میدانی توسط هیات‌های بوکس، در حال حاضر چند  هزار نفر از بانوان عزیز در سراسر کشور به طور غیر قانونی مشغول فعالیت در این رشته هستند و با توجه به عدم صدور  مجوز از سوی وزارت ورزش، توسط فدراسیون هیچگونه نظارتی نمی‌توانیم داشته باشیم و این مسئله کار را سخت کرده است.

دبیر فدراسیون بوکس خاطر نشان کرد: قطعا برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، باید مرجع ناظر وجود داشته باشد.‌ با توجه به افتخار آفرینی بانوان در رشته‌های رزمی این خواسته از سوی آن‌ها  خواسته زیادی نیست. طی دو سال گذشته جلسات متعددی در وزارت ورزش داشتیم  و حتی یک بار نیز به ما درباره ممنوعیت بوکس بانوان چیزی نگفتند.

محرمانه هایی برای تاراج ثروت عمومی در فوتبال.

محرمانه هایی برای تاراج بیت المال در فوتبال/ قراردادها را شفاف و علنی کنید

«قرارداد محرمانه است و قادر به بیان مفادش نیستیم!» همین دو جمله کوتاه می تواند زمینه ساز و سرچشمه بسیاری از فسادها در ورزش و به خصوص فوتبال باشد. قرارداد محرمانه یعنی اینکه مراجع نظارتی و نهادهای مربوطه حق دسترسی به آن را ندارند؛ قرارداد محرمانه یعنی اینکه مردم و اهالی فوتبال و ورزش نامحرمند. وقتی شاهد عقد قراردادهای محرمانه هستیم، یعنی ایجاد یک حیاط خلوت و اختصاصی برای مربی، بازیکن و حتی مدیر! 

در همین حیاط خلوت است که شاهد اتفاقات حیرت انگیزی می شویم. نمونه هایش در طول تاریخ فوتبال کشورمان  در این سه دهه اخیر کم نبوده است. از تحویل بار میلگرد به ستاره یک باشگاه صنعتی گرفته تا تحویل خودرو و ویلا به صورت زیرمیزی به بازیکنان و مربیان برای دور زدن قوانینی مثل سقف قرارداد! هنوز کهنه نشده که مدیران و مسئولان برخی باشگاه های صنعتی و دولتی چقدر شیک در دوربین های برنامه های ورزشی صدا و سیما زل می زدند و دروغ می گفتند و اعلام می کردند فلان ستاره ملی پوش را با ۳۵۰ میلیون تومان جذب کردیم! ریالی هم به او اضافه پرداخت نکردیم. بله، ریالی اضافه پرداخت نشد اما به جایش خانه و زمین و… اهدا شد.

بعد از اینکه همه فهمیدند قانون سقف قرارداد قانونی برای دور زدن است، نه رعایت اصول بازی جوانمردانه مالی، این قانون برداشته شد. سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در مقطعی تصمیم گرفتند تمامی مبالغ قراردادها را به صورت شفاف منتشر کنند تا دیگر شاهد زیرمیزی نباشیم و همان قرارداد اعلام شده مبنای پرداخت دستمز قرار بگیرد؛ اگرچه این تصمیم هم بی فرجام ماند. در ادامه، با پدیده های دیگری در قراردادها مواجه شدیم؛ اهدای خودرو لوکس خارجی گرفته تا قراردادهای کلان و میلیاردی که شنیدن مبلغش دود از سر بلند می کرد!

در نهایت هم فوتبالدوستان که اکثرشان از قشر کارمند و کارگر هستند، با مقایسه دستمزد بازیکنان و مربیان ایرانی و خارجی در فوتبال با حقوق خود، دچار حیرت و تضادهای دستمزد و کارآئی می شدند تا اینکه جمله «قرارداد محرمانه است»  وارد ادبیات فوتبال شد! به این ترتیب، دیگر هیچ کس نمی دانست فلان ستاره و فلان مربی خارجی یا ایرانی چقدر دستمزد می گیرد. نتیجه اش هم همین شد که به قراردادهایی مثل مارک ویلموتس بلژیکی رسیدیم؛ قراردادی که شاید بتوان آن را تلخ ترین قرارداد تاریخ ورزش دانست .این در حالی است که در بسیاری از کشورهای صاحب سبک فوتبال در اروپا و جهان شاهدیم که مبلغ قراردادها به صورت شفاف بیان می شود.

 فارس در ادامه نوشته :اکنون بودجه بسیاری از باشگاه‌های بزرگ و پرطرفدار فوتبال ایران به طور مستقیم یا غیرمستقیم از ثروت عمومی تامین می‌شود. این حق مردم است که بدانند این باشگاه‌ها چقدر بابت دستمزد به بازیکنان و مربیان خود پرداخت می‌کنند. شفافیت در قراردادها یعنی همین. هیچکس انتظار ندارد که مفاد قرارداد بین باشگاه با ورزشکار به طور جزبه جز منتشر شود اما همه و بخصوص سیستم مالیاتی کشور این حق را دارند که بدانند چقدر از بودجه صرف دستمزد فلان ستاره یا مربی ایرانی یا خارجی شده است. چقدر مالیات می‌دهند و نسبت به دستمزدی که می‌گیرند، چقدر به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل می‌کنند. واقعا دلیل پنهان کاری در قراردادها چیست؟ مگر اعضای هیات مدیره و مدیرعامل می‌خواهند از جیب خود برای بازیکن و مربی هزینه کنند که اینگونه شاهد مخفی‌کاری هستیم. جالب است که برخی باشگاه‌ها نه تنها در عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان مخفی‌کاری می‌کنند حتی برای انعقاد قراردادهایی که منجر به درآمدزایی هم هست شاهد مخفی‌کاری و پنهان‌کاری هستیم

بارسلونا و گلباران ویا رئال

بارسلونا با درخشش سه مهاجم خود توانست ویارئال را شکست دهد تا شانس قهرمانی در لالیگا را از دست ندهد.بارسلونا در هفته سی و چهارم لالیگا برابر ویارئال قرار گرفت و با نتیجه ۴ بر یک میزبانش را شکست داد. این مسابقه یکی از بازیهای دیدنی و فوق العاده زیبای لالیگاه و لیگهای اروپائی بود که طی آن لیونل مسی درخشش خیره کننده ای داشت.

گل نخست بازی خیلی زود توسط بازیکنان ویارئال به ثمر رسید. تورس به اشتباه دروازه‌شان را در دقیقه ۳ باز کرد تا نتیجه یک بر صفر به نفع بارسا شود. در ادامه مورنو توانست بازی را مساوی کند، اما لوییس سوارس با پاس لیونل مسی در دقیقه ۲۰ دروازه میزبان را برای دومین بار باز کرد. در لحظات پایانی نیمه نخست آنتوان گریزمان پاس پشت پای مسی را به یک گل زیبا تبدیل کرد. ضربه چیپ مهاجم فرانسوی وارد دروازه ویارئال شد. او پس از ۱۳۰ روز دوباره برای بارسا گلزنی کرد.

برتری بارسا در نیمه دوم هم ادامه داشت. مسی توانست گلزنی کند، اما داور به کمک VAR آن را آفساید اعلام کرد. آرتورو ویدال در موقعیت آفساید قرار داشت. در ادامه آنسو فاتی که به جای گریزمان به میدان رفته بود در دقیقه ۷۲ نتیجه را ۴ بر یک به نفع تیم کاتالانی کرد. در وقت‌های اضافه ضربه آزاد مسی به تیرک برخورد کرد و توپ برگشتی را دروازه‌بان ویارئال به زیبایی دفع کرد. ویارئال هم فرصت گلزنی داشت، اما نتوانست در نتیجه تغییری ایجاد کند.بارسا با ۷۳ امتیاز در جایگاه دوم جدول قرار دارد و منتظر لغزش رئال مادرید در چهار بازی باقیمانده است.

جوزپه بارتامئو بعد از این برد به رئالی ها کنایه زد و گفت: تکنولوژی کمک داور ویدئویی(VAR) به شکلی که باید عمل نکرده است. بعد از آغاز مجدد لیگ VAR در بسیاری از بازی ها عادلانه عمل نکرد. این تکنولوژی به نفع تیم خاصی عمل کرد ولی بسیاری از تیم ها از این حق بهره مند نشدند. وظیفه این تکنولوژی کمک به داور بازی است ولی در بازی های گذشته شاهد بودیوم که وظیفه اش را به درستی عمل نکرد.وی در واکنش به شایعات احتمال برکناری ستین، گفت: از تمام شایعات اطلاع دارم. همه آنها کذب محض است. ما و بازیکنان همه به ستین اعتماد داریم. او عملکرد خوبی داشته است. ۴ بازی مهم تا پایان فصل پیش رو داریم و باید در تمام آنها نتایج خوبی بگیریم.رئیس بارسلونا درباره تمدید قرارداد مسی، گفت: نمی توانم جزئیاتی درباره این موضوع بگویم اما مسی پیش از این چندین بار به ما گفت می خواهد فوتبالش را به همراه بارسلونا به پایان برساند. در شرایط کنونی تمرکز ما روی قهرمانی در لالیگا و اروپا است.

خشم رسانه‌های کاتالانی از داوری دیدارهای رئال مادرید

خشم رسانه‌های کاتالانی از داوری دیدارهای رئال مادرید

رسانه‌های کاتالانی نسبت به قضاوت دیدار رئال مادرید و بیلبائو سکوت نکردند و آن را یک رسوایی دیگر دانستند. به نقل از بی ساکر، رئال مادرید تمام شرایط را دارد تا فاتح لالیگا شود. سفیدپوشان یکشنبه با تک گل سرخیو راموس از روی نقطه پنالتی توانستند اتلتیک بیلبائو را شکست دهند و یک گام دیگر به قهرمانی نزدیک شوند. پیروزی شاگردان زین الدین زیدان در ایالت باسک باز هم یک جنجال دیگر به همراه داشت. راموس یک خطا روی رائول گارسیا در محوطه جریمه انجام داد که نه داور متوجه آن شد و نه VAR آن را بازبینی کرد. از نظر رسانه های کاتالانی این یک رسوایی بزرگ محسوب می شود. روزنامه موندو دپورتیوو در صفحه نخست خود تیتر زد: “Otra VARgüenza”. نشریه کاتالانی در کلمه شرم از واژه VAR بهره برد تا به این شکل به تصمیمات این فناوری کنایه بزند که به نفع مادرید عمل کرد.موندو دپورتیوو نوشت: VAR دوباره نقش یک ناجی را عمل کرد و یک پنالتی به مادرید هدیه کرد و یکی دیگر را به ضرر این تیم نگرفت.از طرفی اسپورت تیتر زد: رسوایی دیگر VAR به نفع مادرید.نشریه کاتالانی نوشت: داور پس از بازبینی تصاویر خطای روی مارسلو را پنالتی اعلام کرد اما حتی نخواست صحنه خطای راموس را نگاه کند. اسپورت در تیتری دیگر اظهارات جنجالی خوسپ ماریا بارتومئو و دنی آلوس را درباره اتفاق‌های دیروز دیدار رئال مادرید و اتلتیک بیلبائو برجسته کرد. 

دو باره لیگ قهرمانان آسیا و AFC

کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) پیشنهاد جدیدی را برای به پایان رساندن فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا مطرح کرده است. به نقل از روزنامه استاد الدوحه قطر، کمیته مسابقات AFC پیشنهاد داد تا دیدارهای باقیمانده فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا که به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در ماه مارس (اسفند ۹۸) متوقف شده بودند؛ به صورت تجمیعی در یک کشور برگزار شوند. این سیستم پیشنهادی قابلیت اجرایی تا مرحله نیمه‌‌نهایی را برای مناطق شرق و غرب آسیا خواهد داشت.

هم‌اکنون پیشنهاد جدید ارائه شده تا پیش از تایید رسمی توسط شورای مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا در کمیته اجرایی این نهاد تحت بحث و بررسی قرار دارد. همچنین این پیشنهاد با پیشنهادهای قبلی ارائه‌شده به AFC تفاوت زیادی دارند و شامل دیدارهای مراحل گروهی، یک‌هشتم نهایی، یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی خواهند شد. این اقدام با هدف کاهش زمان برگزاری دیدارهای فصل جاری لیگ قهرمانان صورت می‌گیرد و دیدارهای رفت‌برگشت تیم‌ها لغو خواهد شد. دیدار فینال نیز طبق سیستم چرخشی AFC در منطقه غرب آسیا است.

رئال تسلیم فشار سیتی زن ها

2019/20 UEFA Champions League Group Stage Draw

براساس گزارش نشریه آ.اس اسپانیا، دیدار برگشت مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه خانگی تیم‌های سیتی، بارسا، بایرن و یوونتوس برگزار خواهد شد. اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) جمعه هفته آینده مراسم قرعه کشی مرحله یک چهارم فصل ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ لیگ قهرمانان را در نیون برگزار می‌کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود این نهاد در این مراسم برگزاری دیدارهای برگشت باقیمانده از مرحله یک هشتم را در ورزشگاه خانگی تیم‌های میزبان تایید کند.

رئال مادرید در حالی در ورزشگاه اتحاد به مصاف رئال می رود که در دیدار رفت در برنابئو با نتیجه ۲ بر یک به سود سیتیزن‌ها به اتمام رسید ؛ بارسا نیز پس از تساوی یک بر یک در سن پائولو، در نیوکمپ برابر ناپولی به میدان خواهد رفت. در بازی‌های دیگر، یووه پس از شکست یک بر صفر برابر لیون، در تورین از تیم فرانسوی پذیرایی می‌کند و بایرن مونیخ نیز پس از پیروزی بدون دردسر ۳ بر صفر برابر چلسی در لندن، در مونیخ کار راحتی برای صعود به مرحله یک چهارم دارد.اگرچه در ابتدا انتظار می‌رفت یوفا این دیدارها را در پرتغال برگزار کند اما فشار باشگاه‌های بارسلونا و منچسترسیتی برای برگزاری بازی در زمین خانگی خود، نقشی کلیدی در تصمیم نهایی این نهاد اروپایی که البته جمعه به طور رسمی اعلام می شود، ایفا کرد.دیدارهای حساس مرحله یک هشتم، روزهای هفتم و هشتم آگوست برگزار و مرحله یک چهارم نیز از ۱۲ آگوست و با برگزاری روزانه یک دیدار در لیسبون و در ورزشگاه‌های تیم های اسپورتینگ و بنفیکا انجام خواهد شد.ورزشگاه استادو دا لوز (خانه باشگاه بنفیکا) از هر دو دیدار نیمه نهایی (۱۸ و ۱۹ آگوست) و همچنین فینال (۲۳ آگوست ) میزبانی خواهد کرد.  بیش از ویروس کرونا ،میزبان فینال  این جام شهر استانبول معرفی شده بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=39350 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x