جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فیلترینگ اینترنت در ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

فیلترینگ اینترنت در ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

همزمان با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری در ایران، فشار فیلترینگ اینترنت در ایران رو به افزایش می رود. در این میان نیز ارگانهای مختلف، کاربران فضای مجازی و یا اصحاب رسانه را تهدید به برخورد جدی با افرادی که از خطوط قرمز عبور می کنند، کرده اند

محکومیت نقض آزادی بیان در ایران

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران فشار بر روی اصحاب رسانه هم افزایش پیدا کرده و روزنامه نگاران در ایران مورد آزار و اذیت و فشارهای مقامات حکومتی قرار دارند تا پیش از انتخابات در جهت انتقادات از سیاست های حکومتی خاموش نگه داشته شوند.
گزارش های متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه ماموران اطلاعات با چندین فعال رسانه ای و اجتماعی تماس گرفته و آنها را تهدید کرده اند که هیچ مطلب انتقادی در مورد ابراهیم رئیسی منتشر نکنند در غیر اینصورت دچار مشکل خواهند شد.
در این میان فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در اطلاعیه ای احضارها و اخطارها علیه روزنامه نگاران ایرانی را محکوم کرد.
فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران روز چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد: «فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران با اشاره به احضارها و اخطارهای قضایی صورت گرفته علیه روزنامه نگاران ایرانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، اعمال فشار و آزار و اذیت اهالی رسانه در ایران را محکوم کرد.
آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران (IFJ)، در این زمینه گفت: “این یک نمونه دیگر از روش استفاده دولت ایران از سیستم حقوقی برای سرکوب صداهای مستقل در کشور است.” وی تاکید کرد: “روزنامه نگاران ایرانی باید بتوانند در مورد رقابت انتخاباتی فارغ از هشدارها و فشارهای قضایی مقام ها، گزارش دهند.”»
لازم به ذکر است که موسسه فریدم هاوس که در زمینه آزادی ها و حقوق بشر فعالیت می کند، در گزارش سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرد که ایران کماکان در قعر فهرست کشورهای جهان از نظر آزادی اینترنت قرار دارد و در میان ۱۰۰ کشور، در رتبه ۸۵ ایستاده است.

قوه قضائیه بانی اصلی فیلترینگ در ایران

خبرگزاری حکومتی ایسنا روز سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ در مطلبی با عنوان “برخورد جدی با افرادی که در فضای مجازی از خطوط قرمز نظام عبور می کنند”، نوشت: «رئیس کل دادگستری استان کردستان ضمن هشدار به افرادی که در فضای مجازی از خطوط قرمز نظام عبور می کنند به آنها هشدار داد که دادگستری رفتار تمامی افراد را در فضای مجازی رصد کرده و با متخلفان به شدت برخورد کرده و در این زمینه هیچ گونه اغماضی نخواهد داشت.»
باید تاکید کرد با توجه به اینکه زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران باقی نمانده است نهادهای مختلف امنیتی و قضایی اقدام به تهدید شهروندان و کاربران فضای مجازی کرده و یک فضای امنیتی را ایجاد کرده اند.
در تمامی شهرها نمایندگان دستگاه قضایی به امر نظارت در فضای مجازی تاکید و اعلام کرده اند که با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.
نکته قابل توجه این است که بسیاری از این تهدیدها از سوی قوه قضائیه صورت گرفته که ریاست آن بر عهده ابراهیم رئیسی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری می باشد که بسیاری پیروزی وی را در این انتخابات قطعی می دانند.

سند رسمی محرمانه سانسور حکومتی

در این میان یک نامه خیلی محرمانه به دست یک پژوهشگر اینترنت رسیده است که نشان می دهد که قوه قضائیه رژیم به دلیل نگرانی از حرکات اعتراضی و تحریم انتخابات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در صدد فیلتر کردن اینستاگرام و محدود کردن گوگل پلی و وی پی ان ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است.
این نامه در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به امضای جواد جاویدنیا معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران رسیده است و در آن از مدیران همراه اول، ایرانسل ورایتل و شرکتهای دارنده پروانه ارائه خدمات خواسته شده است که: «دستورات صادره پالایش فضای مجازی شامل اینستاگرام، گوگل پلی و وی پی ان ها و فیلترشکن ها» در اولین فرصت اجرا شود.
اجرای این دستور نیز بر عهده حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسدارن، حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، مجید بذرافکن معاون فرهنگی سپاه پاسداران، محمدرضا نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران و حسین نجات فرمانده قرارگاه ثارالله گذاشته شده است. در این نامه از آنان خواسته شده که پیگیری اجرای این دستور و برخورد با شرکت ها را در صورت عدم اجرای این دستور بر عهده بگیرند.

نهادهای مرتبط با فیلترینگ در ایران

نهادهای مرتبط در فلیترینگ اینترنت در ایران شامل سه نهاد اصلی:
شورای عالی فضای مجازی (تاسیس در ۱۷ اسفند ۱۳۹۰)
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (تاسیس در اردیبهشت ۱۳۵۸)
کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (تاسیس در سال ۱۳۸۸)
در این میان علی خامنه ای نقش مهمی در تعیین افراد اصلی تاثیرگذار بر نهادهای فیلترینگ دارد.
نهادهای امنیتی در فیلترینگ:
پلیس فتا (تاسیس در ۳ بهمن ۱۳۸۹)
ارتش سایبری (تاسیس در سال ۱۳۸۴)

منبع: مانیتورینگ حقوق بشر

https://akhbar-rooz.com/?p=115255 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x