پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

فینال بین ببرها ی مکزیک و سرخهای مونیخ؛ مسی؛ بهترین بازیکن یکدهه

نازک بین: تیم فوتبال تایگرز مکزیک با برتری مقابل پالمیراس برزیل به فینال جام باشگاه‌های جهان راه یافت. یکشنبه شب از مرحله نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های جهان که به میزبانی قطر در حال برگزاری است، تایگرز مکزیک با یک گل از سد پالمیراس گذشت و راهی فینال شد.ژینیاک» مهاجم باتجربه فرانسوی، تنها گل این دیدار را از روی نقطه پنالتی به ارمغان آورد. پیش از این دیدار، الدحیل قطر میزبان مسابقات برابر اولسان هیوندا از کره جنوبی به پیروزی سه بر یک دست یافت و به مقام پنجم رسید.

مسی که آمد بارسا برد

بامداد دوشنبه تیم فوتبال رئال‌بتیس در ورزشگاه «بنیتو ویلامارین» میزبان بارسلونا بود که این دیدار تماشایی با برتری سه بر دو میهمان همراه شد.بارسلونا با این پیروزی به امتیاز ۴۳ رسید و به رتبه دوم بازگشت و بتیس هم در امتیاز ۳۰ ماند.بتیس که بازی خوبی را در نیمه اول به نمایش گذاشت در دقیقه ۳۸ و در یک ضد حمله صاحب موقعیت شد تا «ایگلسیاس» موفق به گلزنی شود.رونالدو کومان» سرمربی بارسلونا که تیمش چند روز دیگر در لیگ قهرمانان اروپا به مصاف پاری‌سن‌ژرمن فرانسه خواهد رفت، به «لیونل مسی» استراحت داده بود اما ستاره آرژانتینی را در نیمه دوم وارد میدان کرد تا شاید از شکست رهایی پیدا کند.مسی در دقیقه ۵۷ وارد میدان شد و تنها دو دقیقه پس از آن موفق شد گل تساوی بارسلونا را به ارمغان آورد.حملات مهیمان ادامه یافت و در دقیقه ۶۸ کار هماهنگ مسی و «جوردی آلبا» موجب شد تا «ویکتور رویز» مدافع بتیس به اشتباه دروازه تیم خودی را گشوده و روند بازی به طور کامل تغییر کند.در دقیقه ۷۵ «ویکتور رویز» جبران مافات کرد و این مرتبه دروازه بارسلونا را گشود و بازی به تساوی دو بر دو رسید.در دقیقه ۸۷، «ترینکائو» بازیکن جوان پرتغالی بارسلونا با توپ‌ربایی از مدافع حریف و ضربه‌ای تماشایی زننده گل سوم تیمش لقب گرفت.

معرفی نامزدهای فدراسیون فوتبال

هفتمین اطلاعیه کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال در سایت رسمی فدراسیون فوتبال منتشر شد که در این بیانیه اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده اعلام شده است.در این فهرست، نام «حیدر بهاروند»سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال و «فریدون اصفهانیان» از اعضای هیات رئیسه هم رد صلاحیت شدند.علی کریمی»، «مصطفی آجورلو»، «شهاب‌الدین عزیزی‌خادم» و «کیومرث هاشمی» که برای پست ریاست ثبت نام کرده‌اند، تایید شده‌اند. همچنین صلاحیت «مهدی مهدومی‌کیا» هم تایید شد.انتخابات فدراسیون فوتبال، روز دهم اسفندماه برگزار خواهد شد.اسامی تائید صلاحیت شده:

علیرضا ابراهیمی، حبیب الله ابوالحسن شیرازی، بهنام ابوالقاسم پور، مصطفی آجرلو، محمد آخوندی، احسان اصولی صفر، خداداد افشاریان، حسین باجیوند، احمدرضا براتی، غلامرضا بهروان، منصور بیک‌وردی، محسن ترکی، غلامرضا جباری، علیرضا جنتی، محمد جواهری، طهمورث حیدری، صادق درودگر، رضا درویش، سعید دقیقی، علیرضا رحیمی، رضا رضایی، بهرام رضاییان، داود رفعتی ساجدی، حسن زرگر، مهرداد سراجی، فریده شجاعی، جواد ششکلانی، ابراهیم شکوری، حسین شمس، علیرضا شهاب، پریا شهریاری، رضا صادق پور، اسماعیل صفیری، عباس صوفی، علی طاهری، سعید عباسی، شهامت عباسی، عبدالکاظم طالقانی، رضا عبدی، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، احمد عشقان ملک، فاطمه علیپور استیری، علی علیزاده، امیرحسین فتاحی، رسول فروغی، حسن کامرانی فر، علی کریمی، جمیله کشاورز، علیرضا کهوری، میرشاد ماجدی، امیرحسین محتشم، محمدرضا ساکت، رضا محمد کاظمی، احمد محمدی ارگی، لیلا سادات محمدیان، احمد مددی طائمه، مسعود مرادی، هدایت ممبینی، مهدی مهدوی کیا، حمیدرضا مهرعلی، شهره موسوی، عباس نجاریان ساروی، حسن نصر اصفهانی، هوشنگ نصیرزاده، نیما نکیسا، امین نوروزی، حسین نیرویار، کیومرث هاشمی، غلامعلی هنرپیشه

مسی و بهترین عنوان

لیونل مسی به عنوان بهترین بازیکن یک دهه اخیر جهان از نگاه فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) انتخاب شد.فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال که در هفته‌های گذشته بهترین‌های یک دهه اخیر در بخش‌های مختلف را معرفی کرده است؛ در نهایت بهترین بازیکن جهان در این برهه را نیز معرفی کرد و پس از ستاره آرژانتینی بارسلونا، کریستیانو رونالدو، اینیستا و نیمار در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند. مسی پیش از این به عنوان بهترین پاسور و بهترین بازیکن اهل آمریکای جنوبی یک دهه اخیر انتخاب شده بود و با یک گل کمتر از رونالدو، به عنوان دوم بهترین گلزنان یک دهه اخیر فوتبال رسیده بود.

قراردادهای عجیب در فوتبال

مسی به گرد پای اینها نمی‌رسد. از زمانی که قرارداد لیونل مسی فاش شده، بحث زیادی درباره جزییات این قرارداد درگرفته؛ از مبالغ هنگفتی که او دریافت می‌کند، تا بندهایی که عجیب و غریب به نظر می‌رسد. برای مثال، برخی از بندهای قرارداد او درباره جا افتادنش در فرهنگ کاتالان و یادگیری زبان محلی است که توجه بسیاری را برانگیخته. یا مثلاً در صورت استقلال کاتالونیا، او بازیکن آزاد می‌شود. اما مسی تنها بازیکنی نیست که بندهای عجیب در قراردادش داشته و افرادی مانند رونالدینیو و مارادونا هم بندهای غافلگیرکننده‌ای داشته‌اند.برای مثال، در سال ۲۰۱۸ بود که نیمار به شبکه تلویزیونی فرانسه ۲ گفت که اگر در پایان هر بازی در یک فصل، برای طرفداران دست بزند، ۳۷۰ هزار یورو پاداش می‌گیرد. البته او بعدتر این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی تکذیب کرد اما تیاگو سیلوا، هم‌تیمی او بند مشابهی در قراردادش داشت که باعث می‌شد با انجام این کار، ۳۳ هزار یورو در پایان فصل دریافت کند.

بازیکنان شاغل در چین هم بندهای عجیبی داشته‌اند. زمانی که اسکیل لاوتزی به تیم هبی فورچون چین رفت، به‌عنوان دستمزد، به ازای هر دقیقه ۵۵ یورو دریافت کرد و خواستار آن شد که دو خانه با وسایل، دو خودرو، یک آشپز شخصی و یک راننده داشته باشد. اما ژروینیو، هم‌تیمی او، اوضاع بهتری داشت. او یک ساحل اختصاصی، یک عمارت و یک بالگرد در اختیار داشت و هر زمان که می‌خواست به خانه برگردد، بلیت هواپیما برایش خریداری می‌شد.رونالدینیو هم بند عجیبی در قراردادش با فلامنگو در سال ۲۰۱۱ داشت. او خواستار آن شده بود که اجازه پیدا کند هفته‌ای دو بار به میهمانی برود. این بازیکن سابق بارسلونا همچنین یک خانه با استخر، یک زمین فوتبال ساحلی، یک زمین فوتبال هفت به هفت و چهار خدمتکار خواسته بود. این موارد در قرارداد او ذکر شد.دیه‌گو مارادونا هم در دوران حضور در امارات، یک جت اختصاصی داشت و ‌بندی در قرارداد او بود که به او اجازه می‌داد هر زمان که دلش بخواهد به آرژانتین برود و با خانواده‌اش دیدار کند. به این ترتیب، بندهای قرارداد مسی چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسند.

سونی‌سیکرز پیروزی را از سر گرفت

بعد از باخت خانگی جمعه مقابل پورتلند تریل بلیزرز، تیم فیلادلفیا انگیزه زیادی برای از سر گرفتن روند پیروزی‌های خود و تثبیت جایگاهش در صدر جدول کنفرانس شرق داشت و این کار را با پیروزی‌ خانگی‌ ۱۲۴ به ۱۰۸ مقابل میهمان نیویورکی خود تیم بروکلین نتس انجام داد. بن سیمونز، جوئل امبید و توبیاس هریس در نقش امتیازآورترین بازیکنان سونی‌سیکرز ظاهر شدند و به تیم شهر فیلادلفیا کمک کردند تا ببرد و همچنان صدرنشین جدول باشد. جوئل امبید با ۳۳ امتیاز، ۳ پاس گل و ۹ ریباند، توبیاس هریس با ۲۱ امتیاز، ۶ پاس گل و ۱۲ ریباند و بن سیمونز با ۱۶ امتیاز، ۸ پاس گل و ۱۲ ریباند به ترتیب امتیازآورترین بازیکنان سونی سیکرز بودند تا علاوه بر ثبت یازدهمین برد خانگی‌شان، یازدهمین شکست بروکلین نتس را هم رقم بزنند. برای میهمان نیویورکی که ششمین باخت در دهمین بازی خارج از خانه‌اش در این فصل NBA را قبول کرد، جیمز هاردن با کسب ۲۶ امتیاز و ۱۰ پاس گل بهترین بازیکن بود. با دو ریباند دیگر هم او می‌توانست تریپل دابل کند. لاندری شامت ۲۲ امتیازی و جو هریس با ۱۴ امتیاز، دیگر نفرات امتیازآور بروکلین نتس بودند که با وجود این باخت در رده چهارم جدول کنفرانس شرق قرار دارد.

پادشاه به پانصد رسید

از هفته بیست و یکم رقابت‌های سری‌آ ایتالیا، میلان میزبان کروتونه است و روسونری با یک گل پیش است. گل اول این بازی را زلاتان ایبراهیموویچ در دقیقه ۳۰ به ثمر رساند. ستاره سوئدی با این گل، بار دیگر ارزش‌های خود را نشان داد و به رکورد ۵۰۰ گل زده در رقابت‌های باشگاهی و در ۳۹ سالگی دست یافت. در حال حاضر از بین بازیکنان فعال تنها کریستیانو رونالدو، لیونل مسی و رابرت لواندوفسکی از این مرز عبور کرده اند.زلاتان در دوران حضور خود در مالمو ۱۸ گل، در لباس آژاکس ۴۸ گل، برای یوونتوس ۲۶ گل، در ترکیب اینتر ۶۶ گل، در بارسلونا ۲۲ گل، در تیم پاری سن ژرمن ۱۵۶ گل، با پیراهن منچستریونایتد ۲۹ گل، در ترکیب لس آنجلس گلکسی ۵۳ گل و در لباس میلان نیز ۸۲ گل وارد دروازه حریفان کرد. این در حالیست که زلاتان چند دیدار این فصل را نیز به علت ابتلا به ویروس کرونا و البته مصدومیت از دست داده بود.

نژاد پرستی معضل فوتبال

اتحادیه فوتبال انگلیس از دولت درخواست کرد تا با وضع قوانینی به این اتحادیه برای مبارزه با نژادپرستی کمک کند. به نقل از دیلی میل، توهین‌های نژادپرستی هواداران فوتبال در شبکه‌های مجازی علیه بازیکنان سیاه پوست در لیگ برتر انگلیس افزایش چشمگیری داشته است و باشگاه ها و اتحادیه فوتبال انگلیس از برخورد با این افراد عاجز ماندند و به همین خاطر از دولت درخواست کردند تا با وضع قوانین و جریمه، به آنها برای مبارزه با این افراد کمک کنند.بازیکنان سیاه پوست لیگ برتر اعتراض زیادی به این توهین‌ها در شبکه‌های مجازی کردند و در این بین اتحادیه فوتبال نتوانسته است قانون شفاف و روشنی برای مقابله با این پدیده زشت وضع کند.اتحادیه فوتبال انگلیس نیز که در این سال ها تنها با صدور بیانیه به اقدام علیه نژادپرستی در فوتبال انگلیس پرداخته است این بار اعلام کرد هر چه صبر کردیم بس است و دیگر نباید دست روی دست گذاشت و می خواهیم جریمه ها را مشخص کنیم و به صورت خیلی جدی با این پدیده مبارزه کنیم.حالا باید دید دولت چگونه خواهد توانست پدیده نژادپرستی را در بین مردم بریتانیا کنترل کند و چه قوانینی را برای آن وضع خواهد کرد.با برگزاری بازی‌های بدون تماشاگر، اکنون توهین های نژادپرستی به صورت آن لاین در شبکه های مجازی صورت می گیرد و افراد مختلف به بازیکنان سیاه پوست رقیب توهین‌های نژادپرستی می کنند.

 رابرتسون و اکسلاد-چمبرلن از لیورپول می‌گویند

اسرار سرخپوشان-محمد صلاح بهترین گل‌زن این فصل لیگ برتر با ۱۵ گل است. او در ۱۸۳ بازی برای لیورپول ۱۱۵ گل زده اما از دید برخی بازیکنان این تیم، او بهترین چپ‌پای لیورپول نیست!الکس اکسلاد-چمبرلن و اندی رابرتسون در مصاحبه‌ای درباره موضوعات داخلی باشگاه لیورپول صحبت کرده‌اند. اکسلاد-چمبرلن در قسمتی از گفت‌وگو به رابرتسون می‌گوید: «یعنی پای چپ تو بهتر از ژردان شکیری است؟» رابرتسون هم جواب می‌دهد: «نه، پای چپ شکیری بهتر است!» وقتی از آنها پرسیده می‌شود آیا پای چپ صلاح بهتر از این دو نفر است، هر دو می‌گویند: «اصلاً! به هیچ وجه!»در بخش دیگری از گفت‌وگو، صحبت این می‌شود که در گروه واتس‌اپی بازیکنان، ویرجیل فن‌دایک دوست دارد چه بازیکنی را بیش از همه دست بیندازد: یوئل ماتیپ. این بازیکن کامرونی به این معروف است که به شکلی ناخواسته رفتارهای خنده‌دار دارد. اکسلاد-چمبرلن می‌گوید: «ویرجیل البته عاشق ماتیپ است!» رابرتسون هم می‌گوید: «ماتیپ به این مشهور است که هر بار داور تصمیمی علیه او می‌گیرد، بلافاصله برای اعتراض به سمت داور می‌رود. ما از او پرسیدیم که قضیه چیست و او گفت که خودش هم درک نمی‌کند که چه کار می‌کند و چرا این کار را انجام می‌دهد! این حرکت او ناخودآگاه است!»

اکسلاد-چمبرلن در بخش دیگری فاش می‌کند که رابرتسون بازیکن محبوب یورگن کلوپ است: «او شایسته این جایگاه است. او احتمالاً باثبات‌‌ترین بازیکن ما بوده، و احترام مربی را برانگیخته است.» اما رابرتسون می‌گوید فن‌دایک و آلیسون نزد کلوپ جایگاه بالاتری دارند و او را نباید محبوب‌ترین بازیکن کلوپ دانست. البته رابرتسون می‌گوید که پیش کلوپ، جایگاه او در رده سوم است.اکسلاد-چمبرلن همچنین بر این باور است که رابرتسون یکی از بهترین مدافعان چپ دنیا است، هرچند که بلافاصله تعریفش را با چاشنی تمسخر درمی‌آمیزد. او می‌گوید: «رابرتسون در حالی به این دستاورد رسیده که از نظر فوتبالی و تکنیکی بسیار بد است! نمی‌دانم چطور ممکن است اما این اتفاق افتاده و او یکی از بهترین‌ها شده. من چند بار مقابل او بازی کرده‌ام و تکنیک رابرتسون واقعاً فاجعه است.»رابرتسون این تعریف تمسخرآمیز اکسلاد-چمبرلن را رد می‌کند، و می‌گوید که امثال بن چیلول از چلسی و آلفونسو دیویس از بایرن مونیخ بهتر از او هستند و او را نباید بهترین مدافع چپ دنیا دانست.

صعود بایر مونیخ به فینال

در دومین دیدار از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان، بایرن مونیخ در ورزشگاه احمد بن علی الریان به مصاف الاهلی مصر رفت و با دو گل پیروز شد.هر دوگل این بازی را روبرت لواندوفسکی ستاره لهستانی بایرن در دقایق ۱۷ و ۸۵ به ثمر رساند.بایرن با این پیروزی راهی فینال شد و حریف تیگرس مکزیک شد.تیگرس شب گذشته موفق شد ناسیونال برزیل را با یک گل مغلوب کند.دیدار فینال پنج شنبه شب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران برگزار می‌شود.

NBA آزمون پردردسر جیمز و رفقا مقابل قعرنشین

برخلاف چیزی که شاید انتظار می‌رفت، بیست‌و‌چهارمین بازی این فصل مدافع عنوان قهرمانی لیگ NBA اصلاً آسان نبود اگرچه این تیم توانست هجدهمین پیروزی‌اش را کسب کند و به تعقیب یوتا جاز صدرنشین جدول کنفرانس غرب ادامه دهد. در شبی که طبق معمول لبران جیمز و آنتونی دیویس امتیازآورترین بازیکنان لیکرز بودند، این تیم در سالن استیپلز سنتر شهر لس‌آنجلس توانست میهمان خود تیم دیترویت پیستونز را با نتیجه ۱۳۵ به ۱۲۹ شکست دهد. در ثبت چهارمین برد متوالی لیکرز، لبران جیمز تنها ۵ ریباند تا تریپل دابل فاصله داشت. او در ۴۶ دقیقه حضورش در زمین بازی ۳۳ امتیاز کسب کرد، ۱۱ پاس گل داشت و ۵ ریباند داشت. پس از جیمز، آنتونی دیویس که ۴۵ دقیقه بازی کرد، با ۳۰ امتیاز، ۳ پاس گل و ۵ ریباند دومین بازیکن امتیازآور لس‌آنجلس لیکرز بود. در این بازی لیکرز برای نخستین بار در این فصل ۲۳ بار مرتکب ترن‌‌اوور شد (لو دادن توپ پیش از پرتاب آن به سمت سبد) و همین سبب شد که اختلاف ۱۷ امتیازی‌اش را از دست بدهد. علاوه بر این لیکرز چندین موقعیت را هم برای افزایش اختلافش از دست داد تا بازی به اورتایم کشیده شود و در نهایت با تنها ۶ امتیاز اختلاف قعرنشین جدول رده‌بندی کنفرانس شرق را شکست دهد. درخشش جیمز و هشت امتیاز او در اورتایم دوم بود که مانع از باخت لیکرز مقابل پیستونزی شود که دو مهره کلیدی‌اش، دریک رز و بلیک گریفین را هم در اختیار نداشت.اما برای دیترویت پیستونز که متحمل چهارمین شکست متوالی‌اش شد، جرمی گرانت با کسب ۳۲ امتیاز و ۶ پاس گل و ۴ ریباند امتیازآورترین بازیکن بود.

 توفان کاری، بازگشت لبخند روی لبان دونچیچ

مدت‌ها بود که لوکا دونچیچ ستاره صرب تیم بسکتبال دالاس ماوریکس دلایل زیادی برای نشان دادن لبخند معروفش نداشت. او یکی از آن حرفه‌ای‌هایی است که به لذت بردن از بسکتبال اعتقاد راسخ دارد اما خب طبیعی بود با باخت تیمش در ۱۰ تا از ۱۳ بازی اخیر، او دلایل زیادی برای خوشبین بودن به آینده و لبخند زدن نداشته باشد. دیروز اما او دلیل قانع‌کننده‌ای برای لبخند زدن پیدا کرد چون یک تنه ۴۲ امتیاز گرفت تا تیمش میهمان نام‌آشنا و پرستاره‌‌ای مانند گلدن استیت وریرز را با نتیجه ۱۳۴ به ۱۳۲ شکست دهد. پس از او که با ۳۸ دقیقه بازی، طولانی‌ترین حضور را در میان بازیکنان دالاس ماوریکس داشت، کریستاپس پورزینگیس با ۱۸ امتیاز، ۳ پاس گل و ۱۰ ریباند و جاش ریچاردسون با ۱۷ امتیاز و یک پاس گل و ۲ ریباند امتیازآورترین‌های ماوریکس بودند. ماوریکس با درخشش این سه نفر دهمین برد در بیست و ‌چهارمین بازی‌اش را در حالی کسب کرد که در ۸ بازی قبل از آن تنها یک برد داشت.در طرف مقابل گلدن‌استیت وریرز در شرایطی متحمل یازدهمین باخت در بیست‌و‌سومین بازی‌اش شد که در این بازی ستاره معروفش استفن کاری یک تنه ۵۷ امتیاز کسب کرد، ۵ پاس گل و ۲ ریباند داشت. او ۱۹ پرتاب ۳ امتیازی انجام داد که ۱۱ تای آن داخل سبد رفت. اختلاف کاری با دومین بازیکن امتیاز‌آور تیمش (اندرو ویگینز با ۲۲ امتیاز) نقش او در تیمش را بیش از پیش نشان می‌داد.

https://akhbar-rooz.com/?p=103550 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x