جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قتلهای ناموسی دردناکترین خبر هفته! – نسان نودینیان

خبر قتل پنج زن در شهر‌های کرمانشاه، سقز، ایلام و دره شهر، به دست نزدیکان‌شان

کشف جسد سوخته زن جوان در سقز. جسد متعلق به زنی ۲۶ ساله با هویت نگین (گلاله) شیخی است. جسد سوخته او در جاده سنندج به سقز و در محلی به نام “چاپان سفلی” کشف شده است. بنابر گزارش رسانه ها، نگین شیخی توسط نامزدش «کیومرث  شیخی»  که از اقوام او هم بوده به قتل رسیده است. گفته شده که قاتل به خواهرش زنگ می‌زند و می‌گوید: «من نگین را به قتل رسانده‌ام.»

۱۵ خرداد سال جاری در استان ایلام «فردی حدوداً ۳۵ ساله همسر خود را با سلاح سرد (ضربات چاقو) به قتل رسانده  است.»

۱۶ خرداد خبر دیگری از قتل دو زن در کرمانشاه منتشر شد. شخصی با مراجعه به منزل همسر سابق خود و با شلیک چند گلوله، همسر و خواهر همسر خود را به قتل می‌رساند.

قتل  پنچ زن تلخ ترین خبر است. چرا؟ جرم زنان چیست. انگشت اتهام به سوی چه کسی؟

 فعالین آزادیخواه و برابری طلب چه برنامه ای در محل در دفاع از زنان باید داشته باشند؟

در نظامی که حکومت  مذهبی و اسلام  سیاسی حاکم  است، فرهنگ و قوانین توسط هیئت حاکمه علیه زنان  است. مسجد، آخوند وملا، قوه قضاییه و آپارتاید جنسیتی علیه زنان با لشکر کشی حزب الله و بسیجی سازماندهی میشود، به صورت  زنان اسید میپاشند، حجاب با پونز بر سر زنان با فشار سرکوب نیروهای نظامی کشیده میشود، حق حضانت از زنان سلب میشود، تبعیض جنسیتی و ستم بر زنان  در اشکال مختلف اعمال میشود، کار زن مستلزم رضایت همسر است که امکان دارد مردان تمایلی به شاغل بودن زنان نداشته باشند و در نتیجه مسئول؟! “خانواده” میشوند  بدلیل عدم رضایت همسران (مردان) زنان از اشتغال بشکلی اجباری محروم میشوند، بازنشستگی زودرس درمورد زنان شاغل قانونی است (بیست سال سابقه کار وفرستادن شان به خانه)،  دسترسی به پست های مدیریت و تصمیم‌گیری بشدت اعمال  میشود،  از لحاظ قانونی زنان در خانواده، در بسیاری زمینه‌ها، تحت نظارت مردان قرار می ‌گیرند،   که ریاست “خانواده” بر عهده مرد است،  تساوی و مسئولیت مشترک زن و مرد زیر سوال می‌رود،  مرد مسئول نان آوری و مسائل اقتصادی و زن دارای نقش همسر- مادری است، حق طلاق را به مرد می‌دهد: « مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن را طلاق دهد.»، مرد برای طلاق زن احتیاج به مدرک و دلیل ندارد، اما زنان حتی اگر حق طلاق را هم کسب کرده باشند باز محتاج ارائه دلیل و مدرک برای طلاق به دادگاه هستند، به مرد اجازه منع اشتغال زن و حق تعیین مسکن را می‌دهد و قانون گذرنامه که اجازه خروج از کشور را منوط به اجازه همسر( مرد) می‌کند،  قانون مالکیت بر مهریه را به زن  میدهد و  آنها  را بعنوان  کالاهایی بر مهریه های میلیونی متکی میکند، بر اساس ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی «هرگاه مردی همسر را با مرد دیگری در بستر ببیند و علم به عدم مخالفت زن داشته باشد، می‌تواند هردوی آنها را بکشد» انگشت اتهام بطرف حکومت اسلامی  است. 

فعالین آزادیخواه و برابری طلب چه برنامه ای  در دفاع از زنان باید داشته باشند؟ مساله  اساسی در جواب به این  سوال  نهفته است. جامعه ایران در برابر تبعیض  جنسیتی قرار گرفته است. زنان مورد هجوم قوانین  و تسلط   حکومت مذهبی قراردارند. نابرابری جنسیتی سایه  سیاه و خوفناک را بر زندگی وحیات زنان اعمال می کند. مبارزه  علیه قتلهای ناموسی جدا  از  مبارزه علیه تبعیض جنسیتی نیست. جنبش نوین زنان و عروج زنان پیشرو یکی از مهمترین عرصه های مبارزه  است. فعالین  جنبش زنان باید با ابراز وجود علنی علیه  قتلهای  ناموسی به  میدان بیایند. در میدیای اجتماعی  و رسانه های علنی علیه  قتلهای  ناموسی، زنان  و مردان  آزادیخواه را به مبارزه  و اعتراض سازماندهی  کنند. بیانیه  های جمعی و سمینارهای علنی علیه اخبار دردناک قتلهای ناموسی  را برگزار کند. امروز ما  شاهد حضور موثر طیف  وسیعی از زنان  آزادیخواه در تشکل انقلاب زنانه  هستیم،  تقویت و پیوستن به  انقلاب  زنانه  به  منظور  مبارزه علیه  قتلهای ناموسی امری ضروری است. زنان آزادیخواه را فرا می خوانیم به این جنبش بپیوندند.

٢۵ خرداد ١۴٠٠ – ١۵  ژوئن ٢٠٢١

https://akhbar-rooz.com/?p=116586 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x