جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قدرت‌های جهان و ایران بر سر بازگشت آمریکا به برجام نشست مشترک برگزار میکنند

بازگشت به برجام؛ تصویری در دوردست | دیدگاه | DW | 21.02.2021

اتحادیه اروپا اعلام کرد جلسه کمیسیون مشترک برجام روز جمعه ۱۳ فروردین ماه با حضور بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و ایران برگزار خواهد شد و طی این نشست درباره چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و همچنین اجرای کامل آن از سوی طرفین، بحث خواهد شد.

این نشست به سرپرستی انریکه مورا، قائم مقام دبیرکل اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

پیشتر، دو منبع دیپلماتیک اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز عنوان کردند که فرانسه و آلمان، روز دوشنبه ۹ فروردین، مذاکراتی با طرف ایرانی داشته‌اند و درباره پیشنهاد مورد نظر تهران، گفت‌وگوهایی صورت گرفته‌است.

اگنس فون مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در نشستی مطبوعاتی با اشاره به همکاری نزدیک قدرت‌های اروپایی با روسیه و چین برای رسیدن به راه‌حلی مشترک برای خروج از این بن‌بست میان تهران و واشنگتن، گفت که «این تماس‌ها، به دلیل خودداری تهران از پذیرش تعامل مستقیم با آمریکا و دیگر شرکای برجام، بیش از پیش ضروری است.» با این حال این مقام فرانسوی به راه‌کار یا فرمول جایگزین، اشاره‌ای نکرد.

همزمان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز با استقبال از دیدار دوشنبه، آن را «گامی مثبت» ارزیابی کرد.

هم تهران و هم واشنگتن خواهان احیای توافق هسته‌ای برجام هستند اما مصّرند که طرف مقابل، گام اول را بردارد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا که از منتقدان توافق هسته‌ای با ایران بود، در اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه از توافق برجام خارج شد و رویه «فشار حداکثری» را به عنوان جایگزینی برای وادار کردن ایران به گفت‌وگو برگزید.

تهران در واکنش به این اقدام ترامپ و از سال ۱۳۹۸، بحث عدول از تعهدات هسته‌ای را مطرح و پی‌گیری کرد.

این در حالی ‌است که ایران به رویه‌‌ی عدول از تعهدات برجامی خود، پس از انتخابات آمریکا، که با پیروزی جو بایدن همراه بود، سرعت بیشتری بخشیده ‌است.

در تازه‌ترین مورد نقض این توافق از سوی تهران، آژانس انرژی اتمی خبر از راه افتادن چهارمین آبشار از سانتریفیوژهای نسل ۲ در نطنز داده است.

استفاده از این سانتریفوژها که به غنی‌سازی اورانیوم سرعت بیشتری می‌دهد، بر اساس مفاد برجام ممنوع است.

استقبال آمریکا از نشست اتحادیه اروپا با ایران؛ آماده اقدامات متقابل هستیم

ایالات متحده از اقدام اتحادیه اروپا در برگزاری نشستی با ایران استقبال کرد و تاکید داشت که واشینگتن این آمادگی را دارد تا در صورت انجام «اقدامات متقابل» به توافق هسته‌ای بازگردد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین به خبرنگاران گفت: «ما آشکارا از این گام به عنوان اقدامی مثبت استقبال می‌کنیم.»

اتحادیه اروپا اعلام کرده که کشورهای باقی مانده در برجام، شامل بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران، روز جمعه در نشستی مجازی حضور می‌یابند که موضوع آن بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای است.

واشینگتن با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، از برجام خارج شد، اما جو بایدن، رهبر کنونی آمریکا، از این توافق حمایت کرده است. با این حال دولت آقای بایدن اصرار داشته نخست ایران باید تعهدات خود در قالب برجام را به طور کامل رعایت کند.

ند پرایس گفت: «ما آماده‌ بازگشت به توافق هسته‌ای و اجرای تعهداتمان در برجام هستیم، اگر ایران نیز به طور متقابل چنین کند.»

https://akhbar-rooz.com/?p=108839 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x