سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

قد کشیدن تیرک دروازه؛ ارلینگ هالند بازیکنی از تبار وایکینگ ها

نازک بین: توکیو ۵۶ سال قبل افتتاحیه نخستین بازی‌های المپیک خود را برگزار کرد،۱۹۶۴ دوره ای از المپیک بود که تیم ملی فوتبال ایران نیز برای نخستین بار یکی از نمایندگان آسیا در المپیک توکیو بود. بازی‌هایی که از نظر بسیاری کارشناسان به عنوان یک نقطه عطف در ژاپن مطرح می‌شود.در این بازی‌ها ژاپن به عنوان عضوی متحد و صلح طلب از جامعه جهانی، یک قدرت صنعتی جهانی و صادر کننده کالاهایی با کیفیت عالی، از پیامدهای ویرانگر جنگ جهانی دوم خارج شد.هنگامی که یوشینوری ساکای در ۱۰ اکتبر ۱۹۶۴ مشعل المپیک را در دست داشت به استادیوم ملی توکیو دوید، شرکت وی در مراسم افتتاحیه معنادار بود. یوشینوری که به “پسر بمب اتمی” معروف بود، ۱۹ سال قبل‌تر در ۶ آگوست ۱۹۴۵ در هیروشیما متولد شد، همان روزی که یک بمب افکن آمریکایی بمب اتمی را بر روی شهر او انداخت.روشن شدن مشعل المپیک توکیو در سال ۱۹۶۴ به معنای تولد دوباره ژاپن بود. این ژاپن اعتماد به نفس، فرهنگ و رهبری تکنولوژیکی را نیز نشان می‌داد. در واقع، در این بازی‌ها بسیاری از نوآوری‌ها را به نمایش گذاشته شد به طوری که یک روزنامه‌نگار از انگلیس به آن بازی‌های “علمی تخیلی” لقب داد.اکنون و پس از۵۶ سال ب، توکیو در حالی خود را برای میزبانی بازی‌های المپیک در بحران کرونا آماده می‌کند که موضوعات تولد دوباره و مقاومت مطرح می‌شود. این بار توکیو نماد مقاومت جهانی در میان ویروس همه‌گیر جهانی است.

دهه شصت میلادی آغاز تحول و تغییر در ارتباطات وسایل سمعی و بصری بود و کمپانیهای ژاپنی بیشگان این مرحله از تاریخ این صنایع بودند.ژاپن به عنوان نخستین کشور آسیایی در حالی میزبانی المپیک ۱۹۶۴ را برعهده داشت که در آن زمان تمرکز اصلی فناوری بود. از پخش ماهواره‌ای و تلویزیون‌های رنگی گرفته تا قطارهای مونوریل. این بازی ها توکیو و حومه ها را به نقطه‌ای برای فناوری جدید تبدیل کرد.با استفاده از فناوری جدید، ماهواره سیگنال‌های تلویزیونی را انتقال می‌داد و بازی‌های المپیک را به طور مستقیم در یک سوم کره زمین پخش می‌شد. در حالی که بیشتر تماشاگران مسابقات را سیاه و سفید تماشا می‌کردند، برخی از رویدادها مانند مراسم افتتاحیه، مسابقات کشتی، والیبال، ژیمناستیک و جودو برای نخستین بار رنگی پخش شد.از نظر طراحی و گرافیکی هم تحول شگرف جدیدی در بازی‌ها رخ داد به طوری که توکیو برای نخستین بار در سال ۱۹۶۴ پیکتوگرام طراحی کرد ،به طوری که حالا پیکتوگرام عنصر مهمی از نماد بازی‌های المپیک محسوب می‌شود.عجایب فناوری فقط محدود به آن دوره نبوده بلکه این کشور برای المپیک ۲۰۲۰ ربات‌هایی را طراحی کرد تا بتواند به گردشگران سرویس دهد هرچند با ممنوعیت ورود تماشاگران خارجی مشخص نیست از این ربات‌ها چه استفاده‌هایی خواهد شد.طراحی اتوبوس‌های برقی برای جابه‌جایی ورزشکاران، سیستم اینترنتی بسیار قوی که به اندازه دانلود ۳ فیلم سینمایی در یک ثانیه است، استفاده از تکنولوژی ۳DAT برای شناسایی حرکت و فرم ورزشکاران، سیستم تشخیص چهره، لیزر سه بعدی برای داوری، تاکسی‌های خودران و … همه از تکنولوژی‌های سامورایی‌ها برای المپیک امسال است.بمب اتمی نه تنها پایانی بر اقتدار سامورایی‌ها نبود بلکه ژاپن تلاش کرد با گرفتن میزبانی قدرت و تولد دوباره خود را نشان جهانیان دهد. این فعالیت‌ها قبل از سال ۱۹۶۴ آغاز شد؛ به محض انتخاب توکیو به عنوان میزبان بازی‌ها، این کشور برنامه‌های توسعه خود را برای شهر، ساخت مسکن جدید، هتل‌ها‌، پارک‌ها و بهبود تأمین آب و فاضلاب تسریع کرد. علاوه بر هتل پر زرق و برق جذاب توکیو پرنس، هتل ۱۷ طبقه New Otani به بلندترین ساختمان در شهر تبدیل شد.ایجاد شبکه های مدرن و گسترده حمل و نقل و ارتقا جاده‌های و ریل‌ها نیز سرعت گرفت به طوری که خط سریع‌السیر بین توکیو و اوزاکا ۹ روز قبل از المپیک افتتاح شد. سریعترین قطار جهان در آن زمان، یکی از نمادهای میراث بازی‌ها بود که بعدها گسترش یافت تا به سایر مناطق کشور برسد. از این طریق و روش‌های دیگر، بازی‌های توکیو به اتحاد جمعیت ژاپن کمک کرد.در سال ۱۹۶۴ ژاپن بعد از آمریکا، فرانسه و انگلیس چهارمین اقتصاد بزرگ با تولید ناخالص داخلی در جهان بود اما ۴ سال بعد در رده دوم قرار گرفت، موقعیتی که برای دهه‌ها – به غیر از چندین سال در اوایل دهه ۱۹۷۰- آن را نگه داشت تا زمانی که چین جای آن را گرفت.

در المپیک توکیو ۲۷۰ هزار خارجی در سال ۱۹۶۴ از ژاپن بازدید کردند. در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۱.۸ میلیون بازدید کننده خارجی در ژاپن وجود داشت که یک ستون مهم اقتصادی برای این کشور محسوب می‌شد.با وحود اینکه ژاپنی‌ها امیدوار بودند در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۴۰ میلیون خارجی وارد این کشور شوند، ویروس کرونا همه چیز را بهم ریخت تا ممنوعیت ورود تماشاگران خارجی به سرزمین آفتاب تصویب شود.تعویق بازی‌های توکیو به مدت یک سال مبلغ ۲.۸ میلیارد دلار روی دست ژاپنی‌ها خرج گذاشت‌. گزارشات حاکی از این است این اتفاق باعث شد تا ژاپن بیش از ۱۵ میلیارد دلار برای المپیک هزینه کند و گرانترین بازی‌های المپیک تاریخ لقب بگیرد.گزارشات منتشرشده نشان می‌دهد میزبانی بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو بدون تماشاگران خارجی منجر به ضرر اقتصادی ۱۵۰ میلیارد ین (۱.۴ میلیارد دلار) اقتصاد ژاپن خواهد شد.

چهره ۱۶ تیم فوتبال المپیک توکیو ۲۰۲۱ مشخص شد

با صعود مکزیک و هندوراس چهره ۱۶ تیم حاضر در المپیک توکیو ۲۰۲۱ مشخص شد. به نقل از بی ساکر، المپیک توکیو ۲۰۲۰ که به دلیل بحران کرونا یک سال به تعویق افتاد قرار است بیست و سوم جولای ۲۰۲۱ برگزار شود. با وجود محدودیت ها و شرایط خاصی که برقرار بود کم کم سهمیه های باقی مانده مشخص شد. در فوتبال دو سهمیه کونکاکاف باقی مانده بود که بامداد دوشنبه تیم های هندوراس و مکزیک حضورشان را در توکیو قطعی کردند. هندوراس ۲ بر یک آمریکا را شکست داد و مکزیک با دو گل کانادا را مغلوب کرد. ۱۶تیم فوتبال در المپیک رقابت می کنند و برای کسب مدالی که دوره قبل به برزیلی ها رسید تلاش خواهند کرد. مکزیک، فرانسه، مصر، رومانی، هندوراس، کره جنوبی، استرالیا، عربستان، اسپانیا، آلمان، برزیل، آرژانتین، ژاپن، آفریقای جنوبی، نیوزلند و ساحل عاج در توکیو حضور خواهند داشت. 

پیروزی عراق در خانه ازبک‌ها

فوتبال عراق که خود را آماده رقابت‌های مرحله انتخابی جام جهانی می‌کنند و یکی از رقبای ایران هستند، عصر امروز در دیداری تدارکاتی به مصاف ازبکستان رفتند و موفق شدند به پیروزی برسند.تیم ملی ازبکستان که سه روز قبل مقابل تیم ملی ب غنا قرار گرفته و به برتری رسیده بود، در ورزشگاه ملی تاشکند میزبان تیم ملی عراق بود و در نهایت با نتیجه یک بر صفر شکست خورد.تک گل تیم ملی عراق در دقیقه ۵۶ روی ریباند شوت علاء مهاوی توسط دروازه‌بان ازبکستان و شوت زمینی شِرکو کریم، مهاجم ۲۴ ساله این تیم که با دفع ناقص گلر ازبک‌ها همراه بود، به ثمر رسید.ملی پوشان فوتبال عراق پیش از دیدار برابر ازبکستان و طی چهار مسابقه اخیرشان هم هیچ شکستی نداشتند و دو تساوی مقابل اردن و امارات و دو برد برابر کویت و ازبکستان به دست آورده بودند.

پیروزی شش گله امارات برابر یاران سینگ

تیم فوتبال امارات در دیداری دوستانه با شش گل تیم ملی هند را شکست داد.تیم ملی امارات در دیدار تدارکاتی با شش گل برابر هند به پیروزی رسید. گل‌های تیم ملی امارات در این دیدار را علی مبخوت(۳گل)، فابیو لیما، تیگالی و خلیل ابراهیم به ثمر رساندند.علی مبخوت با این هت‌تریک به عدد ۶۸ گل زده در ۸۴ دیدار رسید و برای کسب عنوان بهترین گلزن بین بازیکنان عرب ۹ گل دیگر باید به ثمر برساند.هر دو تیم امارات و هندوستان خود را برای حضور در جام جهانی آماده می‌کنند، تیم ملی هندوستان با ۳ امتیاز در رده چهارم گروه E قرار دارد و امارات نیز با ۶ امتیاز در گروه G رده چهارم را در اختیار دارد.

قد کشیدن تیرک دروازه  در دیدار سوییس و لیتوانی!

در دیدار سوییس و لیتوانی یکی از دروازه‌ها عوض شد. به نقل از بی ساکر، در دیدار سوییس و لیتوانی در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اتفاق عجیبی رخ داد. این بازی قرار بود ساعت ۲۳:۱۵ دقیقه یکشنبه شب آغاز شود با این حال با ۲۰ دقیقه تاخیر سوت شروع بازی به صدا در آمد! ناظران یوفا هنگام بررسی دروازه متوجه شده اند که اندازه دروازه استاندارد نیست و قدری بلند تر است. به همین خاطر مسئولان ورزشگاه به سرعت دروازه دیگری که اندازه استانداری داشت را جایگزین کردند. سوییس در این دیدار با نتیجه یک بر صفر پیروز شد تا با شش امتیاز از دو بازی در جایگاه دوم گروه C قرار بگیرد.

۱۰۵۰ روز خلف وعده در حق فوتسال زنان

مدیریت جدید فدراسیون فوتبال هم به وعده خود در مورد پرداخت پاداش قهرمانی تیم ملی فوتسال زنان در آسیا عمل نکرد تا شاهد ادامه روند بی‌توجهی به بخش زنان باشیم. به گزارش ایسنا، ‌ شهره موسوی نایب رئیس زنان فدراسیون فوتبال که دهم اسفند با رای حداکثری مجمع انتخاباتی برای تصدی این سمت انتخاب شد در یکی از اولین وعده‌های خود گفت که پاداش تیم ملی فوتسال زنان را تا قبل از عید پرداخت می‌کنند اما به قول خود عمل نکرد.خلف وعده موسوی این نگرانی را به وجود ‌آورد که او نیز به رسم مدیران سابق صرفا به دادن وعده بسنده می‌کند اما قدرت و همتی در اجرایی کردن آنها ندارد. در حالی که فوتبال و فوتسال زنان از این شکل مدیریت ضربه زیادی خورده است و نیاز به مدیری دارند که با جدیت امور مربوط به آنها را پیگیری کند.در دوره قبلی فدراسیون هم بارها وعده داده شد که پاداش ۲۲ میلیونی قهرمانی تیم فوتسال زنان در جام ملت‌های ۲۰۱۸ پرداخت می‌شود اما اتفاق نیفتاد و حالا مدیران جدید نشان داده‌اند که در مسیر سابق حرکت می‌کنند.  گویی خلف وعده اهالی فدراسیون در قبال فوتسال زنان تمامی ندارد و اکنون حدود ۱۰۵۰ روز است که ۲۲ میلیون تومان پاداش پرداخت نشده است در حالی که در این مدت هزینه‌های زیادی صرف فوتبال مردان اعم از سرمربی، پاداش و حتی ضرر سنگین قرارداد ویلموتس شد. 

 ارلینگ هالند از وارثان وایکینگ ها

محمد رضا محتشم-طرفداری-چندین قرن پیش کینگ الا، پادشاه بخشی از بریتانیا در وصف رگنار لاثبروک، پادشاه مقتدر وایکینگ های نروژی از لقب هیولا استفاده کرد و حالا هواداران فوتبال با یک هیولای نروژی دیگر روبرو هستند و این هیولا بر خلاف رگنار، ماجراجویی خود را در مستطیل سبز و نه در دریا آغاز کرده است.ارلینگ براوت هالند، مهاجم ۲۰ ساله و ۱۹۴ سانتی متری دورتموند این روزها یکی از گزینه های جذاب نقل و انتقالاتی فوتبال اروپا محسوب می شود و اکثر تیم های بزرگ اروپا مانند بارسلونا، رئال مادرید، منچستر سیتی، منچستر یونایتد، چلسی، بایرن مونیخ و… خواهان او هستند.در قرارداد هالند با دورتموند یک بند فسخ ۷۵ میلیون یورویی دیده می شود که در ژوئن ۲۰۲۲ قابل فعال شدن است اما تیم های خواهان هالند قصد جذب او در تابستان ۲۰۲۱ را دارند و مدیران دورتموند قیمت  ۱۸۰ میلیون یورویی بر روی هالند گذاشته اند که در شرایط کرونایی فعلی جهان پرداخت همچین رقمی حتی از سوی تیم هایی مثل منچسترسیتی هم غیرممکن است.هالند در این فصل در تمامی رقابت های باشگاهی و در ۳۳ بازی موفق به ثبت ۳۶ گل و ۷ پاس گل شده است. میانگین گلزنی او هر ۷۵ دقیقه است و او موفق به ثبت ۱.۰۹ گل در هر بازی شده است.آمار هالند به طور میانگین در هر بازی ۲۵ لمس توپ، ۱ پاس کلیدی، ۴ خلق موقعیت خطرناک، ۷۰ درصد دقت پاس، ۱ دریبل موفق و ۴۷ درصد موفقیت در دوئل های هوایی است.از نقاط قوت فنی هالند می توان به سرعت، چارچوب شناسی، قرار گرفتن در فضاهای خالی و پرش های بلند اشاره کرد و نقاط ضعف او دقت پایین پاس و دریبلینگ ضعیف است.

شروع دوران حرفه ای هالند در سال ۲۰۱۵ و در باشگاه برایان نروژ است، او در سال ۲۰۱۷ با مبلغ انتقال ۱۰۰ هزار یورو به باشگاه مولده نروژ پیوست و درست ۲ سال بعد و در سال ۲۰۱۹ با مبلغ انتقال ۴ میلیون یورو به باشگاه سالزبورگ اتریش نقل مکان کرد.درخشش های هالند در لباس سالزبورگ از چشم بزرگان اروپا دور نماند و در نهایت دورتموند توانست از رقبای خود پیشی بگیرد و در سال ۲۰۲۰ با مبلغ انتقال ۲۰ میلیون یورو او را به سیگنال ایدونا پارک منتقل کند.ارلینگ هالند در سال ۲۰۲۰ موفق به دریافت جایزه پسرطلایی اروپا شد.در فصل جاری نیز هالند بازی های بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است و به همین واسطه دورتموند در جدول بوندسلیگا در رتبه پنجم و در لیگ قهرمانان اروپا نیز در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف منچسترسیتی می رود و در صورت پشت سر گذاشتن تیم پپ می تواند به مصاف برنده بایرن مونیخ و پاریس سن ژرمن برود.هالند در این فصل از سوی سایت سوفااسکور موفق به کسب نمره ۷.۶۱ شده است.

                                               نمرات هالند در دیدار های اخیر دورتموند

در آخر باید دید هالند در تابستان پیش رو لباس تیم دیگری را به تن خواهد کرد یا یک فصل دیگر نیز با دورتموند ادامه خواهد داد اما آنچه که از شواهد پیداست به زودی هیولای نروژی را در لباس تیم دیگری خواهیم دید.

پاسخ تند علی کریمی به انتقاد تقی وار وزیر ورزش

جناب مهندس من برد هم در باختنم بود. ولی شما به جای مصاحبه، در مورد نامه ای که زدید قرارداد ویلموتس بسته بشود، توضیح بدید. شما برای ورزش و جوانان چه کار کرده اید؟ دو سه نمونه را نام ببرید، لطفا!کاربران گفته های وزیر ورزش را با مطالب طنز آ تقی، در یکی از سریالها مقایسه کردند.

https://akhbar-rooz.com/?p=108503 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x