چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

ورود پرچم همجنسگرایان به ورزشگاههای جام جهانی ۲۰۲۲ آزاد است

اخبار روز – بخش ورزشی: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که مسئولان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موافقت خود را با ورود پرچم‌های رنگین‌کمانی همجنسگرایان فوتبال به استادیوم‌ها اعلام کرده‌‌‌‌اند.

پرچمی رسمی که با رنگ های “رنگین کمان” آرایش و ساخته شده و هر رنگ در این پرچم سمبلی است بین زندگی و طبیعت. بطور مثال رنگ قرمز نشانه زندگی، رنگ نارنجی نشانه بهبودی و سلامتی، رنگ زرد نشانه نور خورشید، رنگ سبز نشانه طبیعت، رنگ آبی نیلی نشانه نظم، هارمونی، یکپارچگی و آرامش و رنگ بنفش نیز نشانه روح و روان انسان است.

بر این اساس مسئولان قطری گفته‌اند که برغم وجود قوانین سخت‌گیرانه در کشورشان علیه دگرباشی جنسی (ال‌جی‌بی‌تی) منعی برای منطبق شدن با مقررات فیفا که مشوق تساهل و احترام به همه عقاید است، ندارند. فیفا اعلام کرده اکنون که رقابت‌های جام جهانی برای نخستین بار در یک کشور از منطقه خاورمیانه برگزار می شود، تصمیم دارد قطر را برای برگزاری «تورنمنتی فراگیر» بیشتر تحت فشار قرار دهد. جویس کوک، مسئول ارشد رسیدگی کننده به امور مسئولیت‌های اجتماعی و آموزش در فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا به آسوشیتدپرس گفت: «من خود آشکارا یک زن همجنسگرا هستم که در زمینه فوتبال فعالیت می‌کنم، بنابراین چنین مسئله‌ای شخصاً به من هم خیلی مربوط می‌شود.» وی در ادمه یادآور شد: «ما شاهد تغییر تدریجی در همه این جنبه‌ها هستیم و پرچم های رنگین کمانی یا تی شرت‌ها (با همین نشان‌ها) در استادیوم مورد استقبال قرار می گیرند؛ این یک امر قطعی است. آنها به خوبی درک خواهند کرد که این موضع مشخص ما است.»

ناصر الخاطر، مدیر اجرایی جام جهانی ۲۰۲۲ نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «وقتی صحبت از پرچم های رنگین کمانی در استادیوم ها می شود، فیفا دستورالعمل‌های خاص خود را دارد؛ آنها قوانین و مقررات خود را دارند. بنابر این مقررات فیفا هرچه که باشند، ما به آنها احترام می گذاریم.»

قطر سال گذشته پیش از برگزاری مسابقات جام باشگاه‌های فوتبال جهان، یکی از اعضای گروه هواداری «Kop Outs» لیورپول و همسرش را به این کشور آورد تا اطمینان دهد که طرفداران همجنسگرایان مورد استقبال قرار خواهند گرفت. مسئولان قطری می‌گویند که برغم وجود دیدگاه‌های محافظه‌کارانه در کشورشان اما رویکرد باز، استقبال و میهان‌نوازی هم جزئی از فرهنگ آنها است. با این وجود فعالان ضد تبعیض خواهان آن هستند که قطر با تغییر قوانین گام‌های بیشتری در زمینه حقوق اقلیت‌ها بردارد.

این پرچم ها!

پرچم‌های رنگین‌کمان در همبستگی‌ با ۴۹ جان‌باخته حادثه تیراندازی کلوب شبانه همجنسگراها در ارلاندو بر فراز ساختمان‌ها و در تظاهرات‌های خیابانی به ا‌هتزاز در آمدند. اما این پرچم‌ها چگونه به عنوان نماد دگرباشی در بیشتر دنیا به رسمیت شناخته شدند؟ پرچم رنگین‌کمان با ۶ رنگ که معمولا در جریان تظاهرات در اکثر شهرهای جهان در دست مردم دیده می‌شود. این پرچم یکی‌ از معروف‌ترین نمادهای سیاسی در دنیا است.

“این پرچم نه تنها نماد طیف گسترده‌ جامعه دگرباش‌ها (همجنسگراهای زن و مرد، دوجنسگراها و تراجنسی‌ها) است، بلکه می‌‌تواند نمادی از اتحاد بین طیف گسترده‌تری از مردم دنیا باشد.”

تاریخ مقبولیت این پرچم به عنوان نماد جامعه دگرباش‌ها برمی‌گردد به سال ۱۹۷۸. هنگامی که گیلبرت بیکر، هنرمند ساکن سان‌فرانسیسکو، طرح اولیه این پرچم را با هشت رنگ منتشر کرد. اولین پرچم‌های دستباف با طرح مذکور در روز آزادی همجنسگراها که در ۲۵ ژوئن همان سال برگزار شد به اهتزاز درآمد.آقای بیکر این طرح را انتخاب کرد تا بتواند مفهوم تنوع و گوناگونی را برساند: “نقشی‌ از طبیعت که نشان دهد گرایش جنسی‌ حق همه انسان‌ها است.”

https://akhbar-rooz.com/?p=97187 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x