جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) قطعنامه‌ای در محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران را با ۸۱ رای مثبت در برابر ۳۰ رای منفی تصویب کرد. ۶۶ کشور نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

این قطعنامه پیش از این در تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) به پیشنهاد کانادا در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده بود.

این قطعنامه شش صفحه‌ای از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که به اعدام نوجوانان زیر سن قانونی پایان دهد، مجازات اعدام در ملاعام را لغو کند و به گرفتن اعتراف‌های اجباری که ناقض قوانین بین‌الملل است، خاتمه دهد. در این قطعنامه همچنین از ایران خواسته شده که بازداشت‌های خودسرانه به‌ویژه بازداشت افراد دو تابعیتی و شهروندان خارجی را متوقف کند.

در این سند نسبت به محدودیت‌ها در حوزه آزادی اندیشه، دین یا اعتقاد ابراز نگرانی و به محدودیت‌های اقلیت‌ها از جمله مسیحیان، دراویش گنابادی، یهودیان، مسلمانان صوفی، مسلمانان سنی، یارسانی‌ها، زرتشیان و بهاییان اشاره شده است.

این قطعنامه به گزارش جاوید رحمان، ‌گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران اشاره کرده که از ایران خواسته است کنشگران حقوق زنان و حقوق بشر را آزاد کند و به تبعیض‌های قومیتی خاتمه دهد.

از سوی دیگر در بخشی از این قطعنامه به پیشرفت‌های ایران نیز اشاره و همکاری ایران برای اسکان پناهندگان به ویژه پناهندگان افغان به‌عنوان یک گام مثبت ارزیابی شده است. کاهش «قابل ملاحظه» اعدام‌ها در ایران با توجه به تغییر قوانین، از جمله موارد مثبت در این قطعنامه برشمرده شده است.

۳۰ کشوری که شب گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل به این قطعنامه رای منفی دادند پیش از این نیز در کمیته سوم مجمع عمومی به آن «نه» گفته بودند. افغانستان، پاکستان، روسیه، چین، ونزوئلا، ویتنام٬ فیلیپین، صربستان، هند، عمان٬ سوریه، کوبا، کره شمالی، ارمنستان، بلاروس، کامبوج، بوروندی، برونئی، اریتره، اندونزی، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، لبنان، نیکاراگوئه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، زیمبابوه و ایران به این قطعنامه رای منفی دادند.

از سوی دیگر آلبانی، استرالیا، اتریش، بوسنی و هرزگووین، بلغارستان، کانادا، شیلی، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، اسپانیا، بریتانیا، آمریکا، سوئیس، هلند، اوکراین، نروژ، نیوزیلند،پاناما، پرو، پاراگوئه، لهستان، پرتغال، کره‌جنوبی، رومانی، عربستان، امارات و بحرین از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای مثبت دادند.

با این رای‌، پرونده حقوق بشری ایران برای یکسال دیگر باز خواهد ماند تا گزارشگر ویژه سازمان ملل به فعالیت خود برای سال آینده در این زمینه ادامه دهد.

محمد حسنی نژاد نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش از رای گیری ابراز امیدواری کرد کانادا این قطعنامه که آن را «قطعنامه بیهوده سیاسی» توصیف کرده بود، کنار بگذارد. وی تصریح کرد: «ما این قطعنامه را جدی نمی‌گیریم و هیچ کسی نباید این نمایش تکراری از ناهنجاری را جدی بگیرد.»

این قطعنامه اشاره‌ای به اعتراض‌های آبان ماه ایران که طبق آخرین گزارش عفو بین‌الملل دست‌کم ۳۰۴ نفر در چهار روز در ایران کشته شدند، نمی‌کند. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تاریخ نخستین قطعنامه مصوب در کمیته سوم سازمان ملل، ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) است، بررسی حقوق بشری این اعتراض‌ها را شامل نشده است.

با این حال پیش از این میشل باشله، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل، ضمن انتقاد از فقدان شفافیت در وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در ایران، گفته بود:‌ «من بسیار نگران برخورد فیزیکی با این افراد و پایمال شدن حق آنان برای برخورداری از یک دادگاه منصفانه هستم و نیز (نگران آن هستم) که شمار قابل‌توجهِی از آنها برای جرائمی دادگاهی شوند که مجازاتش اعدام باشد.»

https://akhbar-rooz.com/?p=15614 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x