پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

لایحه بودجه مبارزه با ویروس کرونا به یک کودتای مالی شرکت های بزرگ منجر خواهد شد اگر ما غفلت کنیم!

بر اساس گزارش سی ان بی سی لیست درخواست کنندگان کمک بسیار بلند است: صنعت هتلداری ۱۵۰ میلیارد، رستوران ها ۱۴۵ میلیارد – شرکتهای صنعتی ۱.۴ تریلیون، انجمن مراکز خرید ۱ تریلیون، صنعت آبجوسازی ۵ میلیارد و صنعت قنادی ۵۰۰ میلیون دلار درخواست کمک کرده اند.

لایحه بودجه مبارزه با ویروس کرونا به یک کودتای مالی شرکتهای بزرگ منجر خواهد شد اگر ما  غفلت کنیم! (۱)

یادداشت مترجم: مقاله زیر قبل از تصویب لایحه بودجه اضطراری مقابله با بحران همزمان اقتصادی و اپیدمی ویروس کرونا – کوید ۱۹ در مجله گاردین نوشته شده است. هدف نویسنده هشدار دادن به عواقب تصویب شتابزده این لایحه و  ارائه راه حل های مناسب تر در کنگره‌ی آمریکا بوده است. نویسنده مقاله، مت استرولر، با توجه به نتایج وخیم بحران ۲۰۰۸- ۲۰۰۹ پیشنهادات مشخصی نیز ارائه می کند، ولی این لایحه بدون در نظر گرفتن عواقب آن در کنگره تصویب می شود ویک بدهی عظیم  ۲۲۰۰ میلیارد دلاری به روی دست مردم و دولت آمریکا باقی می گذارد. به دلیل تصویب این لایحه در کنگره آمریکا و از دست رفتن فرصت بحث درباره راه حل های مناسب تر، بخش پایانی مقاله در مورد پیشنهادات نویسنده به صورت خلاصه ارائه می گردد. 

نویسنده با افشای اطلاعات آماری تکان دهنده در این  مقاله به خوبی از نقش لابی های بسیار ذی نفوذ و گاه پنهان در کنگره آمریکا پرده بر می دارد و بر عواقب وخیم تصویب چنین لایحه ای پافشاری می کند. 

مت استالر (۲)
ترجمه و تلخیص: سینا امین 

بعد از این اپیدمی جهانی، امریکا چهره ای غیر قابل شناسایی خواهد داشت؛ اگر شرکت های غول آسا بتوانند با تریلیون دلارهای کمک مالی بدون هیچ محدودیتی از مهلکه فرار کنند.

رهبران کنگره آمریکا به زودی  لایحه هولناکی به مردم آمریکا ارائه خواهند کرد که اگر تصویب شود، آمریکای بعد از این اپیدمی غیرقابل شناسایی خواهد بود. ولی اگر پوپولیست های چپ و راست متحد شوند، این فاجعه قابل اجتناب خواهد بود.

  موضوع این است: میچ مک کانل  و داگ شومر رهبران اکثریت سنا و مجلس نمایندگان به همراه دولت ترامپ در حال مذاکره اند تا با لایحه ی موردنظر خود از بحران اپیدمی کرونا گذر کنند. بحث های زیادی شده است که رهبران دنیا  می خواهند به نیروی کار و فعالان اقتصادی کمک کنند تا از این فلج اقتصادی بیرون آیند. همه این حرف ها در سراسر دنیا شنیده می شود. برای مثال دولت انگلیس آماده است به کارگران از کار معلق شده تا ۸۰ % حقوقشان را پرداخت کند تا از این بحران عبور کنند. ولی در ایالات متحده رهبران ما دارند به دام شرکت هایی می افتند که عادت کرده اند هر چه بیشتر تقاضای کمک مالی آنهم بدون هیچ تضمینی دریافت کنند. یک لابی‌گر می گوید: “هر بار واشنگتن در بحرانی گرفتار می شود، نوبت امثال من است که از موقعیت استفاده کنم.”

 در ابتدا باید بگویم واقعا نمی دانم چه سرنوشتی در انتظار این لایحه است، چون نیروهای غیرقابل اعتماد و بدون چهره ای پشت تصویب این لایحه قرار دارند. ما همه چیز را در آخرین دقایق خواهیم دانست و هر آنچه که در حال حاضر می توانم بگویم حدس و گمان است. ولی اگر بخواهیم منتظر روشن شدن همه تصویر شویم بسیار دیر خواهد بود و همه چیز از دست خواهد رفت. امیدوارم اشتباه کنم ولی لیست لابی‌گر ها و شرکت های منتظر کمک چنان ترسناک است که اطمینان دارم که این درخواست کمک ها هیچ ربطی به بحران ناشی از ویروس کرونا ندارد. این شرکت ها قبل از این بحران اشتباهات مهلک اقتصادی مرتکب شده بودند.

شرکت بوئینگ را در نظر بگیرید: این شرکت یک کمک ۶۰ میلیارد دلاری درخواست کرده است. حتما به خاطر دارید که این شرکت در جریان پنهان کاری هایش در مورد نقص فنی و نرم افزاری پانل پروازی هواپیماهای ماکس و سوء مدیریت بحران ناشی از آن چه افتضاحی ببار آورد. من در جولای سال گذشته پیش بینی کرده بودم که بخاطر این افتضاح این شرکت درخواست کمک مالی برای نجات از بحران خواهد کرد. این شرکت در ۱۰ سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار برای خرید سود سهام و بازخرید سهام [تقاضا] کرده بود و قبل از بحران حاضر از لحاظ خط اعتباری در شرایط بسیار دشوار و بی اعتباری قرار داشت. در لیست هیئت مدیره و سهامداران اصلی این شرکت افراد ذی نفوذ از ستاد نیروهای مسلح و وزارت دفاع  قرار دارند که از قدرت لابی گری فراوان در کنگره برخوردارند. این شرکت به بهانه بحران کرونا قصد دارد از جیب مالیات دهندگان هزینه های گندکاری های گذشته خود را پرداخت کند و همچنان به روش گذشته ادامه دهد.

ولی این همه‌ی تصویر بحران نیست. پیمانکاران وزارت دفاع نیز بر فشار خود برای دریافت سریع پول های خود افزوده اند. من شنیده ام آنها از طریق خلاءهای قانونی برای افزایش امکان فعالیت های مالی سود آور تلاش می کنند تا بتوانند محدودیت های معاملات خود را کاهش دهند. جف بزوس و الون ماسک، صاحبان میلیاردر شرکت های غول آسای آمازون و اسپیس ایکس،  ۵ میلیارد دلار درخواست اعتبار و کمک کرده اند تا بتوانند از پس مخارج جاری و پرداخت حقوق کارکنان و باز نگه داشتن شعبه های خود برایند! همچنین آنها از اداره مالیات فدرال درخواست کمک نقدی کرده اند تا بحران را از سر بگذرانند!

   بر اساس گزارش سی ان بی سی لیست درخواست کنندگان کمک بسیار بلند است:

صنعت هتلداری ۱۵۰ میلیارد، رستوران ها ۱۴۵ میلیارد – شرکتهای صنعتی ۱.۴ تریلیون، انجمن مراکز خرید ۱ تریلیون، صنعت آبجوسازی ۵ میلیارد و صنعت قنادی ۵۰۰ میلیون دلار درخواست کمک کرده اند.

نیویورک تایمز گزارش می دهد که شرکت آدیداس تلاش میکند برای خرید تجهیزات باشگاه های ورزشی  و پرداخت حق عضویت اعضا اجازه برداشت بلند مدت از پول های آنها قبل از پرداخت مالیات را از دولت کسب کند. در حالی که باشگاه ها بسته شده اند! شرکت های بسته بندی گوشت در صدد کم کردن نیروی کار خود هستند و تلاش می کنند مجوز لازم را کسب کنند. وارد کنندگان عمده نیز برای فرار کردن از پرداخت تعرفه ها تلاش میکنند در حالی که با  انبار کردن غیر قانونی واردات بیش از نیاز به اقتصاد داخلی صدمات جدی زده اند. 

من با این صنایع دشمنی ندارم. این یک بحران جدی است و ما نمی خواهیم توانایی تولید در ایالات متحده به خاطر یک اپیدمی جهانی  آسیب اساسی ببیند. ولی نکته اساسی در شیوه حمایت از این صنایع محدود کردن راه های جریان پیدا کردن این کمک های مالی به طرف قدرت های مالی پنهان در این شرکت ها می باشد. در غیر این صورت تصویر آمریکا بعد از این اپیدمی جهانی غیرقابل شناختن خواهد بود. مفسر سیاسی معروف ان بی سی، جیم کریمر، به درستی نگران است که بعد از این بحران آمریکا فقط سه شرکت توزیع کننده کالا خواهد داشت: آمازون- والمارت و کاسکو…

(…..و اگر کنگره به درستی و در جهت منافع اکثریت مردم آمریکا عمل کند و تسلیم بازی های دو گانه  میچ مک کانل و داگ شومر رهبران اکثریت سنا و مجلس نمایندگان نگردد راه حلی برای اجتناب از آنچه که جیم کریمر به درستی پیش بینی می کند وجود خواهد داشت. در جریان بحران ۲۰۰۸ یک گروه ۱۰۰ نفره از اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به همراهی جمعی از متخصصان اقتصادی تلاش کردند از دادن کمک بدون قید و شرط به بازیگردانان وال استریت جلوگیری کنند که لابی گر های پشت پرده از این عمل جلوگیری کردند و همه می دانند که نتیجه آن لابی گری ها به چه نتایجی منجرشد. آیا این بار کنگره از تاریخ درس خواهد گرفت؟… )  (۳)

  1. https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/22/coronavirus-relief-bill-corporate-coup
  2. Matt Stoller
  3. چون لایحه مورد بحث مقاله به همان شکل هولناکی تصویب شد که نویسنده مقاله پیش بینی میکرد، بخش پایانی مقاله به صورت خلاصه ارائه گردید. (مترجم)

https://akhbar-rooz.com/?p=24876 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x