پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

لشکرکشی رئیسی و پدیده ای بنام همتی در مناظره ای که سوژه شد! – سامناک آقایی

اما سوال این است که آیا با لشکر کشی رئیسی و پدیده شدن همتی انتخابات 1400 که سردترین و بی رمق ترین انتخابات جمهوری اسلامی خواهد بود، می تواند دو قطبی و رقابتی باشد یا نه؟ اساسا رئوس نظام، خامنه ای، شورای نگهبان و سپاه برنده این سیرک سرد را تعيين کرده...

اما سوال این است که آیا با لشکر کشی رئیسی و پدیده شدن همتی انتخابات ۱۴۰۰ که سردترین و بی رمق ترین انتخابات جمهوری اسلامی خواهد بود، می تواند دو قطبی و رقابتی باشد یا نه؟ اساسا رئوس نظام، خامنه ای، شورای نگهبان و سپاه برنده این سیرک سرد را تعیین کرده اند یا نه؟ سوال دوم این است که آیا عدم حضور مردم پای صندوق رای اجازه یک انتخابات دو طقبی و رقابتی به نظام را خواهد داد یا نه؟

اولین مناظره انتخاباتی انتخابات ۱۴۰۰ چنان مضحک و خنده دار بود که بلافاصله تبدیل به سوژه طنز شبکه های اجتماعی و حتی برخی از خبرگزاری های داخلی در ایران شد و این نکته یک بار دیگر نشان داد که نظام سیاسی حاکم بر ایران یک از عجیب ترین نظام های سیاسی در جهان می باشد.

برخی این مناظره را افشاگری عوامل و عناصر حکومتی علیه هم دانستند و برخی دیگر این مناظره را راهی برای باز شدن پای آنها به سفر انقلاب نامیدند و  عده ای هم گفتند نمایش نامه ای بود که از قبل تمرین شده بوده  و خبرگزاری خبر آنلاین وابسته به علی لاریجانی هم به نقل از  یک تحلیگر سیاسی این مناظره را “کنکور” نامید! روی هم واکنش ها نشان داد هر اسمی می توان روی این مناظره گذاشت غیر از “مناظره انتخاباتی”، به هرحال!

در حاشیه این مناظره اما سنت شکنی شورای نگهبان در عدم تمکین از درخواست تلویحی خامنه ای برای احراز صلاحیت علی لاریجانی بود که جلب توجه کرد. بیانیه شورای نگهبان در پاسخ به درخواست خامنه ای به گفته کارشناسان غیر مستقیم روی موضع گیری نامزدها در این مناظره سایه انداخته بود. شورای نگهبان در واقع نشان داد که نبض کار را در کنترل خود دارد و تنها زیر نظر این شورا نامزد شدن و رئیس جمهور شدن یک نامزد انتخاباتی امکان پذیر است و مواضع جانبی و حتی غیر جانبی روحانی و خامنه ای تاثیری در نظر این شورا ندارد. در واقع روال کار این شورا از زمان تاسیس به همین شکل بوده است!

تمام شواهد و قرائن نشان می دهد که شورای نگهبان از بین لاریجانی، همتی، تازجراده و جهانگیری، همتی را برای اصلاح طلبان تعیین کرد. تنها چند ساعت پس اعلام اسامی احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان، با سرعتی باورنکردنی نود درصد از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران و تحلیلگران اصلاح طلب پشت سر همتی صف بستند و  چنان تبلیغاتی را شروع کردند که آدم فکر می کرد برای شان معجزه ای در حد یک انقلاب اتفاق افتاده که چنین کلاب هاووس و توییتر را گذاشته اند روی سرشان.

این طیف از اصلاح طلبان با اینکه خوب می دانند اکثریت مردم هیچ تمایلی به شرکت در چنین انتخاباتی ندارند، پس از افشای فایل صوتی ظریف و منتفی شدن نامزدی وی، آماده حمایت همه جانبه از علی لاریجانی شده بودند و جهانگیری و تاجزاده و مهرعلیزاده را هم در معادلات خود نامزد های پوششی در نظر گرفته بودند البته با همراهی شمار ی از اصولگرایان میانه رو  و همتی را هم داخل پرانتز قرار داده بودند!

اما شورای نگهبان با حذف لاریجانی و جهانگیری خیلی حساب شده قواعد بازی شان را به هم ریخت و  همین باعث شد تا همتی تبدیل به پدیده اصلاح طلبانی بشود که به طور مسلم شرکت در انتخابات برایشان حتی با وجود عدم تمایل شرکت مردم  از نان شب هم واجب تر است.

اما ۲۴ ساعت قبل از برگزاری اولین مناظره تلاش همه جانبه اصلاح طلب ها برای ایجاد یک موج حمایتی همه جانبه از همتی با عدم همراهی مردم در شبکه های اجتماعی همراه شد چرا که علاوه بر کسانی که تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند، بسیاری از مردم هیچ گونه شناختی از همتی ندارند و  همتی چهره شناخته شده ای نیست و دوم اینکه در بین بخش کوچکی از مردم که اصلاحات را در هر شرایطی همراهی کرده اند نیز همتی به عنوان یک اصلاح طلب شناخته نشده است و از سال ۷۶ تا امروز  همتی نقش و جایگاه مشخصی در جبهه اصلاحات نداشته است و سوم اینکه اصولگرایانی  که منتظر لاریجانی بودند هم تمایلی به حمایت از همتی نشان ندادند چرا که عملکرد اقتصادی وی به عنوان رئیس بانک مرکزی را بارها زیر سوال برده بودند.

با این حال اما در اولین مناظره، همتی نه تنها تبدیل به پدیده اصلاح طلبان بلکه عملا و به لطف شورای نگهبان تبدیل به پدیده انتخابات هم شد در شرایطی که ابراهیم رئیسی با چهار نامزد پوششی برای به حاشیه راندن همتی پا به مناظره گذاشته بود.

رئیسی به همراه جلیلی و رضایی  نامزدهایی هستند که سابقه  نامزدی و شرکت در مناطره ها را داشته اند اما همتی نه . و این نکته در اولین مناظره هم نقطه ضعف همتی بود و هم  نقطه قوت. با این حال او با تمام توانش در مناظره ای که به شکل مسخره ای رنگ افشاگری و اتهام زنی داشت و سوژه بودنش از مرحله اول هم مشخص بود تا حدی به حاشیه رانده شد اما خودش را نباخت . به هر حال او رو در روی  رئیسی قرار گرفته بود که حمایت چهار نامزدی را داشت که خیلی واضح هم جهت با رئیسی حرف میزدند.

اما سوال این است که آیا با لشکر کشی رئیسی و پدیده شدن همتی انتخابات ۱۴۰۰ که سردترین و بی رمق ترین انتخابات جمهوری اسلامی خواهد بود، می تواند دو قطبی و رقابتی باشد یا نه؟ اساسا رئوس نظام، خامنه ای، شورای نگهبان و سپاه برنده این سیرک سرد را تعیین کرده اند یا نه؟

سوال دوم این است که آیا عدم حضور مردم پای صندوق رای اجازه یک انتخابات دو طقبی و رقابتی به نظام را خواهد داد یا نه؟

بدون شک جواب و تصمیم با مردم است و عدم حضور مردم در پای صندوق های رای نه تنها عملا انتخابات را یک سیرک واقعی نشان خواهد داد، بلکه به میزان قابل توجه و به نسبت و وزن دیگری مشروعیت حاکمیت جمهوری اسلامی و اساس مردم سالاری دینی قالب شده به کشور را از کار افتاده و بی اثر نشان خواهد داد.

https://akhbar-rooz.com/?p=115562 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی آهی
2 سال قبل

همانطوریکه در مقاله هم تاکید شده این یک خیمه شب بازی و سیرک و معرکه است نه انتخابات ” بلکه اهانت شرم آور است به هر چه انتخاب و انتخابات… و همه عامل و عکره و مزدوران خوفروخته ای هستند که هدف شان فقط حفظ قدرت برای جنایت و چپو و غارت بیشتر است ، ولی از همه کاندیداهای انتصابی بیشرف تر و لجن تر و ملعون تر رئیسی است بخاطر تجاوز بیشرمانه ای که به نوامیس دختران ما قبل از اعدام از مجاهد و چپ داشته نفرین و کثافت نثار این خوک کفتار باد به جای رای!!!؟؟؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x