جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

لغو مراسم ۱۳ آبان، روز دانش آموز در ایران به دلیل کرونا – شمس الدین امانتی

در جریان جنگ جهانی دوم تعدادی از دانش آموزان جان باختند، به همین مناسبت ۱۷نوامبر به نام روز دانش آموز نام گذاری شد. سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد ۱۵ اکتبر، سالروز تولد رئیس جمهور پیشین هند «عبدال کالام» را به عنوان روز جهانی دانش آموز برای احترام بە تلاشهای ایشان در زمینه علم و فناوری و همچنین نقش معلمی که وی در طول مشاغل علمی و سیاسی خود ایفا کرده است، نامگذاری می کند. 

داستان زندگی «عبدال کالام» برای دانش آموزانش الگویی بود که نشان می داد چگونه پسری فقیر و محروم تنها به دلیل سخت کوشی و اخلاص خود به بالاترین پست قانون اساسی در هند رسید که  الهام بخش میلیون ها دانش آموز در سراسر جهان، حتی امروز است.

وقایع ۱۳ آبان در ایران به شرح زیر است؛ ۱۳ آبان ۱۳۴۳، مصادف است با تبعید خمینی از ایران به ترکیه، ۱۳ آبان ۱۳۵۷مصادف است با روز دانش‌آموز و ۱۳ آبان ۱۳۵۸ نیز مصادف است با اشغال سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفته ‌شدن ۶۶ دیپلمات آمریکایی. به همین دلیل ۱۳ آبان در تقویم رژیم جمهوری اسلامی، به عنوان روز «مبارزه با استکبار» نام گذاری شده است.

درتهران صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، در حالی که تعدادی از دانش آموزان به نشانه اعتراض به تمامیت رژیم پهلوی مدارس را تعطیل کرده بودند در محوطه دانشگاه تهران اجتماع کردند. سپس اقشار مردم و دیگر دانشجویان رفته رفته به این اعتراض پیوستند. ساعت۱۱صبح مأموران انتظامی رژیم پهلوی، ‌ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور به میان جمعیت پرتاب کردند و این اعتراضات را به شدت سرکوب کردند، به گونه ای که این حادثه ناگوار منجر به جان باختن ۵۶ نفر از تجمع کنندگان و زخمی شدن صدها تن دیگر گردید.

روز دوشنبه ۱۶بهمن ۱۳۵۷، جمعی از دانش آموزان مدارس تهران طی بیانیه‌ای اعلام کردندکه «ما روز شنبه سیزدهم آبان ۱۳۵۷، را به عنوان روز دانش آموز اعلام نموده و قصد داریم هر ساله با یاد جان باختگان جنبش دانش آموزی، در این روز بر وحدت و یکپارچگی خود بیفزاییم.

ابعاد حادثه دانشگاه تهران در روز سیزدهم آبان ۵۷، به حدی بود که وقتی در برنامه اخبار شبانگاهی گزارش تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی به طرف دانش‌آموزان از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد، وزیر علوم بلافاصله استعفا داد و فردای آن روز کابینه شریف امامی سقوط کرد.

بعد از پیروزی قیام مردم ایران در سال ۵۷، با سر کار آمدن رژیم ضدانسانی جمهوری اسلامی و سپس با شروع جنگ ۸ ساله عراق و ایران که بطور رسمی در ۳۱شهریور ۱۳۵۹آغاز گردید و تا پایان این جنگ خانمان برانداز در ایران تحت سلطه رژیم جمهوری اسلامی، با نام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در بوق و کرنا و تبلیغات، از آن یاد می کردند، طبق آمار رسانه های خود رژیم، از ۵۰۰ هزار دانش آموز شرکت کننده درجبهه های مختلف این جنگ ارتجاعی، ٣۶ هزار نفر از آنها متأسفانه جان باختند که تعدادی از آنها نوجوان و سن آنها ۱۱تا ۱۴سال بود. به این ترتیب در ایران تحت سلطه رژیم جمهوری اسلامی، نه وزیری استعفا کرد و نه کابینه ای سقوط نمود؟!

طی جنگ ۸ سال ایران و عراق، تنها ۴۸ هزار نفز از نیروهای ارتش رژیم اسلامی در جبهه های جنگ کشته شدند که تعداد کمی از آنها  طلبه و روحانی از حوزه های علمیه بودند؟!

مأموران امر به معروف و نهی از منکر به تبعیت از مراج تقلید خود شادی و سرور را از همان ابتدای بر سرکار آمدن رژیم جمهوری اسلامی، ممنوع و تهی از معنای واقعی آن کردند. برگزاری مراسم ها و ارج نهادن به رویدادهای با ارزش و تاریخی از جمله روز دانش آموز، روز معلم و …. . در خاطر و ذهن مردم مبارز و آزادیخواه ایران ماندنی است، هر چند توأم با رنج و عذاب هم بوده باشد.

با شدت گرفتن مشکلات اقتصادی و فقر ناشی از بیکاری، همزمان با بحران کرونا در ایران و عدم دسترسی به «آموزش های مجازی» و نحوه استفاده از امکانات علمی و فن آوری در این عرصە، دانش آموزان، معلمان و والدین آنها با مشکلات عدیده غیر قابل حلی مواجه شدەاند به نحوی که حدود یک میلیون دانش آموز در این پروسه چند ماهه از آغاز سال تحصیلی ۹۸- ۹۹ از تحصیل بازمانده اند و بسیاری از دانش آموزان خانه نشین و به لحاظ روانی دچار آسیب شدەاند طی این پروسه ۲۵۰ هزار نفر از ۵۰۰ هزار دانش آموزان اتباع خارجی از دسترسی به شبکه شاد، از مدرسه و تحصیل محروم و به صف کودکان کار پیوسته اند.

به گزارش تسنیم، خانم الهام اکبری دکترای یادگیری الکترونیک خطاب به وزیر آموزش و پرورش نوشت «شاد نه تنها راه حل درست و صحیحی برای این دوران نیست؛ بلکه روح و جسم هزاران دانش‌آموز و حتی معلمان را آزرده و خسته کرده است.»

مسئولین آموزش و پرورش رژیم اسلامی، به دنبال طرح «هر منزل یک مسجد» ، «تبدیل هرخانه به یک مدرسه» ، «آموزش درباره محتوای آموزشی کانال قرآن و عترت در شبکه شاد» تصمیم گرفتند امسال ۱۳ آبان روز دانش آموز را در فضای مجازی برگزارکنند تا به گفته مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان خراسان، در فضای مجازی نیز مسابقه‌ای تحت عنوان «من پیامبر را دوست دارم» برگزار کنند. علاوه بر این «مسابقه دوست داشتن»، رییس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش البرز گفت «امروز فریاد مرگ بر آمریکا در فضای مجازی مدارس این استان طنین انداز شد.»

خمینی در رابطه با «محمد حسین فهمیده» یکی از ۳۶ هزار دانش آموز کشتە شدە طی جنگ ۸ ساله ایران و عراق گفت «رهبر ما آن طفل سیزده ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد، خود نیز «شربت شهادت نوشید.»!

مابه ازای زیانبار این نوع از تفکر ارتجاعی – مذهبی و تبلیغ سردمداران رژیم اسلامی، در گذشته و حال و در رأس آنها خمینی و خامنه ای، با شعار «نوشیدن شربت شهادت» و اقدام به عملیات انتحاری بعد از گذشت چهار دهه را، هفته پیش در فرانسه شاهد بودیم که چگونه جوانی ۱۸ساله، آموزگار تاریخ را در چند قدمی مدرسه در شهری در حومه پاریس “الله‌اکبر” گویان سربرید.

تبلیغ این سناریوی ارتجاعی – مذهبی و وعده بهشت با نوشیدن «شربت شهادت» از رسانه های خبری وابسته به رژیم اسلامی از شبکه «شاد»، از منظر مسئولین آموزش و پرورش رژیم، به منظور گرامیداشت ۱۳ آبان روز دانش آموز، برای حال و آیندە است؟!

در تقابل با وارونەنگری جمهوری اسلامی علیە روز دانش آموز در ایران، در ضدیت ۴٢ ساله این رژیم با علم، آگاهی و آموزش فرزندانمان در گرامیداشت یاد جانباختگان ١٣ آبان ١٣۵٧بە دست مزدوران شاە و هزاران دانش آموز، دانشجو و انسانهای مبارز و انقلابی در سیاە چالهای جمهوری اسلامی، در نبرد برای آزادی کە توسط جانیان اسلامی جان باختند، سر تعظیم فرود می آوریم و یاد این عزیزان را گرامی می داریم.

در همان حال در شرایط پر تپ و تاب جامعە ایران، در بحران شدید اقتصادی و فروپاشی شیرازە جامعە زیر سایە وحشتناک ویروس کرونا کە روزانە صدها تن از انسانهای اسیر حاکمیت فاشیسم اسلامی را بە کام مرگ و نابودی می فرستد، تنها راه نجات از شرایط تحمیلی ایجاد شدە توسط حکومت مذهبی حاکم بر ایران، سهیم شدن فعال در مبارزات روزانە و جاری معلمان، دانشجویان، دانش آموزان، و والدین آنها، همراە و همگام و در اتحاد و همبستگی آگاهانه با مردم معترض و در رأس آنها طبقه کارگر آگاە و سازمانیافتە است که رسالتی مهم و تأریخی در پروسه سرنگونی انقلابی رژیم جمهوری اسلامی را بر عهده دارند.

۱۴ آبان ١٣٩٩

https://akhbar-rooz.com/?p=90792 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x