جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

لوییز گلوک شاعر و مقاله‌نویس برنده نوبل ادبی ۲۰۲۰ شد

لوییز گلوک شاعر و مقاله‌نویس است و تا به حال موفق به کسب جوایز مختلف در آمریکا از جمله مدال بشردوستی ملی، جایزه پولیتزر، جایزه کتاب ملی، جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی و جایزه بولینگن شده است. او بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ ملک‌الشعرای آمریکا بود
ملک‌الشعرای پیشین آمریکا برنده نوبل ادبی ۲۰۲۰ شد
جایزه نوبل ادبیات، لوییز گلوک شاعر و مقاله‌نویس آمریکایی را به عنوان صد و هفدهمین برنده خود انتخاب کرد.

آکادمی سوئد لحظاتی پیش برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۲۰ را معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، آکادمی سوئد «لوییز گلوک» شاعر آمریکایی را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد.

جایزه لوییز گلوک برای «صدای شاعرانه او که نمی‌توان آن را اشتباه گرفت و زیبایی ریاضت‌کشیده که باعث می‌شود موجودیت فردی، جهانی شود» به گلوک تعلق گرفته است.

امسال نیز آکادمی سوئد در حالی باید جایزه نوبل ادبیات را اعطا می کرد که دنیا تحت تاثیر بحران شیوع ویروس کرونا قرار دارد و بر اساس اعلام سایت نوبل، تعداد محدودی از نمایندگان رسانه‌ها مجوز حضور در ساختمان آکادمی سوئد را برای پوشش خبری اعلام برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰ خواهند داشت و سایرین باید از طریق مجازی این رویداد را دنبال کنند.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته نام‌های زیادی برای دریافت مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات مطرح بودند و کمتر کسی احتمال می داد که در میان کاندیداها «لوییز گلوک» شاعر آمریکایی شانس بیشتری در مقایسه با دیگران داشته باشد.

«بیورن ویمان» دبیر فرهنگی نشریه «داگنز نی‌هتر»، بزرگترین روزنامه سوئد پیش از اعلام نام «لوییز گلوک» شاعر آمریکایی به عنوان برنده، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه درباره نوبل ادبیات گفت: «اگر آکادمی سوئد می‌دانست چه چیزی برای آن‌ها خوب است، «جامائیکا کینکید» نویسنده کارائیبی- آمریکایی را به عنوان برنده انتخاب می‌کرد که به‌خاطر کاوش در مباحث مربوط به استعمارگرایی، نژادپرستی و مسائل جنسیتی شناخته شده است. «کینکید» و دیدگاه او درباره مسائل سیاسی و اخلاقی گوناگون واقعا ارزش شنیدن و خواندن دارد. آکادمی سوئد می‌تواند برای انتخاب برنده نوبل ۲۰۲۰، برخی از کاندیداهای قدیمی این جایزه را نیز در نظر بگیرد؛ چهره‌هایی چون «پیتر ناداس» مجارستانی، «اسماعیل کاداره» نویسنده مشهور آلبانیایی و «میرچا کارتارسکو» نویسنده اهل کشور رومانی.

از سوی دیگر، «مادلین لوی» منتقد ادبی در روزنامه سوئدی «سونسکا داگبلادت» امیدوار بود امسال «جوان دیدیون» نویسنده ۸۵ ساله آمریکایی برنده این جایزه مهم شود.

«آن کارسون» نویسنده و شاعر کانادایی در کنار شانس‌های همیشگی چند سال اخیر «نگوگی وا تیونگو» نویسنده کنیایی، «میشل ولبک» رمان‌نویس فرانسوی، «جویس کارول اوتس» و «مریلین رابینسون» نویسندگان آمریکایی و «مارگارت اتوود» نویسنده کانادایی از دیگر چهره‌هایی بودند که شانس کسب نوبل ادبیات را داشتند.

نام «هیلاری منتل» رمان‌نویس بریتانیایی که تاکنون کمتر در میان شانس‌های نوبل ادبیات دیده شده بود نیز امسال مطرح شده بود. اما لوییز گلوک شاعر و مقاله‌نویس از همه بالاتر ایستاد.

لوییز گلوک شاعر و مقاله‌نویس است و تا به حال موفق به کسب جوایز مختلف در آمریکا از جمله مدال بشردوستی ملی، جایزه پولیتزر، جایزه کتاب ملی، جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی و جایزه بولینگن شده است. او بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ ملک‌الشعرای آمریکا بود.

او نخستین اثر خود را در سال ۱۹۶۸ منتشر کرد و تا به حال ۱۲ مجموعه شعر و تعدادی مقاله منتشر کرده است.

گلوک اغلب به عنوان شاعری مورد اشاره قرار می‌گیرد که در آثار خود از سبک اتوبیوگرافی بهره می‌برد و از اطلاعات زندگی شخصی خود در اشعارش استفاده می‌کند. با این حال آثار او محدود به این تم موضوعی نیست و آثار غنی احساسی او اغلب از افسانه‌ها، تاریخ و طبیعت استفاده می‌کنند تا درباره تجربه‌های شخصی و زندگی مدرن صحبت کنند.

گلوک در سال ۱۹۴۳ در نیویورک سیتی به دنیا آمد و در لانگ آیلند بزرگ شد. او در حال حاضر یکی از استادان دانشگاه ییل است و در کمبریج واقع در ماساچوست زندگی می‌کند.

این نویسنده تا به حال خودش به اثر تحلیل روانشناختی بر آثارش اشاره کرده و گفته مطالعاتش در زمینه‌های افسانه‌های باستانی، تمثیل‌ها و روایت‌های قدیمی روی او تاثیرگذار بوده‌اند. علاوه بر این، او می‌گوید از آثار لئونی آدامز و استنلی کونیتز الهام گرفته است. منتقدان و محققان ادبی هم می‌گویند می‌توان الهام آثار افرادی مانند رابرت لوول، رینر ماریا ریلک و امیلی دیکینسون را در نوشته‌های او دید.

دو مجموعه شعر «پیروزی آشیل» و «زنبق وحشی» از شناخته شده ترین آثار لوییز گلوک برنده نوبل ادبی ۲۰۲۰، هستند.

سال پیش نوبل دو برنده معرفی کرد که شامل اولگا توکارچوک نویسنده لهستانی و پیتر هاندکه نویسنده و نمایش‌نامه نویس اتریشی به عنوان برندگان سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بود. نام الگا توکارچوک و پتر هانتکه از میان فهرستی بلند حاوی ۲۰۰ نامزد که نهایتا به هشت نامزد محدود شده بود انتخاب شده است.

تا پیش از سال جاری، از ۱۱۵ برنده نوبل ادبیات، تنها ۱۵ برنده زن بودند.

امسال مراسم اعطای جوایز نوبل که در ماه سپتامبر در استکهلم سوئد برگزار می‌شد به دلیل ویروس کرونا لغو شده و به جای آن مراسم دریافت جایزه توسط برندگان در کشورهای خودشان پخش تلویزیونی خواهد شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=49624 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x