سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مادران پارک لاله ایران: تا به کی تا چند؟ به این همه ظلم در ایران پایان دهیم!

در شرایطی که تبعیض های گسترده ساختاری و به شدت ناعادلانه حکومت اسلامی ایران و توزیع نابرابر ثروت و امکانات در ایران بیداد می‌کند و فقر و فساد به حد نهایت رسیده است، فشارهای سیاسی، اجتماعی و نبود حمایت های دولتی و اجتماعی نیز کمر کارگران و زحمتکشان را خم کرده و روزی نیست که خبر خودکشی مردمی که برای گذران حداقل های زندگی خود و خانواده‌ شان ناتوان شده‌اند را نشنویم. در این شرایط فاجعه بار، حکومت با قساوت و بی‌شرمی تمام؛ سرکوب، بازداشت، شکنجه، حکم های سنگین و اعدام فعالان سیاسی- اجتماعی را نیز روز به روز بیشتر و بیشتر می‌کند تا بتواند مردم جان به لب رسیده را از اعتراض و اعتصاب بترساند. با این وجود اعتراض های گسترده هم چنان هر روزه ادامه دارد.

الف) تنها در ۱۰ روز گذشته حداقل ۱۰ کودک، نوجوان و جوان در اثر خودکشی جان خود را از دست دادند:

هرانا: سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد است. هرانا در روزهای گذشته خبر داده است: ۱) در ۲۱ مهر محمد موسی زاده ۱۱ ساله از شهرستان دیر در استان بوشهر به خاطر نداشتن موبایل و محرومیت از حضور در کلاس مجازی مدرسه خود را حلق آویز کرد. ۲) در همین روز یک دختر ۱۱ ساله در تهران خود را حلق آویز کرد. ۳) در همین روز یک پسر ۱۰ ساله در یکی از روستاهای نزدیک ایلام خود را حلق آویز کرد. ۴) در خبری در ۲۳ مهر «یک پسر ۱۶ ساله در شهرستان پارس آباد در استان اردبیل، با اسلحه شکاری اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد». ۵) در ۲۴ مهر یک نوجوان ۱۶ ساله در شهرستان کنگان از استان بوشهر خود را حلق آویز کرد. ۶) در خبری در ۲۶ مهر: «نماینده مردم بوشهر در مجلس از خودکشی یک کارگر ۲۱ ساله در شهرستان جم خبر داد و با اشاره به خودکشی دو کودک در ۲ هفته اخیر علت اغلب این حوادث را فقر مالی و مشکلات خانوادگی ناشی از مشکلات اقتصادی عنوان کرد. به گفته او بسیاری موارد دیگر نیز در استان رخ داده و اطلاع رسانی نشده اند.». ۷) در خبری در ۳۰ مهر: «طی روزهای گذشته، یک نوجوان ۱۱ ساله در شهرستان همدان به دلایل نامعلومی دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.». ۸) در خبری در۳۰ مهر « سه نوجوان و جوان ۱۵، ۱۷ و ۲۲ ساله در نیشابور دست به خودکشی زدند. از این میان ۲ تن جان خود را از دست داده و یک نفر در بیمارستان بستری شده است». ۹) در خبری در ۳۰ مهر: « طی روزهای اخیر خبر خودکشی کودکی ۱۳ ساله به نام پرستو جلیلی آذر در شبکه های اجتماعی منتشر شد. دلیل خودکشی این دانش آموز فقرمالی و نداشتن تلفن هوشمند جهت شرکت در کلاس های آنلاین عنوان شده است.». ۱۰) در خبری در ۲۹ مهر: «عادل مکرم، متهم سیاسی در زندان ارومیه شب دوشنبه ۲۸ مهر به نشانه اعتراض نسبت به وضعیت خود، با خوردن شیشه و بریدن رگ پایش اقدام به خودکشی کرد و صبح روز بعد جهت درمان به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد. آقای مکرم روز یکشنبه ۲۷ مهرماه نیز اقدام به خودسوزی کرد و از ناحیه پای راست دچار سوختگی درجه یک (سطحی) شد.».

ب) تنها در روز جمعه ۲۵ مهر از صبح تا شب، حداقل ۵ نفر از فعالان سیاسی- اجتماعی جوان و  سالمند، با خشونت ماموران و تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی آن‌ها، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و هنوز از نهاد بازداشت کننده و دلیل و محل بازداشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست و تماسی با خانواده نداشته‌اند. به نظر می‌رسد که آن‌ها در بند ۲۰۹ زندان اوین زیر بازجویی اند و جان شان در معرض خطر است: ۱) حنیف شادلو شهروند جوان در ورامین در ۸ صبح در منزل پدری بازداشت شد. ۲) ناهید تقوی شهروند ۶۶ ساله و با فشار خون بالا در تهران حدود ۷ شب به بعد در منزل بازداشت شد. با مراجعه خانواده به دادسرای زندان اوین گفته‌اند که او در سلول انفرادی است و از گرفتن داروهای ایشان خودداری کرده اند. ۳) سمیه کارگر، شهروند جوان کرد، فارغ التحصیل رشته فلسفه دانشگاه تبریز، در منزل خود در تهران بازداشت شد. با مراجعه خانواده به دادسرای زندان اوین گفته‌اند او به اتهام فعالیت‌های اینترنتی بازداشت شده است. ۴) مهران رئوف، فعال کارگری در جمعه شب در منزل بازداشت شد. گفته شده که وی نیز در زندان اوین  است. ۵) بهاره سلیمانی، شهروند ساکن تهران، عصر همین روز توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت وی اقدام به تفتیش منزل پدر و مادر این شهروند کردند و پس از آن به منزل بهاره سلیمانی در تهران رفته و آنجا را نیز تفتیش کردند.۶) هم چنین در جمعه شب برای تفتیش به منزل نفیسه ملکی جو رفتند. هرانا خبر داده است: مصطفی نیلی، وکیل دادگستری طی یادداشتی در این خصوص نوشته است: «جمعه شب ضابطان امنیتی به منزل موکل بنده خانم نفیسه ملکی‌جو رفته‌اند و بدون اینکه نسخه‌ای از حکم خود را به موکل ابلاغ کنند گوشی موبایل و کتاب‌ها و دیگر لوازم شخصی ایشان را با خود برده‌اند و به وی گفته‌اند یکشنبه صبح به آدرسی که مرکز قضایی نیست مراجعه کند.». حق بازداشت شدگان است که بلافاصله وضعیت خود را به خانواده‌های شان اطلاع دهند.

ج) خبرهایی از بازداشت و وضعیت پرونده زندانیان در چند روز گذشته در هرانا:

۱) در ۲۹ مهر: دادستان مرکز استان مازندران خبر بازداشت دو تن از گردانندگان کانال های تلگرامی را داد. ۲) در ۲۹ مهر: فرماندار نجف‌آباد اصفهان خبر بازداشت زن جوانی را داد که بدون روسری در شهر نجف‌آباد دوچرخه سواری کرده است. ۳) در ۲۹ مهر: دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت محمدتقی فلاحی، دبیر کانون صنفی معلمان تهران را بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تایید و روز گذشته به وکیل مدافع وی ابلاغ کرد. محمدتقی فلاحی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. ۴) در ۲۹ مهر: در ادامه اعتراضات اخیر در برخی از شهرهای آذربایجان و سایر مناطق ترک نشین تعداد پرشماری بازداشت شده‌اند. هویت ۷ تن دیگر از بازداشت شدگان در شهرهای تبریز، تهران و رشت توسط هرانا احراز شده است. سه تن از این افراد طی روزهای گذشته با تودیع قرار و یا دادن تعهد آزاد شده‌اند. در سه‌شنبه ۲۹ مهرماه نیز هشت تن از بازداشت شدگان تجمع اعتراضی پارک جیرال اردبیل به نام‌های عسگر اکبرزاده، علی خیرجو، میثم جولانی، مرتضی پروین، مجتبی پروین، مصطفی پروین، مهدی هوشمند و بهمن خیرجو از زندان اردبیل به بازداشتگاه موقت این زندان منتقل شدند. هم چنین سجاد و محمد جولانی که پیشتر در جریان تجمعی اعتراضی در اردبیل بازداشت شدند، روز گذشته با تودیع قرار وثیقه از زندان این شهر آزاد شدند. این اعتراضات در واکنش به تحولات اخیر در منطقه صورت گرفته است. هرانا پیشتر در گزارش‌هایی از بازداشت ۷۴ شهروند دیگر در تجمع هایی مشابه در شهرهای اردبیل، تبریز، ارومیه، مشکین شهر، پارس آباد مغان، هادی شهر، جلفا، رشت، کلیبر و زنجان خبر داده بود. ۵) در ۳۰ مهر: دیوان عالی کشور، درخواست اعاده دادرسی شاپور احسانی راد، فعال کارگری را رد کرد. او پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم شده و این حکم عینا به تایید دادگاه تجدید نظر نیز رسید. این فعال کارگری در تاریخ ۲۷ خردادماه در منزل خود در ساوه بازداشت شد. 

د) پرونده سازی جدید برای زندانیان سیاسی:

۱) جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران محبوس در زندان اوین در ۲۰ مهرماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. اتهام« تبلیغ علیه نظام» به او به دلیل انتشار نامه‌ای است که پریسا رفیعی در ۱۹ اردی‌بهشت ۹۸،  در خصوص شرایط بازداشتگاه انفرادی و فشار مضاعف بر فعالین مدنی زن با اهرم‌هایی چون “تست بکارت” نوشته بود. وی پیشتر به یک سال حبس محکوم و در ۱۷ تیر ۹۹ برای گذراندن محکومیت خود به دادسرای اوین احضار و بازداشت شد. ۲) جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد بنازاده امیرخیزی، مجید اسدی و پیام شکیبا از بابت پرونده جدیدی در ۲۸ مهر با حضور وکلای مدافع آنها در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. محمد بنازاده امیرخیزی در ۳۰ بهمن ۹۵، در منزل خود بازداشت و به ۱۱ سال حبس محکوم شد. مجید اسدی نیز در ۳۰ بهمن ۹۵، در منزل پدری خود در کرج بازداشت و به ۶ سال حبس محکوم شد. پیام شکیبا در ۴ اسفند ۹۵، پس از خروج از منزل بازداشت و به ۱۱ سال حبس محکوم شد. ۳) در تاریخ ۲۹ مهر ۹۹، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا اسلامی، شهروند دو تابعیتی ایرانی- کانادائی و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. آقای اسلامی دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه مک گیل کانادا و یکی از اساتید رشته حقوق بشر و حقوق محیط زیست در دانشگاه شهید بهشتی است.

ه) انتقال زندانیان سیاسی به زندان های غیر معمول برای شکنجه بیشتر آن ها:

۱) سهیل عربی، فعال اجتماعی در ۲۹ مهر طی تماسی تلفنی با خانواده از انتقال خود به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین خبر داد. سهیل عربی در ۲۸ شهریور امسال به صورت تنبیهی از زندان تهران بزرگ به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد و به مدت ۳۳ روز در یکی از سلول‌های انفرادی این زندان معروف به سوئیت نگهداری شد. ۲) نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، در ۲۹ مهر از بند زنان زندان اوین  به زندان قرچک ورامین منتقل شد. ۳) یاسمن آریانی و منیره عربشاهی، دختر و مادر فعال زنان علیه حجاب اجباری، در ۳۰ مهر از بند زنان در زندان اوین به زندان کچویی کرج منتقل شدند.۴) سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی که دوره محکومیت ۳ سال و ۹ ماه حبس خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کرد،  صبح چهارشنبه ۳۰ مهر به زندان رودسر منتقل شد.  

و) محکومیت خانواده‌های دادخواه:

فرنگیس مظلوم، فعال مدنی و مادر سهیل عربی؛ توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران  به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. خانم مظلوم پیشتر به صورت «غیابی و بدون تشکیل جلسه دادرسی» توسط همین شعبه به ۶ سال حبس محکوم شده بود و پس از پذیرش درخواست واخواهی (اعتراض به احکام غیابی دادگاه) و برگزاری جلسه دادگاه رای ۱۸ ماه حبس برای وی صادر شد.

ز) احکام اعدام و شلاق:

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یک ساله (۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۰) دست کم ۲۵۶ شهروند اعدام شدند و ۹۶ تن دیگر به اعدام محکوم هستند. از جمله اعدام شدگان ۲ کودک بودند و محل اجرای ۲ حکم اعدام نیز در ملا عام بوده است. پیشتر در ۲۳ مهر اسامی ۳۶ زندانی سیاسی محکوم به اعدام از جمله برزان نصرالله زاده را در بیانیه مادران پارک لاله داده بودیم. هرانا در خبرهایی نوشته است: ۱) هفته گذشته حکم اعدام برزان نصرالله زاده زندانی سنی مذهب بر اساس رای دیوان عالی کشور نقض و توسط شعبه هم عرض به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال حبس برای او قابل اجرا بود. برزان نصرالله زاده در ۸ خرداد سال ۸۹، در حالی که کمتر از ۱۸ سال سن داشت و دانش آموز بود، بازداشت شد. او پس از تحمل ۱۰ سال و ۴  ماه حبس، در تاریخ ۲۹ مهر از زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) آزاد شد. محمود علیزاده طباطبایی وکیل وی گفته است: «طبق تغییرات جدید قانون مجازات اسلامی تعریف محاربه تغییراتی داشته مبنی بر اینکه اگر مجرم اسلحه به همراه نداشته و حتی اگر اسلحه به همراه داشته باشد و از آن استفاده نکرده باشد، جرمش محاربه نیست و به علت همکاری در جرمی که محاربه بوده نیز اتهامش محاربه محسوب نمی‌شود.». ۲) یک متهم در تهران توسط دادگاه کیفری این استان در کنار سایر مجازات ها به تحمل ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. این در حالی است که کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است. احکام اعدام و شلاق زندانیان سیاسی و عادی باید بی‌درنگ لغو شود.

ما مادران پارک لاله ایران به عنوان صدایی از جنبش دادخواهی مردم ایران، این چرخه ی آزادی کشی، سرکوب، قساوت،‌بازداشت، شکنجه، شلاق، اعترافات اجباری، تبعیض، بی‌عدالتی و اعدام را به دشت محکوم می‌کنیم و خواهان۱) لغو مجازات شلاق و اعدام از جمله؛ اعدام، ترور، کشتار خیابانی، شلاق، شکنجه، سنگسار و قصاص، ۲) آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی، ۳) محاکمه و مجازات آمران و عاملان تمامی جنایت‌های صورت گرفته توسط مسئولان جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا به امروز در دادگاه هایی علنی و عادلانه هستیمما هم چنین اعتقاد عمیق داریم که این خواسته ها با اتحاد و همبستگی و مبارزات پیگیر ما دادخواهان به دست خواهد آمد و تردیدی نیست که برای رسیدن به این خواسته ها باید برای؛ ۴) آزادی بیان و اندیشه، ۵) حق داشتن تجمع و اعتصاب و تشکل و احزاب مستقل، ۶) رفع هرگونه تبعیض و ۷) جدایی دین ازحکومت نیز تلاش کنیم، زیرا علت اصلی این بی عدالتی ها را در ساختار حکومت و قوانین آزادی ستیز و تبعیض آمیز حکومت جنایت کار اسلامی ایران می دانیم

ما باز هم می‌گوییم؛ حکومتی که پایه‌های آن بر سرکوب، خشونت، بازداشت، شکنجه و ریختن خون بهترین و عاشق ترین فعالان سیاسی و دگراندیشان و هم چنین بر تبعیض، نابرابری، فقر و فساد  روز افزون بنا شده است، نمی تواند در برابر جنبش های مستقل و مردمی دوام بیاورد و باید برای رهایی از این بیداد طرحی نو در اندازیم.

منبع خبرها برگرفته از خبرگزاری هرانا است.

مادران پارک لاله ایران

۳۰ مهر ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=51614 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x