جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ما متهم نیستیم، حق طلبیم! – حسن رحمان پناە

در گرامیداشت روز جهانی زبان مادری کە ٢١ فوریە است ، کمپینی در دفاع از زهرا محمدی زندانی سیاسی و معلم زبان مادری کە در زندان جانیان اسلامی در شهر سنندج محبوس است با عنوان ” من هم متهم هستم” بە راە افتادە است . زهرا محمدی ، معلم و مدافع تدریس زبان مادری بە کودکان کرد زبان در کردستان است کە هیچ جرم و خطای مرتکب نشدە و “متهم نیست “، بلکە حق طلب و مدافع مهمترین ابزار ارتباط انسانها با همدیگر، یعنی زبان است .مدافعین زبان مادری ، بویژە فعالین چپ و سوسیالیست ، نباید در دفاع از “زهرا محمدی” اتهام و فرهنگ نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و قضائی جمهوری اسلامی علیە ایشان و هیچ زندانی سیاسی دیگری از جملە اصلاح ” متهم ” را بکار ببرند. زندانی سیاسی بە هر دلیل و بهانەای توسط حاکمیت دستگیر و دربند نگهداری گردد ، متهم نیست ، بلکە حق طلب است . آنکە متهم و شایستە زندان میباشد و لازم است در مقابل جامعە حساب پس دهد ، حاکمان در قدرت و ارکان و نهادهای سرکوبگر و ضدمردمی آن ، بویژە سران و رهبران جمهوری اسلامی هستند.

مخالفت با زبان مادری برای هر جمع و اقلیت ، دفاع از سرکوب و بریدن زبان همان اقلیت و نمود بارز فاشیسم است . در روز زبان مادری ، حق هر کودکی است با زبان مادری خود تحصیل و آموزش ببیند. حق هر بزرگسالی است با زبان مادری خود صحبت کنند ، بنویسد ، بخواند ، بشنود و حقایق جهان پیرامونی را از شبکەهای اجتماعی و دنیای مجازی ببیند. سلب چنین حقی و مخالفت با آن تحت عنوان دفاع از “زبان رسمی” چیزی جز خدمت بە سرکوب و سلب حق آزادی اندیشە و بیان از ساکنین جامعە نیست . جمهوری اسلامی بعنوان نظام فاشیسم مذهبی ،مظهر و تجسم چنین توحشی است .

برای اولین بار “یونسکو ” کە سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد است ، در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۹۹ روز ۲۱ فوریه (برابر با دوم و گاهی سوم اسفند) را روز جهانی زبان مادری نامید و از سال ۲۰۰۰ میلادی این روز در بیشتر کشورها جهان گرامی داشته می‌شود . تا کنون ١٨٨ کشور از جملە جمهوری اسلامی حاکم بر ایران نیز این روز را در ظاهر بە رسمیت شناختە است . اما آنچە در عمل و در ایران شاهد آن هستیم، کشوری پهناور با جمعیتی حدود ٨۵ میلیون نفر است کە زندان بزرگی برای ساکنین آن ، بویژە کارگران ، زنان و اقلیت های ملی ، زبانی ، نژادی ، مذهبی و … است کە با حاکمان در قدرت تفاوت دارند و اجازە نفس کشیدن نیز بە آنها دادە نمی شود.

در روز جهانی زبان مادری ، دفاع از حق “اقلیت” ها در استفادە از زبان مادری ، مخالفت با دستگیری و زندانی کردن فعالین اجتماعی عرصە زبان مادری و تدریس آن ، دفاع از حق آزادی عقیدە و بیان و حق طبیعی هر فرد و جمعی در جامعە است .

در این روز دفاع از “زهرا محمدی” و دیگر مدافعین حق تدریس زبان مادری کە نە تنها “متهم نیستند”  بلکە حق طلبند، وظیفە هر انسان آزادیخواە و حق طلب ، بویژە کارگران و کمونیست ها است.

زهرا محمدی و دیگر زندانیان سیاسی باید فورآ آزاد گردند. ما متهم نیستیم ، بلکە حق طلبیم .

٢١/فوریە/٢٠٢١

https://akhbar-rooz.com/?p=104772 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x