چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجازات تبعیض نژادی، معشوقه ما بازگشت؛ عزم جزم بانوان هنرمند و ورزشکار

نازک بین: براساس دستورالعمل جدید اتحادیه فوتبال انگلیس، بازیکنان در صورت بروز رفتارهای نژادپرستانه ۱۲ جلسه از همراهی تیم خود محروم خواهند شد. فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) و اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) برای بروز رفتارهای نژادپرستانه و سایر اقدامات تبعیض آمیز، دست کم ۱۰ بازی محرومیت در نظر گرفته است. اتحادیه فوتبال انگلیس اعلام کرد که در صورت انجام رفتار نژادپرستانه در فضای مجازی و یا در صورت ارائه فاکتورهای تعدیل کننده مشخص، محرومیت به زیر ۶ جلسه قابل انعطاف است. نهاد اداره کننده فوتبال انگلیس حالا می‌تواند پرونده‌هایی را که خارج از محیط استاندارد فوتبال و یا در فضایی خصوصی به وقوع بپیوندد، پیگیری کند. برناردو سیلوا، ستاره باشگاه منچسترسیتی به دلیل انتشار پست جنجالی در فضای مجازی در مورد هم تیمی خود یعنی «بنجامین مندی»، یک جلسه محروم شد و این در حالی است که «دله علی» به دلیل تمسخر یک مرد آسیایی در یک کلیپ در فضای مجازی ور در رابطه با ویروس کرونا، محرومیت مشابهی دریافت کرد.

«پیارا پوآر» مدیر اجرایی فوتبال علیه نژادپرستی گفت که قوانین جدید از در نظر گرفتن محرومیت برای هواداران فوتبال ناکام مانده است. وی در این باره گفت: بار دیگر اتحادیه فوتبال انگلیس بار را روی دوش افراد و عمدتا بازیکنان متخلف گذاشت. باشگاه‌هایی که هوادارانشان به طور مداوم رفتارهای بد از خود نشان می‌دهند، محرومیت جزئی دریافت خواهند کرد و این در حالی است که چنین رفتارها و صحنه‌هایی بیشترین خطر را متوجه فوتبال می‌کند. به زبان ساده اتحادیه فوتبال انگلیس نمی‌خواهد باشگاه‌ها را تنبیه کند.

معشوقه ما بازگشت، چطور به سراغ او رفتم!

حمید شهریاری – نهم آگوست. سالروز مرگ هرمان هسه. نویسنده‌ی آلمانی است. رمان “دمیان” اثر این نویسنده  قصه جوانی بنام ایمیل سینکلر، است که بعد از ورود به اجتماع با دنیاهای متفاوت مواجه می‌شود. دنیای آرام خانواده و دنیای زشت مدرسه. سینکلر در مدرسه توسط همکلاسی های خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرد تا آنکه، “دمیان” او را نجات می‌دهد. دمیان، سینکلر را با خویشتن خویش آشنا می‌کند و سینکلر وارد دنیای جدیدی می شود. دنیایی که در آن پلیدی و پاکی، خوبی و بدی، سخاوت و شقاوت و … همه و همه در کنار یکدیگر قرار دارند. شش ماه انتظار. ترس از نشنیدن آن صدای رویاهایت در نیمه‌های شب. تپش قلب‌ها در تمام روز. انتظار برای غروب آفتاب. بعد از ظهر پر تب و تاب. آفتاب غروب می‌کند. آسمان تاریک شب. شب تاریک. به آسمان که می‌نگری ستاره‌ها یکی یکی می‌درخشند. آغاز درخشش ستارگان. پرنور و درخشان. صدایی دلچسب با ریتمی آرام دلت را به لرزه در می‌آورد…

به دنیای دیگری قدم می‌گذاری. به دنیای نور و موسیقی. به شبی پر از ستاره‌ها. دیگر مرزی میان زمین و آسمان نیست. پارچه‌ای پر از ستارگان در چمن سبز به رقص درآمده. ستارگان در یک صف. آماده‌ی ضربه زدن به توپ. آماده‌ی سوت آغاز لیگ قهرمان اروپا. سوت‌ها نواخته شد. انتخاب ما چه بود؟ یک دل سیر توهین و نفرت و طعنه یا لذت بردن از آن شب‌ها؟ برای انسانی بیدار ذهن هیچ، هیچ و هیچ وظیفه‌ای وجود ندارد مگر جست و جوی خویشتن، در خویشتن استواری یافتن و کورمال کورمال به راه خویش رفتن، حال این را به هرکجا که بینجامد. (دمیان – صفحه ۱۵۴).

جام‌ها و افتخارات. جام‌هایی که طرفداران را به آسمان می‌برد. لذت پیروزی همیشه. موفقیت. موفقیت  نفرت می‌آورد. برای رقبا. اگر برای افتخارات به سراغ تیم بروم، از افتخارآفرینی بقیه متنفر خواهم شد. برایم، چیزی جز بردن جام انتهای فصل معنای فوتبال نیست. متری ثابت. خلاصه شدن تمام اتفاقات زمین فوتبال در یک عدد. جام انتهای فصل. شبیه یک خواب طولانی است. تا انتهای فصل. تا رسیدن به مقصد. برخاستن در شب فینال و بالا بردن جام. پس زیبایی‌های آن جاده‌ی زیبا چه می‌شود؟ زیبایی نهفته در ذهن پپ گواردیولا. زیبایی پنهان در ساق‌های لئو مسی. حتی بدن جام.عشق نباید تمنا ورزد یا همچنین التماس کند. عشق باید چنان قوی باشد که به یقین دست یابد. آنگاه دیگر مجذوب نخواهد شد بلکه مجذوب خواهد ساخت. (دمیان – صفحه ۱۷۹) کوچکترها. آنها را نمی‌شناسم. یک عینک بزرگ که فقط با آن غولها را دیده‌ام. همه چیز از عینک غولها. لیون؟ آنها غول‌کُش هستند. به دنبال ستارگان جوانشان می‌گردم برای فصل بعد. برای پیوستن به تیم‌های بزرگ. در عینک بزرگ من، نام تیم‌های کوچک فقط پس از پیروزی به چشم می‌آید. نام لایپزیش و لیون. نام آتالانتا. برایم درخشش آنها جرقه است و افتخار. تیم‌هایی که شخصیت ندارند. همه چیز را با عینک ” شخصیت قهرمانی” نگاه می‌کنم. چشم بسته بر دلبری پسران برگامو. چشم بسته بر سیستم بی‌نقص یک دهه‌ای لایپزیش هنگامی که انسان به چیزی ضروری نیاز دارد و این چیز ضروری را می‌یابد، این دیگر از صدقه سر اتفاق نیست، از صدقه سر خودش است. این تمنا و بایستگی راستین اوست که ره بدان می‌برد. (دمیان – صفحه ۱۱۹).یک چرخه‌ی هولناک. موفقیت. غرور. موفقیت. کافیست یک‌جا بلغزند. و آنها انسان هستند. میلغزند بالاخره. به خاطر ترس از شکست، تا انتهای فصل سکوت کنم یا بی محابا پیش روم؟ آنقدر قدرت دارم که تاب بازگشت پس از شکست را داشته باشم؟ تاب ساختن دوباره‌ی خود را؟ پنهان می‌شوم یا برمی‌خزم؟ فرو می‌ریزم یا می‌سازم؟ غرور، کلیدواژه‌ی تعریف فوتبال ژرمن‌هاست. ژرمن‌های پیروز عصر ما. یوپ هاینکس و یورگن کلوپ. راستی چرا هیچکس از ژرمن‌های پیروز این عصر متنفر نمی‌شود؟ غرور را وسیله‌ی پیروزی خود قرار می‌دهم یا تحقیر رقبا؟

بیش روی سریع طرح فوتبال و هنر زنان

jennifer garner jessica chastain support times up soccer game 134269479

چندی بیش لیگ حرفه ای فوتبال زنان آمریکا یا «ان دبلیو اس ال» با انتشار بیانیه‌ای از حضور یک تیم جدید در این‌ مسابقات خبر داد. به گزارش تارنمای ورزشی «بلیچر رپورت»، مقر این تیم در شهر لس آنجلس است و از سال ۲۰۲۲ به صورت رسمی وارد رقابت‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال زنان آمریکا می‌شود.  این باشگاه با سرمایه‌گذاری مشترک تعدادی از زنان موفق در عرصه‌های هنری، ورزشی، تجاری، فناوری، و همکاری گروه‌های فرهنگی و غیرانتفاعی شکل گرفته است و اکثریت سهامداران را زنان تشکیل می‌دهند. ناتالی پورتمن بازیگر، سرنا ویلیامز تنیسور، ایوا لانگوریا بازیگر، میا هم بازیکن پیشین فوتبال، و جنیفر گارنر بازیگر از جمله چهره‌های سرشناسی هستند که در این پروژه ورزشی مشارکت دارند. این زنان در ماه‌های گذشته از تقاضای اعضای تیم ملی فوتبال زنان آمریکا برای دریافت حقوق و مزایای یکسان با مردان ملی پوش ایالات متحده حمایت کرده و در تعدادی از مسابقات آنها حاضر شده‌اند. این تیم فوتبال جدید، در حال حاضر «شهر فرشته» (به انگلیسی: Angle City) نام دارد، هرچند احتمال دارد این نام در آینده تغییر کند. در حال حاضر فقط ۹ تیم در لیگ حرفه‌ای فوتبال زنان آمریکا حضور دارند. اما از فصل آینده یک باشگاه جدید از لوئیزویل، و در سال ۲۰۲۲ نیز نماینده لس آنجلس به این رقابت‌ها اضافه خواهند شد. لیگ فوتبال زنان نخستین رویداد بزرگ ورزشی آمریکا بود که به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا  مسابقات آن از سر گرفته شد جسیکا چستین ،بازیگر سرشناس هالیوود نوشته است:” زنان از زنان حمایت می کنند. برای ایستادن در کنار دوستانم برای ورود نسلی جدید به فوتبال زنان در لس آنجلس بسیار هیجان زده هستم.”الکسیس اوهانیان مدیر گروه ردیت نیز در مورد سرمایه گذاری در این پروژه گفته است :” من شیفته فوتبال هستم اما به نظرم فوتبال زنان پتانسیل بالایی دارد و بسیار دستکم گرفته شده است.”پورتمن که در سال ۲۰۱۱ برای بازی در فیلم “قو سیاه” جایزه اسکار را گرفت ، گفت: “امروز ما با اعلام اولین گروه زنان با اکثریت و صاحب هدایت ، قدم مهیج برداشته ایم.”وی گفت: “ورزش یک راه شادی آور برای جمع کردن مردم است و این قدرت ایجاد تغییر ملموس را برای ورزشکاران زن هم در جامعه ما و هم در حوزه حرفه ای ایجاد می کند.”پورتمن در عواملی مانند جنبش “Time Up Up” در برابر سوءاستفاده جنسی در صنعت سرگرمی فعال بوده است .وی معتقد است توانایی تیم های بانوان در موفقیت  کمتر از تیم های مردان نیست. سرمایه گذاری بیشتر به معنای آموزش بهتر ، تجهیزات بهتر و توانایی تقویت تمرکز مجزا بر یک حرفه ورزشی است که با افزایش بهتر آن ،برابری تقویت می شود. سرمایه گذاری های کلان در  تشکیل باشگاهها و تشکیل تیمهای بانوان از کیفیت و موفقیت تیم های ورزشی بانوان مراقبت می کند و این اثربخشی به تولید درآمد ا منجر می شود که بانوان با این کمبود و مشکل بزرگ روبرو هستند.

توئیت دانیلا سمعان، مدل لبنانی و همسر فابرگاس

واکنش فارسی همسر فابرگاس به سبیل همسرش در اینستاگرام

نیمه نهائی جام حذفی و جدال سپاهان و استقلال

تیم های فوتبال استقلال و سپاهان در نیمه نهایی جام حذفی با شرایطی برگزار خواهد شد که در تاریخ دیدارهای دو تیم بی سابقه است. با این حال آمار حکایت از شانس بالای زردپوشان برای پیروزی دارد. به گزارش مهر ،بعد از خارج شدن فوتبال ایران از وضعیت دوقطبی پرسپولیس – استقلال؛ سپاهان در دهه ۸۰ شمسی به سرعت به ضلع سوم تبدیل شد و با قهرمانی های خود در لیگ تازه برتری که به تازگی تأسیس شده بود وسط معرکه آمد.شاید بعد از دربی تهران، یکی از بزرگترین هماوردی های استقلال، تقابل با سپاهان است. این دو تیم تاکنون، ۷۵ بار مقابل هم قرار گرفته اند که ۲۸ برد سهم استقلال و ۲۰ بازی مساوی و ۲۷ بازی هم با برتری سپاهان به اتمام رسیده است. آن ها در لیگ برتر ۳۸ بار مقابل هم صف آرایی کرده اند که ۱۵ بار استقلال برنده شده است و ۱۱ بازی را سپاهان برده است و ۱۲ تقابل آن ها هم به تساوی رسیده است. آمار متفاوت این دو تیم در مصاف آن در جام حذفی است که در ۷ رویارویی آن ها ۵ بار سپاهان به پیروزی رسیده است، یک بازی مساوی و یک بازی هم استقلال پیروز شده است. نگاهی به تقابل های خاطر انگیز دو تیم در جام حذفی می پردازیم:

جام حذفی ۸۱-۱۳۸۰: هت تریک لئون و اشتباه طباطبایی

در اولین سال های راه اندازی لیگ برتر ایران (لیگ خلیج فارس)، جام حذفی مثل سایر کشورهای صاحب فوتبال، به صورت رفت و برگشت برگزار می شد. استقلال و سپاهان در نیمه نهایی به هم رسیدند. خردادماه ۱۳۸۱ در بازی رفت روی چمن ناهموار ورزشگاه نقش جهان، سپاهان با نتیجه ۴ بر ۲ استقلال را شکست داد. در این بازی لئون استپانیان هت تریک کرد که یکی از گل های او روی اشتباه هادی طباطبایی سنگربان محبوب آبی ها به ثمر رسید. هادی در حالی که می خواست توپ را به آغوش بکشد، از دست او رها شد و از بین پاهای او وارد دروازه شد. محمود کریمی گل دیگر را به ثمر رساند. احمد مؤمن زاده که به تازگی از سپاهان به استقلال پیوسته بود به همراه فراز فاطمی گل های استقلال را به ثمر رساندند که همین دو گل به استقلال کمک کرد تا به لطف قانون گل زده در خانه به فینال صعود کند. در بازی برگشت در ورزشگاه تختی، استقلال با نتیجه ۳ بر ۱  و گل های یدالله اکبری، فراز فاطمی و احمد مؤمن زاده در مقابل تک گل ادموند بزیک، سپاهان را شکست داد و راهی فینال شد و در نهایت استقلال با شکست فجر سپاسی در فینال، قهرمان جام حذفی آن فصل شد.

چهار تقابل خاطره انگیز استقلال و سپاهان/ آبی‌ها در خطر حذف هستند!

جام حذفی فصل ۸۲-۱۳۸۱: برد چهار بر صفر طلایی پوشان
سپاهان که در آن سال ها با فرهاد کاظمی یکه تازی می کرد، در بازی رفت در اصفهان، با دو گل ناصر فرشباف و یک گل سید صالحی استقلال رولند کخ را مات کرد. در بازی برگشت همان بازی هم در تهران، زمانی که کخ اخراج و هدایت استقلال به مرحوم پورحیدری سپرده شده بود، استقلال باتک گل سید صالحی بازی را واگذار کرد و تا یکی از یک طرفه ترین تقابل های دو تیم در مجموع رفت و برگشت یک بازی حذفی رقم بخورد. سپاهان در مراحل بالاتر مغلوب رقیب همشهری خود، ذوب آهن شد و در نهایت ذوبی ها با رسول کربکندی قهرمان شدند.
جام حذفی فصل ۸۳-۱۳۸۲: فینال رفت و برگشت .سال هایی آغازین ماجراجویی قلعه نویی در استقلال در سال های طلایی فرهاد کاظمی همزمان شده بود. این دو که قافله لیگ را به مجید جلالی واگذار کرده بودند به شدت در پی بردن جام حذفی بودند. دو تیم رقبای خود را یکی پس از دیگر حذف کردند و در فینال مقابل هم قرار گرفتند. فینال که به صورت رفت و برگشت برگزار می شد، بازی رفت به میزبانی سپاهان در ورزشگاه نقش جهان با حضور ۳۰ هزار تماشاگر با درخشش لئون استپانیان با نتیجه ۳ بر ۲ به سود طلایی پوشان خاتمه یافت. قلعه جنجال سازی کرد و از نیمکت به سکو تبعید شد و یدالله اکبری و رضا عنایتی با گل های خود امید استقلالی ها را برای بازی برگشت زنده نگه داشتند.اما سورپرایز واقعی در بازی برگشت بود. در مقابل ۸۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی با داوری مسعود مرادی، در حالی که قلعه نویی از روی سکوها تیم خود را هدایت می کرد، یدالله اکبری پنالتی استقلال را هدر داد و شاگردان فرهاد کاظمی با دو گل سیدمهدی سیدصالحی استقلال را شکست دادند و در مقابل دیدگان چند ده هزار نفری استقلالی های جام را بالای سر بردند.

نیمه نهایی فصل ۹۲-۱۳۹۱: پنالتی زدن رحمتی و حذف استقلال

یکی از تقابل های جذاب دو تیم در جام حذفی، در سال ۱۳۹۲ رقم خود. در فصل ۲-۹۱ بار دیگر سپاهان و استقلال به هم خوردند و در تک بازی نیمه نهایی در ورزشگاه آزادی با داوری علیرضا فغانی به مصاف هم رفتند. استقلال با امیر قلعه نویی و جمع فرهاد مجیدی، مجتبی جباری و نکونام در پی قهرمانی لیگ (که در نهایت در آن فصل قهرمان شدند) و حذفی بود. سپاهان هم با کرانچار در اوج بود و بازیکنانی مانند محرم نویدکیا، شهاب گردان، امید ابراهیمی و احسان حاج صفی را داشت.در نیمه اول فرشید طالبی با کارت قرمز مستقیم فغانی اخراج شد اما این سپاهان بود که با گل خلعتبری جلو افتاد. در نیمه دوم خسرو حیدری هم کارت زرد دودم را دریافت کرد و از زمین بازی اخراج شد که با ده نفره شدن او استقلال گل مساوی را زد. در نهایت وقت اضافه هم گلی رد و بدل نشد تا کار به پنالتی بکشد. همه پنالتی ها گل شد تا اینکه امیرحسین صادقی توپ را به آسمان فرستاد اما احمد جمشیدیان توپ را به پای رحمتی کوبید تا وضعیت مساوی بماند.نوبت به رحمتی رسید که هوس پنالتی زدن کرده بود، او توپ را به شکل عجیبی بیرون زد اما با مهار پنالتی ایران نژاد خود را از کابوس نجات داد. در نهایت گردان پنالتی فرزاد حاتمی را مهار کرد و سپاهان پنالتی را گل کرد و مقابل هزاران هوادار آبی استقلال حذف شد. این آخرین تقابل دو تیم در جام حذفی و جامی غیر از لیگ برتر بود.

دیدار روز دوشنبه هشتمین تقابل دو تیم در جام حذفی است که سپاهان برتری قابل توجهی در مصاف های حذفی مقابل استقلال داشته است اما به توجه به نتایج اخیر دو تیم به نظر می رسید یک روز غیر قابل پیش بینی در انتظار است. چند روز پیش با اشتباهات بیژن حیدری و شایان مصلح در ورزشگاه خالی استقلال سپاهان را بدون امیر قلعه نویی شکست داد، روز دوشنبه در همین ورزشگاه خالی و با حضور قلعه نویی (بعد از بازگشت او از چند روز استراحت به خاطر مشکلات عصبی که به آن دچار شده بود) چه نتیجه ای رقم خواهد خورد!؟

https://akhbar-rooz.com/?p=42802 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x