سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

محروم شویم یا نشویم، مردم ایران و جهان به شما اعتماد ندارند!

کوروش طاهرنسب

قطر, دوست جمهوری اسلامی و در مواقعی رازدار سیاسی این نظام است. جمهوری اسلامی، ,در انتخابات تعیین رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به نماینده قطری رای نداد و با افتخار اعلام کرد شیخ سلمان بحرینی، کاندید مورد نظر آنان است و سرانجام هم به این شیخ بحرینی رای داد و تبریک جانانه ای هم به دفتر وی در منامه و مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی ارسال کرد و پس از مدت کوتاهی, یک قالیچه نفیس هم برای تزئینات اطاق رئیس فوتبال آسیا الصاق پیروزی شیخ سلمان کرد.

از منظر احساسات، هیجانات و مکنونات قلبی و غرور ملی، هیچ ایرانی نیست که سرافکندگی و سرشکستگی میهن اش را بخواهد، چرا که وی نیز در اینصورت یکی از سرشکستگان است.اما، وقتی موضوع قوانین و مقررات بین المللی از یک طرف و وضعیت داخلی و شرایط بحرانی و موضع گیریهای خصمانه و رفتار و کردار ستیزه جویانه نظام حاکم ادامه می یابد، دیگر جای بی تفاوتی و سکوت و دلیل تراشی را برای ایرانیان باقی نمی گذارد.

کارلوس کی روش، که خود را یک ایرانی معرفی می کرد و هر سازی را که نواخت جمهوری اسلامی با آن رقصید و مثل دولت بیت رهبری, در فوتبال ایران، برای خود فدراسیون فوتبال نامرئی داشت، وقتی از ایران رفت با افتخار اعلام کرد که علیه جمهوری اسلامی ایران به فیفا شکایت کرده است! نجیب ترین و با دانش ترین مربی فوتبال که صاحب کرسی در فیفا است، یعنی برانکو ایووانویج به فیفا شکایت کرد و هم چنان که استراماچونی که غول نفتی ایتالیا، با نمایندگی سفیر ایتالیا در تهران، وی را حمایت می کردند از ایران فرار کرد و چند روز قبل هم کالدرون آرژانتینی همین فرار را انجام داد و حضور در ایران (بدنامی حاصل از رفتار و عمل جمهوری اسلامی) را بدترین تصمیم زندگی اش اعلام کرد! ویلموتس مربی ساکت و نجیب و با دانش بلژیکی هم که چند ماه تیم فوتبال جمهوری اسلامی را رهبری کرد به همین سرنوشتها گرفتار شد!

این آقا مسعود سلطانی فر, وزیر ورزش و جوانان است یا یکی از فرماندهان بسیج و سپاه!

مواردی که درقلمرو فردی؛ مستقیم به امنیت فردی، اجتماعی و اقتصادی افراد مرتبط است و منجر به ایجاد اخلال و سلب آرامش زندگی می شود.

چند ماه بیش ,وینفرید شفر، سرمربی پیشین تیم استقلال در گفت‌وگو با سایت آلمانی t-online با اشاره به خودسوزی سحر خدایاری که به نام “دختر آبی” در خاطر جمعی مردم ایران حک شده است، گفته بود: «این دختر نه به دلیل اینکه به استادیوم راهش ندادند خودسوزی کرد، بلکه به این دلیل بود که او را به شش ماه زندان محکوم کرده بودند.»

شفر افزوده بود: «در ایران همه به خوبی می‌دانند که در زندان‌ها چه می‌گذرد. من نمی‌‌توانم تصور کنم که فیفا این مسئله را نمی‌داند، و بسیار متأسف شدم که باید در اینستاگرام غوغا می‌شد تا رسانه‌ها و سپس فیفا از خواب بیدار شوند.» شفر تأکید کرده بود فوتبال در ایران بسیار سیاسی است.

این حضرات متوجه نیستند که کنفدراسیون فوتبال آسیا، محق است، موظف است و مسئولیت دارد که از جان و امنیت تیمهای فوتبال کشورهای عضو حراست کند و قبل از وقوع احتمالی هر حادثه ای تدابیر بیشگرانه اتخاذ کنند. این حضرات که همیشه خود را فرد سیاسی نمی دانند و با سیاست کاری ندارند، حالا از سر گشاد سرنا، شروع به دمیدن سیاست کرده اند و با هوچیگری اصل صورت مسئله را فراموش کرده و به اتهام زنی و داغ کردن تئوری توطئه روی آورده اند.

دو ماه بیش همین کنفدراسیون و نیز فیفا، بازی تیم ملی عراق با تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران را به علت بروز ناآرامی ها در این کشور لغو کرد و بجای بصره، این بازی در کشور اردن برگزار شد! در عراق تظاهرات و ناآرامی های مدنی در جریان بود و همین جمهوری اسلامی، طی چهار روز چندین اعتراض کتبی را به این دو نهاد فوتبال آسیا و جهان ارسال کرد و تا جائی بیش رفت که اعلام کرد بازیکنان ایران، در بصره عراق امنیت ندارند!!!

چند نشانه بارز عدم امنیت  که مورد توجه کنفدراسیون فوتبال آسیا است:

۱٫سرکوب خونین آبان ماه و دی ماه جاری که جهانیان این سرکوب وحشیانه را  می دانند.

۲٫شلیک موشک به پایگاههای نفتی عربستان و پایگاههای نظامی در عراق

۳٫شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین

۴٫ تهدید های پی درپی دیگران به انتقام گیری و مجازات

۵٫قطع اینترنت برای عدم اطلاع رسانی

کنفدراسیون فوتبال آسیا بخوبی از تاثیرگذاری فوتبال گذشته  و حال ایران بر فوتبال قاره اطلاع دارد و می داند در حال حاضر حضور میلیونی تماشاگران ایرانی فوتبال تا چه اندازه در این قاره مهم است و دلیلی ندارد در شرایط طبیعی این کنفدراسیون برای یکی از  پنج تیم صدر جدول قاره آسیا مشکل تراشی کند. تماشاگران ایرانی سرمایه ای برای فوتبال آسیا هستند و  اگر این اتفاق هواپیما و آبان و دو هفته گذشته برای کشوری مثل عربستان یا امارات می افتد جمهوری اسلامی به همین مقررات و قوانین کنفدراسیبون فوتبال آسیا متوسل می شد. وقتی پروازهای بین المللی شرکتهای معتبر هوائی لغو می شود و کشورها به اتباع خود هشدار می دهند و توصیه می کنند که حدالمقدور از سفر به ایران خودداری کنند و جهان از دروغگوئی و مخفی کاری شلیک موشک به هواپیمای اوکراین به ستوه آمده و هنوز هم نتوانسته اصل ماجرا و واقعیت این سقوط را از زبان سران جمهوری اسلامی بشنوند بسیار روشن و آشکار و طبیعی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به چنین اقدامی دست بزند!

روزنامه البیان  امارات با پوشش دادن این خبر نوشت که تنش سیاسی و نظامی اخیر در منطقه و ایران باعث چنین تصمیمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است.

توهم توطئه!

از حاج حسین انصاری فر تا حاج داریوش مصطفوی و رسانه های جمعی نظام  و مدیران چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان گرفته تا صالحی امیری و مسعود سلطانی فر, وزیر ورزش و جوانان از -توهم توطئه- سخن می گویند و  به جای رهائی از این توهم , از پرتاب موشکهائی که به تاسیسات عربستان اصابت کرد و جمهوری اسلامی متهم شماره یک آن است , دیگران را به ناامنی متهم می کنند و مدعی اند تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا، سیاسی است، شکی وجود ندارد که اگر چنین نبود، پیش‌تر شاهد این رفتار AFC در موارد مشابه بودیم. فرودگاه ریاض در تاریخ ۱۴ آبان ۹۶ مورد هدف موشک یمنی‌ها قرار گرفت و ۸ مهر ۹۷ نیز پهپادهای یمنی به فرودگاه دبی حمله کردند، اما در هیچ‌کدام از این موارد شاهد برخورد AFC نبودیم و هیچ خبری هم مبنی بر گرفتن میزبانی از عربستانی‌ها و اماراتی‌ها منتشرنشد!!!

قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا چه می گویند

AFC در بخش ۳ آیین نامه رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، انصراف و کناره گیری تیم ها از مسابقات قبل از شروع بازی ها را پیش بینی و جرایم و محرومیت هایش را قید کرده است.

در ماده ۵.۲ بخش سوم آیین نامه آمده است: در صورت انصراف و یا محرومیت از مسابقات، کمیته مسابقات AFC مسئول تصمیم گیری لازم بدون محدودیت است از جمله ۵.۲.۱ جایگزینی یک باشگاه، ۵.۲.۲ تغییر سیستم مسابقات و / یا ۵.۲.۳ تغییر قوانین.

AFC در ماده بعدی خود تاکید کرده که تمام تصمیمات کمیته مسابقات در این ارتباط نهایی است و قابل استیناف و دادخواهی نیست.

در ماده ۵.۴ و ۵.۵ این بخش از آیین نامه به صراحت جریمه نقدی در صورت انصراف تیم ها قید شده است: هر باشگاه در صورتی که بیش از ۳۰ روز مانده به اولین مسابقه اش انصراف بدهد، حداقل ۱۰ هزار دلار جریمه می شود. هر باشگاهی که کمتر از ۳۰ روز تا شروع اولین دیدارش انصراف بدهد، حداقل ۲۰ هزار دلار جریمه خواهد شد.

در ماده ۵.۶ هم احتمال جرایم بیشتر پیش بینی شده است: کمیته انضباطی و اخلاق AFC می تواند حتی محرومیت های بیشتری را طبق صلاحدید، اعمال کند.

نکته ای که باید درنظر داشت آن است که کمیته مسابقات AFC به تنهایی مرجع تصمیم گیری در این خصوص نیست و باید مساله میزبانی باشگاه های ایرانی به «کمیته اجرایی» ارجاع شود تا تصمیم نهایی در این کمیته اتخاذ شود. 

 اما اگر به سوابق و گذشته رجوع کنیم، این رای احتمالاً در کمیته اجرایی هم تصویب خواهد شد و بعید است کمیته اجرایی، مصوبه ای خلاف نظر کمیته مسابقات داشته باشد. مگر اینکه تا ساعت ۱۲ روز یکشنبه ، رایزنی های موثری انجام شود و حق میزبانی به باشگاه های ایرانی برگردد. 

طبق قوانین لیگ قهرمانان آسیا، اگر باشگاهی از حضور در این رقابت ها انصراف دهد، جریمه نقدی و حداکثر تا ۲ سال محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان، در انتظار آن باشگاه خواهد بود. ضمن اینکه انصراف دسته جمعی باشگاه ایرانی، می تواند روی تعداد سهمیه ایران در سال های آینده تاثیر منفی داشته باشد. 

آشکار است که نمی توان با خر و شتر و درشکه و اتوبوس  به تهران رسید و راه هوائی تنها راه پرواز از مبداء تا مقصد است. باید خیلی ساده به مسئولین جمهوری اسلامی گفت:  محروم شویم یا نشویم افکار عمومی ایران و جهان به شما اعتمادی ندارند!

https://akhbar-rooz.com/?p=18238 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x