پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مخالفت با مرخصی همزمان با تشکیل پرونده جدید علیه جعفر عظیم زاده در زندان اوین

اخطار دادستانی تهران به وثیقه‌گذار جعفر عظیم زاده فعال کارگری ...

با کارشکنی‌ دادستانی تهران کماکان جعفر عظیم زاده، فعال کارگری محبوس در زندان اوین از اعزام به مرخصی محروم مانده است. این در حالی است که وی ۱۵ ماه گذشته را در زندان سپری کرده و مفاد بخشنامه اخیر قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان پس از شیوع کرونا شامل حال وی نیز می شود. همزمان خانواده این فعال کارگری دربند، از دریافت پیامکی مبنی بر تشکیل پرونده و طرح اتهامات جدید علیه آقای عظیم زاده از سوی بازپرسی شعبه دوم دادسرای اوین خبر داده اند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، دادستانی تهران کماکان با کارشکنی‌های پی در پی مانع از اعزام به مرخصی جعفر عظیم زاده، فعال کارگری محبوس در زندان اوین شده است.

بر اساس این گزارش، مخالفت با آزادی جعفر عظیم زاده در حالی است که وی ۱۵ ماه گذشته را در زندان سپری کرده و مفاد بخشنامه اخیر قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان پس از شیوع کرونا شامل حال این فعال کارگری نیز می‌شود.

همچنین گفته می‌شود همزمان با مماتعت از اعزام به مرخصی این فعال کارگری، خانواده او پیامکی مبنی بر تشکیل پرونده و طرح اتهامات جدید علیه آقای عظیم زاده از سوی بازپرسی شعبه دوم دادسرای اوین دریافت کرده‌اند.

اواخر اسفندماه ۹۸، جعفر عظیم زاده به همراه مجید آذرپیک، امیرسالار داوودی و اسماعیل عبدی طی بیانیه‌ای ضمن یادآور شدن تعلل و طولانی شدن در روند اداری و قضایی اعزام زندانیان به مرخصی خواستار رفع موانع اجرای بخشنامه‌ی اعطای مرخصی، برای همه‌ی زندانیان از جمله زندانیان سیاسی شده‌ بودند.

جعفر عظیم زاده، روز سه‌شنبه ۹ بهمن ماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در منطقه پردیس کرج بازداشت و به کلانتری ۱۱ فردیس منتقل شد. وی در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه طی تماسی تلفنی به خانواده خود اطلاع داد که به اندرزگاه ۸ سالن ۹ زندان اوین منتقل شده است. محمدعلی جداری فروغی، وکیل مدافع این فعال کارگری پیشتر اعلام کرده بود که با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد ایشان با نیابت قضایی صادره بر مبنای محکومیت به ۶ سال زندان و برای تحمل این حکم روانه زندان اوین شده است.

محمدعلی جداری فروغی، وکیل جعفر عظیم‌زاده در اسفندماه ۹۷ با اعلام لزوم ارایه درخواست دادرسی مجدد در خصوص پرونده جعفر عظیم زاده گفته بود: “با توجه به اینکه عظیم زاده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام، به ۶ سال زندان محکوم و در حال سپری کردن آن است و وی به همین اتهامات بدواً در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه به ۱۱ سال زندان محکوم و بر اثر تجدیدنظرخواهی در شعبه ۸ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی تبرئه شده، نسبت به حکم شش سال حبس در دیوان عالی کشور، درخواست اعاده دادرسی خواهیم داد”.

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، بنابر اعلام وکیل جعفر عظیم زاده، همزمان با روز کارگر پرونده موکلش به شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور ارجاع و رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی وی آغاز شد.

روز شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸، جعفر عظیم زاده از بند ۸ زندان اوین به شعبه دوم بازپرسی ناحیه ۳۳ منتقل شده بود. در این جلسه بازپرسی به آقای عظیم زاده اعلام شده بود که پرونده جدیدی علیه وی بخاطر فایل صوتی که در اعتراض به احکام صادره علیه کارگران از سوی این فعال کارگری منتشر شده بود تشکیل شده است.

این فعال کارگری از درد سینه، مشکلات کلیوی و قلبی و عروقی رنج می برند؛ این مساله در مورد مشکلات قلب ایشان به دلیل عدم دسترسی به داروهایی که خارج از زندان مصرف می کردند بغرنج تر است.

علیرغم ابلاغ بخشنامه مرخصی برای زندانیان، تعداد کمی از زندانیان این استان توانسته‌اند به مرخصی اعزام شوند و بسیاری به دلیل عدم توانایی در تامین سند و وثیقه از مرخصی بی بهره مانده‌اند. این موانع برای زندانیان سیاسی بصورت مضاعف وجود دارد.

بطور خاص در خصوص زندانیان سیاسی استانهای تهران و البرز گزارش شده است، امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی که در دفتری در زندان اوین مستقر است با کارشکنی های متعدد مانع از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی می‌شود. خانواده زندانیان سیاسی ضمن مراجعات متعدد برای اخذ مرخصی به نهادهای متفاوت ارجاع داده شده و یا با مانع تراشی‌های جدید مواجه می‌شوند. این امر در حالی است که بسیاری از زندانیان سیاسی به دلیل ابتلا به بیماری‌های متعدد، تغذیه نامناسب و بهداشت نامناسب زندان سیستم ایمنی ضعیفی داشته و در معرض ابتلا به ویروس کرونای جدید قرار دارند.

https://akhbar-rooz.com/?p=26215 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x