پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت شهروندان ۵ کشور با المپیک توکیو؛ محبوب دیروز و منفور امروز

نازک بین: با اینکه مسئولان کمیته بین المللی المپیک و تعدادی از مدیران دولت ژاپن با خوش بینی از برگزاری بازیهای  المپیک تابستانی توکیو می گویند و تاکید می کنند،اما در عرصه افکار عمومی نه فقط مردم ژاپن بلکه با اضافه شدن اعتراضهای مردم چند کشور دیگر به برگزار نکردن این بازیها و لغو آن در تابستان بیش روی،شرایط دشواری را بوجود آورده است.طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته ۷۰ درصد شهروندان کره جنوبی، چین، تایلند، فرانسه و آمریکا تمایل دارند المپیک و پارالمپیک توکیو به دلیل نگرانی از شیوع  کرونا لغو شود یا به تعویق بیفتد.این نظرسنجی در دسامبر و ژانویه توسط موسسه تحقیقات مطبوعات ژاپن، یک بنیاد مشترک با منافع عمومی مستقر در توکیو، انجام و ۳۰ اسفند منتشر شد.در تایلند ۹۵.۶ درصد پاسخ دادند که مسابقات باید یا متوقف شود یا به تأخیر بیفتد که این آمار بالاترین نسبت در ۵ کشور مورد بررسی است.در کره جنوبی ۹۴.۷ درصد، چین ۸۲.۱ درصد، آمریکا ۷۴.۴ درصد و فرانسه ۷۰.۶ درصد موافق لغو یا تعویق بازی‌های توکیو هستند. در هر کشور هزار نفر در این نظرسنجی تلفنی شرکت کرده‌اند.در نظرسنجی دیگری که مشابه آن،صورتگرفته توسط همین موسسه تحقیقاتی در ژاپن، ۷۱.۹ درصد از ۳۰۶۴ پاسخ دهندگان از لغو یا تعویق بازی‌ها حمایت کردند. به نقل از Tass، بر اساس اعلام کمیته برگزاری بازی‌های توکیو ۵۰۰ داوطلب از سراسر جهان به برگزاری این بازی‌ها کمک خواهند کرد.چند روز پیش آژانس خبری ژاپن گزارش داد که ورود داوطلبان خارجی برای کمک به بازیهای المپیک در توکیو ممنوع است؛ با این حال برای داوطلبانی که به زبان‌های خارجی نادر صحبت می‌کنند، استثنا ایجاد شده است.به دلیل شیوع ویروس کرونا،با تصمیم گرفته شده حضور تماشاگران خارجی در المپیک ممنوع شد. این تصمیم به خاطر برقراری ایمنی و تامین سلامت شرکت‌کنندگان گرفته شده است.براساس آمار منتشر شده در خصوص شمار مبتلایان به کرونا در جهان، ژاپن در رده ۳۹ جهان قرار دارد. بیش از ۸ هزار نفر در این کشور به خاطر کرونا جان باختند.

تیم میکس تپانچه بادی ایران به مدال نقره جام جهانی هند رسید

در جریان رقابت‌های تیراندازی جام جهانی هند، تیم میکس تپانچه ایران با ترکیب جواد فروغی و گلنوش سبقت الهی به مدال نقره رسید. در این ماده تیم هند در جایگاه اول ایستاد و تیم ایران و “هند ۲” دوم و سوم شدند.همچنین تیم های ترکیه، لهستان، لیتوانی، اکوادور و آمریکا به ترتیب جایگاه های چهارم تا هشتم را به خود اختصاص دادند.بهترین نتیجه تمام ادوار تاریخ تیراندازی ایران با کسب یک مدال طلا و یک مدال نقره در جام جهانی هند رقم خورد.این رقابت‌ها در ماده تفنگ سه وضعیت آقایان با حضور امیرمحمد نکونام و پوریا نوروزیان و در ماده تپانچه ۲۵ متر بانوان با حضور گلنوش سبقت اللهی پیگیری می شود.پیش از این جواد فروغی تیرانداز المپیکی ایران در ماده تپانچه بادی آقایان موفق به کسب عنوان قهرمانی جهان شد.مسابقات تیراندازی جام جهانی با حضور ۳۰۰ ورزشکار از ۵۳ کشور جهان به میزبانی کشور هندوستان از ۲۹ اسفند ۹۹ آغاز و تا ۶ فروردین ۱۴۰۰ در حال برگزاری است.

تازه‌واردان F1؛ سلطان قلب‌ها، راکت ژاپنی و میلیاردر منفور

فصل جدید فرمول یک از همین جمعه با اولین تمرین از گرندپری بحرین آغاز خواهد شد. در این فصل شاهد حضور سه راننده‌ی تازه‌وارد در این مسابقات خواهیم بود.به گزارش “ورزش سه”، اولین گرندپری از فصل ۲۰۲۱ فرمول که قرار است شامل ۲۳ گرندپری باشد، روز جمعه با تمرین اول در پیست صخیر بحرین آغاز خواهد شد.پس از فصل پرماجرای ۲۰۲۰، فصل جدید نیز با بازگشت دوباره فرناندو آلونسو پس دو سال و همچنین حضور سه راننده‌ جوان و تازه‌وارد که هر یک به نوبه‌ی خود جالب توجه هستند، نوید فصلی پرماجرا را می‌دهد.میک شوماخر، یوکی سونودا و نیکیتا مزپین سه راننده‌ی جوانی هستند که از این فصل در کنار نامداران فرمول یک مسابقه خواهند داد.


میک شوماخر: راننده‌ی ۲۱ ساله آلمانی قرار است برای تیم آمریکایی هاس رانندگی کند. میک پسر مایکل شوماخر، راننده‌ی اسطوره‌ای و هفت بار قهرمان جهان فرمول یک، است. او در سال ۲۰۲۰ توانست عنوان قهرمانی مسابقات فرمول دو را از آن خود کند و فرمول یک این پسر بااستعداد را نه به فقط به خاطر پدرش، که به دلیل استعداد فردی و شخصیت و منشی که از خود نشان داده، با آغوش باز پذیرفت. میک همچنین از رانندگان آکادمی فراری نیز هست و اسکودریا فراری از هیچ فرصتی برای تاکید بر اینکه آینده میک و اسب های رقصان به هم گره خورده است، چشم‌پوشی نمی‌کند.میک هنوز نیامده در مرکز توجه رسانه‌ها است و می‌داند که تک‌تک لحظاتش روی پیست و خارج از پیست زیر نگاه خیره‌ دوربین‌ها قرار خواهد داشت.

 یوکی سونودا: این راننده جوان ژاپنی سال ۲۰۲۰ و در اولین سال حضورش در مسابقات فرمول دو به مقام دوم رسید و برنده‌ جایزه‌ بهترین تازه‌وارد فرمول دو شد. او تحت حمایت هوندا قرار دارد و قرار است برای تیم آلفاتائوری، تیم دوم ردبول، رانندگی کند.سونودا از سال ۲۰۱۴ و رانندگی کاموی کوبایاشی در فرمول یک، نخستین راننده ژاپنی حاضر در این رقابت‌ها است.او در تست‌های پیش‌فصل توانست در مجموع دومین راننده سریع از بین بیست راننده باشد و آلفاتائوری و ردبول را به کشف یک ستاره نوظهور امیدوار کند.

نیکیتا مزپین: این راننده ۲۲ ساله روس نیز قرار است برای تیم هاس رانندگی کند، اما ماجرای مزپین و هاس به همین سادگی و سرراستی نیست. نیکیتا پسر میلیاردر مشهور روس دیمیتری مزپین است و شرکت اورالکالی که متعلق به پدر او است، در این فصل اسپانسر اصلی تیم هاس شده است.مزپین در مسابقات فرمول دو نتایج درخشانی نگرفت و به دلیل رفتارهای غیرورزشی در پیست و خارج از پیست بارها جریمه شد. او که سابقه دعوا و درگیری فیزیکی با دیگر رانندگان فرمول دو را نیز در کارنامه دارد، شروعی جنجالی در فرمول یک نیز داشت.در همان روزهایی که اعلام شد مزپین یکی از دو راننده هاس در فصل ۲۰۲۱ است، او فیلمی غیراخلاقی را در اینستاگرام خود منتشر کرد که در آن رفتاری زننده داشت.
مزپین در فضای مجازی و بین هواداران فرمول یک بسیار منفور است و بسیاری خواهان اخراج او از هاس شدند. بسیاری از خبرنگاران انتشار اخبار مربوط به او را بایکوت کرده اند و هشتگ WeSayNoToMazepin (ما به مزپین نه می‌گوییم) پای تمام پست هایی که هاس درباره این راننده منتشر می کند به وفور دیده می شود.هاس اما با توجه به نیاز مالی شدیدی که به حمایت اسپانسر روس خود دارد، در نهایت اعلام کرد به این ماجرا به صورت خصوصی رسیدگی کرده است.نکته جالب اینکه مزپین به دلیل تحریم بین‌المللی ورزش روسیه از سوی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) نمی‌تواند با پرچم روسیه مسابقه بدهد، اما با طراحی جدید در این فصل ماشین هاس را تبدیل به پرچم متحرک روسیه کرده است!

 اشک ریختن زلاتان ابراهیموویچ در نشست خبری

در نخستین نشست خبری خود پس از بازگشت به تیم ملی سوئد، نتوانست جلوی اشک شوق ریختن خود را بگیرد.به نقل از Sempre Milan، ابراهیموویچ پس از غیبتی چهار ساله، دوباره پیراهن زرد و آبی رنگ را بر تن خواهد کرد تا در دیدار برابر گرجستان و کوزوو در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، سرباز کشورش باشد. زمانی که از ابراهیموویچ در مورد واکنش فرزندانش به بازگشت او به تیم ملی سوال شد، ایبرا نتوانست جلوی احساساتی شدن خود را بگیرد. زلاتان ابراهیموویچ در مصاحبه ای پیرامون این تصمیم اتخاذ شده و صحبت هایی که با ژان اندرسون، سرمربی تیم ملی سوئد، داشته می گوید: ” ما اولین بار در یک اتاق با یکدیگر ملاقات کردیم و درباره همه چیز حرف زدیم. این یک جلسه مثبت بود که در آن با یکدیگر روبرو شدیم و نهایتاً بهترین گزینه را برای سوئد انتخاب کردیم.ما هر دو می دانیم که بهترین کار برای تیم ملی چیست و امروز من اینجا در مقابل شما نشسته ام.  اگر من اینجا هستم به این دلیل نیست که اسم من زلاتان ابراهیموویچ است بلکه به این خاطر است که من لیاقت حضور در اینجا را دارم. هر کاری که قبلا انجام داده ام معنایی ندارد. در حال حاضر حس می کنم آماده هستم و می‌توانم به تیم ملی کمک کنم.من فقط می خواهم تجربه خود را در اختیار تیم قرار دهم و به مربی قول دادم که سرنوشت ساز خواهم بود اما حالا باید این موضوع را در زمین ثابت کنم.” کاپیتانی و شماره پیراهن در تیم ملی: ” از نظر من کاپیتان آندریاس گرانکویست است اما در هر حال مربی در این باره تصمیم گیری می کند.
من از الکساندر ایساک پرسیدم که آیا می توانم پیراهن شماره ۱۱ را داشته باشم؟ او به من تأکید کرد به شرطی که بتواند ظرف شش یا هفت سال آن را پس بگیرد، مشکلی وجود نخواهد داشت. فورسبرگ شماره ۱۰ را به من پیشنهاد کرده بود اما من ترجیح دادم که رد کنم زیرا این فصلی تازه ای است و درست است که او آن را در اختیار دارد.”

پادشاه فوتبال سوئد اشاره  کرد: دو کوچولو در خانه دارم که با توپ بازی می کنند. همسرم از من می خواهد به آن ها بگویم دست از این کار بکشند ولی من می گویم نه؛ اگر چیزی را بشکنند، می توانیم آن را دوباره خریداری کنیم. واکنش شان به بازگشت من به تیم ملی چه بود؟ وینسنت اینجاست و پس از این که او را ترک کردم، خیلی گریه کرد. اما حالا همه چیز مرتب است. 

 محبوب دیروز و منفور امروز

ایتالیا، ندرا پیرلو و مدیریت باشگاه یوونتوس بعد از شکست ۱-۰ مقابل بنونتو به شدت تحت فشار هستند، اما آیا اخراج سرمربی چاره کار است؟بیانکونری حالا ۱۰ امتیاز با صدر جدول و اینتر فاصله دارد و تنها ۲ امتیاز بیشتر از ناپولی پنجم جدولی دارد.این چهارمین شکست فصل یوونتوس در سری آ بود و درست بعد از حذف در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل پورتو اتفاق افتاد. یوونتوس تاکنون فاتح سوپرکاپ ایتالیا شده و به فینال جام حذفی هم راه یافته است، اما به نظر می رسد کسب دهمین اسکودتوی متوالی رویایی دور از ذهن است.هواداران یوونتوس در توییتر، سرمربی و مدیریت باشگاه را به خاطر این نتایج سرزنش می کنند و بسیار خواهان اخراج هافبک سابق تیم در پایان فصل هستند. فابیو پاراتیچی، مدیر ورزشی باشگاه یوونتوس تأکید کرد که پیرلو و کریستیانو رونالدو بخشی از آینده باشگاه خواهند بود، درحالیکه پیرلو از آینده خود مطممئن نیست و به بد بودن تیمش در مقابل بنونتو اذعان کرد.بخشی از اعتراضات هواداران در توییتر به این شکل است:اگر مدیریت یوونتوس در این لحظه کاری برای انقلاب در تیم انجام ندهد، هرگز این کار را نخواهند کرد. ما ۴ سال است که می گوییم دکمه ریست را فشار دهید. آندرا آنیلی کاملاً سزاوار این است که شاهد قهرمانی اینتر همراه با کونته باشد.مدیریت یوونتوس افتضاح بوده است، ما پول دو مربی را می پردازیم، بازیکنانی داریم که احتیاجی به آنها نداریم و با وجود رونالدو نمی توانیم برای خرید بازیکنان جوان آینده دار و با استعداد هزینه کنیم.نمی توان مدام از استراَتژی و پروژه برای آینده صحبت کرد، وقتی که رونالدو چنین دستمزد بالایی می گیرد. او G.O.A.T است اما به معنی واقعی کلمه با وجود او نمی توانید روی آینده تیم سرمایه گذاری کنید.برای ادامه فصل هرکاری که می خواهید بکنید. فقط می توانیم سعی کنیم لذت ببریم. برای ادامه فصل از بازیکنان زیر ۲۳ سال آکادمی استفاده کنید. بیایید خودمان را آماده کنیم که کونته به عنوان یک اینتریستا، جام اسکودتو را بالای سر ببرد.موراتا باید به یک مدافع تبدیل شود. من ارزش های او را آنجا نمی بینم. همیشه رونالدو را تحت فشار می گذاریم تا جادو کند. چرا او کاری نمی کند تا خطری برای مدافعان حریف ایجاد کند؟

مشخصاً بازیکنان از کمبود روحیه رنج می برند. فقط شما اعضای مدیریت باشگاه می دانید که چه خبر است. نباید جزئیات را فاش کنید اما لطفاً کمک کنید تا هرچه سریع تر تمام شود.یووه با انتصاب یک مربی که هیچ سابقه ای ندارد و حتی هنوز مدارک مربیگری خود را هم نگرفته است، چه انتظاری داشت؟ کدام باشگاه کسی را بدون صلاحیت تأیید شده استخدام می کند؟ قصد توهین به پیرلو را ندارم اما او فرد مناسبی برای این شغل بخصوص نیست.پیرلو را اخراج کنید و یک سرمربی با تجربه استخدام کنید. چلسی را ببینید.

۴۴ سال بیش در مادرید

حامد وفائی- ایران و آرژانتین در مارچ ۱۹۷۷، فروردین ۱۳۵۶ مقابل هم قرار گرفتند. تیم ملی ایران جواز ورود به جام جهانی آرژانتین را به عنوان تنها نماینده آسیا و تیم بی شکست کسب کرده بود و رئال مادرید برای برپایی جشن هفتاد و پنجمین سالگرد تولدش، تیم ملی ایران را به تورنمنت چهار جانبه ای تحت عنوان “جشنواره رئال” دعوت کرد. ایران نماینده قاره آسیا بود، آرژانتین نماینده آمریکای جنوبی و باشگاه نادی مولودیه از الجزایر، نماینده آفریقا. تیم چهارم ستاره های رئال مادرید به رهبری میلان میلانیچ بودند. حشمت مهاجرانی سرمربی ایران بود و سزار منوتی رهبری آرژانتین را با ستاره هایی چون آلبرتو تارانتینی، خورخه اولگویین، اسوالدو آردیلس، ریکی ویا، رنه هوسمن، لئوپولدو لوکه، دنیل برتونی و … در اختیار داشت.

آن شب تیم ملی فوتبال ایران پیراهن سفید به تن کرد. همرنگ پیراهن رئال مادرید تا تماشاگران حاضر در ورزشگاه برنابئو از تیم گمنام ما حمایت کنند در مقابل غول های آرژانتینی. ناصر حجازی دروازبان اول تیم با فدراسیون فوتبال به مشکل خورده بود و منصور رشیدی هم مصدوم بود تا بهرام مودت درون دروازه قرار بگیرد. حسین کازرانی، نصراله عبدالهی، حسن نظری، آندرانیک اسکندریان در دفاع، ابراهیم قاسمپور، محمد صادقی، علی پروین در خط میانی و رضا عادلخانی، حسن روشن و غفور جهانی در خط حمله ترکیب مورد علاقه مهاجرانی بودند که آن شب رودروی گاتی، اولگویین، گایگو، تارانتینی، هاراسکوزا، آردیلس، دنیل کیلر، ویا، لوکه، هوسمن و برتونی قرار گرفتند. وقتی فرانکو مارتینز به عنوان داور میدان علی پروین و هاراسکوزا را به عنوان کاپیتان های دو تیم به میانه زمین فراخواند تا پرچم ها را رد و بدل کنند، کسی تصور نمی کرد بازیکنان ناشناخته ایران ستاره های آرژانتینی را اسیر خود کنند. برتونی در دقیقه ۱۴ دروازه مودت را از روی نقطه پنالتی خیلی زود باز کرد تا نشان دهد مدافعان ما چقدر راحت پنالتی می دهند. ضعفی که البته برطرف نشد تا تیم ملی ایران در جام جهانی آرژانتین هم به راحتی پنالتی به حریفانش تقدیم کرد. دو ضربه به هلند و دو ضربه به پرو! دو تیم با همین نتیجه به رختکن رفتند اما در نیمه دوم توپ و میدان در اختیار ایران بود. نفوذهای حسن نظری، مدافع راست و هماهنگی اش با حسن روشن در همان جناح. دریبل های علی پروین و نفوذهای عادلخانی از جناح چپ و بازی سازی ابراهیم قاسمپور درخششی دور از انتظار را برای تیم ملی ایران رقم زد. به طوری که دقیقه ۸۱ محمد صادقی، هافبک دو پای پاس دروازه آرژانتین را باز کرد.

رضا عادلخانی با نفوذ از جناح چپ توپ را برای صادقی فرستاد و او با شوتی سر ضرب توپ را گوشه دروازه آرژانتین جای داد. بازی ۱-۱ به پایان رسید تا سرنوشت نهایی به ضربات پنالتی کشیده شود. علی پروین پنالتی اش را گل کرد اما روشن و قاسمپور ضربه های شان را از دست دادند تا آرژانتینی ها هر چهار پنالتی خود را تبدیل به گل کرده و راهی فینال شوند.

نقش المپیک برای توسعه بازی‌های الکترونیک در ایران

تصویب حضور بازی‌های الکترونیک در المپیک منجر به توسعه بیشتر این رشته در دنیا شده است و پاندمی ویروس کرونا کمک کرده است که شاهد رشد ۳۰ درصدی در سراسر دنیا باشد. به گزارش ایسنا، لقمان شاورانی، دبیر انجمن بازی‌های الکترونیک در خصوص فلسفه برگزاری طرح ملی نشاط از سوی فدراسیون ورزش‌های همگانی، اظهار کرد: این طرح در میادین بین المللی کمیته بین المللی المپیک IOC دیده شده است؛ یعنی هر جا که بازی‌های الکترونیک هست، فعالیت بدنی هم وجود دارد و طرح ملی بازی و نشاط برای نخستین بار است که در کشور اجرا می‌شود و برای نخستین بار است که فعالیت بدنی و بازی‌های الکترونیک در کشور در قالب طرح نشاط در نظر گرفته شده است.شاورانی تصویب حضور بازی‌های الکترونیک در المپیک را عامل شتاب زای توسعه بازی‌های الکترونیک در سراسر جهان دانست و افزود: برآیند نشست‌های کمیته بین المللی المپیک IOC با فعالان صنعت بازی، منجر به پذیرش بازی‌های الکترونیک در المپیک شد و به همین منظور تمامی ورزش‌هایی که دارای فعالیت بدنی هستند باید وارد بازی‌های الکترونیک شوند، به همین منظور مسابقات مجازی آغاز شده است و ۱۲ فدراسیون جهانی به حوزه ورزش‌های الکترونیک وروده کرده‌اند.وی افزود: کمیته بین المللی المپیک و حوزه‌های بزرگ صنعتی مانند نفت، پتروشیمی، صنایع غذایی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سال ۲۰۲۰ به صنعت بازی الکترونیک ورود کرده‌اند و ما در کشور همواره این نگرانی همراه بوده ایم که ارگان‌های داخلی مانند وزارت فرهنگ و وزارت ورزش و جوانان هر کدام تعریف متفاوتی از بازی‌های الکترونیک داشته‌اند و همین امر منجر به عدم هماهنگی بین سازمانی در رویدادهای بزرگ و سیاست گذاری ها می‌شد و پس از پذیرش رسمی بازی‌های الکترونیک این عدم هماهنگی بین بخشی تبدیل به فرصت شد و شرح وظایف هر دو وزارتخانه مسیر روشنی پیدا کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=107932 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x