جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مخالفت مورالس با دعوت از رهبر مخالف ونزوئلا به بولیوی

«اوو مورالس» رئیس جمهور مستعفی بولیوی ضمن ابراز مخالفت شدید خود با اقدام “دولت موقت” کشورش برای دعوت از خوآن گوایدو، رهبر حزب مخالفان ونزوئلا در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس جمهوری جدید بولیوی، آن را نشانه سرسپردگی به دولت ترامپ دانست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری اسپانیامادرید، «اوو مورالس» رئیس جمهور سابق بولیوی در توئیتی نوشت: دعوت وزارت امور خارجه دولت موقت بولیوی از «خوان گوایدو» رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا در مراسم جابجایی قدرت مقامات منتخب، در واقع تجاوز به حقوق ملت و دمکراسی و همچنین نشانه سرسپردگی در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست.

 مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید بولیوی روز هشتم نوامبر (۱۸ آبان) سه روز قبل از تاریخ بازگشت مورالس به کشورش، خواهد بود.

دولت موقت بولیوی که بعد از استعفای سال گذشته اوو مورالس روی کار آمد، تمایل به آمریکا دارد.

اظهارات مورالس پس از اقدام خانم «جنینه آنیس» رئیس دولت موقت بولیوی در دعوت از خوان گوایدو “رئیس جمهور خودخوانده” ونزوئلا مطرح شد شد. آنیس بدون دعوت از مورالس و همچنین «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور مشروع ونزوئلا از خوان گوایدو رهبر حزب مخالفان ونزوئلا خواست تا در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس جمهوری منتخب بولیوی شرکت کند.

وزارت امور خارجه دولت موقت بولیوی در این باره مدعی شد: حضور گوایدو باعث تقویت هرچه بیشتر روابط دیرینه میان ونزوئلا و بولیوی خواهد شد. در حالی که این ادعا از مواضع واقعی حزب آرسه یعنی «جنبش به سوی سوسیالیسم» فرسنگ ها فاصله دارد و حزب لوئیس آرسه، مادورو را به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت می شناسد.

با این وجود، مورالس جمعه ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) را به عنوان تاریخ بازگشت خود همزمان با اولین سالروز خروج خود از کشور، اعلام کرد. اما در همین حال گفت که قصد ندارد در دولت آینده حضور داشته باشد و دایره فعالیت خود را فقط به پیشبرد جنبش های سوسیالیستی با هدف “حفظ اصول ایدئولوژیکی” جنبش محدود می کند.

رهبر بومی بولیوی در همین راستا افزود: آمریکا و حزب راستگرای بولیوی نمی خواهند من به کشور بازگردم. حتی با حضور من در مرز کشور، در آرژانتین مخالفت می کنند. اما من مانند هر هموطن دیگری حق بازگشت به کشورم را دارم.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۸ مهرماه) که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه اندازی اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات اعتراض آمیز در بولیوی، باعث برکناری مورالس شد.

از سوی دیگر پس از استعفای مورالس، دولت موقت بولیوی به رییس‌جمهوری خودخوانده سناتور جنینه آنیس، از زمان رسیدن به قدرت، سیاست‌های راست‌گرایانه در پیش گرفته، روابط با ونزوئلا را قطع کرده و به دنبال روابط قوی با آمریکا و رژیم صهیونیستی برآمد.

این در حالی است که لوئیس آرسه به عنوان پیروز انتخابات ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ بولیوی (۲۷ مهر)، اعلام کرده که دولتش برقراری روابط با ونزوئلا و کوبا را از سر خواهد گرفت.

مورالس پس از استعفا به مکزیک پناهنده شد و چندی بعد، از مکزیک به آرژانتین رفت. رئیس جمهور مستعفی، از تبعیدگاه خود در آرژانتین، همچنان به تاثیرگذاری بر سیاست کشورش ادامه می‌دهد چنان که تلاش هایش برای پیروزی لوئیس آرسه نامزد حزب جنبش به سوی سوسیالیسم ثمربخش واقع شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=90475 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x