جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مدال نقره سعید ملائی برای مغولستان؛ نماینده برمودا طلا گرفت؛ جدول رده بندی بازیهای المپیک روز پنجم

نازک بین-کمیته بین المللی المپیک درباره مبارزه نکردن ورزشکاران با نماینده های اسرائیل بیانیه ای صادر کرد. به نقل از استار،  تاکنون دو مبارزه در بازی های المپیک جودو به دلیل عدم رویارویی با نماینده های اسرائیل انجام نشده است. کمیته بین المللی المپیک نسبت به این واقعیت که دو جودوکار از مبارزه با ورزشکاران اسرائیل خودداری می کنند، “نگران” است و واکنش نشان داد . IOC این کمیته در نظر دارداین موارد را بررسی کند. جیمز مک لئود مقام ارشد IOC روز سه شنبه گفت: ما در صورت نقض آشکار منشور المپیک قطعا وارد عمل خواهیم شد.پیش از این فتحی نورین الجزایری در وزن منهای ۷۳ کیلوگرم برابر محمد عبدالرسول سودانی به میدان نرفته بود تا از دوئل احتمالی دور دوم با توهار بوتبول اسرائیلی جلوگیری کند.مک لئود در ادامه گفت: IOC همیشه نگران چنین مواردی است ما از نزدیک به آن نگاه می کنیم. در مورد نورین الجزایری، کمیته ملی المپیک الجزایر بلافاصله وارد عمل شد و جودوکار را به خانه فرستاد. فدراسیون جهانی جودو این ورزشکار را به طور موقت محروم کرد.در مورد عبدالرسول ،دلیل انصراف وی در ابتدا به طور رسمی مشخص نبود. مک لود گفت: ما همه مواردی را که برای ما آورده شده بررسی خواهیم کرد و به صورت موردی با کمیته های بین المللی المپیک همکاری خواهیم کرد.مک لئود اطمینان داد که IOC در موضع خود کاملاً واضح است و از مداخله دریغ نخواهد کرد.

دست دادن مربیان ایرانی و اسرائیلی

روزنام “تایمز اسرائیل” از لحظه دست دادن “رونن گینزبرگ” مربی اسرائیلی تیم ملی بسکتبال جمهوری چک با “مهران شاهین طبع” همتای ایرانی‌اش در جریان بازی‌های المپیک تحت عنوان “لحظه نادر” یاد کرده است.”تایمز اسرائیل” می‌نویسد: “رونن گینزبرگ” در گفتگو با روزنامه اسرائیلی “یدیعوت آحرونوت” گفت:”پیش از آغاز بازی و پس از اتمام آن با همتای ایرانی‌اش دست داد و با او کمی درباره بسکتبال صحبت کرد”.او گفته است: “البته لحظه نادری بود که یک مربی اسرائیلی هدایت یک تیم را در برابر ایران برعهده داشت.

مدال نقره سعید ملائی برای مغولستان

سعید ملائی جودوکار سابق تیم ملی ایران که در مخالفت با سیاستهی جمهوری اسلامی به آلمان مهاجرت کرد و بعد تابعیت مغولستان را پذیرفت. در وزن منهای ۸۱ کیلوگرم جودو، با شکست در فینال رقابت ها، به مدال نقره این وزن رسید. این مدال در شرایطی توسط این ورزشکار ایرانی به دست آمده که او زیر پرچم مغولستان رقابت می‌کند و این کشور را به راحتی صاحب یک مدال نقره ارزشمند در المپیک کرده است.ملایی در این رقابت‌ها ابتدا در مرحله یک شانزدهم ورزشکار قزاق را ایپون کرد. سخت‌ترین بازی اش در یک هشتم نهایی بود که فقط با یک امتیاز وازاری از سد رقیب آذربایجانی اش گذشت. دو برد دیگر با نتیجه ایپون در یک چهارم و نیمه نهایی برابر رقبایی از گرجستان و اتریش او را به فینال رساند تا رقیب ناگاسی، جودوکای ژاپن شود. در فینال هم سعید موفق نشد از سد جودوکای میزبان بگذرد و مدال نقره را به دست آورد.سعید ملایی چندی پیش در حالی که هنوز برای تیم ملی ایران مبارزه می‌کرد در رقابت‌های جهانی جودو در ژاپن شرکت کرد و بعد از دو باخت مصلحتی برای گریز از رویارویی با ورزشکار اسرائیلی با ایستادن در رتبه پنجم به کارش پایان داد. سعید بعد از آن مسابقات به آلمان مهاجرت کرد و خبر داد دیگر حاضر نیست به ایران برگردد.

فدراسیون جهانی جودو هم با حمایت از او، مسئولان ورزش ایران را متهم کرد که به جودوکار‌ها دستور داده اند با اسرائیلی‌ها بازی نکنند.نهایتا بعد از آنکه کار به دادگاه عالی ورزش کشیده شد، جودو ایران با شهادت سعیدملایی به همراه سه ایرانی دیگر، به مدت ۴ سال از حضور در کلیه رقابت‌های بین المللی محروم شد. سعید ملائی بعد از بازنگشتن به ایران، ابتدا به آلمان رفت و سپس  از آنجا به مغولستان رفت و تابعیت این کشور را پذیزفت و به عضویت تیم ملی کاراته این کشور انتخاب شد. سعید ملایی حالا اولین ایرانی است که توانسته در تاریخ المپیک ،به مدال نقره کسب کند.ولی این مدال نه به اسم ایران ،بلکه به اسم مغولستان ثبت شده.

مربی شمشیربازی آرژانتین از ورزشکارش بله گرفت!

ماریا بلن‌پرز ۳۶ ساله شمشیرباز حاضر در المپیک است که لوکاس ساوکدو مربی او با نوشتن یک متن در وسط کنفرانس خبری درخواست ازدواج کرد.بازی‌های المپیک در کنار رقابت ها، همیشه شاهد اتفاقات عجیب و جالبی بوده که یکی از آنها ازدواج شرکت‌کنندگان است. ازدواج در المپیک توکیو نیز اتفاق افتاده؛ موضوع جالبی که جشن و خنده را به کاروان آرژانتین آورده است.ماریا بلن‌پرز ۳۶ ساله شمشیرباز حاضر در المپیک است که لوکاس ساوکدو مربی او با نوشتن یک متن در وسط کنفرانس خبری درخواست ازدواج کرد.این درخواست ازدواج بعد از شکست ماریا مقابل آنا مارتن نماینده مجارستان در دور نخست صورت گرفت. با وجود شکستی که این شمشیرباز در نخستین حضورش در المپیک داشت،پیشنهادازدواج مربی‌اش خوشحالی و تعجب او را به دنبال داشت.

کاراته کره‌ای، بزرگترین صادرات کره جنوبی بالاتر از سریال‌های تلویزیونی

تکواندو، مسیر میانبر مدال-از نیجر تا گابن و افغانستان، ورزش تکواندو امید کشورهای کوچک برای بردن مدال در المپیک است .در کوچه‌های شن و ماسه‌ای نیامی، پایتخت یکی از فقیرترین کشورهای جهان، نیجر، آپ چاگی را تمرین می‌کنند. در اردوی پناهجویان ازرق در اردن که پر از سوری‌های فراری از جنگ داخلی است، یوپ چاگی می‌زنند. و در تایلند که ورزش‌های رزمی راه وسوسه‌انگیزی برای فرار از فقر است، روی چوجوم سوگی تمرکز دارند تا مشخص شود تکواندو جذاب‌ترین بخش ورزش‌های مبارزه‌ای است.در صحنه المپیک هم تکواندو شاید سخاوتمندترین ورزش برای کمک به کشورهایی است که هیچ جایگاهی در عرصه ورزش بین‌المللی ندارند. از سال ۲۰۰۰ که این ورزش رزمی کره‌ای وارد المپیک شد، مدال‌های زیادی را تقدیم کشورهایی کرده که ورزشکاران زیادی در این بازی‌ها ندارند و به همین دلیل امیدشان برای رسیدن به افتخاری بین‌المللی کمرنگ است.ساحل عاج و اردن نخستین مدال طلای تاریخ‌شان در المپیک را در تکواندو گرفتند مثل تایوان. نیجر، ویتنام و گابن هم نخستین نقره‌ها را به دست آوردند. افغانستان هم دو تا برنز گرفت که تنها مدال‌های المپیکی‌اش بود.در توکیو ورزشکارانی از ۶۱ کشور به اضافه سه نفر از اعضای تیم پناهجویان المپیک در تکواندو مسابقه می‌دهند تا جذابیت ورزشی که تنها در پنج دوره المپیک حضور داشته، مشخص شود. چند نفر از حاملان پرچم کشورها تکواندوکار بودند تا اهمیت این ورزش را برای کشورهای کوچکتر نشان دهند.

تکواندو شاید آن زرق و برق و تماشاگران بسیار ورزش‌هایی مانند ژیمناستیک یا بوکس را نداشته باشد اما ده‌ها میلیون نفر دفاع شخصی را تمرین می‌کنند بخصوص در آفریقا، آسیا و خاورمیانه. بخشی از محبوبیتش به خاطر این است که نیاز به تجهیزات و امکانات خاصی ندارد.ایساکا آیده، رئیس کمیته المپیک نیجر که رئیس فدراسیون تکواندو هم بوده، می‌گوید: «برای کشور فقیری مثل نیجر این ورزش بهترین است. اگرچه این ورزش از کره آمده اما ما آن را برای خود کردیم چون بدون هیچ امکانات خاصی می‌شود تمرین کرد.»تکواندو که در دهه ۵۰ سر و شکل پیدا کرد در زبان کره‌ای‌ به معنای «حرکت پا و دست» است و باید آن را نخستین صادرات فرهنگی موفق کره دانست. در جریان جنگ ویتنام، سربازان کره جنوبی به همتایان غربی خود تکواندو می‌آموختند. چاک نوریس، ستاره آمریکایی فیلم‌های اکشن در نیروی هوایی کره جنوبی تکواندو آموخت. وقتی مربی‌های کره‌ای آموزش تکواندو را به خارجی‌ها آغاز کردند، نام «کاراته کره‌ای» را برایش گذاشتند که به ورزش شناخته شده ژاپنی اشاره داشت اما تکواندو خیلی زود جای خودش را باز کرد و حالا فدراسیون جهانی تکواندو ۲۱۰ عضو دارد به علاوه تیم پناهندگان.

برای نسلی که از هنر سینمایی بروس لی یا جکی چان لذت می‌برد، تکواندو نزدیک‌ترین ورزش المپیکی به فیلم‌های کونگفویی بود. تکواندو ابتدا در بازی‌های سئول ۱۹۸۸ در عرصه المپیک رونمایی شد و ۱۲سال بعد عضو رسمی بازی‌ها شد هر چند سیستم امتیازدهی غامض آن جای زیادی را برای تبانی و فساد در رده‌های پایین ایجاد کرده بود.

شنبه در نخستین روز المپیک توکیو، پانیپاک وونگ پاتاناکیت، در دسته ۴۹ کیلوگرم زنان نخستین مدال طلای تایلند را به دست آورد بعد از آنکه در ریودوژانیرو برنز گرفت. پدرش، سیریچای که مربی شنا است، معمولاً به همه مسابقات دخترش می‌رفت اما با پاندمی کرونا نتوانست به توکیو برود. پانیپاک که لقب عجیب تنیس را دارد -برادرش لقب بیسبال و خواهرش لقب بولینگ دارد- در ورزش‌های زیادی درخشیده اما تکواندو اوج آنها بوده. سیریچای می‌گوید: «مطمئن بودم که دخترم باعث افتخار کشورمان می‌شود.» پانیپاک به خاطر این مدال طلا ۳۶۵هزار دلار از دولت تایلند جایزه می‌گیرد که پول بسیار قابل توجهی است در کشوری که بدهی‌هایش رو به فزونی و درآمدش رو به کاهش است.

هر مدال در تکواندو در کشورهایی با موفقیت‌های نادر در المپیک آثار چندجانبه‌ای مترتب است. احمد ابوغوش در ۶۸ کیلوگرم مردان ریودوژانیرو نخستین مدال طلای تاریخ اردن را گرفت و در سه ماه بعد از آن ۵۰ هزار دست لباس تکواندو در اردن فروخته شد. به قول ناصر مجالی، رئیس کمیته المپیک اردن این انفجار خوشایند تکواندو بود.اولوگ بک رشیداف ۱۹ ساله از ازبکستان مدال طلای ۶۸ کیلوگرم را برد. سه سال قبل، در دانشگاهی در تاشکند مرکز تخصصی تکواندو راه افتاده بود و رشیداف که دانشجو است، می‌گوید: «ازبکستان هرگز قهرمانی در این ورزش نداشته، مثل اینکه خواب می‌بینم.»در رقابت یکشنبه یک مدال برنز هم در دسته ۵۷ کیلوگرم زنان به تایوان رسید که به خاطر مخالفت دولت چین با نام چین تایپه در مسابقات شرکت می‌کند. این جزیره نخستین طلاهای خود را در ۲۰۰۴ آتن گرفت که یک مرد و زن در تکواندو به دست آوردند.

کره‌ای‌ها همچنان در توسعه این ورزش پیشگام هستند و به دنبال ایجاد علاقه به تکواندو فارغ از مرزهای ملی هستند. در سال ۲۰۱۵، فدراسیون جهانی تکواندو این ورزش را به اردوهای پناهجویان برد که امکانات زیادی نداشتند. امروز تکواندو در اردوهای پناهجویان در اردن، ترکیه، رواندا و جیبوتی تمرین می‌شود.چو چونگوون، رئیس کره‌ای فدراسیون جهانی تکواندو می‌گوید: «تکواندو یک ورزش مبارزه‌ای است اما ما می‌خواستیم یک حس صلح‌طلبی به جنبش المپیک بیاوریم.»در توکیو، سه مبارز تکواندو بخشی از تیم پناهندگان المپیک بودند که در سال ۲۰۱۶ برای فرصت دادن به کسانی که از جنگ و درگیری‌های سیاسی در کشورشان خسته شده‌اند، تشکیل شد. یکی از آنها کیمیا علیزاده بود که در ریو نخستین مدال زنان ایرانی را به دست آورد و می‌خواست در ۵۷ کیلوگرم یک بار دیگر مدال بگیرد. او بعد از پیروزی بر رقیب ایرانی خود بر دارنده دو مدال طلای المپیک و یک مبارز چینی پیروز شد. وقتی احتمال مدال بردن او زیاد شد، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک خودش را به یک قدمی چو چونگوون رساند تا ورزشی که معمولاً جایگاهی ندارد، در مرکز توجه‌ها قرار بگیرد. علیزاده به حریف ترک باخت و باخ بی‌سر و صدا ورزشگاه را ترک کرد تا تکواندو به همان جایگاه سابق برگردد همان جایی که کمتر مورد توجه است.

منبع: نیویورک تایمز- هانا بیک  

 مراقب سیاهچاله ۲۰۰۴ باش!

نگاهی به عملکرد ضعیف تیم بسکتبال آمریکا در المپیک توکیو ۲۰۲۰ -آیا تیم بسکتبال مردان آمریکا همان مسیر تیم سال ۲۰۰۴ را می‌رود که در المپیک آتن مدال برنز کسب کرد؟آمریکا در اولین بازی‌اش در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، مقابل فرانسه با نتیجه ۸۳ بر ۷۶ شکست خورد. این اولین باخت تیم آمریکا در المپیک، از سال ۲۰۰۴ تاکنون بوده است. آنها در المپیک آتن در مرحله نیمه‌نهایی برابر آرژانتین شکست خوردند و به مدال برنز بسنده کردند. آرژانتین هم در نهایت قهرمان شد. در آن زمان تیم آمریکا هم در دیدارهای دوستانه قبل از المپیک شکست خورده بود و هم در اولین بازی‌اش در المپیک باخت.تیم بسکتبال آمریکا با برنامه قدرتمندتری تحت هدایت مایک کریژفسکی به المپیک برگشت و در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶، بدون شکست مدال طلا را کسب کرد. حالا پرسش این است: آیا روند کسب مدال‌های طلا هم مانند روند پیروزی‌ها متوقف خواهد شد؟آمریکا در سال ۲۰۰۴ برای اولین بار در تاریخش، هنگامی که بازیکنان NBA را در اختیار داشت در المپیک شکست خورد اما آنها کمی قبل‌تر در مسابقات جهانی ۲۰۰۲ در ایندیاناپولیس، در خاک خود هم شکست را تجربه کرده بودند. این تیم پس از شکست در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل یوگسلاوی در جایگاه ششم قرار گرفت.

حالا به نظر می‌رسد تاریخ در حال تکرار است.در سال ۲۰۱۹، در مسابقات جهانی که حالا جام جهانی فیبا نام گرفته، نتایج آمریکا در چین دست کمی از ۲۰۰۲ نداشت. آنها در مرحله یک‌چهارم نهایی به فرانسه باختند و در نهایت هفتم شدند.تیم بسکتبال آمریکا واکنش خوبی نسبت به ناکامی در رقابت‌های ۲۰۰۲ نشان داد. آنها برای صعود به المپیک باید در «تورنمنت قاره آمریکای فیبا» شرکت می‌کردند که حالا نامش شده «آمری‌کاپ». مربی آمریکا در آن هنگام پنج نفر از تیم منتخب فصل NBA را در کنار ری آلن (که بعدتر عنوان بهترین بازیکن فصل را کسب کرد) و وینس کارتر (که می‌توانست عنوان بازیکن برتر را کسب کند) به تیم دعوت کرد. آن تیم توانست در آن رقابت‌ها، آرژانتین را در فینال با نتیجه ۱۰۶ بر ۷۳ شکست دهد و قهرمان شود. به نظر می‌رسید که آمریکا به قله دنیای بسکتبال برگشته است.آمریکا در المپیک آتن از تیم بسیار جوان‌تری استفاده کرد. تنها سه نفر از تیم «تورنمنت قاره آمریکا» در المپیک حضور داشتند و آلن، کارتر، کید و تریسی مک‌گریدی در کنار بسیاری دیگر از بازیکنان مسن‌تر NBA از تیم کنار گذاشته شدند. آمریکا تیمی از ستارگان آینده‌دار را به میدان فرستاد، مانند کارملو آنتونی، لبران جیمز و دوین وید. تیم بی‌تجربه آمریکا شش بازیکن زیر ۲۲ سال داشت.تیم آنها در سال ۲۰۰۴ مانند امسال، بازیکنان بااستعداد زیادی در اختیار داشت. تیم دانکن و آلن ایورسون، که روی هم در چهار فصل گذشته NBA، سه بار بهترین بازیکن فصل شده بودند، در این تیم حضور داشتند اما این دو نفر تنها نمایندگان تیم ستارگان فصل ۰۴-۲۰۰۳ مسابقات NBA بودند. جالب آنکه از نظر معیار WARP، تیم آمریکا در المپیک ۲۰۰۴ آتن نسبت به تیم‌های قبل و بعد، بسیار ضعیف‌تر بود.

تیم فعلی آمریکا تنها دو بازیکن دارد که در فصل ۲۱-۲۰۲۰، دست کم نمره ۱۰ را از سیستم امتیازدهی WARP کسب کرده باشند: دامین لیلارد (۱۴/۸) و جیسون تاتوم (۱۰/۱). بردلی بیل (۱۱/۰) می‌توانست بازیکن دیگری باشد که این دستاورد را دارد اما او به دلیل پروتکل‌های سلامتی با این تیم به توکیو سفر نکرد و کوین دورانت هم به دلیل اینکه در فصل گذشته به دلیل مصدومیت تنها ۳۵ بازی انجام داده بود، در این امتیازدهی منظور نشده. با این حال، تیم سال ۲۰۰۴ چهار بازیکن با WARP بالاتر از ۱۰ داشت: دانکن، استفون ماربری، شان ماریون و لامار اودوم. دو بازیکنی که در آخرین لحظات به تیم فعلی آمریکا دعوت شدند، یعنی کلدون جانسون و جاوال مک‌گی، WARP کمتری نسبت به همه بازیکنان تیم ۲۰۰۴ دارند.از سوی دیگر، می‌توان نداشتن استمرار را در دو تیم ۲۰۰۴ و ۲۰۲۱ مقایسه کرد. در هر دو تیم، هشت بازیکن بودند که برای اولین بار در یک تورنمنت بزرگ شرکت کرده‌اند. برای مقایسه، تمامی ۱۲ بازیکن تیم ۲۰۰۸، پیش‌تر در سطح بزرگسالان برای آمریکا بازی کرده بودند و در سال ۲۰۱۲ هم ۱۰ نفر از ۱۲ بازیکن این شرایط را داشتند.شکست آمریکا در اولین بازی در المپیک توکیو پس از آن روی داد که این تیم در دیدارهای دوستانه هم باخت. آنها در ۱۰ جولای در لاس‌وگاس مقابل نیجریه با نتیجه ۹۰ بر ۸۷ شکست خوردند و دو روز بعد هم برابر استرالیا با نتیجه ۹۱ بر ۸۳ باختند. آمریکا در سال ۲۰۰۴ هم در دیداری دوستانه مقابل ایتالیا شکست خورد. ایتالیا در نهایت نایب‌قهرمان المپیک ۲۰۰۴ شد.

در هر دو المپیک، از دیدارهای دوستانه می‌شد حدس زد که چه اتفاقی در راه است. در سال ۲۰۱۹ هم همین شد. آمریکا پیش از جام جهانی مقابل استرالیا شکست خورد. هرچند که این دیدارها حساب نیستند اما در هر حال نشان می‌دهند که اوضاع تیم چطور است.البته تیم آمریکا در المپیک ۲۰۰۴ نتایج خوبی گرفت. آنها تنها شکست اسپانیا را در مرحله یک‌چهارم نهایی رقم زدند، تیمی که در مرحله گروهی با پنج پیروزی در پنج بازی، صدرنشین شده بود. آمریکا پس از شکست مقابل آرژانتین، توانست لیتوانی را در بازی رده‌بندی ببرد. آمریکا در مرحله گروهی مقابل لیتوانی شکست خورده بود.اما نکته این است که تیم بسکتبال آمریکا با بازیکنان NBA تنها یک معیار برای موفقیت دارد: کسب مدال طلا. به این ترتیب، سیستم تک‌حذفی رقابت‌های المپیک شاید این بار به سود تیم آمریکا باشد. آمریکا در دیداری دوستانه مقابل اسپانیا در لاس‌وگاس با نتیجه ۸۳ بر ۷۶ پیروز شد و نشان داد که اگر اوضاع درست باشد، می‌تواند هر تیمی را ببرد.فتح مدال طلای المپیک توکیو شاید بهترین اتفاق برای تیم آمریکا نباشد. آنها در سال‌های اخیر، هر بار که در جام جهانی و المپیک شرکت کرده‌اند، تیم‌های ضعیف‌تری نسبت به گذشته را به مسابقات برده‌اند. حالا به نظر می‌رسد که زمان آن رسیده که آمریکا برنامه‌اش را عوض کند و به برنامه‌ای که در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ داشت، برگردد.

منبع: ESPN کوین پلتون   

 کوچکترین کشور حاضر در المپیک مدال طلا گرفت

برمودا به عنوان کوچکترین کشور المپیکی مدال طلا گرفت. با برگزاری مسابقات سه گانه المپیک توکیو، برمودا به عنوان کوچکترین کشور جهان موفق شد نخستین طلای این بازیها را کسب کند.فلورا دافی ۳۳ ساله توانست این مدال را برای برمودا کسب کند. این کشور ۶۲ هزار و ۲۷۸ نفر جمعیت دارد که به عنوان کوچکترین کشور المپیکی صاحب مدال طلا شده است.دافی پس از کسب مدال گفت: فکر می‌کنم این نتیجه تمام مردم برمودا را شگفت زده کرده و این چیزی است که بسیار خاص است. این مدال رویای من اما می‌دانستم این رویا بسیار بزرگ است.

قصه غم انگیز دسته گل های مدال آوران

دنبال‌کنندگان بازی‌های المپیک حتما متوجه دسته‌گل زیبایی که به مدال‌آوران اهدا می‌شود شده‌اند اما معنی این گل‌ها در ژاپنی چیست؟ دسته گل کوچکی از گل‌های زرد، سبز و آبی پررنگ که با ربانی آبی بسته شده چیزی فراتر از گل است که با داستانی حزن‌انگیز پشتیبانی می‌شوند. این‌ گل‌ها بنابر گزارش ان‌پی‌آر، نماد برخواستن ژاپن پس از زلزله ویرانگر و سونامی سال ۲۰۱۱ است که منجر به کشته یا مفقود شدن بیست هزار نفر شد. خانه‌ها از بین رفتند و تمام مناطق خالی از سکنه شدند. گل‌هایی که این دسته را تشکیل می‌دهند بیشتر در سه استانی رشد می‌کنند که در آن رویداد بسیار سخت ویران شدند.

طلای ژاپن پرید

ستاره ژاپن که یکی از بهترین بازیکن تنیس زنان در جهان به شمار می‌رود، از این رقابت‌ها حذف شد تا شوک بزرگی به میزبان المپیک وارد شود.به نقل از استار، نائومی اوساکا در دور سوم رقابت‌های تنیس المپیک با شکست برابر حریف خود حذف شد تا یک شگفتی بزرگ رخ دهد.بزرگترین نام تنیس بانوان روز سه شنبه از مسابقات المپیک حذف شد و در مسابقه سوم خود با نتیجه ۶-۱، ۶ بر ۴ مغلوب مارکتا ووندروسووا از جمهوری چک شد.اوساکا مسابقه را با ۱۸ اشتباه غیرمنتظره در مقابل ۶ خطای ووندروسوا به پایان رساند. وندروسووا با رده ۴۲ در رده بندی انفرادی زنان وارد مسابقات شد.این تنیسور ژاپنی هفته گذشته هنگامی که در مراسم افتتاحیه مشعل المپیک را روشن کرد بار دیگر به شکل گسترده‌ای به عنوان سمبل ورزش زنان ژاپن مطرح شد و پس از پیروزی در دور اول خود با رسانه‌ها دیدار کرد.خروج اوساکا ممکن است تکان‌دهنده‌ترین اتفاق این روز باشد چرا که خیلی‌ها رو طلای او برای میزبان حساب باز کرده بودند. ستاره ژاپنی در حال حاضر بهترین بازیکن تنیس زنان در جهان است.

یبانیه آمریکا درباره کناره‌گیری دارنده ۴ مدال طلای المپیک

فدراسیون ژیمناستیک هنری آمریکا با اشاره به کناره‌گیری سیمونه بایلز، دارنده ۴ مدال طلای المپیک در رقابت تیمی المپیک توکیو اعلام کرد: سیمونه بایلز به دلیل مشکلاتی در ارتباط با سلامتی‌اش از مسابقه مرحله نهایی ژیمناستیک تیمی المپیک توکیو انصراف داد. او روزانه تحت آزمایش‌های پزشکی قرار می‌گیرد تا مجوزهای لازم برای برنامه‌های آینده گرفته شود.

ادعای عجیب دونالد ترامپ درباره باخت تیم فوتبال بانوان آمریکا مقابل سوئد

رابطه دونالد ترامپ با بانوان ملی‌پوش فوتبال آمریکا هرگز بر پایه صلح نبوده، چه زمانی که رئیس جمهور این کشور بود، چه الان که این پست را به جو بایدن تحویل داده است. باخت اخیر این تیم در شروع رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم بهانه‌ای را که او برای انتقاد از بانوان ملی‌پوش کشور لازم داشت، به وی داد. تیم ملی زنان آمریکا در اولین بازی خود در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با نتیجه غیرمنتظره ۳ بر صفر مغلوب سوئد شد که این باخت به ۴۴ بازی بدون شکست قهرمان جهان پایان داد. البته این تیم در بازی دوم، شکستش را با کسب پیروزی ۶ بر یک مقابل نیوزیلندی‌ها جبران کرد.ترامپ در یک گردهمایی در شهر فینیکس درباره باخت تیم ملی فوتبال بانوان آمریکا به سوئد گفت: ووکیسم (اصطلاح رایج در آمریکا به معنای هوشیاری و آگاهی از مسائلی همچون تبعیض) باعث می‌شود بازنده باشید، ذهن‌تان را به‌عنوان یک انسان نابود می‌کند، شما را احمق و منفور جلوه می‌دهد و تیم ملی فوتبال زنان آمریکا نمونه بسیار خوبی از این اتفاق است. در ابتدای این هفته آنها به شیوه‌ای غیرمنتظره به سوئد باختند، ۳ بر صفر ،و آمریکایی‌ها هم از این موضوع خوشحال بودند».نکته جالب درباره اظهارات ترامپ این بود که او درست روزی را برای حمله به اعضای تیم ملی فوتبال بانوان کشورش انتخاب کرد که آنها نیوزیلند را در هم کوبیدند. ضمن اینکه سوئد، تیمی که آمریکایی‌ها را شکست داد یکی از بهترین تیم‌‌های ملی فوتبال بانوان است که در جام جهانی ۲۰۱۹ سوم شد و در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو نیز با شکست آمریکا راهی فینال شد.جنگ ترامپ با اعضای تیم ملی فوتبال بانوان آمریکا از زمان ریاست جمهوری او آغاز شد، زمانی که ستاره این تیم مگان راپینو را در جریان بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۹ را به خاطر مسائل اجتماعی در آمریکا و نشان دادن اعتراضش با خودداری از خواندن سرود ملی آمریکا مورد انتقاد قرار داد.

جدول رده بندی بازیهای المپیک در روز پنجم

در صدر جدول رده بندی ژاپن حضور دارد. سامورایی ها با ۱۰ طلا، ۳ نقره و ۵ برنز در مجموع ۱۸ مدال را بدست آورده اند و دومین روز متوالی در صدر ایستادند.آمریکا رقابت فشرده ای را با چین در رده دوم دارد. یانکی ها با ۹ طلا، ۸ نقره و ۸ برنز با ۲۵ مدال در مکان دوم قرار دارد.چین هم با ۹ طلا، ۵ نقره و ۷ برنز رده سوم را در اختیار دارد. این تیم ۲۱ مدال را بدست آورده است.کاروان ایران هم با همان مدالی که توسط جواد فروغی بدست آورد در رده بیست و سوم مشترک قرار دارد.روسیه، بریتانیا و کره جنوبی هم به ترتیب با ۱۸،۱۳ و ۱۰ مدال در رده های چهارم تا ششم قرار دارند.کاروان تیم های استرالیا، کانادا،فرانسه و آلمان هم مکان های هفتم و دهم را به خود اختصاص داده اند.در المپیک توکیو یک‌هزار و ۵۸ مدال طلا، نقره و برنز توزیع می شود که از بین مجموع مدال ها ۳۳۹ مدال طلا، ۳۳۹ نقره و ۳۸۰ برنز است.المپیک توکیو به دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر اول مردادماه ۱۴۰۰ – ۲۳ جولای ۲۰۲۱ در ۳۳ رشته و ۳۹۹ ماده به میزبانی ژاپن آغاز شد و ایران با ۶۶ ورزشکار ١٠ زن و ۵۶ مرد در ١۶ رشته حضور دارد.

این خانم طلائی

تهران- وزنه‌بردار زن فلیپینی با کسب مدال دسته ۵۵ کیلوگرم موجب شد تا این کشور بعد از حدود یک سده صاحب مدال طلای المپیک شود. مسابقات وزنه‌برداری بازی‌های المپیک توکیو روز گذرشته (دوشنبه) با رقابت‌های دسته ۵۵ کیلوگرم زنان ادامه یافت و ورزشکار فلیپینی توانست نوار مدال‌های طلا چین را قطع کند. «هیدلین دیاز» همان ورزشکاری بود که با مهار وزنه ۲۲۴ کیلوگرم در مجموع مدال طلا را کسب کند. در این دسته لیائو وزنه‌بردار نامدار چین با ۲۲۳ کیلوگرم مدال نقره را از آن خود کند. «زولفیا چینشانلو» از قزاقستان نیز با مجموع ۲۱۳ کیلوگرم در جایگاته سوم ایستاد و به مدال برنز رسید. هر چند که دیاز با این مدال موجب شد تا دست چینی‌ها از مدال طلا دسته ۵۵ کیلوگرم زنان کوتاه شود اما اهمیت مدال او تنها در این نبود بلکه فدراسیون بین المللی این رشته از هیدلین دیاز به عنوان کسی یاد کرد که توانسته به یک سده حسرت کشور فلیپین برای رسیدن به مدال طلا پایان دهد. کشور فلیپین پیش از این در هشت دوره از بازی‌های المپیک حضور یافته است که حاصل آن سه مدال نقره و هفت مدال برنز بود.نخستین مدال کشور فلیپین در ادوار المپیک مروبط به المپیک ۱۹۲۸ آمستردام است که برنز بود.

زنان ورزشکار به دنبال آزادی حق پوشش خود هستند

مهدی جوانی-طرفداری-زنان به دنبال تغییر نگرش به ورزش زنان هستند و طی هفته های گذشته سعی کرده اند مواضع خود را به طور شفاف به جهانیان، ابراز کنند. هفته گذشته و در جریان رقابت های هندبال ساحلی زنان قهرمانی اروپا، تیم ملی هندبال نروژ به خاطر آنچه عدم تبعیت از قوانین اعلام شد، ۱۵۰۰ یورو جریمه نقدی شد.داستان این بود که هندبالیست های نروژی ترجیح دادند به جای استفاده از لباس‌ های معمول و کوتاه همیشگی (بیکینی) از شورت های ورزشی استفاده کنند و در عوض هم فدراسیون هندبال اروپا (EHF) تصمیم گرفت هر کدام از بازیکنان را ۱۵۰ دلار جریمه نقدی کند. این ورزشکاران اعتقاد داشتند چنین پوشش هایی “نامناسب، غیرکاربردی و تحقیرآمیز” است و بیش از جنبه واقعی ورزش زنان، مورد توجه قرار می گیرد. فدراسیون هندبال اروپا طی بیانیه ای اعلام کرد نروژی ها با شورت هایی بازی کرده اند که مطابق قوانین یکپارچه هندبال ساحلی نبوده است. کار ژر، رئیس فدراسیون هندبال نروژ، اعلام کرد هر جریمه ای که در نظر گرفته شود، پرداخت خواهد شد، ولی در حمایت از ورزشکاران خود گفت انتخاب پوشش باید امری آزاد باشد:مهم تر از همه داشتن لباسی است که ورزشکاران در آن راحت باشند. ما به این دختران که صدایشان را بلند کردند و گفتند دیگر کافی است، افتخار می کنیم. ما باهم می مانیم و مبارزه می کنیم تا قوانین مربوط به پوشش را تغییر دهیم و ورزشکاران بتوانند چیزی که در آن راحت هستند را به تن کنند. آن طور که اعلام شده، فدراسیون هندبال نروژ قبل از مسابقات سراغ فدراسیون هندبال اروپا رفته بود و تمایل ورزشکارانش مبنی بر استفاده از پوشش متفاوت را علنی کرده بود. با این حال، جواب این بود که چنین رویکردی با جریمه نقدی مواجه خواهد شد. خبر جالب دیگری که در این باره، منتشر شد حاکی از آن بود که پینک، خواننده سبک پاپ سرشناس آمریکایی، اعلام آمادگی کرد جریمه نقدی بازیکنان نروژ را به عهده بگیرد. پینک در توئیتی در این باره نوشت:به بازیکنان تیم زنان هندبال نروژ که به قوانین جنسیتی در مورد لباسشان اعتراض کرده اند، افتخار می کنم. این فدراسیون هندبال اروپا است که باید به خاطر جنسیت زدگی، جریمه شود. آفرین، خانم ها. از اینکه جریمه نقدی شما را پرداخت کنم، خوشحال می شوم. ادامه دهید. سه شنبه هفته گذشته رخدادی کاملا برعکس در مورد اولیویا برین، قهرمان معلولین جهان در دو و پرش طول، رخ داد. به او گفته بودند شورت ورزشی اش بیش از اندازه کوتاه و نمایان کننده بوده است. برین در این باره گفت:

باعث شد واقعا احساس عصبانیت بکنم و کاملا اشتباه است. می دانید که نباید در مورد اینکه که چه بپوشیم و چه نپوشیم، اظهار نظر کنید. من ۹ سال است همین شورت ورزشی را استفاده می کنم و هیچ وقت مشکلی نداشتم. باید در چیزی که می پوشیم، احساس راحتی داشته باشیم. حالا در المپیک ۲۰۲۰ هم رخدادی دیگر و این بار در ژیمناستیک رخ داده است. ژیمناست کاران زن آلمانی دیروز تمرینات خود را در توکیو شروع کرده اند و به جای استفاده از لباس های کوتاه همیشگی این رشته، تصمیم گرفتند پوشش کامل سرهمی به تن کنند. الیزابت زایتز، یکی از اعضای تیم در این باره گفته است:

می خواستیم نشان دهیم که هر زن و هر انسانی، باید خودش در مورد پوشش خود تصمیم بگیرد. می خواهیم موضع شفاف خود در مورد جنسیت زدگی را بروز دهیم. 

سارا واس، دیگر عضو تیم ملی ژیمناستیک آلمان، هم در این باره اظهار نظر کرده است:

ما دخترها، تاثیر بزرگی در این باره داشتیم و مربیان هم همراهی مان کردند. آن ها اعلام کردند می خواهند ما در راحت ترین و مطمئن ترین حالت ممکن وارد مسابقات شویم. این نوع پوشش باعث می شود احساس بهتری بکنیم و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم. ژیمناستیک پر از داستان های مربوط به سواستفاده جنسی بوده و بارزترین نمونه هم مربوط به لری ناسار، پزشک سابق تیم آمریکا، است که برای دهه ها سواستفاده از ژیمناست ها، به ۱۷۵ سال زندان محکوم شد. در حالی که پوشیدن لباس سرهمی در رقابت های ژیمناستیک، برخلاف قوانین نیست، چندان رخداد معمولی به حساب نمی رود. حالا آلمانی ها باید در مورد اینکه در رقابت های رسمی هم چنین پوششی اختیار می کنند یا نه، تصمیم بگیرند. المپیک همیشه صحنه رخدادهای مهم بوده و الان ژیمناست کارهای آلمانی از این پلتفرم برای اعلام موضع خود بهره برده اند و باید دید در مسابقات واقعی هم روی آن ایستادگی می کنند یا نه و در این صورت، مسئولین مسابقات و کمیته بین المللی المپیک، واکنشی مشابقه فدراسیون هندبال اروپا اتخاذ می کنند یا خیر.

موضع ژیمناست کارهای آلمانی، پیام واضحی برای دیگر ورزشکاران هم می فرستد؛ احتمالا سایر افرادی که در استفاده از پوشش های فعلی احساس راحتی نمی کنند هم اقدام به اعتراض کنند و حرکتی جمعی از سوی زنان در این باره آغاز شود. آلمانی ها اعتقاد دارند نوع پوشش نباید شامل قوانین سفت و سختی باشد و درب ورزش باید به روی هر کسی با هر نوع پوششی، آزاد باشد. برخوردهای مختلف با ورزشکاران در رشته های گوناگون، به شدت سوال برانگیز است. در یکی از رشته ها به خاطر پوشیده تر بودن لباس و در دیگری به خاطر نمایان بودن آن، ورزشکاران را مورد ملامت قرار می دهند. این برخوردهای دوگانه با ورزشکاران در شرایطی که طی سال های گذشته، اعتراضات در مورد برابری جنسیتی بین مردان و زنان به اوج خود رسیده و با وجود شبکه های اجتماعی، صدای زنان بلندتر و بلندتر شنیده می شود. از یک سو، همگان از برابر شدن مردان و زنان در میزان درآمد و اسپانسری صحبت می کنند و از سوی دیگر، زنان را به دلیل پوشیده تر بودن یا نبودن، مورد جریمه قرار می دهند و برای کم نشدن جذابیت جنسی مسابقات، آن ها از انتخاب پوشش مورد نظرشان، منع می کنند.زنان در دنیای امروز، صدای بلندتری نسبت به دهه های گذشته دارند و دیگر نمی خواهند ابزار جذابیت جنسی رسانه ها و مسئولان رقابت ها باشند و حرکت متفاوت و جالب آلمانی ها در المپیک هم ادامه دهنده همین مسیر است. حالا باید منتظر ماند و دید کمیته بین المللی المپیک راه فدراسیون هندبال اروپا را پیش می گیرد و جلوی چنین حرکات آزادی خواهانه ای را می گیرد یا به زنان در آزادی پوشش، حق انتخاب می دهد.

دختر ایران

https://akhbar-rooz.com/?p=120957 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x