جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مذاکرات پشت پرده، کشورهای اروپایی قطعنامه شان را پس گرفتند، گروسی به تهران باز می گردد

سه کشور اروپايی روز پنجشنبه اعلام کردند قطعنامه ی تهديدآميز خود عليه جمهوری اسلامی در شورای حکام را پس می گيرند. دولت ايران از منتفی شدن طرح اين قطعنامه استقبال کرد و رئيس آژانس بين المللی انرژی هسته ای اعلام کرد برای مذاکرات بيشتر دوباره به تهران می رود

سه کشور اروپایی روز پنجشنبه اعلام کردند قطعنامه ی تهدیدآمیز خود علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام را پس می گیرند و دولت ایران از منتفی شدن طرح این قطعنامه استقبال کرد.

سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام، یعنی آلمان، بریتانیا و فرانسه قصد داشتند در نشست روز پنجشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، قطعنامه‌ای را علیه تصمیم ایران به تعلیق برخی بازرسی‌های هسته‌ای و خروج از پروتکل الحاقی تصویب کنند. پیشتر وزیر امور خارجه فرانسه با اعلام این مطلب گفته بود که آمریکا نیز از تصمیم تروئیکای اروپایی حمایت می‌کند. اما این سه کشور در نهایت طرح پیشنهادی خود را پس گرفتند.

کشورهای اروپایی با تغییر موضع خود، روز پنجشنبه اعلام کردند قطعنامه‌ علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نخواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه و رویترز روز پنجشنبه ۴ مارس به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش دادند نشست شورای حکام بدون اینکه قطعنامه‌ای در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران داشته باشد به کار خود پایان می‌دهد.

این در حالیست که پیشتر وزیر خارجه فرانسه گفته بود کشورهای اروپایی قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای حکام آژانس طرح خواهند کرد که از خروج تهران از پروتکل الحاقی ابراز تاسف خواهد کرد. آقای ژان ایو لودریان گفته بود ایالات متحده آمریکا نیز از این تصمیم تروئیکای اروپایی حمایت خواهد کرد .

پیشتر سه کشور اروپایی از اقدامات ایران درباره کاهش تعهدات برجامی و به ویژه پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی ابراز نگرانی کرده بودند.

روسای جمهوری ایران و فرانسه روز سه‌شنبه در یک گفتگوی تلفنی در خصوص آخرین وضعیت بازگشت به برجام و اجرای توافق هسته‌ای با یکدیگر گفتگو کرده بودند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در آن تماس تلفنی خواهان بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام شده بود.

ماکرون همچنین نگرانی عمیق خود را از اقدامات ایران در خصوص کاهش سطح تعهدات هسته‌ای ایران ابراز کرده بود.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی از روز دوشنبه آغاز به کار کرده که بررسی برنامه هسته‌ای ایران و گزارش رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص سفر خود به تهران و توافق با مقام‌های ایران یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث بوده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۱۴ اسفند در واکنش به این تصمیم گفت: «با تلاش‌های فشرده دیپلماتیک در تهران، وین و پایتخت‌های همه اعضای شورای حکام و به ویژه سه کشور اروپایی و همچنین همراهی چین و روسیه، طرح قطعنامه منتفی شد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «تحول امروز می‌تواند مسیر دیپلماسی را که ایران و آژانس باز کرده‌اند، حفظ نموده و زمینه را برای اجرای کامل تعهدات از سوی تمامی طرف‌های برجامی فراهم آورد.»

خطیب‌زاده همچنین تأکید کرد: «ایران امیدوار است طرف‌های مشارکت‌کننده در برجام بتوانند با استفاده از این فرصت و با همکاری جدی، اجرای کامل برجام از سوی همه را تضمین نماید.»

گروسی به تهران بازمی‌گردد

همزمان با حذف طرح پیشنهادی اعضای اروپایی شورای حکام علیه ایران، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قصد خود برای برگزاری مذاکرات «فنی» با ایران خبر داد.

گروسی روز پنجشنبه گفت: «گفتگوی فنی با ایران با هدف پیشبرد روند به دست آوردن توضیحاتی درباره موضوعات برجسته مانند ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های قدیمی و اعلام نشده در دستور کار است.»

مدیر کل آژانس با تأکید بر این که ایران هنوز باید به چند مسئله اساسی از جمله نشانه‌های اورانیوم یافت شده پاسخ دهد، ادامه داد: «هدف من این است که از حالا تا تابستان یا قبل از آن، درک بسیار روشن‌تری از این موضوع داشته باشم.»

گروسی که دو هفته پیش نیز به ایران سفر کرده بود، گفت که نخستین نشست با ایران را یک ماه دیگر، در اوایل ماه آوریل انجام می‌دهد.

https://akhbar-rooz.com/?p=105899 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x