جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مرجان، خواننده ی موزیک پاپ و بازیگر قدیمی سینما درگذشت

عکس) علت فوت "مرجان" خواننده پیش از انقلاب چه بود؛ شهلا صافی‌ضمیر ...

شهلا صادقی ضمیر خواننده پاپ و بازیگر ایرانی، معروف به مرجان درگذشت.

این بازیگر سینما که با نام هنری “مرجان” در شمار زیادی از فیلم‌های پیش از انقلاب بازی کرده بود امروز و هنگام یک عمل جراحی در اثر ایست قلبی در خارج از کشور درگذشت. او هنگام مرگ ۷۲ سال داشت. وی همسر فریدون ژورک از فیلمسازان سینمای قبل از انقلاب بود. مرجان در طول فعالیت سینمایی خود در کنار بازیگران سرشناس فیلمفارسی همچون محمدعلی فردین، ناصر ملک‌مطیعی، رضا بیک ایمانوردی، سعید راد، رضا فاضلی و ایرج قادری به ایفای نقش پرداخت.

«شهلا صافی ضمیر» در سال ۱۳۲۷ متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه با مهدی علی‌محمدی (گوینده رادیو و دوبلور) ازدواج کرد. وی در سن ۲۱ سالگی برای نخستین بار در فیلم «دنیای پر امید» به کارگردانی احمد شیرازی بر پرده سینما ظاهر شد. مرجان پس از جدایی از همسر خود با «فریدون ژورک» ازدواج کرد. در آن زمان چون شهلا ریاحی با نام شهلا معروف شده بود، نام هنری «مرجان» را برای خود برگزید. مرجان از هنرمندانی است که در آغاز بازیگر سینما بوده و قبل از انقلاب در ایران در فیلم‌های بسیاری بازی کرده‌است. او در طول فعالیت سینمایی خود با بازیگران سرشناسی چون محمد علی فردین، ناصر ملک مطیعی، رضا بیک ایمانوردی، سعید راد، رضا فاضلی و ایرج قادری به ایفای نقش پرداخته است. مرجان در جریان فعالیت سینمایی متوجه می شود که استعداد خوانندگی دارد و با خواندن ترانه «کویر دل» که پیش‌تر خواننده ترکیه‌ای آژدا پکان آن را به زبان فرانسه و به نام viens dans ma vie اجرا کرده بود، بسیار معروف شد. با شرکت در شوهای تلویزیونی محبوبیت او بیش‌تر شد و پس از خواننده شدن سینما را رها کرد و در فیلمی بازی نکرد. مرجان با شاعران وآهنگسازان سرشناسی همچون: پرویز مقصدی، فریبرز لاچینی، اردلان سرفراز ، منوچهر چشم آذر، آرش سزاوار، تورج شعبان خانی، و اریک ارکانت همکاری داشته است.

پس از انقلاب در سال ۱۳۶۱ به علت هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران دو ماه پس از دستگیری همسرش بازداشت شد. او تا سال ۱۳۶۹ در زندان اوین بود. مرجان چند سال پس از آزادی در سال ۲۰۰۶ میلادی از ایران خارج شد و در خارج از ایران با سازمان مجاهدین خلق همکاری کرد. ترانه “وقت براندازی شده”، “رویش”، “اوین بگو” و “رهایی” را از جمله کارهای او علیه جمهوری اسلامی است. او سرانجام پس از پشت سر گذاشتن یک دوره بیماری، ۱۶ خرداد ماه ۱۳۹۹ درگذشت.

https://akhbar-rooz.com/?p=32677 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x