شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مردم برزیل علیه مدیریت «جنایتکارانۀ» کرونا توسط بولسونارو تظاهرات کردند

تصویری از تظاهرات روز شنبه ۲۳ ژانویه، در برزیل

هزاران نفر از شهروندان برزیل روز شنبه ۲۳ ژانویه، در چندین شهر این کشور دست به یک تظاهرات گسترده زدند. معترضان برزیلی از ژائیر بولسونارو، رئیس‌ جمهوری و شیوه مدیریت بحران کرونا توسط وی ناراضی و خشمگین هستند. برزیل پس از آمریکا و هند، بیشترین شمار مبتلایان به کووید-۱۹ و پس از ایالات متحده، بیشترین شمار مرگ و میر در جهان را دارد.

به گزارش سارا کوزولینو، گزارشگر رادیوی بین‌المللی فرانسه در ریو دو ژانیرو، در حالی که بیماری کووید-۱۹ روزانه همچنان جان بیش از هزار نفر را در برزیل می‌گیرد، هزاران معترض روز شنبه ۲۳ ژانویه، در چنیدین شهر این کشور دست به یک تظاهرات گسترده زدند.

بر اساس این گزارش، مدیریت بحران کرونا توسط ژائیر بولسونارو، رئیس‌ جمهوری برزیل، بویژه  تاخیر چشمگیر در آغاز برنامه واکسیناسیون در این کشور موجب خشم معترضان برزیلی شده است. این در حالیست که بعد از ایالات متحده آمریکا، بیشترین شمار قربانیان کرونا تا کنون در کشور برزیل به ثبت رسیده است. 

یکی از معترضان برزیلی به خبرنگار رادیوی بین‌المللی فرانسه در مورد روش مدیریت بحران کرونا توسط ژائیر بولسونارو گفته است: «چنین عملکردی جنایتکارانه است. او همه راه‌های مبارزه با همه‌گیری کرونا را مسدود کرده است. اگر او با همه کشورهای جهان درگیر نمی‌شد، برنامه واکسیناسیون در این جا هم از مدت‌ها پیش آغاز شده بود.»

تجمع اعتراضی روز شنبه از سوی احزاب و سازمان های چپ‌گرای برزیل سازماندهی شده بود. حدود ۵۰۰ خودرو با پرچم‌های مختلف و پلاکاردهایی از جمله «بولسونارو از قدرت کنار برو»، معترضان را در خیابان‌های چندین شهر برزیل همراهی می‌کردند. 

یک روز پیش از این تظاهرات رائونی متوکتیری، رهبر قبیله کایاپو و المیر نارایاموگا سورویی، رهبر قبیله پتر سورویی رئیس جمهوری را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرده بودند. این دو رهبر بومی برزیلی شکایتی را علیه ژائیر بولسونارو به دیوان کیفری بین‌المللی (دادگاه لاهه) تسلیم کرده‌اند. رائونی متوکتیری و المیر نارایاموگا سورویی رئیس جمهوری برزیل و چند تن از وزرای وی را به تخرب بی‌سابقه محیط زیست، قتل و شکنجه متهم ساختهاند.  

مردم برزیل و بومیان این کشور در حالی نارضایتی خود را از ژائیر بولسونارو ابراز می‌کنند که برزیل همچنان در جایگاه دوم کشورهائی قرار دارد که بیشتری شمار مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را به ثبت رسانده اند.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت برزیل، تاکنون بیش از ۲۱۶ هزار و ۴۴۰ نفر در این کشور جان خود را در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست داده‌اند. شمار کل مبتلایان در برزیل تا پایان روز شنبه ۲۳ ژانویه، هشت میلیون و ۸۱۶ هزار و ۲۵۴ نفر گزارش شده است. 

https://akhbar-rooz.com/?p=101959 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x