شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مروری بر وضعیت نویسندگان و فعالان عرصه‌ دفاع از آزادی بیان_ عالیه مطلب‌زاده

کانون نویسندگان ایران: در زیرصفحه‌ی “مرور” وضعیت نویسندگان و فعالان عرصه‌ی مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی بیان که به هر شکلی از جمله زندانی شدن زیر فشار قرار گرفته‌اند؛ مرور می‌شود.
در این نوبت نگاهی می‌اندازیم به وضعیت عالیه مطلب‌زاده، عکاس، کارگردان و فعال حقوق زنان.

عالیه مطلب‌زاده، عکاس، کارگردان و فعال اجتماعی، متولد ۱۳۴۴ در تبریز،ساکن تهران، متأهل و دارای یک فرزند است. او عضو اولین دوره هئیت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران، نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران، دبیر عکس ماهنامه‌های «ایران فردا» و «نامه»، عضو هئیت موسس کمپین حمایت از قربانیان اسیدپاشی و عضو کمپین «یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‎آمیز»بوده است. مطلب‌زاده علاوه بر همکاری با نشریات، پرتره‌نگاری و عکاسی‌ خبری از وقایع اجتماعی- سیاسی مهم ایران، کارگردانی فیلم مستند «زنان قربانی خشونت» (درباره‌ی اسیدپاشی به زنان) و تهیه‌کنندگی فیلم‌های «شهریار»، «فلاش بک، روایتی دیگر از بوسنی» و «سینمای ایران و جشنواره‌های جهانی» را نیز در کارنامه‌ی حرفه‌ای خود دارد.

مطلب‎زاده به سبب فعالیت‎های اجتماعی خود از دهه‎ی ۶۰ تا کنون بارها دستگیر و زندانی شده است. او از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴ به مدت سه سال زندانی بوده و پس از آن نیز در سال‌های ۱۳۷۸، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ دستگیر و هر بار مدت کوتاهی در بازداشت بوده است.
در مهر ماه ۱۳۹۵ مطلب‌زاده در یک گردهمایی مرتبط به حوزه زنان در گرجستان شرکت کرد. روز بعد از بازگشت به کشور ،در ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ، مأموران وزارت اطلاعات ساعت ۱۰ شب با نشان دادن حکمی با عنوان «تعقیب ضد انقلاب» وارد منزل او شدند و پس از چهار ساعت تفتیش، تمام مدارک و وسایل شخصی و کاری او و همسرش را ضبط کردندو با خود بردند. چهار روز پس از این اتفاق، طی تماسی تلفنی به وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت و در نهایت در ششم آذر همان سال بازداشت شد. او پس از یک ماه با صدور قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی توسط شعبه دو بازپرسی مجتمع قضایی اوین و تودیع وثیقه به صورت موقت آزاد شد.
مطلب‌زاده در سال ۱۳۹۶ در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال و «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم دادگاه بدوی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی سید احمد زرگر عینا تایید شد.

در ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۹ مطلب‌زاده بازداشت و برای تحمل حبس خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد. حسین تاج، وکیل او ششم آبان‌ماه اعلام کردکه با ابلاغ حکم شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران در مورد عالیه مطلب‎زاده و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات یعنی سه سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا است.
او اکنون در حال گذراندن سه سال حبس خود در بند زنان زندان اوین است.

https://akhbar-rooz.com/?p=93013 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x