پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مرگ در آلمان رکورد زد؛ مرکل: شرایط استثنایی است

Deutschland Bundestag Generaldebatte zum Bundeshaushalt

برای نخستین بار شمار مرگ و میر کرونا در آلمان ظرف یک روز به ۵۹۰ نفر رسید. شمار مبتلایان کرونا نیز در ۲۴ ساعت گذشته به ۲۰ هزار ۸۱۵ نفر رسید. در مجموع یک میلیون ۲۱۸ هزار و ۵۲۴ نفر تا کنون در آلمان به کووید-۱۹ مبتلا شدند.

به گزارش دویچه وله، رکورد جدید قربانیان کرونا مسئولان بهداشت و سیاستمداران آلمانی را بسیار نگران کرده است. شیوع کرونا به ویژه در خانه سالمندان افزایش می‌یابد.

موسسه ویروس شناسی روبرت کخ آلمان می‌گوید آمار درگذشت در مقایسه با هفته قبل ۱۰۳ نفر بیشتر بوده است. چهارشنبه دوم دسامبر  ۴۸۷ نفر ظرف یک شبانه روز جان باخته بودند.

اما این فقط شمار فوتی‌ها نیست که افزایش یافته بلکه رقم ابتلا به ویروس کرونا نیز افزایش نشان می‌دهد. در شبانه روز گذشته ۲۰ هزار و ۸۱۵ نفر به ویروس مبتلا شدند در حالی که رقم مبتلایان در روز مشابه در هفته پیش ۱۷ هزار و ۲۷۰ نفر بود.

به این ترتیب آمار کل مرگ و میر کرونا در آلمان روز چهارشنبه ۹ دسامبر (۱۹ آذر) به ۱۹ هزار و ۹۳۲ نفر رسید.

انستیتو کخ نرخ ابتلا به ویروس را در روز چهارشنبه ۹ دسامبر حدود یک و نیم درصد اعلام کرد. این نرخ بدان معناست که هر ۱۰ فرد آلوده به ویروس می‌تواند به طور متوسط نزدیک به ۱۵ نفر دیگر را مبتلا کند.

با توجه به رشد جهش‌وار ویروس کرونا ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان تشدید محدودیت‌های کرونایی را ضروری دانسته است. 

او به شبکه تلویزیونی فونیکس گفت اگر در یکی دو هفته آینده تا قبل از ایام کریسمس نتیجه دلخواه به دست نیاید باید نخست‌وزیران ایالت‌ها در نشستی تازه تصمیمات جدید بگیرند.

اشپان این امکان را که در دور جدید محدودیت‌ها مغازه‌ها نیز تعطیل شوند دور از انتظار ندانسته است. تا کنون تنها رستوران‌ها، استخرها، مراکز تفریحی و ورزشی تعطیل بودند. وزیر بهداشت آلمان همه چیز را وابسته به چند روز آینده و پایین آمدن تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ دانسته است.

وزیر بهداشت آلمان همچنین اعلام کرده است به احتمال زیاد در ابتدای ژانویه ۲۰۲۱ نخستین گروه “در معرض خطر” و همچنین بخشی از کادر بهداشت و درمان این کشور واکسینه خواهند شد.

مرکل: آلمان در شرایط استثایی است

بررسی لایحه بودجه سال آینده دولت آلمان با دفاع وزیر دارایی از استقراض ۱۸۰ میلیارد یورویی در بوندس تاگ، پارلمان آلمان آغاز شد. مرکل با توجه به بحران کرونا گفت که کشور در شرایط استثنایی قرار دارد.

جلسه بررسی لایحه بودجه در مجلس آلمان تبدیل به بحث درباره سیاست مقابله با کرونای دولت آنگلا مرکل شد. صدراعظم آلمان از استقراض جدید دولت برای مقابله با همه‌گیری کرونا دفاع کرد و گفت: «ما در پاندمی و در نتیجه در یک شرایط استثنایی زندگی می‌کنیم.»

آنگلا مرکل در نطق دفاع از بودجه پیشنهادی دولتش همچنین گفت: «آلمان یک قدرت اقتصادی و یک کشور دموکراتیک با انسجام اجتماعی و جامعه مدنی قوی است. ما می‌خواهیم این نقاط قوت را همچنان در شرایط استثنایی نیز حفظ کنیم.»

صدراعظم آلمان تاکید کرد که تصمیم‌گیری برای استقراض در این سطح «به هیچ وجه آسان» نیست. مرکل این اقدام را یک بار اضافی برای دولت آینده و برای نسل بعدی دانست. هم‌زمان نسبت به جایه‌جایی قدرت اقتصادی در جهان هشدار داد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها اقتصاد چین در سال جاری رشد خواهد داشت در حالی که اقتصاد داخلی آمریکا و آلمان کوچک‌تر خواهد شد. البته این امر به این موضوع بستگی دارد که آلمان چگونه بحران کرونا را بتواند با موفقیت از سر بگذراند. 

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، با توجه به آمار فزاینده ابتلا به کرونا در آلمان مردم را به همیاری بیشتر فراخواند. او گفت: «مهمترین کلید موفقیت در مبارزه با پاندمی، رفتار مسئولانه هر فرد و آمادگی برای همکاری است.» مرکل تصریح کرد که مطمئن است اکثریت مردم آلمان در مقابله با پاندمی همراهی می‌کنند.

صدراعظم آلمان امیدواری زودهنگام درباره پیشرفت در واکسن کرونا را رد کرد و گفت: «ما در سه ماهه اول [سال آینده میلادی] نمی‌توانیم واکسن زیادی را عرضه کنیم به طوری که مردم بتوانند تغییری محسوس در شرایط را احساس کنند.» در نتیجه به گفته او محدودیت‌های تاکنونی کافی نیستند.

مرکل همچنین گفت که توصیه‌های بسیاری از دانشمندان در باره این که زندگی در فضای عمومی پس از ایام کریسمس برای چند هفته کاملا تعطیل شود را می‌پذیرد. 

انتقاد تند حزب آلترناتیو برای آلمان به مرکل

اپوزیسیون نظرات متفاوتی درباره اعمال مقررات ضروری از سوی دولت دارند. در حالی که رییس فراکسیون حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان خواهان پایان «تعطیلی‌های غیرسازنده» شده، یکی از دو رییس فراکسیون سبزها خواستار تشدید محدودیت‌ها برای غلبه بر پاندمی شده است.

آلیس وایدل، رییس فراکسیون آلترناتیو برای آلمان در سخنانش بارها آنگلا مرکل را شخصا مورد حمله قرار داد و گفت: «بعد از ۱۵ سال “دوران مرکل”، آلمان کشوری است که نمی‌تواند از مرزهایش در برابر مهاجرت غیرقانونی محافظت کند اما جلوی خروج شهروندانش از خانه را می‌گیرد و افسران پلیس را به منظور کنترل استفاده اجباری از ماسک به داخل قطار می‌فرستد.»

بحث درباره بودجه پیشنهادی از سوی صدراعظم به طور سنتی همیشه تبدیل به بحث درباره سیاست‌های دولت می‌شود. بحث بودجه روز سه‌شنبه ۸ دسامبر با سخنان اولاف شولتز، وزیر دارایی در دفاع از استقراض جدید ۱۸۰ میلیارد یورویی آغاز شد.

در لایحه بودجه، هزینه‌ای معادل ۴۹۸ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده است. به دلیل هزینه‌‌های سنگین مقابله با همه‌گیری کرونا باید برای دومین بار اصل محدود کننده قروض دولتی که در قانون اساسی تصریح شده، نادیده گرفته شود.

لایحه بودجه سال آینده دولت آلمان روز جمعه ۱۱ دسامبر به رأی گذاشته می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=96759 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x