جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مسوت اوزیل، دفاع از مستبد با ترفند نژاد پرستی،تبریک برای اعتراض!

اعترافات/ مسوت اوزیل

بخش ورزشی- پس از این که عکسی از اوزیل در کنار اردوغان منتشر شد فدراسیون فوتبال آلمان پرسشهائی را در این باره با اوزیل در میان نهاد،اما هافبک آلمانی مدیران فدراسیون فوتبال آلمان را به نژاد پرستی محکوم کرد و اعلام کرد دیگر برای تیم ملی بازی نمی کند. 

“زمانی که پیروز می شویم من یک آلمانی هستم، هنگام شکست یک مهاجر.”

“با قلبی شکسته پس از در نظر گرفتن اتفاق های اخیر ترجیح می دهم دیگر برای تیم ملی بازی نکنم. احساس نژادپرستی و بی احترامی می کنم. من پیراهن آلمان را با غرور بر تن می کردم اما اکنون دیگر این کار را انجام نخواهم داد.”

“مقامات بالای فدراسیون به خاطر داشتن ریشه ترک به من بی احترامی کردند و من را ناعادلانه به پروپاگاند سیاسی متهم کردند. دیگر بس است. نژاد پرستی نباید هرگز وجود داشته باشد و هرگز قابل پذیرش نیست.”

مسوت اوزیل خود را آلمانی نیز می داند و مقامات ارشد فدراسیون فوتبال آلمان را به نژاد پرستی متهم می کند. شکی نیست که در فدراسیون فوتبال  بیشرفته ای مثل آلمان، نارسائی ، ناهنجاری، به بیان عامیانه خودمان -حقه بازی-  نیز شاید وجود داشته و شاید هم هنوز دارد. اما ساختار این فدراسیون به تبعیت از ساختار سیاسی کشور آلمان فعالیت می کند و دموکراسی و مبارزه با عقاید فاشیستی و افکار مستبدانه ضد آزادی و ضد بنیادهای دموکراسی از اهداف این فدراسیون فوتبال مثل سایر بخشهای کشور آلمان است.

سئوال این جاست؟ اگر فدراسیون فوتبال این کشور نژاد پرست هستند چرا مسوت اوزیل به تیم ملی آلمان دعوت می شد و زیر پرچم این کشور بازی می کرد و سرود می خواند؟!

مشکل از مقامات فدراسیون فوتبال آلمان نیست بلکه مشکل از خود مسوت اوزیل و هزاران مهاجر مثل وی هستند که اگر حتی در کشور دیگری متولد شده باشند اما هم چنان از سیاستهای کشور مادری شان پیروی می کنند! ترکیه حتی در دوران حکومت نظامیان و یا دولت اسلام گرای اربکان سکولار بوده و زیر بار حکومت مذهبی نرفته است. بیشرفت های ترکیه در سه دهه اخیر را باید به حساب دولت نجم الدین اربکان گذاشت که اقتصاد ترکیه را وارد بازارهای اروپا کرد و صنعت توریسم و شبکه های حمل و نقلی و صادرات کالاهای ترکیه را رونق بخشید. مسوت اوزیل از رجب طیب اردوغان که حاکم مستبد و تمایلات و افکار فاشیستی دارد بارها حمایت کرده است. در حالی که هاکان شوکر کاپیتان و گلزن صاحبنام ترکیه تحت فشار مش رجب مجبور شد به آمریکا برود و زندگی در تبعید را ادامه دهد. تمام اموال شخصی هاکان شوکر و دارائی های خانواده پدری وی را دولت مستبد مش رجب طیب توقیف و ضبط کرده است.

مسوت اوزیل نشان داده که بیشتر تحت تاثیر افکار راستگرایانه و شوونیستی حاکمان بر ملت ترکیه قرار دارد و از دموکراسی و اصول حاکم بر آن در کشور مدرن و دموکراتیک آلمان کمتر و شاید هیچی را یاد نگرفته است. فراموش کرده که بعد از حمایت های متعدد از مش رجب طیب اردوغان ،چگونه شرکت آدیداس تصمیم گرفت به دلیل نگرانی‌ها درباره چهره مسعود اوزیل فوتبالیست ترک تیم ملی‌ آلمان در افکار عمومی به دلیل دوستی نزدیکش با رجب‌طیب ، به قرارداد تبلیغاتی ۲۲ میلیون پوندی خود با اوزیل پایان دهد.  وی موضوع خداحافظی با تیم ملی آلمان را به نژاد پرستی ربط داده و تقصیر آن را به گردن فدراسیون فوتبال آلمان انداخته است، بدون این که کمی هم به عملکرد ضد دموکراتیکی خود نگاهی اندازد.

جنجال عکس یادگاری؛ مقام آلمانی: منتظر توضیحات مسعود اوزیل در مورد ...

قبل از شروع جام جهانی روسیه، ملاقات مسوت اوزیل و ایلکای گوندوغان دو ستاره ترک تبار آلمان با رییس‌جمهور ترکیه حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد و خیلی‌ها نمایش ضعیف و نیمکت نشینی اوزیل در جام جهانی را نیز به همین موضوع ربط دادند. 

در آن زمان ،گریندل، رییس فدراسیون فوتبال آلمان درباره پرونده دو بازیکن تیمش گفت: این که هنوز مسوت اوزیل واکنشی به این موضوع نداشته است ناراحت کننده است. هواداران انتظار داشتند که اوزیل حداقل پاسخی به این ماجرا و سوال‌ها داشته باشد. اوزیل باید دلیل این کار خود را برای هواداران آلمان توضیح دهد. این درست است که به یک بازیکن ملی که یک اشتباهی کرده است فرصت دوباره بدهیم. ما منتظر خواهیم بود تا او از تعطیلات برگردد و به این موضوع واکنش نشان دهد.

او در ادامه گفت: در تیم ملی آلمان همه کنار هم برنده می‌شویم و همه کنار هم بازنده می‌شویم. او مدتها در تیم ملی تلاش کرد و ما قدردان این تلاش هستیم. او در تیم قهرمان جام جهانی بازی کرد و اگر قرار است اوزیل ببازد، باید آلمان ببازد؟ ما انتقادها و توهین‌هایی که او شنیده است را درک می کنیم ولی این موضوع را اصلا نمی‌توان کتمان کرد که کار اوزیل اشتباه بوده است و دعوت دوباره او به تیم ملی هم در دست سرمربی خواهد بود.

در ادامه می خوانیم: به نقل از مارکا، مسوت اوزیل یکی از بازیکنان برجسته لالیگا در سالهای اخیر بود. هافبک آلمانی در اسپانیا پیراهن رئال مادرید را بر تن کرد. او علاوه بر این که مشکلاتی با ژوزه مورینیو داشت، با پدرش و فدراسیون فوتبال آلمان نیز دچار اختلاف شد. 

پینگ پنگ

اوزیل یکی از فوتبالیستهای باکلاس فوتبال در سال های اخیر به حساب می آید. با این حال در کودکی نزدیک بود فوتبال را به خاطر پینگ پنگ کنار بگذارد. 

“در تنیس روی میز خوب بودم و زمانی که ۱۱ یا ۱۲ سال داشتم در مدرسه بازی می کردم. سه ماه فوتبال را کنار گذاشتم و تمام حریفانم را در نخستین تورنمتم شکست دادم.”

“فکر کردم این کاری نیست که بخواهم در آینده انجام دهم. از فوتبال دور شده بودم. منظورم این نیست که دیگر فوتبال را دوست نداشتم. در آن زمان پینگ پنگ من را بیشتر سرگرم میکرد.”

رئال مادرید

پس از جام جهانی ۲۰۱۰ تیم های بزرگ به دنبال امضای قرارداد با هافبک آلمانی بودند. با این حال مادرید انتخاب اول این بازیکن نبود. مذاکرات با مورینیو و پپ گواردیولا، اوزیل را به شک انداخت. 

“پس از جام جهانی ۲۰۱۰ تیم های رئال مادرید، بارسلونا، آرسنال، بایرن مونیخ و منچستریونایتد خواهانم بودند. گزینه مورد علاقه ام بارسلونا بود چون هیچ تیمی مانند آن ها زیبا بازی نمی کرد.”

“تصور می کردم با بارسا قرارداد امضا کنم اما گواردیولا به من نشان نداد که خواهانم است یا نه. غیبتش من را دچار شک کرد. می گفتند که در تعطیلات به سر می برد.”

“مورینیو خیلی قاطع تر بود و به امضای قرارداد با من تاکید داشت، کاملا برخلاف سرمربی بارسلونا. به همین خاطر تصمیم گرفتم به سمت مورینیو و رئال مادرید بروم.”

دوران خوش با مادرید و مورینیو

زمانی که اوزیل به مادرید پیوست همه چیز خوب بود. با زین الدین زیدان، الگویش آشنا شد. رابطه خوبی با مورینیو داشت و بازیکنان خیلی زود هافبک آلمانی را پذیرفتند. او درون زمین درخشید و در لالیگای رکوردها (فصل ۱۲-۲۰۱۱) نقش اساسی داشت.

“خیلی عصبی بودم اما خوشحال هم بودم چون مادرید یک باشگاه بزرگ است. رویای بازی در این تیم را داشتم چون زیدان، الگویم هم در این تیم بازی می کرد.”

“زمانی که جزو بازیکنان تازه وارد هستید کمی ساکت هستید و استرس دارید به خاطر بازیکنان بزرگی که در این تیم حضور داشتند. زمانی که با زیدان آشنا شدم خیلی استرس داشتم، آن بهترین لحظه برای من بود.”

“یک راز نیست. قلب من برای مادرید می تپید. در این تیم بازی کردم و همچنان با تعداد زیادی از دوستانم در تیم و باشگاه در ارتباطم.”

بحث با مورینیو

آخرین فصل حضور مورینیو در مادرید به یک جنگ بزرگ با سرمربی تبدیل شد. گروه کوچکی از تیم که در آن میان، بزرگان مادرید همچون سرخیو راموس، ایکر کاسیاس، په‌په و اوزیل حضور داشتند با سرمربی پرتغالی اختلاف داشتند. اوج این اختلاف در رابطه با اوزیل ر بین دو نیمه دیدار رئال مادرید و دپورتیوو دیده شد.

“تصور می کنی دو پاس خوب کافی است؟ فکر می کنی به اندازه ای خوب هستی که اگر ۵۰ درصد پاس هایت صحیح باشند کافی است؟” مورینیو

“میخکوب شدم. او من را با چشمان قهوه ای تیره اش نگاه می کرد. من کمی عقب رفتم. مانند نگاه دو بوکسور پیش از شروع راند اول بود. تنها در انتظار پاسخم بود. در آن لحظه از او متنفر شدم اما در حقیقت تحسینش می کردم.” اوزیل

“می خواهم همانطور که می دانی بازی کنی. می خواهم مانند یک مرد به سمت توپ بروی.” مورینیو

“اگر اینقدر باهوش هستی، خودت بازی کن! پیراهن این‌جاست. بپوش. موفق باشی.” اوزیل

“تو ترسو هستی. چه می خواهی؟ دوش داغ و شستن موها؟ می خواهی تنها باشی؟ یا ترجیح می دهی به هم تیمی هایت، هواداران و به من نشان دهی که چه کاری می توانی انجام دهی؟ تو یک بچه نق نقو هستی. برو دوش بگیر. به تو نیازی نداریم.” مورینیو

“حوله ام را برداشتم و از کنارش رد شدم تا به حمام بروم، بدون اینکه حرفی بزنم. سپس به خاطر رفتاری که داشتم مقابل راموس و دیگر اعضای تیم عذرخواهی کردم.” اوزیل

حرکت راموس

پس از دعوای مورینیو با اوزیل، راموس به حمایت از هم تیمی اش پرداخت. تمام نیمه دوم را با پیراهن اوزیل زیر پیراهن اصلی خود بازی کرد. هدفش کاملا مشخص بود و می خواست از هافبک آلمانی حمایت کند. 

جدایی از مادرید

اوزیل پدرش را در جدایی از رئال مادرید مقصر می دانست. هافبک آلمانی به قدری عصبانی شد که توئیترش را بست. 

“ترک مادرید سخت ترین تصمیم زندگی ام بود. رویای فتح لیگ قهرمانان را با این تیم داشتم. دوران من در مادرید به پایان نرسیده بود.”

“پدرم کامل نیست و مذاکرات خوب پیش می رفت. طمعی در کار نبود. ما درخواستی داشتیم که عادلانه بود اما آن را قبول نکرد. لجبازی با پرس بهترین راه نیست.”

“در یک حمله عصبی اکانت توئیترم را بستم و میلیون ها هوادارم را از دست دادم. جدایی، دوستانه نبود.”

خداحافظی به خاطر نژاد پرستی

 پس از این که عکسی از اوزیل در کنار اردوغان منتشر شد فدراسیون فوتبال آلمان شروع به انتقاد از این بازیکن کرد. هافبک آلمانی مدیران را به نژاد پرستی محکوم کرد و اعلام کرد دیگر برای تیم ملی بازی نمی کند. 

“زمانی که پیروز می شویم من یک آلمانی هستم، هنگام شکست یک مهاجر.”

“با قلبی شکسته پس از در نظر گرفتن اتفاق های اخیر ترجیح می دهم دیگر برای تیم ملی بازی نکنم. احساس نژادپرستی و بی احترامی می کنم. من پیراهن آلمان را با غرور بر تن می کردم اما اکنون دیگر این کار را انجام نخواهم داد.”

“مقامات بالای فدراسیون به خاطر داشتن ریشه ترک به من بی احترامی کردند و من را ناعادلانه به پروپاگاند سیاسی متهم کردند. دیگر بس است. نژاد پرستی نباید هرگز وجود داشته باشد و هرگز قابل پذیرش نیست.”

“من دو قلب دارم، یکی آلمانی است و دیگری ترک. در آلمان متولد شدم و در اینجا تحصیل کردم. چرا هنوز مردمی هستند که نمی خواهند بپذیرند من آلمانی هستم؟” 

 بلاتر خواستار تعلیق اینفانتنو شد!

رییس اسبق فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) از این نهاد جهانی خواست تا جانشین وی یعنی «جیانی اینفانتنیو» را از فعالیت تعلیق کند.مقامات سوئیسی اعلام کردند که فرآیند رسیدگی به اتهامات مطرح شده عیله اینفانتینو توسط یک دادستان ویژه که ملاقات‌های وی را با «مایکل لوبر» دادستان کل سوئیس مورد بررسی قرار می‌دهد، آغاز شده است.لوبر و اینفانتینو هر دو انجام هرگونه تخلفی را رد کرده‌اند.در این بین، «سپ بلاتر» در بیانیه‌ای ارسالی برای رویترز نوشت: از نظر من شرایط روشن است و کمیته اخلاف فیفا باید پرونده‌ای را علیه اینفانتینو باز و همچنین او را تعلیق کند.بلاتر خود پس از قرار گرفتن در کانون تحقیقات از سوی دادستانی سوئیس در سال ۲۰۱۵، تعلیق و سپس توسط کمیته اخلاق فیفا محروم شد. تحقیقات در مورد وی همچنان ادامه دارد و او نیز انجام هرگونه تخلفی را رد کرده است.

انصراف بانوی شماره یک تنیس جهان از شرکت در اپن آمریکا

اشلی بارتی اعلام کرد به خاطر ترس از ویروس کرونا در تنیس اپن آمریکا شرکت نمی‌کند. به نقل از آس، اشلی بارتی، بانوی شماره یک تنیس جهان ،اعلام کرد به خاطر ترس از ویروس کرونا در اپن آمریکا (دومین گرند اسلم این فصل) شرکت نمی‌کند. تنیسور استرالیایی گفت: تیم من و خودم تصمیم گرفتیم نه در رقابت‌های سینسیناتی و نه اپن آمریکا شرکت کنیم. هر دو تورنمنت را دوست دارم و به همین خاطر چنین تصمیمی برایم سخت بود. با این حال ریسک زیادی در رابطه با ویروس کرونا وجود دارد. احساس راحتی نمی‌کنم که تیم و خودم را در چنین شرایطی قرار دهم. قهرمان آخرین دوره رولان گاروس همچنین درباره بازی‌های پاریس (سومین گرند اسلم این فصل) صحبت کرد و گفت: درباره حضورم در رولان گاروس و دیگر رقابت‌های اروپایی تصمیم گیری خواهم کرد.بارتی نخستین غایب بزرگ اپن آمریکا خواهد بود. این بازی‌ها از بیست و هشتم آگوست (۷ شهریور) در نیویورک آغاز خواهد شد، جایی که بیش از دیگر شهرهای آمریکا بیشترین ضربه را از بحران کرونا خورده است. تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر به خاطر کووید ۱۹ در این کشور جان باخته‌اند. 

مربی فوتبال بانوان ، به خاطر تبریک به حسینی توهین های بدی به من شد.

غلامی

قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر برای یک مربی فوتبال بانوان حاشیه ناخواسته ای را به وجود آوردغلامی دراین خصوص به ایرنا گفته:« جلال حسینی با هشت قهرمانی پرافتخارترین بازیکن پرسپولیس و نیز برادر همسرم است. به همین دلیل در صفحه شخصی خود به او تبریک گفتم و نام او را تگ کردم و عنوان نکردم که چه نسبتی با او دارم اما  یک نفر این مطلب را در سایت هواداران ملوان منتشر کرد. این کار سبب شد تا در مقابل ملوان قرار بگیرم و باشگاه را تحت فشار بگذارند. هواداران نمی‌دانند که چه نسبتی با حسینی دارم به همین دلیل همه عنوان کردند که این مربی پرسپولیسی است و ملوانی نیست و باید از ملوان برود.»

وی افزود: جلال حسینی فوتبال را از ملوان شروع کرد و با هر تیمی بوده به قهرمانی رسیده است. حال هواداران می‌گویند غلامی را قبول نداریم و باید برود. این موضوع را از طریق پلیس فتا پیگیری و شکایت کردم. تمامی انزلی‌چی‌ها این پست را دیده‌اند اما دلیلش را نمی‌دانند و از من خواستند تا توضیح دهم و اکنون به شما می‌گویم. باید اخلاق‌مدار بودن را ترویج دهیم. حتی قهرمانی شهرداری بم را تبریک گفتیم. زیرا این تیم تمام تلاش خود را کرده و بهترین نتیجه را بدست آورده است.

سرمربی تیم ملوان انزلی عنوان کرد: فصل گذشته با شرایط ویژه‌ای وارد باشگاه ملوان شدم و سال‌هاست به عنوان نماینده و ناظر سازمان لیگ و فدراسیون فعالیت می‌کنم. ۱۳ سال پیش سرمربیگری را کنار گذاشتم و از آن به بعد مدرسه فوتبال داشتم و در رده پایه کار می‌کردم و با سازمان لیگ در بخش برگزاری مسابقات همکاری داشتم. چون مریم ایراندوست نمی‌خواست با ملوان کار کند، باشگاه ملوان هفته بعد از برگزاری اولین دور مسابقات لیگ به من پیشنهاد داد تا هدایت تیم را برعهده بگیرم. در واقع بازی بم را از دست دادیم و بازیکنی نمانده بود و بازیکنان قدیمی هم از تیم جدا شده بودند. به همین دلیل تیم ملوان شاکله اصلی خود را از دست داده بود.

آرتورو ویدال ،بازیکنی که ممتاز است.

آرتورو ویدال با مدل آرایش موهای عجیب خود همیشه یکی از ستاره‌های جذاب بارسلونا بوده و از بازیکنان حاشیه ساز دنیای فوتبال به حساب می‌آید. از آرتورو ویدال بی مبالغه می‌توان به عنوان یکی از حاشیه‌ساز ترین بازیکنان بارسلونا یاد کرد. ستاره شیلیایی که با سبک بازی خاص و مدل موهای منحصربفردش همیشه در این تیم مورد توجه بوده. از این گذشته در ماه‌های اخیر شایعات درباره انتقال احتمالی ویدال و تمایل بارسا برای فروش او با هدف جمع آوری منابع مالی مورد نیاز برای خرید ستاره‌های دیگر نام او را سر زبان‌ها افتاده. در این یادداشت به بررسی پنج موردی می پردازیم که احتمالاً درباره او نمی دانید:

 هشت قهرمانی پیاپی لیگ

کمتر فوتبالیستی کلکسیون مدالهایی به غنای کلکسیون آرتورو دارد. او در هر کشوری که فوتبال بازی کرده قهرمان لیگ آن کشور شده. سه قهرمانی در کشورش شیلی با کولو کولو، چهار قهرمانی سری آ با یوونتوس، سه قهرمانی بوندس لیگا با بایرن مونیخ و یک قهرمانی لالیگا با بارسلونا. ویدال در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ هشت سال پیاپی موفق شد در سه کشور ایتالیا، آلمان و اسپانیا فاتح هشت فصل پیاپی لیگهای این کشورها شود.

 ورود به بارسلونا با مهر تایید پپ گواردیولا

آرتورو ویدال که در بایرن مونیخ و سپس بارسلونا لقب شاه آرتورو را یدک می‌کشید ابتدا در بایرن کار کردن زیر نظر پپ گواردیولا را تجربه کرد. گواردیولا علاقه خاصی به این بازیکن شیلیایی پیدا کرده بود. با اینکه خیلی‌ها معتقد بودند سبک بازی ویدال با سبک فوتبال پپ همخوان نیست ولی او ثابت کرد این منتقدین اشتباه می‌کنند. پپ بارها از هوش تاکتیکی ویدال تعریف کرده و محسور اراده و تعصب او بوده. گواردیولا یک بار گفته بود: ” اگر قرار باشد به جنگ بروم ویدال را با خودم خواهم برد”.

 تجربه نزدیک به مرگ در کودکی

زمانی که آرتورو کودکی کم سن و سال بود در حالی به همراه خواهر و برادرهایش در خانه گیر می‌افتد که خانه طعمه حریق می‌شود و مادر او ژاکلین پاردو موفق می‌شود آرتور و برادر و خواهرهایش را از دل آتش بیرون کشیده و نجات دهد. ویدال همیشه مادرش را تحسین کرده و از او به بزرگی یاد می‌کند ولی تنها دلیل او این ماجرای زنده ماندن از آتش سوزی نیست. ویدال قبلاً توضیح داده که مادرش چطور با سخت کوشی و زمین‌شویی خرج زندگی و بزرگ شدن او و برادر و خواهرهایش را تامین می کرده.

 داستان مدل موی منحصربفرد ویدال

ویدال به دلیل مدل موی منحصربفردش یکی از شناخته شده ترین چهره‌های امروز دنیای فوتبال است. مدل مویی که کمتر در زمینهای فوتبال دیده می‌شود. ویدال خودش اعتراف کرده که این مدل مو را تحت تاثیر کریستین تسیگه دفاع وسط افسانه‌ای فوتبال آلمان انتخاب کرده که در دهه ۹۰ میلادی از این مدل مو استفاده می‌کرد. سبک بازی این مدافع آلمانی هم به اندازه سبک ویدال خشن و تهاجمی بود. مدل موی ویدال که به موهاک معروف است مدلی است که کناره های سر با تیغ تراشیده شده و در قسمت فوقانی سر یک نوار باریک از مو باقی می ماند. 

 شیفتگی به اسب و سوارکاری

ویدال فارغ از فوتبال شیفته اسب و اسبدوانی است. او در کودکی برای کمک خرج خود به عنوان کارگر تمیزکار اصطبل کار می کرده و حالا در کشورش شیلی صاحب یک اصطبل است. ویدال در باشگاه سوارکاری کلوپ هیپیکو دو سانتیاگو در پایتخت شیلی چیزی در حدود ۵۰ اسب اصیل مسابقه در تملک دارد که برایش در مسابقات اسبدوانی شرکت می‌کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=41843 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x