پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مسی توقف ناپذیر؛ قتل میزبان کاسترو برای سوپر لیگ؛ پیشروی پرسپولیس

نازک بین: شیوع کرونا باعث شد تا دولت ژاپن در شهر میزبان المپیک و چند منطقه دیگر شرایط اضطراری اعلام کند. در فاصله سه ماه مانده به بازی‌های المپیک توکیو، دولت ژاپن در شهر میزبان المپیک و همین طور ۳ منطقه دیگر به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا حالت اضطراری اعلام کرد.این اقدامات سخت‌تر از آخرین وضعیت اضطراری ژاپن است که از ماه ژانویه در مناطقی از این کشور وضع شده است.شیوع ویروس کرونا حتی به حمل مشعل المپیک نیز نفوذ کرده است به طوری که روز گذشته رسانه‌ های ژاپنی گزارش کردند یک مامور ۳۰ ساله که به مراسم حمل مشعل کمک می‌کند به کووید ۱۹ مبتلا شده است.توکیو روز جمعه ۸۶۱ مورد جدید مبتلا به کرونا را ثبت کرده است.

در رابطه با بازیهای المپیک توکیو،کمیته بین‌المللی المپیک قصد دارد قبل از بازی‌های المپیک توکیو و زمستانی پکن اعتراضات سیاسی را در روی سکوها منع کند.هیلت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک مجموعه‌ای از درخواست‌های کمیسیون ورزشکاران را تصویب کرد اما اعتراضات سیاسی در زمان اهدای مدال ممنوع است.کمیته بین‌المللی المپیک گفت که بیش از دو سوم از ۳۵۴۷ ورزشکار در نظرسنجی گفتند که این اتفاق برای نشان دادن یا بیان نظرات مناسب نیست.براساس قانون ۵۰ منشور المپیک هرگونه تظاهرات یا تبلیغات سیاسی، مذهبی یا نژادی در بازی‌های المپیک ممنوع است.

قول قطری‌ها: پاک‌ترین جام جهانی تاریخ را برگزار می‌کنیم

به نقل از خبرگزاری تاس، کمیته عالی میزبانی جام جهانی فیفا ۲۰۲۲ متعهد شده است که پاک ترین جام جهانی فوتبال را تاکنون برگزار کند. کمتر از دو سال تا شروع جام جهانی باقی مانده است و در این زمان مسئولان قطری اعلام کردند ۲۰ درصد اتوبوس های مسابقات جام جهانی برقی خواهند بود و بقیه از استاندارد زیست محیطی یورو-۵ برخوردارند که محتوای مواد مضر در گازهای خروجی را تنظیم می کند.شارژ اتوبوس برقی نیز به نوبه خود با انرژی خورشیدی کار می کند یعنی اتوبوس ها از صفحات خورشیدی شارژ می شوند. مترو در دوحه پایتخت قطر فرودگاه را به پنج ورزشگاه متصل می کند و هواداران می توانند از آن استفاده کنند. به طور کلی، مقامات قطر اطمینان می دهند که دسترسی به همه استادیوم‌ها تقریباً از هر نقطه قطر چه با مترو و چه با اتوبوس امکان پذیر خواهد بود. در این حالت، ایستگاه ها در مجاورت هتل ها واقع خواهند شد.  علاوه بر مترو، اتوبوس و تراموای بدون ریل و ترامواهای معمولی مسافران را در طول مسابقات حمل می‌کنند.تمام مسابقات جام جهانی قطر در ورزشگاه هایی برگزار می شود که فاصله آنها با هم ۷۵ کیلومتر بیشتر نخواهد شد. بنابراین، کمیته عالی گفت، بازدید کنندگان از مسابقات قهرمانی و بازیکنان نیازی به انجام پروازهای داخلی ندارند که همچنین به کاهش قابل توجهی در انتشار دی اکسید کربن در مقایسه با سایر مسابقات بین المللی کمک می کند.افتتاح ۲۰۰ تا ۵۰۰ ایستگاه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در قطر در نزدیکی مراکز خرید، مناطق مسکونی، استادیوم ها، پارک ها و دفاتر دولتی نوآوری دیگر برای جام جهانی خواهد بود. به موازات این، کشور در حال حاضر به طور فعال اجاره اسکوترهای برقی و دوچرخه را توسعه می دهد و قصد دارد تعداد آنها را برای مسابقات قهرمانی فوتبال بیشتر کند.جام جهانی از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ در پنج شهر و هشت استادیوم برگزار می شود.

مسی توقف ناپذیر

بارسلونا در چارچوب هفته سی و یکم لالیگا مقابل ختافه به برتری ۵ بر ۲ رسید. در این مسابقه لیونل مسی درخشان ظاهر شد و توانست ۲ گل برای آبی‌اناری‌ها به ثبت رساند. طبق اعلام رادیو کاتالونیا به بهترین بازیکن زمین نام گیرد. گل‌های بارسلونا را لیونل مسی ۸،‌۳۳ ،‌ چایکا ( گل به خودی) ۲۸ ، آرائخو ۸۷ و گریژمان ۳+۹۰ به ثبت رساندند. مسی می‌توانست در این مسابقه هت‌تریک کند ولی ترجیح داد پنالتی خود را به ستاره دیگر تیم بدهد تا او نیز در این بازی گلزنی کند.پس از گل دوم مسی که با ضربه زیبای او به ثبت رسید، لئو به سمت توپ جمع کن بارسلونا رفت و شادی جالبی را به نمایش گذاشت. عکس مسی و توپ جمع کن بارسلونا به یکی از خبرهای بزرگ این بازی لقب گرفت.مطبوعات بارسایی‌، پس از این مسابقه به تمجید از لئو مسی پرداختند و اسپورت او را «توقف ناپذیر» خواند. ستاره آرژانتینی تعداد گل‌های خود را به عدد ۲۵ رساند تا فاصله خود را با بنزما افزایش دهد. لئو اکنون شانس اصلی کسب جایزه «پی‌چی‌چی» است و باید دید رقابت او، بنزما با ۲۱ گل، مورنو با ۲۰ گل و سوارس با ۱۹ گل چگونه به اتمام می‌رسد.مسی یک رکورد دیگر را نیز به ثبت رساند که در تاریخ بی نظیر است. این بازیکن توانست به اولین و تنهاترین بازیکن تاریخ فوتبال بدل شود که در ۱۲ فصل متوالی حداقل ۲۵ گل در رقابت‌های لیگ (۵ لیگ برتر اروپا) گلزنی می‌کند. 

موندو دپورتیوو نیز در جلد امروز خود به تمجید از نمایش بارسلونا پرداخت و نوشت:این تیم لالیگا می‌خواهد.

روزنامه بارسایی مدعی شد که شاگردان کومان می‌توانند امسال به مقام قهرمانی دست پیدا کنند با اینکه اکنون در رده سوم جدول جای گرفته اند. البته بارسلونا یک بازی کمتر از رئال انجام داده که اگر آن دیدار با پیروزی به پایان دست یابد، بارسلونا به رده دوم و یک امتیازی صدر خواهد رسید.در جدول لالیگا اتلتیکومادرید با ۳۲ بازی و ۷۳ امتیاز در صدر، رئال مادرید با ۳۲ بازی و ۷۰ امتیاز در رده دوم و بارسلونا با ۳۱ بازی و ۶۸ امتیاز در رده سوم جای دارد.  

نبرد سوپرلیگ فوتبال اروپا هنوز تمام نشده

جاناتان ویلسون.گاردین

با انصراف اکثر دوازده تیم موسس سوپرلیگ، در نگاه اول به نظر می رسد که کار این پروژه دیگر تمام شده باشد، اما با نگاهی به تاریخ باید گفت که چندان هم مطمئن نباشید.

هربرت براون ، استاد تاریخ آمریکای لاتین در دانشگاه ویرجینیا ، می گوید: “بوگوتازو” یک لحظه فوق العاده ترسناک بود که به نظر می رسید کل یک جامعه قابل واژگونی است. این به همه ، از جمله آمریکایی ها ، نشان داد “بی ثباتی قاعده بازی است”. گروهی از مردم در مقابل ساختمانی که گایتان در آنجا  به قتل رسیده بودجمع می شوند ،آمریکای لاتین  بعد از جنگ جهانی دوم ،بر سر نابرابری همیشه شعله ور بود . حکومتهای دیکتاتوری در منطقه صدها هزار نفر را به قتل رسانده بودند . در آن دهه ها آمریکای لاتین به منطقه شورش های انقلابی و کودتا معروف بود.بوگوتا، کلمبیا، ۹ آوریل ۱۹۴۸. خورخه الیه سر گایتان، رهبر حزب لیبرال، تصمیم گرفت پیش از قرار ملاقات‌ش با فیدل کاسترو، وکیل جوان کوبایی، برای نهار به رستوران هتل کنتیننتال برود که پنج دقیقه با محل کارش فاصله داشت. اما او هیچ وقت به رستوران نرسید. یک آدمکش به سمت ا‌ش رفت و چهار بار به او شلیک کرد. پنج دقیقه قبل از ساعت قرارش با کاسترو، گایتان، در یک بیمارستان محلی تمام کرده بود.

فیدل کاسترو در آوریل ۱۹۴۸ به منظور سازماندهی و شرکت در رویدادهای مختلف برای مقابله با نهمین اجلاس سازمان ایالت های آمریکا ، که در آن سال در بوگوتا برگزار می شد ، به کلمبیا رفت. فیدل به روزنامه نگار کاتیوسکا بلانکو کاستیرایرا خاطرنشان کرد: “کلمبیا جوش و خروش بسیار خوبی داشت ، یک جنبش مردمی بسیار قدرتمندی به رهبری حزب لیبرال خورخه الیسر گایتان، وجود داشت.” وی این سفر را به منظور سازماندهی کنگره دانشجویان آمریکای لاتین به همراه دانشجویان دیگر انجام داد. بعد از این واقعه ترور رهبر لیبرال کلمبیا، بروز خشونت اجتناب ناپذیر بود. دولت کلمبیا می دانست که  چه شورشی در راه است و ناامیدانه به دنبال راهی برای آرام کردن تنش ها بود. فوتبال یک گزینه بیش روی بود که همه را دور خود متمرکز می کرد. رئیس جمهور ، ماریانو اوسپینا پرز ، از برنامه های ایجاد لیگ حرفه ای فوتبال حمایت کرد. چهار ماه بعد اولین بازی انجام شد. آلفونسو ارشد ، رئیس Millonarios ، یکی از بزرگترین باشگاه ها ، گفت: “قتل گایتان، همان چیزی بود که فوتبال حرفه ای را در کلمبیا تحریک کرد.”

در همان زمان بازیکنان در آرژانتین اعتصاب کرده بودند و باشگاه‌های کلمبیایی آدم‌هایشان را با چمدان‌های پر از دلار به آنجا می‌فرستادند تا بازیکنان ناراضی را مجاب کنند قرارداد فعلی‌شان را فسخ کنند و در کلمبیا بازی کنند. به زودی بازیکنان دیگری از اروگوئه، پاراگوئه و برزیل هم از راه رسیدند. باشگاه‌هایی که بازیکن از دست داده بودند شکایت کردند و فیفا، فدراسیون فوتبال کلمبیا را مجبور کرد به همکاری‌اش با سازمان لیگ پایان دهد.اما این باعث شد لیگ کلمبیا رسما از هفت دولت آزاد شود؛ ناگهان دیگر خریدن هر بازیکنی مجاز شد و رقم‌های پیشنهادی نجومی بود. نیل فرانکلین مدافع تیم ملی انگلیسی یک‌باره دستمزدش را چهار برابر کرد و پاداشی گرفت که در حالت عادی سه سال طول می‌کشید از باشگاه استوک‌سیتی دریافت کند. فرانکلین یکی از پنج بازیکن انگلیسی بود که به کلمبیا رفت. همچنین، ۱۳ بازیکن مجار، دو بازیکن از یوگوسلاوی، یک اتریشی، یک ایتالیایی، یک بازیکن از لیتوانی و یک رومانیایی هم به لیگ تازه تاسیس شده پیوستند.این وضع نمی‌توانست خیلی دوام داشته باشد. تا سال ۱۹۵۱ مقامات فوتبال کلمبیا با فیفا توافق کردند تا به آغوش خانواده‌ی جهانی فوتبال بازگردند اما تنها به یک شرط: باشگاه‌های این کشور بازیکنان سایر لیگها را جذب نکنند. تا سال ۱۹۵۴ سرمایه‌ی فوتبال کلمبیا ته کشیده بود و جنگ داخلی‌ که به زودی جان ۲۵۰ هزار کلمبیایی را می‌گرفت در راه بود. ال‌دورادو دیگر وجود نداشت.آن چه یک‌شنبه‌ پیش ۲۰۲۱اتفاق افتاد، نزدیک‌ترین چیز به یک شورش فوتبالی برای بیرون زدن باشگاه‌ها از ساختار موجود فیفا و کنفدراسیون‌های قاره‌ای از زمان تاسیس لیگ کلمبیا بود. البته شرایطی که منجر به مطرح شدن ایده‌ی سوپرلیگ اروپا و منتفی شدن‌ آن شد به وضوح متفاوت است اما قصه‌ی لیگ کلمبیا برای فهمیدن این که این شورش‌ها چطور به وجود می‌آیند و عمل می‌کنند درس‌هایی برای آموختن دارد

این درست که ماجرا از یک ترور سیاسی شروع شده بود اما ال‌دورادوی کلمبیایی، احتمالا اگر شرایط مالی بازیکنان آن زمان عادلانه‌تر بود هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتاد. بازیکنان آن زمان در آرژانتین، برزیل و اروپا در استادیوم‌هایی پر از تماشاچی و برای باشگاه‌هایی ثروتمند بازی می‌کردند اما دستمزد خودشان پایین بود و از حقوق اندکی بهره‌مند بودند. در کلمبیا، حمل و نقل و ارتباطات دشوار‌تر بود و جامعه بعضا چنان خشن می‌شد که یک‌دفعه دولت در ساعت ۶ و نیم عصر اعلام خاموشی و حکومت نظامی کرد، اما علی‌رغم همه‌ این‌ها بازیکنان آماده بودند همه چیز-حتی بازی برای تیم‌های ملی‌شان- را فدا کنند تا پول بیشتری در بیاورند.ال‌دورادو، عمر کوتاهی داشت اما تاثیرش بر فوتبال شگرف بود. بعد از این واقعه بود که مقامات فوتبالی فهمیدند رقابت‌های بین‌المللی چه جذابیتی می‌تواند داشته باشد و این خود موتور محرکه جام‌باشگاه‌های اروپا و جام لیبرتادورس بود که هر دو مدتی بعد از ماجرای لیگ کلمبیا تاسیس شدند. تاثیر بزرگ دیگر ماجرا در بهبود قرارداد بازیکنان بود: حتی در انگلستان محافظه‌کار هم قانون سقف حقوق تا سال ۶۱ برداشته شد.درباره‌ی شرایط فعلی چه می‌توان گفت؟ این احتمالا ساده‌سازی مساله است، اما ماجرا در واقع این است که باشگاه‌های بزرگ و قدیمی‌تر جایشگاه‌شان را از سمت باشگاه‌هایی مثل چلسی، منچستر‌سیتی و پاریس‌سن‌ژرمن در حال تهدید می‌بینند، چرا که سرمایه‌ی این باشگاه‌ها از اولیگارش‌ها و حکومت‌های خارجی می‌رسد و برای درآمد‌زایی نیازی به روند‌های معمول بازار ندارند. قوانین فرپلی مالی قرار بود که جلوی افتادن فوتبال در دام تورم مزمن را بگیرد اما در چند سال اخیر ثابت شده که این قوانین کارآمد نیستند.بنابراین از آن‌جا که غول‌های باسابقه با معضل مالی درگیر بودند –که شیوع کرونا هم تشدیدش کرده است- عجیب نبود که دنبال راهی برای کسب درآمد بیشتر و مطمئن‌تر بگردند. این که چرا پاریس‌سن‌ژرمن از ابتدا به سوپر‌لیگ نپیوست و چرا چلسی و منچسترسیتی آخرین‌ تیم‌های بزرگ انگلیسی بودند که به این پروژه پیوستند و اولین تیم‌هایی شدند که از آن خارج شدند دلیل مشخصی دارد: این سه باشگاه در همین شرایط فعلی حال‌شان خوب است و برای بقا یا توسعه نیازی به بیرون زدن از ساختار‌های موجود ندارند.

بازیکنان بسیاری احتمالا حاضر بودند، حتی به قیمت خداحافظی با تیم‌های ملی شان،  در سوپرلیگ بازی کنند، اما با این حال، شرایط بازیکنان ابدا به سختی ۷۰ سال پیش نیست. این دفعه واکنش اولیه‌ی آن‌ها این بود که چرا کسی نظرشان را نپرسیده است؟ و خب این مخفیانه عمل کردن در ذات این پروژه بود: یکی از مقامات باشگاه‌ها بعدا اعتراف کرد کل روز دوشنبه مشغول این بوده که ببیند خارج شدن از لیگ قهرمانان باعث ملغی شدن قرارداد‌هایش با اسپانسر‌های فعلی می‌شود یا نه! اما بی‌ثباتی‌های مالی همچنان به قوت خود باقی است؛ در موقعیتی که اکثر فوتبالدوستان معاصر ترجیح می‌دهند بازی‌ها را از راه دور ببینند و درآمد حاصل از بلیط‌فروشی به حداقل رسیده است، در تعدادی از لیگ‌های بزرگ اروپایی دیگر رقابت جذابی برای قهرمانی وجود ندارد و البته، تغییرات پیشنهادی لیگ قهرمانان هم هست که قرار است این نابرابری‌ها را تشدید کند.دوشنبه، رییس یوفا، الکساندر چفرین به شکل تحسین‌برانگیزی نفرت‌ش را از باشگاه‌های خیانت‌کار و دروغ‌گو اعلام کرد. ممکن است حداقل برای او، دوران راضی نگه داشتن باشگاه‌های بزرگ به سر آمده باشد. درست است که باشگاه‌های شورشی رسوا شده‌اند اما خودشان و نگرانی‌هایشان هنوز پابرجا هستند. نبرد بر سر آینده‌ی فوتبال هنوز تمام نشده، بازی تازه شروع شده است.

پیش روی پرسپولیس

پرسپولیس در هر ۳ بازی دور رفت به برتری دست یافته بود و به همین دلیل «یحیی گل‌محمدی» به چند بازیکن اصلی خود استراحت داد تا آنان را برای ۲ دیدار باقی مانده مقابل الریان و الوحده با آمادگی کامل در اختیار داشته باشد.پرسپولیس موفق شد با چهار گل تیم گوای هند را شکست دهد. شهریار مغانلو در دقیقه ۲۴، مهدی ترابی در دقیقه ۴۳ (پنالتی)، عیسی آل‌کثیر در دقیقه ۴۸ و کمال کامیابی‌نیا در دقیقه ۵۸ گل‌های پرسپولیس را به ثمر رساندند.با این پیروزی، پرسپولیس با چهار بازی، ۱۲ امتیازی شد و با اقتدار صدرجدول رده‌بندی گروه E تکیه زد و به مرحله بعد راه یافت. الوحده امارات با ۷ امتیاز، گوای هند با ۲ امتیاز و الریان قطر با یک امتیاز در رتبه‌های دوم تا چهارم این گروه هستند.پرسپولیس در صورت کسب مساوی در دیدار بعدی خود، صعودش را به عنوان صدرنشین به مرحله بعد مسجل خواهد کرد.

جدول رده‌بندی گروه E

۱-پرسپولیس با ۱۲ امتیاز

۲-الوحده با ۷ امتیاز

۳-گوا با ۲ امتیاز

۴-الریان با یک امتیاز

پیروزی تراکتورسازی

تیم فوتبال تراکتور ایران موفق شد با عبور از سد نیروی هوایی عراق، اولین برد آسیایی خود را تجربه کرده و به صعود امیدوار شود. در هفته چهارم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، تیم فوتبال تراکتور از ایران به مصاف نیروی‌هوایی عراق رفت. این دیدار از گروه دوم و میزبانی امارات برگزار شد و در نهایت شاگردان رسول خطیبی موفق شدند با تک گل مهدی تیکدری به برتری برسند.قضاوت بازی را «جومی ایدا» از ژاپن با کمک‌های «اوسامو نومورا» از ژاپن و «کائو یی» از چین برعهده داشت.

تراکتور که هر سه دیدار رفت را با تساوی به اتمام رسانده بود و نیاز مبرمی به این برد داشت.

https://akhbar-rooz.com/?p=111048 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x