جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مشکلات بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری – شمس الدین امانتی

همزمان با بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری به بخشی از مشکلات نهادینه شده در آموزش و پرورش به قدمت عمر رژیم اسلامی، اشاره کوتاهی خواهم کرد که چگونه این مشکلات در ادامه سیاست ارتجاعی تفکیک بر مبنای جنسیت در همه عرصه ها و عواقب زیانبار تربیت دینی در نظام آموزشی دامنگیر ۱۴میلیون دانش آموز، والدین آنها و معلمان زحمتکش و فداکار آنها شده است.

در پی استعفای «بطحایی» ، «حسن روحانی» در روز ۱۹خرداد ۹۸ و بعد از چند روز بلاتکلیفی با صدور حکمی «محسن حاجی میرزایی» را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش، منصوب کرد.

این وزیر انتخابی قبل از تشکیل سپاه پاسداران در قم و در سال ۱۳۵۸عضو پاسداران ستاد انقلاب اسلامی بوده است، اکنون مدعی است که «اگر قرار است اتفاق بزرگی در حوزه زنان رخ دهد مطمئن باشیدکه کانون آن آموزش و پرورش است.»، این هم از دنیای وارونه در آموزش و پرورش رژیم اسلامی.

زمان شروع مدارس در سال ۹۸ و در پایه اول ابتدایی جهت آشنایی بیشتر با محیط مدارس روز ۳۱شهریور ماه و شروع مدارس پایه دوم تا ششم ابتدایی و دوره متوسطه از ۱مهر خواهد بود.

«مهدی زاهدی» رئیس کمیسیون آموزش مجلس رژیم اسلامی، در رابطه با کمبود معلم در روز ۹ مرداد ماه ۹۸، به خبرنگار رویداد؛ گفت «آمورش و پرورش در سال تحصیلی جدید با کمبود ۱۰۰هزار معلم روبروست.» به گزارش ایلنا؛ سه روز بعد در تأریخ ۱۲مرداد ۱۳۹۸«حاجی بابایی» نماینده مجلس و وزیر اسبق آموزش و پرورش رژیم، گفت «حتی یک مرتبه وزیری اعلام کرد۳۵۰ هزار مازاد معلم دارند، اما امروز ۳۵۰ هزار کمبود داریم، نامبرده این اظهارات را زمینه ساز خصوصی سازی و شرط دولت برای سمت وزیر آموزش و پرورش شدن را ارزیابی کرد.»

بنا به اظهارات مسئولان آموزش‌وپرورش رژیم، «تا سال ۱۳۹۹، ۳۲۰ هزار نفر در آموزش‌وپرورش بازنشسته خواهند شد، براین اساس به ۳۰۰ هزار معلم نیاز است.»

عدم آمادگی این وزارتخانه رژیم اسلام، در رابطه با کلاس درس و مدرسه ایمن در سال تحصیلی    (۹۹-۹۸) نیز خبر ساز شد، به گونه ای که «مهدی زاهدی» به خبرنگار ایسنا؛ گفت «۱۲۰ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی و بازسازی است که حداقل به ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.»، این در حالی است که هنوز کلاس های کانکسی، خشت و گلی و کپری برچیده نشده است و حتی در استان مرکزی هم چنین مدارسی وجود دارد.

استان کرمان با ۳۰ در صد مدارس خشت و گلی رتبه اول را دارا است و علاوه بر این ۳۰ در صد از مدارس در این استان خشتی و گلی است. “احمد اسکندری‌نسب” مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان به خبرنگار ایسنا؛ گفت «در زلزله‌های سنوات گذشته تعدادی از مدارس استان کرمان، تخریب شده بود که همین امر سبب دو شیفت شده برخی کلاس‌های استان و در نتیجه تراکم برخی کلاس‌های کرمان به ۴۸ نفر رسیده است.»

به گزارش ایسنا؛ معاون توسعه منابع و پشتیبانی رژیم، درصد رشد قیمتی کتب درسی در مقاطع تحصیلی مختلف را برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اعلام کرد «دوره ابتدایی ۹ درصد، متوسطه اول ۸ درصد و در متوسطه دوم ۱۹درصد است.»

هزینه نوشت افزار در سال تحصیلی جدید برای خانواده های کم درآمد زجر آور و غیر قابل تحمل شده است. به گزارش مشرق؛ «حداقل قیمت نوشت افزار برای یک دانش‌آموز ۱۰۰هزار تومان، متوسط قیمت آن‌ با اجناسی با کیفیت متوسط ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و برای دانش‌آموزان مدارس خاص هم حدود یک میلیون تومان می‌شود.»

«زینی وند» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا؛ سقف شهریه دریافتی برای مدارس غیردولتی تهران را برای «مقطع ابتدایی ۹ میلیون و۴۰۰ هزار تومان، برای مقطع متوسطه اول ۱۱ میلیون تومان و برای مقطع متوسطه دوم، ۱۵ میلیون تومان را اعلام و اظهار کرد میزان افزایش شهریه مدارس، بر حسب الگو و بر اساس شاخص‌هایی تعیین شده و به این ترتیب منطقه به منطقه و حتی مدرسه به مدرسه متفاوت است.»

«مهدی زاهدی» به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ در رابطه با شروع سال تحصیلی جدید و ثبت نام مدارس گفت «با توجه به گزارش‌های واصله مبنی بر اخذ شهریه ۲۰ میلیون تومانی در مقطع ابتدایی و شهریه ۴۰ میلیون تومانی در مقطع دبیرستان، کمیسیون آموزش از بعد نظارتی خود برای ورود به این حوزه استفاده خواهد کرد.» لازم به یادآوری است که «بر اساس اعلام دانشگاه آزاد شهریه دانشجویان این دانشگاه برای سال جاری بین ۱۵ تا ۲۲ در صد افزایش یافته.»

هزینه تحصیلی فرزندان کارگران و زحمتکشان در قبال شرایط فلاکت بار و غیر قابل تحمل موارد فوق بر وضعیت مشقت بار زندگی بخور و نمیر کارگرانی که ۵ ماه است بدون دریافت حقوق ماهانه از صاحب کارخود روزانه در اعتراض به تمامیت رژیم اسلامی، تجمع اعتراض برگزار خواهند کرد طبیعی است که توان مالی جهت پرداخت هزینه تحصیلی فرزندان خود را ندارند. عدم توان مالی تنها به کارگران و تهی

دستان محدود نیست، در همین رابطه توجه شما را به بخشی از یاد داشت اعتراضی«محمد فاضلی» عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی، خطاب به« حاجی‌ میرزایی» وزیر آموزش و پرورش رژیم، به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ در تأریخ ۱۳شهریور ۱۳۹۸جلب می کنم.

آقای وزیر«من الان به بازماندگان از تحصیل، مدارس با ساختمان نا امن، بچه‌های روستاهای بی مدرسه حاشیه شهر،کودکان کار و فقرای گریزان از مدرسه کاری ندارم، برای آن‌ها که حتماً باید کار جدی کنید و نوآورانه اما همین‌ها که مدرسه می‌روند، چه می‌آموزند؟»

آقای وزیر!«به دادمان برسید و برای نجات«کل سرمایه زندگی ما والدین»کاری کنید. شناخت‌های من برآمده از۱۱سال شاهد و ناظر بودن زندگی تنها فرزندم در برخی از بهترین (بهترین، نه بدترین!!) مدارس این سرزمین است. مدرسه باید به دانش‌آموز کمک کند تا «عادات خواندن» را در خودش تقویت کند، اما اکثریت دانش‌آموزان ما می‌آموزند که نخوانند.»

جناب وزیر! «مدرسه باید ارزش ذاتی علم و شور یاد گرفتن در کودکان برانگیزد؛ من نمی‌دانم متخصصان آموزش‌وپرورش چه می‌گویند اما برترین مدارس این کشور نتوانستند شوق خواندن و شور آموختن را در کودکان برانگیزند ولی البته هر آن‌ چه ما والدین رشته می‌کنیم، پنبه می‌کنند.» جناب وزیر! «مدارس تحت امر شما اغلب هیچ تلاشی نمی‌کنند که سواد آب و محیط‌ زیست، سواد رسانه، سواد فرهنگی، سواد انرژی و سواد و مهارت زندگی در دنیای جدید را به فرزندان ما بیاموزند.»

آقای وزیر؛ مدرسه‌های تحت امر شما چرک‌نویس نوشتن، شیوه فکر کردن، تمرکز داشتن، اهمیت ورزش کردن، و درک تحولات حیات جسمی و اخلاقی یک آدم را به کودکان نمی‌آموزند. اکثریت فرزندان که همه سرمایه زندگی ما هستند، چنان تربیت نمی‌شوند که شوق خریدن ۵۰ هزار تومان کتاب غیردرسی داشته باشند. »

جناب وزیر! «فرزندان ما در جامعه‌ای جدید، درست وقتی به سال‌های بلوغ جنسی می‌رسند در مدارس آپ، حیران و سرگردان می‌شوند و والدین از آن‌ها سرگردان‌تر و دستگا‌ه تحت امرتان هیچ برنامه‌ای برای این مهم ندارد. هیچ اندر هیچ. هنر، موسیقی، ورزش و انشاء به اندازه ریاضی اهمیت دارند. دنیا سال‌هاست که آموزش مهارتی را جدی گرفته است.»

«راستی هر روز صبح صدها هزار خانواده فرزندان‌شان را با سرویس‌هایی به مدرسه می‌فرستند که حتی نمی‌دانند راننده‌اش صلاحیت حمل مسافر دارد یا ترمز ماشین‌اش سالم هست یا نیست.»

آقای وزیر، «راهی باز کنید که نظر والدین هم تأثیری بر آموزش داشته باشد، این چه حکایتی است که والدین در تعیین هیچ چیز غیر از دادن پول مدرسه دولتی و غیرانتفاعی مشارکتی نداریم.» مردم آزادیخواه و برابری طلب، با کمک و همیاری همرزمان و هم طبقه ای های اسماعیل بخشی و سایر کارگران دربند، در همبستگی با معلمان زحمتکش، زنان آزادیخواه و دانشجویان مبارز جهت تثبیت تحصیل رایگان به معنای واقعی متحد و هم پیمان در تقابل با تبعیض بر مبنای جنسیت و محتوای خرافه مذهبی کتب درسی در مدارس و مراکز آموزشی رژیم اسلامی، به مبارزه ای متشکل، متحد و سازمان یافته بپردازیم، تا در مکانی مناسب و فضایی به دور از خشونت و عاری از فرهنگ مذهبی – ارتجاعی رژیم سرمایه داری حاکم بر ایران، با خیالی آسوده فرزندان خود را جهت آموزش و یادگیری با استفاده از روش های صحیح و علمی به مدرسه بفرستیم.

https://akhbar-rooz.com/?p=3809 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x