پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کودکان کار در ایران – حبس در زیرزمین اداره ی بهزیستی

زارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید مقامات بهزیستی ۱۰ کودک را در زیرزمین حبس کرده بودند و مردم با شنیدن «جیغ و داد و فریاد کمک‌خواهی» کودکان با «پلیس و آتش‌نشانی تماس گرفته و نهایتاً آنها را از زیرزمین بیرون آورده‌اند»

در پی انتشار گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از حبس کودکان کار در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین‌شهر، مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با تأیید این موضوع گفت: «خطای رئیس و معاون اداره بهزیستی شاهین‌شهر در برخورد با کودکان کار در این اداره محرز است و حکم به برکناری آنان داده شد».

خبرگزاری ایرنا یکشنبه ۱۶ شهریور از قول مرضیه فرشاد مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با ذکر این مطلب، حبس کودکان در زیرزمین را «تصمیمی غیر کارشناسی» نامید و گفت که نتایج بررسی این تصمیمات در ساعات پایانی پنجشنبه شب هفته گذشته به‌دست آمده است.

گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید مقامات بهزیستی ۱۰ کودک را در زیرزمین حبس کرده بودند و مردم با شنیدن «جیغ و داد و فریاد کمک‌خواهی» کودکان با «پلیس و آتش‌نشانی تماس گرفته و نهایتاً آنها را از زیرزمین بیرون آورده‌اند». براساس قوانین ایران، کار کردن کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است.

به گزارش رادیو فردا، طی ماه‌ها و سال‌های گذشته نیز دولت همواره طرح‌هایی برای کمک به کودکان کار معرفی کرده، از جمله جمع‌آوری و نگهداری آنها در مراکز بهزیستی یا کمک‌های مالی به خانواده این کودکان، اما بهبودی در وضعیت معضل کودکان کار در ایران هنوز گزارش نشده است.

چهار سال پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، مدعی شد که «دولت طرحی را می‌خواهد اجرا کند تا از این به بعد هیچ کودک کار یا کارتن‌خوابی در کشور باقی نماند».

مقامات ایران آمارهای ضد و نقیضی دربارهٔ شمار کودکان کار در ایران ارائه داده و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران مردادماه امسال مدعی شد اکثریت این کودکان تبعه افغانستان هستند.

شکرالله حسن‌بیگی معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران ۲۴ تیر ماه ۹۸ تعداد کودکان کار تبعه خارجی را در شهر تهران ۸۰ درصد اعلام کرده بود.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز آخرین گزارش خود از وضعیت کودکان کار را خرداد پارسال منتشر کرد، آما آخرین آمارهای آن مربوط به سال ۹۶ است.

بر اساس این گزارش، بیش از ۳۳۶ هزار کودک پسر و ۷۴ هزار کودک دختر در سال ۹۶ مشغول به کار بوده‌اند. همچنین علاوه بر اینها، نزدیک ۹۰ هزار کودک نیز به دنبال کار بوده‌اند.

کلا نزدیک نیم میلیون کودک در ایران بعنوان کودکان کار در آمارهای این نهاد دولتی برای سال ۹۶ ذکر شده که این رقم نسبت به سال ۹۵ و ۹۴ به ترتیب ۶ درصد و ۹٫۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این در حالی است که ناهید تاج الدین عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در سال ۹۶، شمار کودکان کار ایران را بر اساس تخمین کارشناسان، ۳ تا ۷ میلیون نفر اعلام کرده بود.

حبیب‌الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ۱۶ شهریورماه با اشاره به جمع‌آوری کودکان کار و خیابان به خبرگزاری ایلنا گفت: «این کودکان از خانواده‌های متنوعی هستند، از کودکان بی‌سرپرست تا کسانی که مادرشان سرپرست خانوار است یا از خانواده دارای سرپرست معلول هستند و نهایتاً برخی از کودکان کار نیز با روادید گردشگری وارد کشور شده و حتی بعد از ابطال مدت ویزا در کشور مانده‌اند.»

مسعودی‌فرید با اشاره به شرایط بد کودکان زباله‌گرد گفت: «شهرداری با پیمانکاران برای جمع‌آوری پسماندها وارد قرارداد می‌شود و این پیمانکاران با پیمانکاران دسته دو و دسته سه وارد قرارداد می‌شوند و این پیمانکاران کودکان را در زباله‌گردی به کار می‌گیرند و این بدترین شکل کار کودک است».

وی گفت دولت طرحی دارد که کودکان کار را شناسایی کرده و وضعیت آنها را مورد به مورد بررسی کند و برای آنها کمک‌های لازم انجام شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=45659 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x