سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

معترضان عراقی بار دیگر روانه خیابان‌ها شدند

تظاهرات در بغداد
عکسی از خبرگزاری فرانسه که تجمعات شب دوم آبان در میدان تحریر بغداد را نشان می‌دهد

پیشاپیش راهپیمایی برنامه‌ریزی‌شده در روزهای پیش‌رو، دور تازه‌ای از تجمعات علیه دولت عراق، در بغداد و شهرهای جنوبی آن کشور شکل گرفته‌ است. معترضان در شهر ناصریه روز دوم آبان ماه اعلام کردند «تا سقوط حکومت» به تجمع در خیابان‌ها ادامه خواهند داد. ناصریه در ۳۷۰ کیومتری بغداد قرار دارد.

در خود بغداد، پایتخت عراق، چند صد تن از معترضان در میدان تحریر تجمع کردند. بسیاری از آن‌ها پرچم عراق را در دست داشتند و علیه «طبقه حاکم» و دولت مرکزی شعار داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها شماری از معترضان نیز شعارهایی علیه ایران و «دخالت‌های» تهران در امور کشور خود داده‌اند.

نفوذ جمهوری اسلامی در عراق، پس از حمله آمریکا و سرنگونی حکومت صدام حسین، بارها با انتقادهای کشورهای غربی و شماری از کشورهای منطقه روبه‌رو شده‌است. در اعتراضات اخیر نیز شعارهایی علیه این نفوذ داده شده‌ است.

به گزارش رادیو فردا، در همان روزی که معترضان در بغداد علیه تهران شعار دادند، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در سفر خود به باکو گفته تهران همراه عراق و جمهوری آذربایجان به عنوان سه کشور شیعه در حال حرکت به سوی یک «رابطه راهبردی» هستند.

برخی رسانه‌های داخلی عراق به نقل معترضان گفته‌اند تجمعات روز پنج‌شنبه آغازی‌ست بر تظاهرات بزرگ‌تری که قرار است روز جمعه انجام گیرد.

اعتراضات هفته‌های گذشته در عراق صحنه سیاسی آن کشور را تکان داده و در عین حال به خشونت نیز کشیده شده‌ است.

یک کمیته حقیقت‌یاب دولت عراق که برای تحقیق درمورد این اعتراضات شکل گرفت، اعلام کرده دست‌کم ۱۵۷ شهروند غیرنظامی کشته شده‌اند. به گفته این کمیته دلیل مرگ اکثر غیرنظامیان تیراندازی‌ نیروهای امنیتی برای پایان دادن به تجمعات بوده است.

این کمیته نه تنها فرماندهان ارشد را مسئول خشونت‌ها معرفی کرده، بلکه تاکید کرده هیچ فرمانی مبنی بر تیراندازی صادر نشده بود.

نیروی نظامی عراق پذیرفته است که «از زور بیش از حد» علیه معترضان استفاده شده و گفته «افسرانی که مسئول این اقدامات غلط هستند را پاسخگو خواهد کرد».

اعتراضات عراق نه تنها خشونت‌بار‌ترین رخداد جمعی‌ست که از زمان پایان دادن به داعش در این کشور رخ می‌دهد، بلکه عمده‌ترین چالشی‌ست که در حال حاضر دامن‌گیر دولت عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر، شده‌است. او یک سال است که ریاست هیئت دولت را در دست دارد.

عبدالمهدی در پارلمان عراق گفته مردم می‌توانند اعتراض کنند، اما هشدار داده که «با خشونت‌ها مدارا نخواهد شد».

عراق با ۴۰ میلیون نفر جمعیت پنجمین تولیدکننده نفت جهان است، اما برآورد می‌شود که ۲۰ درصد جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بی‌کاری در میان جوانان به ۲۵ درصد یعنی یک چهارم کل جمعیت جوان رسیده‌ که دو برابر آمار کل بی‌کاری در این کشور است.

https://akhbar-rooz.com/?p=9382 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x