پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقامات ارشد جهانی ورزش: ورزش ایران باید تحریم شود

نازک بین: اجرای حکم اعدام نوید افکاری از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، واکنش‌های منفی گسترده‌ای در عرصه بین‌المللی در پی داشت. این بار و برخلاف دفعات قبل، عزم و اراده ای از سوی مقامات و نهادهای معتبر و بین المللی ورزش برای تعلیق و تحریم فدراسیون های ورزشی نظام جمهوری اسلامی ،دیده می شود.در کنار فعالیت های نهادهای حقوق بشری و شخصیت های سیاسی، فرهنگی جهان، فیفا، فیلا، کمیته بین المللی المپیک، شورای جهانی اتحادیه ورزشکاران، کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز اعدام نوید افکاری را بشدت محکوم کردند. ساعاتی پس از آن‌که نوید افکاری اعدام شد، هشتگ #BanIRanSports به معنی «تعلیق ورزش ایران» در توییتر مورد استفاده گروه های زیادی از کاربران قرار گرفت.

اجرای حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی در شیراز، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. بسیاری از نهادهای ورزشی، حقوق بشری و نیز مقام‌های سیاسی برخی کشورهای جهان اجرای حکم اعدام نوید افکاری را به شدت محکوم کردند.

جمعیت بین‌المللی ورزشکاران از کمیته بین‌المللی المپیک و انجمن جهانی کشتی‌گیران خواسته است تا ایران را به خاطر این “اقدام تبهکارانه” از حضور در تمام عرصه‌های ورزشی منع کنند. آیا اعدام کشتی‌گیر ۲۷ ساله شیرازی می‌تواند به محروم شدن رشته‌های ورزشی ایران از حضور در مجامع جهانی بینجامد؟

نائب رئیس فیفا برای آسیا در واکنش به اعدام ناگهانی نوید افکاری کشتی‌گیر جوان ایرانی که در اعتراضات مرداد ۹۷ دستگیر و روز گذشته اعدام شد از برخی نهادهای بین‌المللی ورزشی خواست ایران را از شرکت در هرگونه مسابقه ورزشی بین‌المللی محروم کنند.

علی بن حسین، یکشنبه ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «چقدر وحشتناک است که نوید را بدون رعایت عدالت و حکم به قتل رساندند اگر @WrstleLikeAGirl @WorldPlayerUtd @Olympics @FIFAcom بخواهند یک واکنش مناسب در این باره نشان دهند باید ایران را از شرکت در هرگونه مسابقه بین‌المللی تحریم کنند مگر اینکه اصول حقوق بشر را رعایت کند. شرمشان باد».

نوید افکاری، به ادعای قوه قضاییه ایران به خاطر شرکت در اعتراضات مرداد ۹۷ دستگیر و به جرم محاربه و همچنین قتل یک مأمور امنیتی در جریان این اعتراضات و فهرستی از اتهامات دیگر به دو بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

حسن یونسی وکیل نوید افکاری در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد که هیچ مدرک قابل استنادی علیه موکلش که نشان دهد او مرتکب قتل شده وجود ندارد و تنها مدرک، اعترافاتی است که زیر شکنجه از نوید افکاری گرفته شده است.

اتحادیه جهانی کشتی پس از اجرای حکم اعدام نوید افکاری با صدور بیانیه‌ای اعدام غیرمنتظره نوید افکاری را ویرانگر خواند و با همدردی با خانواده‌اش، در بیانیه آورده ‌است که باعث تاسف است، تلاش‌های کشتی‌گیران سراسر جهان و اتحادیه جهانی کشتی برای جلوگیری از اعدام به نتیجه نرسیده‌ است. همچنین اتحادیه جهانی کشتی» جامعه کشتی دنیا را «سوگوار» نوید افکاری دانست، با خانواده او اظهار همدردی کرد و گفت خبر اعدام نوید «ویرانگر» بود.

 بیانیه کمیته بین المللی المپیک

کمیته کمیته بین المللی المپیک در بیانیه‌ای اعدام کشتی‌گیر، نوید افکاری در ایران را محکوم کرد و نوشت:
اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، خبر بسیار غم‌انگیزی بود. کمیته جهانی المپیک از اعلام این خبر در شوک فرو رفت. توماس باخ، رئیس کمیته جهانی المپیک این هفته در عین احترام به استقلال قضاییه جمهوری اسلامی ایران، شخصاً از طریق نامه مستقیماً از رهبر مذهبی ایران و از رئیس جمهور ایران درخواست عفو نوید افکاری را کرد. بسیار موجب عصبانیت و دل‌آزردگی است که تقاضای ورزشکاران از سراسر دنیا و همه تلاش های پشت صحنه کمیته جهانی المپیک و کمیته ملی المپیک ایران و سازمان جهانی اتحاد کشتی‌گیران و فدراسیون کشتی ایران به جایی نرسید. قلب و فکر ما با خانواده نوید افکاری و همه دوستان اوست.
(سایت کمیته جهانی المپیک – ۱۲سپتامبر ۲۰۲۰)

درخواست قطع همکاری ورزشی با “ناقضان حقوق بشر” 

انجمن ورزشکاران برتر آلمان (Athleten Deutschland) نیز همبستگی خود را با کشتی‌گیر ایرانی اعلام کرده است.

یوهانس هربر، مدیر عامل این انجمن گفت: «وقتی اعتراض مسالمت‌آمیز یک ورزشکار با شکنجه و اعدام روبرو می‌شود، نباید ساکت باشیم.» هربر از تمامی ورزشکاران زن و مرد خواست، همبستگی خود را با نوید افکاری اعلام کنند.

ماکسیمیلیان کلاین، از اعضای بلندپایه این انجمن گفت، کشوری که در آن حقوق بشر نقض می‌شود نمی‌تواند عضوی از جامعه جهانی ورزش باشد، “جامعه‌ای که برای حفظ کرامت انسان‌ها تلاش می‌کند”.

کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه پخش بازی‌های لیگ قهرمانان را به ایران نمی‌دهد

روز گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران و سازمان صدا و سیما اعلام کرد که به دلیل تحریم های بین المللی ضمن لغو یک طرفه قرارداد حقوق پخش تلویزیونی با صدا و سیما، از در اختیار گذاشتن سیگنال پخش زنده در اختیار این سازمان معذور است.

https://akhbar-rooz.com/?p=46462 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
3 سال قبل

دقیقا .ایران رابایدازمسابقات کشتی کناربگذارند

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x