جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

منچستریونایتد باخت و رم برد؛ جام خلیج فارس و اتحاد اعراب!

جام خلیج فارس حوزه کشورهای عربی در قطر ، نمایش “فوتبال، سیاست”

نازک بین: دوشنبه فرودگاه دوحه شاهد فرود اولین هواپیمای عربستان سعودی بود. طی سه سال اخیر روابط امیرنشین قطر با عربستان سعودی و امارات و بحرین نه فقط سرد شده بود بلکه در چند جبهه مورد مناقشه نیز به تهدید و اتهام بر علیه یکدیگر انجامید. عربستان، امارات و بحرین به همراه مصر، دوحه را به حمایت از گروه‌های تندروی اسلامی از جمله اخوان المسلمین و نزدیکی زیاد به جمهوری اسلامی ایران متهم کردند. این کشورها در سال ۲۰۱۷ میلادی تحریم‌هایی را علیه قطر وضع کردند و حریم هوایی و مرز زمینی و دریایی خود با قطر را بستند که منجر به تعلیق فعالیت‌های تجاری نیز شد.

اما وقتی نخستین هواپیمای عربستانی که حامل بازیکنان تیم ملی فوتبال این کشور و تعدادی همراه و تماشاگر بود, در فرودگاه مدرن دوحه به زمین نشست, پیام جدیدی به دنیای عرب و کشورهای خاورمیانه صادر شد که, جبهه عربی متحد بار دیگر در حال تجدید برادری و اتحاد است. دو سه ماهی قبل از این روی داد, عربستان بحرین و امارات اعلام کرده بودند که چون قطر میزبان جام دوره ۲۴ است در آن شرکت نخواهند کرد و البته یمنی ها نیز به علت اوضاع شان بلاتکلیف بودند. بعد از حمله به تاسیسات نفتی پالایشگاه آرامکو در خاک عربستان و ناگهان به فاصله کوتاهی موضع چند کشور عربی برای حضور در جام خلیج فارس کشورهای عضو این منطقه تغییر یافت. این در حالی اتفاق افتاد که رسانه های جمهوری اسلامی، تبلیغات کاذبی را شروع کرده بودند که بجای عربستان و امارات, ترکیه و ایران در این جام حضور خواهند داشت. هر چند کسی نبود به رسانه ها و تعدادی از مسئولین نظام بگوید که قطر و بقیه کشورهای حوزه خلیج فارس از آن, به عنوان -جام خلیج عربی- نام می برند و حضور احتمالی شما چه معنی و مفهومی خواهد داشت؟

برای رسمیت دادن و استقبال از میهمانان, به نوشته روزنامه رای الیوم، تمیم بن حمد، امیر قطر با انتشار توییتی به تمامی کسانی که برای مسابقات جام خلیج فارس در دوحه حضور دارند، خوشامد گفت. امیر قطر توییت کرد، از طرف تمام قطری‌ها به همه در دوحه خوشامد می‌گوییم. این توییت به شکل گسترده‌ای در تریبون‌های قطری بازتاب داشت. صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت نیز در پیامی خطاب به امیر قطر ابراز امیدواری کرد که حضور  کشورهای (عرب) حوزه خلیج فارس در این دوره از مسابقات، گامی در مسیر درست بازگرداندن همبستگی میان این کشورها باشد.

امیر کویت افزود: برای اینکه کشورهای حوزه خلیج (فارس) در این مسابقات گرد هم جمع شوند، باید ریشه‌های برادری تقویت شده و ارتباطات و همگرایی میان ملت‌ها و دولت‌های عضو شورا ی (همکاری خلیج فارس) بازگردانده شوند تا به این ترتیب همکاری‌های موجود در زمینه‌های مختلف کامل شده و دستاوردهای شورای همکاری و وحدت آن حفظ شوند. امیر کویت از سال ۲۰۱۷ میانجیگری صلح میان عربستان، امارات و بحرین از یک سو و قطر از سوی دیگر را بر عهده دارد.

بیست و چهارمین دوره جام خلیج فارس حوزه کشورهای منطقه. قطر


در مجموع ۸ تیم در بیست و چهارمین دوره جام خلیج فارس شرکت دارند که در دو گروه چهار تیمی تقسیم شده اند. ببیست و چهارمین دوره جام خلیج فارس از پنج آذر به میزبانی قطر آغاز شد و تا ۱۷ آذر ادامه دارد.

تیمهای شرکت کننده  
    قطر (میزبان)
    عمان (دفاع از عنوان قهرمانی)
    امارات متحده عربی
    عراق
    کویت
    یمن
    عربستان سعودی
    بحرین

 تیم های هر گروه به شرح زیر است:
تیم های ۲۰۱۹- گروه A
    قطر
    امارات متحده عربی
    یمن
    عراق

تیم های ۲۰۱۹- گروه B
    عمان
    عربستان سعودی
    کویت
    بحرین

سه‌شنبه شب بازی افتتاحیه جام خلیج فارس بین تیم ملی فوتبال قطر، میزبان این رقابت‌ها و تیم ملی فوتبال عراق برگزار شد که در پایان، تیم عراق با نتیجه دو بر یک قطر را شکست داد. بیش از ۳۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه زیبا و مدرن خلیفه, این بازی را تماشا کردند.

نتایج هفته پنجم لیگ اروپا

در ادامه هفته پنجم مرحله گروهی لیگ اروپا ۱۱ بازی در ۶ گروه مختلف در نقاط مختلف اروپا برگزار شد که در مهمترین بازیهای‌ها  رم در استانبول به برد پر گل دست یافت تا امید صعود را به هفته پایانی بکشد و اسپانیول توانست راهی مرحله بعد شود.

نتایج کامل دیدارهای برگزار شده به شرح زیر است:

گروه L
آلکمار ۲ – پاترتیزان بلگراد ۲
در این گروه منچستر و الکمار صعودشان قطعی شده است.

گروه G
فاینورد  ۲- گلاسکو رنجرز ۲
یانگ بویز یک – پورتو ۲
در این گروه یانگ بویز ۸، پورتو ۷ و گلاسکو با ۷ امتیاز در هفته پایانی برای صعود خواهند جنگید.

گروه H
فرانس واروژ ۲ – اسپانیول یک
زسکامسکو یک – لودوگورتس یک
در این گروه اسپانیول با ۱۱ امتیاز صعودش قطعی شده و لودوگورتس ۷ و فرانس واروژ با ۶ امتیاز شانس صعود دارند.

گروه I
الکساندریا صفر – وولفسبورگ یک
سنت اتین صفر – خنت صفر
در این گروه خنت و وولفسبورگ با ۹ و ۸ امتیاز جواز صعود گرفتند.

گروه J
ولفسبرگر صفر – مونشن گلادباخ  یک
باشاک شهیر صفر – آاس‌رم ۳
در این گروه گلادباخ و رم ۸ امتیازی و باشاک‌شهیر با ۷ امتیاز در هفته پایانی برای صعود به برد نیاز دارند.

گروه K
براگا ۳ – ولورهپمتون ۳
بشیکتاش ۲ – اسلوان براتیسلاوا یک
در این گروه براگا و ولورهمپتون صعودشان را قطعی کرده اند.

شکست منچستر یونایتد

در شبی که اوله گنار سولسشر با توجه به قطعی شدن صعود تیمش، به تعدادی از بازیکنان جوانش میدان داد، منچستریونایتد ابتدا با گل جسی لینگارد پیش افتاد اما در نیمه دوم دو بار دروازه شان را باز شده  دیدند و دو بر یک از میزبان خود آستانه شکست خوردند.
نتیجه دو دیدار برگزار شده به شرح زیر است:

گروه L
آستانه ۲ -منچستر یونایتد یک
شیاطین سرخ پیش از این با ۱۰ امتیاز صعود خود را مسجل کرده بودند.

گروه C
کراسنودار صفر – بازل یک
در این گروه بازل ۱۰، کراسنودار و بازل ۹ امتیازی هستند و ترابزون با ۱ امتیاز در انتهای جدول دیده می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=13717 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x