سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهاجران بدون سرپناه بوسنی در سرمای شب، سال نو را آغاز کردند

سرمای زیر صفر در بخش‌های وسیعی از اروپا آغاز شده و پناهجويان در کمپ ليپا در شمال غربی بوسنی و نزديکی مرزکرواسی در میانه برف و سرما سرپناه ندارند و باید با روشن کردن آتش و پتو و کیسه‌خواب خود را گرم نگه دارند. اين پناهجويان از جنوب آسيا و خاورميانه هستند و چندين ايرانی نيز در ميانشان است

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۱۱ دی‌ماه، از ادامه بلاتکلیفی مهاجران در کمپ لیپا در شمال غربی بوسنی و در نزدیکی مرز کروآسی خبر داد.

در پی وقوع آتش‌سوزی «عمدی» در این کمپ که حدود هزار مهاجر غیرقانونی را در خود جای داده بود، مخالفت مردم محلی با اسکان این افراد در جایی دیگر هر گونه تلاش نیم‌بند مقامات محلی بوسنی را نیز با مانع روبه‌رو کرده است.

این در حالی است که سرمای زیر صفر در بخش‌های وسیعی از اروپا آغاز شده و این پناهجویان هم اکنون در میانه برف و سرما سرپناه ندارند و باید با روشن کردن آتش و پتو و کیسه‌خواب خود را گرم نگه دارند.

اغلب این پناهجویان از جنوب آسیا و خاورمیانه هستند و در میان‌شان چندین ایرانی نیز هست.

کمپ «لیپا» که به دلیل مجاورت با روستایی به همین نام لیپا خوانده می‌شود هفته گذشته در آتش سوخت، آتشی که به گفته پلیس منطقه «عمدا» توسط عده‌ای از پناهجویان و در اعتراض به ترک محل توسط ماموران سازمان بین‌المللی مهاجرت آغاز شد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت که زیرمجموعه سازمان ملل است می‌گوید که در اعتراض به شرایط بسیار بد کمپ لیپا ماموران خود را خارج کرده است.

روز سه‌شنبه هفته جاری مقامات محلی تلاش کردند این مهاجران را با اتوبوس به یک سربازخانه قدیمی در جنوب بوسنی انتقال دهند، اما مهاجران پس از یک روز و یک شب انتظار مجبور به ترک اتوبوس‌ها شدند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه نوشت که ساکنان روستای برادینا که در نزدیکی این سربازخانه قرار دارد به این طرح اعتراض کرده بودند.

در همین حال در چند روز گذشته مقامات اتحادیه اروپا و سازمان ملل بارها به بوسنی هشدار داده‌اند که این مهاجران در معرض یخ‌زدگی قرار دارند و از سیاستمداران این کشور خواسته که برای آنها سرپناهی تهیه کنند.

بوسنی در مسیر مهاجرت بالکان قرار دارد که از سال ۲۰۱۸ به این سو هزاران مهاجر غیرقانونی از خاورمیانه و آفریقا تلاش کرده‌اند خود را از طریق آن به غرب اروپا برسانند.

این کشور کوچک در حال حاضر حدود ۸۵۰۰ مهاجر غیرقانونی را در خود جای داده که از این میان شش هزار نفر در مکان‌های موقت اسکان داده شده‌اند، اما دو تا سه هزار نفر هیچ سرپناهی ندارند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از صد میلیون دلار به این کشور برای رسیدگی به وضع همین مهاجران کمک کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=99335 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x