جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهدوی‌کیا مشاور نهاد بین‌المللی قانون‌گذاری فوتبال شد، هاکان شوکور مخالف حمله نظامی ترکیه

مهدوی‌کیا مشاور نهاد بین‌المللی قانون‌گذاری فوتبال شد

مدافع سابق تیم ملی فوتبال ایران به عنوان مشاور تنها نهاد قانون‌گذاری فوتبال در جهان انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، هیأت بین‌المللی فوتبال (IFAB) مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران را به عنوان نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا در بخش خود انتخاب کرد.

این اتحادیه از مهدوی‌کیا با عنوان “افسانه ایران” یاد کرد.

مهدوی کیا سابقه ۱۱ سال بازی در تیم هامبورگ در بوندسلیگا را در پرونده دارد.

International Football Association Board (به‌اختصار IFAB) تنها نهاد دارای صلاحیت قانون‌گذاری در ورزش فوتبال است. این هیأت از نمایندگان فیفا و ۴ اتحادیه‌های فوتبال بریتانیا – اتحادیه فوتبال انگلستان، اتحادیه فوتبال اسکاتلند، اتحادیه فوتبال ولز و اتحادیه فوتبال ایرلندشمالی – تشکیل می‌شود. نمایندگان فیفا ۴ حق رأی و نمایندگان هر یک از اتحادیه‌های بریتانیایی ۱ رأی دارند. مصوبات این هیأت باید دست‌کم از ۶ رأی مثبت برخوردار باشند.

پیدایش هیأت بین‌المللی فوتبال به سال ۱۸۸۶ و جلسه مشترک چهار اتحادیه فوتبال بریتانیا برای تعیین قوانین متحدالشکل برای فوتبال برمی‌گردد. با اینکه در آن زمان قوانین فوتبال تا حد زیادی به شکل استاندارد درآمده بود اما قوانین فوتبال در هر یک از اتحادیه‌ها تفاوت‌های جزئی با دیگری داشت و این امر در برگزاری بازی‌های بین‌المللی مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

در سال ۱۹۰۴ در پاریس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) به عنوان نهاد اداره ورزش فوتبال در سطح بین‌المللی تأسیس و پایبندی خود را به قوانین هیأت بین‌المللی فوتبال اعلام داشت. با افزایش محبوبیت بین‌المللی فوتبال نمایندگان فیفا هم در سال ۱۹۱۳ به این هیأت دعوت شدند. در ابتدا فیفا و هر یک از اتحادیه‌های بریتانیایی ۲ حق رأی داشتند و تصمیماتی که از ۸ رأی موافق برخوردار بود به تصویب می‌رسید و این به آن معنا بود که اعضای بریتانیایی این هیأت در صورت توافق کامل حتی با مخالفت فیفا هم امکان تغییر قوانین را داشتند. در ۱۹۵۸ هیأت شیوه جدیدی را برای رأی‌گیری وضع کرد که شیوه امروزین آن است. بر این اساس هر یک از اتحادیه‌های بریتانیایی یک رأی و فیفا ۴ رأی دارند و برای تصویب هر قانونی دست‌کم ۶ رأی مثبت مورد نیاز است. (ویکی‌پدیا)

واکنش تند اینفانتینو به نژاد پرستی در فوتبال

رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال به انتقاد تند از نژاد پرستی در فوتبال پرداخت و تاکید کرد که باید چنین افرادی از ورزشگاه طرد شوند.

به نقل از اسپورت ۲۴، نژاد پرستی پدیده ای جدید در فوتبال نیست و مدتها است که به صورت مخفی و آشکار در ورزشگاه دیده می شود.
در سالهای اخیر با وجود آنکه در دنیای مدرن زندگی می کنیم و از حقوق شهروندی و برابری انسان ها سخن به میان می آید اما باز هم شاهد نژاد پرستی در فوتبال هستیم و بازیکنان و هواداران به شیوه های مختلفی چنین رفتار زشتی را از خود بروز می دهند.
چند روز پیش در دیدار تیم ملی فوتبال انگلیس برابر بلغارستان هواداران بلغاری در صوفیه شعارهای نژاد پرستانه علیه بازیکنان انگلیس سر دادند و بازی هم برای دقایقی متوقف شد.
اینفانتینو رئیس فیفا اینگونه به نژاد پرستی در فوتبال واکنش نشان داد: وقتی در ورزشگاهی نژاد پرستی وجود دارد باید بازی متوقف شود. اصلا اجازه این را نداریم که به نژاد پرستان اجازه خودنمایی و پیروزی دهیم. نباید آنها در این نبرد پیروز شوند. باید فوتبال در چنین شرایطی متوقف شود و با نژاد پرست ها برخورد شود.
او ادامه داد: الان دیگر با وجود دوربین های زیادی که در ورزشگاه  ها وجود دارند پیدا کردن و برخورد کردن با افراد نژاد پرست بسیار آسان شده است. باید چنین افرادی را شناسایی و از ورزشگاه اخراج کرد و بعد، با شکایت کردن در دادگاه آنها را محکوم کرد. باید نژاد پرستی در همه جهان یک جنایت بزرگ قلمداد شود و اجازه نداد که چنین افرادی در ورزشگاه ها حضور پیدا کنند

واکنش وزیر خارجه بحرین بعد از پیروزی برابر ایران

وزیر امور خارجه بحرین به پیروزی این تیم برابر ایران در انتخابی جام جهانی واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از کوره، تیم ملی فوتبال بحرین توانست در دیدار برابر ایران در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ با یک گل به پیروزی برسد. بحرینی ها از این پیروزی که به دست آورده‌اند بسیار خوشحال هستند تا جایی که حتی مقامات سیاسی این کشور هم به این برد واکنش نشان دادند.

الشیخ خالد بن احمد بن آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین پستی را منتشر کرد و نوشت: اراده و اعتماد الشیخ ناصر و لبخند الحردان رمز پیروزی ما در امروز و روزهای پیش رو خواهد بود.

بحرین با پیروزی که در این دیدار به دست آورد با ۷ امتیاز به صدر جدول رده بندی صعود کرد.

هاکان شوکور مخالف حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه

ستاره سابق تیم ملی فوتبال ترکیه مخالفت خود را با حمله نظامی ارتش ترکیه به شمال سوریه اعلام کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مراسلون، ارتش ترکیه از چهارشنبه هفته قبل حمله نظامی خود به شمال سوریه را آغاز کرده و نام ” چشمه صلح” را برای این عملیات انتخاب کرده است. واکنش ها به حمله نظامی ترکیه همچنان ادامه دارد. با وجود آنکه بازیکنان فوتبال ترکیه در روزهای اخیر با سلام نظامی خود این حمله را تایید کردند اما “هاکان شوکر” ستاره سابق تیم ملی ترکیه به مخالفت با رجب طیب اردوغان و حمله نظامی او پرداخت.

او نوشت: همه آنچه که من به دنبال آن هستم پایان دادن به درگیری ها و برقراری عدالت، دموکراسی، آزادی و کرامت انسان‌هاست. برای من سرنوشت و آنچه که قرار است از دست دهم مهم نیست. آنچه که برایم اهمیت دارد پیروزی انسانیت است.

هاکان شوکور مخالفت خود را با حرکت جنجالی اخیر بازیکنان ترکیه هم اعلام کرد.او به خاطر موضع گیرهای سیاسی مخالف خود علیه دولت ترکیه در تبعید و در آمریکا به سر می‌برد.

https://akhbar-rooz.com/?p=8570 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x