پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مهلت ۷۲ ساعته سعد حریری برای حل بحران لبنان

درگیری ها شبانه در بیروت
درگیری ها شبانه در بیروت

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، جمعه شب ۱۸ اکتبر در سخنرانی خود به شرکایش در دولت مهلتی ۷۲ ساعته برای حل بحران این کشور داد. حریری از دولت خواست به راه حلی برسد که مردم و شرکای بین‌المللی را قانع کند. او همچنین گفت اگر کسی برای بحران اقتصادی راه حل دیگری دارد، آن را اعلام کند و زمام امور را به دست گیرد.

به گزارش زمانه، در جریان بزرگ‌ترین تظاهرات اعتراضی لبنان در سال‌های اخیر، معترضان ابتدا شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ مهر/ ۱۷ اکتبر در برابر مقر دولت در مرکز بیروت گرد آمدند تا دولت را وادار کنند از وضع مالیات جدید دست بردارد.

جمعه ۲۶ مهر/ ۱۸ اکتبر تظاهرات اعتراضی ادامه یافت و مردم معترض ضمن مسدود کردن چندین خیابان، دست به آتش زدن لاستیک‌ها زدند. پلیس برای پراکنده کردن معترضان از شلیک گاز اشک‌آور استفاده کرد.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان
سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان

حریری بابیان اینکه لبنان شرایط سخت و بی‌سابقه‌ای را در تاریخش سپری می‌کند، گفت: «به دلیل بدهی‌ها، هزینه‌های برق و هزینه پرداخت حقوق و از بین رفتن سرمایه‌ها با کسری بودجه زیادی مواجه هستیم.»

نخست وزیر لبنان گفت از سه سال گذشته تاکنون برای حل دردهای لبنان تلاش کرده اما حل واقعی مشکلات افزایش درآمدهای کشور از طریق بازگرداندن رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان است.

حریری گفت: «اصلاحاتی که ما می‌خواهیم به معنای افزایش مالیات نیست، بلکه اصلاح قوانین قدیمی است که زمان زیادی از آن‌ها گذشته است.»

نخست وزیر لبنان گفت از دوستان بین‌المللی کشورش برای انجام اصلاحات درخواست کمک کرده؛ اما هیچ راه حل دیگری طرح نشده. حریری طرح خود برای نجات کشور از طریق کسب کمک‌های جامعه جهانی را با موانع زیادی مواجه دانست.

دولت سعد حریری با بحران تأمین بودجه سال آینده مواجه است و از این رو قصد داشت برای جبران بخشی از کسری بودجه خود برای پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌آپ، بنزین و تنباکو مالیات وضع کند. با اعلام این تصمیم تظاهرکنندگانِ خشمگین به خیابان‌ها آمدند.

لبنان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای مقروض جهان است. رشد اقتصادی این کشور تحت تأثیر منازعه‌ها و بی‌ثباتی منطقه‌ قرار گرفته است. بیکاری در بین افراد زیر ۳۵ سال، ۳۷ درصد است.

تدابیر لازم برای تثبیت منابع مالی مورد نیاز کشور غیرقابل اجرا شده‌اند. سیاستمداران فرقه‌ای که بسیاری از آن‌ها سربازان جنگ داخلی هستند، مدت‌هاست که از منابع دولتی در جهت منافع سیاسی خود استفاده می‌کنند و تمایلی به واگذاری امتیازات ویژه خود ندارند.

این بحران با کند شدن جریان سرمایه‌گذاری و وابستگی هر چه بیشتر دولت به کمک‌های اهداکنندگان خارجی شدت گرفته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=8585 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x