شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

موج تهدید هنرمندان معترض به محرومیت از فعالیت هنری

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در واکنش به کناره‌گیری شمار زیادی از هنرمندان صاحب‌سبک و صاحب‌نام ایرانی از جشنواره فجر اعلام کرد که طرح محرومیت دائمی هنرمندان معترض از فعالیت هنری به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود
Ähnliches Foto

نصرالله پژمان‌فر، نماینده عضو جبهه پایداری و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در واکنش به کناره‌گیری شمار زیادی از هنرمندان صاحب‌سبک و صاحب‌نام ایرانی از جشنواره فجر اعلام کرد که طرح محرومیت دائمی هنرمندان معترض از فعالیت هنری به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

به گزارش زمانه، در همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز ۷۵۲ و در اعتراض به بی‌کفایتی سپاه پاسداران و عدم پاسخگویی علی خامنه‌ای در مقام فرمانده کل قوا، شمار زیادی از هنرمندان ایرانی در روزهای گذشته از حضور در جشنواره فجر انصراف دادند. چهار سینماگر برجسته ایرانی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی جشنواره فجر را تحریم کردند. پگاه آهنگرانی، سارا بهرامی، امیر نجفی، صابر ابر، امیر مهدی ژوله همراه با ۴۲ کارتونیست و همچنین شماری از هنرمندان عرضه موسیقی از جمله: کیوان ساکت،  کیاوش صاحب‌نسق، حسام اینانلو، مانی جعفرزاده و هانا کامکار نیز اعلام کردند در این جشنواره حکومتی شرکت نمی‌کنند.

نصرالله پژمان‌فر، نماینده عضو جبهه پایداری در واکنش به موج انصراف‌ها گفت:
«هفته آینده طرحی را به مجلس می‌بریم که در آن طرح برای هنرمندانی که قرار است با مردم نباشند و از فعالیت‌های هنری انصراف می‌دهند، محرومیت از فعالیت‌های هنری در جمهوری اسلامی ایجاد شود.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:
«این هنرمندانی که بنا به شرایط تغییر موضع دهند، اگر قرار است نباشند، همان بهتر که هیچ‌وقت نباشند.»

ابراهیم داروغه‌‌زاده، دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد:
« امسال با توجه به فضای عمومی جامعه و همدردی با خانواده‌های داغدار حوادث تلخ اخیر، جشن برنامه افتتاحیه فیلم فجر برگزار نمی‌شود.»

مسئولان در روزهای گذشته تلاش کردند با سیل سیستان و بلوچستان که سبب بی‌خانمانی مردمان محروم آن استان و از بین رفتن بخش بزرگی از باقی‌مانده زیرساخت‌های این استان شد، خبر انصراف هنرمندان معترض را تحت‌الشعاع قرار دهند. داروغه‌زاده گفت:

«امسال جشن افتتاحیه جشنواره برگزار نمی‌شود و به جای آن، سینماگران ایرانی در راستای مسئولیت اجتماعی خود، در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان مشارکت خواهند کرد. »

ابراهیم داروغه‌زاده در اصل پزشک است اما ترجیح داده به جای درمان بیماران بر سانسور سینمای ایران نظارت داشته باشد. او دو سال قبل هنگام انتصابش به سمت معاونت  ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی که مهم‌ترین مرجع سانسور محصولات سینمایی ایران است گفته بود:

«من در اصول خیلی سخت‌گیر هستم و اصلاً کوتاه نمی‌آیم. بنابراین موضوعاتی که برای برخی نهادها یا رسانه‌ها مهم است و باعث می‌شود واکنش‌هایی به نمایش برخی فیلم‌های سینمایی داشته باشند برای من هم مهم است و فکر نمی‌کنم کسی بتواند بیشتر از خودم سخت‌گیری کند.»

https://akhbar-rooz.com/?p=18012 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x